شان نزول قله قرآن((سوره بقره))

شان نزول قله قرآن((سوره بقره))

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”شان نزول قله قرآن((سوره بقره)) ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

نام سوره: بقره

تعداد آیات: ۲۸۶

ترتیب نزول: ۸۷

محل نزول: مدینه منوره

محتوای سوره بقره

ماجرا چنین بود که فردی از بنی اسرائیل به طور مرموزی کشته می شود، در حالی که قاتل به هیچ وجه معلوم نیست. در میان قبایل و اسباط بنی اسرائیل نزاع می شود، داوری را برای فصل خصومت نزد موسی علیه السلام می برند حل مشل را از او خواستار می شوند. موسی علیه السلام بدرگاه خداوند دست به دعا بر داشت.

ندا آمد که ای موسی گاوی ذبح نما و به مقتول بزن او زنده خواهد شد و قاتل خویش را معرفی خواهد کرد. مردان این قوم گفته موسی علیه السلام را به مسخره گرفتند و به او گفتند: ای موسی از خدا سوال کن که این گاو چگونه گاوی باشد. موسی علیه السلام پرسید و پاسخ داد: نه پیر و نه جوان بین این دو.سپس پرسیدند: رنگ آن چه باشد؟ فرمود: زرد روشن که مردم با دیدن آن دچار وجد و سرور شوند.

بار دیگر مردم گفتند: اگر می توانی توضیح بیشتری درباره گاو بده. باز هم پاسخ داد: گاوی باشد که برای شخم زدن از آن استفاده نشده باشد. بالاخره مردم قانع شدند یک راس گاو را با همان مشخصات به بهای گزاف خریداری نموده و ذبح کردند و به جنازه زدند و جنازه به اذن خدا زنده شد و قاتل خود را معرفی کرد.

شأن نزول آیه ۲۲۹ سوره «بقره» چه می باشد؟

زنى خدمت یکى از همسران پیامبر(ص) رسید و از شوهرش شکایت کرد که او پیوسته وى را طلاق مى دهد و رجوع مى کند تا به این وسیله او به زیان و ضرر افتد. چون در جاهلیت چنین بود که مرد حق داشت همسرش را هزار بار طلاق بدهد و رجوع کند و حدّى براى آن نبود. هنگامى که این شکایت به محضر پیغمبر(ص) رسید آیه فوق نازل گشت و حدّ طلاق را سه بار قرار داد.

اسامی دیگر سوره بقره

نام‌هاى دیگر این سوره ذُروة القرآن و سنام القرآن و به معناى بلندترین و برجسته‌ترین بخش قرآن است. این نام به استناد حدیثى از پیامبر ‌اكرم صلی الله علیه و آله كه فرموده: «إِن لكل شیء سناماً و سنام القرآن سورة البقره»و همچنین حدیث «البقرة سنام القرآن و ذُروته»بر سوره بقره نهاده شده است. نام دیگرى كه پشتوانه روایى دارد «فسطاط القرآن» است.

فسطاط به معناى «خیمه» و «سراپرده» است و به سبب اشتمال سوره بر احکام و امثال فراوان بر آن نهاده شده است.برای این سوره اسامى دیگرى همچون سید القرآن، الكرسى، بر اثر در برداشتن آیة‌الكرسى و الزهراء به دلیل روایت پیامبر (ص): «اقرئوا الزهراوین البقرة و آل ‌عمران» یا به سبب آن كه راه هدایت را روشن مى‌كند برشمرده‌اند.

سوره بقره به عنوان قله قرآن

آیه الکرسی

در متون روایی، «سوره بقره» بالاخص فراز «آیة الکرسی»، قُلّه قرآن شناسانده شده است.

۱- پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله):«هر چیزی قلّه ای دارد و قلّه قرآن، سوره بقره است. در این سوره، آیه ای است که سَرور آیات قرآن است و آن، آیة الکرسی است».

۲- پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله):«برای هر چیزی قله ای است و قله قرآن، سوره بقره می باشد».

۳- امام صادق (علیه السلام):«برای هر چیزی قله ای هست و قله قرآن آیة الکرسی است، هر کسی یک بار آن را بخواند خداوند هزار ناگواری از ناگواری های دنیا و هزار ناگواری از ناگواری های آخرت را از او بگرداند، آسان ترین ناگواری دنیا فقر و آسان ترین ناگواری آخرت عذاب قبر است و من به امید ارتقای درجه و مقامم آن را می خوانم».

بنابراین در بین سوره های قرآن سوره بقره قله قرآن می باشد و در میان آیات قرآن آیة الکرسی قله آیات معرفی شده است.

 

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.