چرا باید در دعای عهد ۳بار بر ران پا بزنیم؟

چرا باید در دعای عهد ۳بار بر ران پا بزنیم؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب” چرا باید در دعای عهد ۳بار بر ران پا بزنیم؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

دعای عهد

 دعایی است که از امام صادق(ع)روایت شده و مشتمل بر تجدیدبیعت باامام زمان(عج) است. این دعا از دعاهایی است که تأکید زیادی بر خواندن آن در دوران غیبت امام زمان(عج) شده است. گفته‌شده که هرکس چهل صبح این دعا را بخواند از یاوران حضرت مهدی(عج) خواهد بود.

مضامین دعای عهد

دعای عهد مشتمل بر درود مخصوص از طرف خواننده دعا و نیز از سوی تمامی مردان و زنان مؤمن در شرق و غرب جهان و خشکی و دریا، و از پدر و مادر و فرزند، به پیشگاه حضرت مهدی(عج )است.

سپس عهد و پیمان و بیعت با آن حضرت را تجدید می‌کند و پایداری بر این پیمان را تا روز قیامت اظهار می‌دارد آنگاه از خداوند درخواست می‌کند که اگر مرگ من فرا برسد در حالی که امام زمان ظهور نکرده باشد پس از ظهور او، مرا از قبرم بر آور، و به یاری آن حضرت سعادتمند کن و بعد درخواست دیدار امام با عبارت ظریفی بیان شده و دعا برای تعجیل ظهور و فَرَج و برپایی حکومت حقه و سامان یافتن جهان و زنده شدن حقایق دین و اهل ایمان  پایان بخش این دعا است.

دلیل آن که ما بعد از دعای عهد سه بار بر روی پای راست می زنیم این است که :

۱- پیروی از امام خود می کنیم زیرا امام صادق (علیه السلام) که این دعا از جانب ایشان صادر شده است جنین عملی را انجام می داده اند.و حضرتش در مورد این دعا می فرمایند:« هر كه چهل صباح اين عهد را بخواند از ياوران قائم ما باشد و اگر پيش از ظهور آن حضرت بميرد خدا او را از قبر بيرون آورد كه در خدمت آن حضرت باشد و حق تعالى به هر كلمه هزار حسنه او را كرامت فرمايد و هزار گناه از او محو كند.

۲-این حرکت نوعی بيعت است،وبیعت يک برنامه اجتماعي براي رسميت دادن به حکومت يک حاکم و به معناي اعلام پذيرفتن او وتسليم در برابر اوست، جلوه ي ظاهري بيعت، دست در دست حاکم گذاشتن و فشردن دست اوست، و در پس اين پرده ي ظاهري، عهد وپيمان ها و گواهي هاي متعددي است که بيعت کننده به آن ها تعهد مي کند واین حرکت خود نوعی بيعت عملي ما با امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)است،لذا در آخر دعای عهد سه بار به پاي راست مي زنيم و مي گوييم: «العجل العجل، يا مولاي يا صاحب الزمان»

و البته این دو نکته هم مورد توجه است:

در احاديث شريف از معصومين (عليه السلام ) مراحل مختلفي براي دعا به درگاه ذات باري تعالي نقل شده است :
۱ ـ مرحله رغبه ـ در اين مرحله بنده کف دستان خويش را از سر نياز رو به آسمان نهاده و از آستان دوست طلب خير ، رحمت ، غفران … مي کند. اين حالت در قنوت نمازها ، بسياري از ادعيه و ساير حالت عبادي و تضرع بندگان حق تعالي انجام مي شود ….

۲ـ مرحله رهبه ـ ا اين مرحله بالاتر از مرحله رغبه است . در اين مرحله بنده چون روي به سوي کوي دوست آورد و ليکن بيم آن دارد که سنگيني گناهان و کوتاهي و نقصان در انجام وظايف و تکاليف شرعيش او را از رحمت حق محروم سازد و در اين بيم و ترس ؛ پشت دستانش را رو به آسمان نموده و حق تعالي را به لطف و احسان و فضلش مي خواند …

۳ ـ مرحله تضرع ـ اين مرحله ي بالاتري از مرحله رهبه است . در اين مرحله بنده از روي انابه و تضرع رو به کوي جانان مي نمايد و ليکن نمي داند در صفوف کدامين اصحاب است ؟ اصحاب يمين و يا اصحاب شمال ؟ و در اين حالت است که انگشت سبابه دست راست خويش را به علامت نياز و تضرع ؛ رو به سوي جانان به سمت چپ و راست به حرکت در مي آورد…” اين حالت تضرع در فراز پاياني دعاي ماه رجب …يَا ذَا الْجَلاَلِ وَ الْإِكْرَامِ…”

۴ـ مرحله تبتل ـ اين مرحله نيز از مرحله تضرع بالاتر است . در اين مرحله بنده انقطاع از غير حق کرده و براي طاعت و عبادت ، متضرعانه و ملتمسانه به سوي آستان حق شتافته است و ليکن هنوز نمي داند که آيا از سوي حق تعالي به آسمان ملکوتي بلند گرداني ده شده است و يا هنوز در مقامات پست و پايين دنيوي قرار دارد و به همين سبب متضرعانه و ملتمسانه انگشت سبابه دست چپش را با تمام وجودش رو به آسمان ، به بالا و پايين حرکت مي دهد و حق تعالي را با تضرع و نياز مي خواند …

۵ـ مرحله ابتهال ـ بالاترين مرحله عبادت بنده در پيشگاه حق باري تعالي ، مرحله ابتهال است.در اين مرحله عبد با فروتني و تضرع کفين (کف دو دست ) را تا آرنج به سوي آسمان بالا مي برد در حالي که اشک شوق و ندامت در پيشگاه دوست بر چشمانش حلقه زده است ، کارها را به خالق هستي وا مي گذارد …مرحوم حضرت آيت الله بهجت(ره) در حالت ابتهال دعا مي کردند …

منبع:تبیان،ویکی شیعه،پاسخگو

 

 

3.9/5 - (8 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • خانه
  • مذهبی
  • چرا باید در دعای عهد ۳بار بر ران پا بزنیم؟