پریودهای از دست رفته یا نامنظم؛ علت و راه‌کارهای درمانی آن

احتمالا تا به حال خود شما هم پریودهای از دست رفته یا نامنظم داشته‌اید. این یک امر طبیعی است و گاها بدن به دلایل مختلف این چرخه را عقب می‌اندازد. اما به شرطی که این شرایط ادامه‌دار نبوده و عواقب جدی دیگری برایتان نداشته باشد. با این حال فکر می‌کنید که درمانی برای پریودهای نامنظم وجود دارد؟ آیا توجه‌ای به مدت زمان دوره قاعدگی و چرخه‌ای که هر ماه اتفاق می‌افتد دارید؟ ما امروز در این مطلب قصد داریم تا در مورد علت پریودهای از دست رفته و راه‌کارهای درمانی آن بیشتر صحبت کنیم. اگر که شما هم اخیرا با چنین مشکلی مواجه شده‌اید بهتر است تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

تصویری از ساختمان رحم و تخمدان‌ها.

پریودهای از دست رفته یا نامنظم

فراموش نکنید که شکل خونریزی و مدت زمان آن در زنان می‌تواند متفاوت باشد. اگر که دوره‌های پریودی با خونریزی سنگین داشته باشید، چرخه‌های نامنظم را تجربه می‌کنید یا گاها مدت زمان خونریزی طولانی مدت است در واقع شما دچار منوراژی یا همان menorrhagia شده‌اید. اصطلاحی که در دنیای پزشکی به پریودهای نامنظم اطلاق شده است. (منبع: Healthline)

یکی از ساده‌ترین روش‌هایی که کمک می‌کند بر روی چرخه قاعدگی‌تان نظارت داشته باشید یادداشت کردن تاریخ شروع و پایان آن است. به این نکته دقت کنید که یک قاعدگی طبیعی عموما ۲۱ تا ۴۰ روز چرخه دارد. در نتیجه اگر که چرخه‌های قاعدگی کمتر از ۲۱ روز یا بیشتر از ۴۰ روز دارید بدون شک شما دچار قاعدگی نامنظم شده‌اید.

علاوه بر مدت زمان چرخه تعداد روزهایی که در هر ماه خونریزی دارید هم یکی دیگر از نشانه‌های قاعدگی نامنظم است. به طوری که در هر ماه تعداد روزهایی که خونریزی دارید با ماه قبل یا بعد متفاوت است. از طرف دیگر اگر که در همان چرخه ۲۱ تا ۴۰ روز هم پریودتان به مدت یک هفته تا ۱۰ روز عقب و جلو شود، باز هم پریود نامنظم دارید.

به این نکته هم دقت کنید که نامنظمی پریود تنها در دو مورد می‌تواند طبیعی باشد: یکی برای اولین باری که خونریزی را تجربه می‌کنید و دیگری هم زمان یائسگی. در این دو حالت بدن در مرحله گذار قرار می‌گیرد و چرخه شما می‌تواند نامنظم باشد.

علت چرخه‌های نامنظم قاعدگی

اغلب زنانی که هنوز به دوره یائسگی نرسیده‌اند به طور تقریبی هر ۲۸ روز چرخه قاعدگی دارند. با این حال همان طور که بالاتر هم چند باری اشاره کردیم، یک دوره قاعدگی طبیعی می‌تواند در بازه ۲۱ تا ۴۰ روز اتفاق بیفتد. از طرفی دلایل مختلفی منجر به بروز چرخه نامنظم، سنگین یا طولانی مدت می‌شوند که در ادامه برخی از این علل را بررسی می‌کنیم:

استرس

استرس بزرگ‌ترین و البته بدترین دشمن پریودهای منظم است. استرس مزمن می‌تواند هورمون‌ها را دستکاری کند، روال روزانه را تغییر دهد و حتی بر قسمتی از مغز که مسئول تنظیم قاعدگی است تاثیر بگذارد، منظورمان هیپوتالاموس مغز است. در گذر زمان این استرس می‌تواند منجر به بیماری، افزایش یا کاهش وزن شود که همگی می‌توانند بر روند چرخه ماهانه تاثیر منفی بگذارند.

وزن پایین بدن

وزن پایین بدن به معنی کم بودن میزان چربی بدن است. کم بودن چربی باعث می‌شود که فرآیند تخمک‌گذاری متوقف شده و همین موضوع در روند چرخه ماهانه تاثیر منفی خواهد داشت. تا جایی که اغلب افرادی که دارای اختلالات خوردن هستند از جمله بی‌اشتهایی عصبی گاها بی‌نظمی‌های متعددی در چرخه قاعدگی خود تجربه می‌کنند.

تصویری از زنی که تقویم دوره قاعدگی خودش را در دست دارد.

چاقی

چاقی باعث تولید استروژن بیش از اندازه‌ای در بدن می‌شود. این استروژن اضافی علاوه بر اینکه می‌تواند چرخه‌های ماهانه را نامنظم کند حتی باعث متوقف شدن ناگهانی آن هم می‌شود.

سندروم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک شرایطی است که بدن هورمون مردانه آندروژن بیشتری تولید می‌کند. عدم تعادل این هورمون باعث تشکیل کیست روی تخمدان‌ها می‌شود. این کیست‌ها تخمک گذاری را نامنظم کرده یا حتی آن را متوقف می‌کند.

استفاده از روش‌های کنترل بارداری

اگر که روش‌های کنترل بارداری را متوقف کنید بلافاصله یک بی‌نظمی در چرخه ماهانه مشاهده می‌کنید. اکثر اوقات قرص‌های ضد بارداری هورمون‌های استروژن و پروژستین را در بدن ترشح می‌کنند که باعث جلوگیری تولید تخمک توسط تخمدان می‌شوند. گاها بعد از قطع این روش‌ها ۳ ماه طول می‌کشد تا چرخه به حالت طبیعی برگردد.

بیماری‌های مزمن

بیماری‌های مزمنی مانند دیابت یا بیماری سلیاک از دیگر علل چرخه نامنظم هستند. به این خاطر که تغییرات قند خون با تغییرات هورمونی مرتبط بوده و احتمال اینکه در اثر این بیماری‌ها چرخه نامنظمی داشته باشید بالا خواهد بود.

نارسایی تخمدان

زنانی که در ۴۰ سالگی یا زودتر از آن یائسگی را تجربه می‌کنند در واقع ممکن است نارسایی زودرس تخمدان داشته باشند. این عارضه باعث اختلال در یائسگی طبیعی و چرخه‌های ماهانه می‌شود.

مشکلات تیروئید

پر کار بودن یا کم کار بودن غدد تیروئید می‌تواند یکی دیگر از دلایل بی‌نظمی قاعدگی باشد. همان طور که می‌دانید تیروئید مسئول تنظیم کردن متابولیسم بدن بوده، بنابراین اختلال در این غدد می‌تواند سطح هورمون‌ها را دستکاری کند که بی‌نظمی پریود یکی از عواقب آن است. اختلالات تیروئید اغلب با دارو برطرف می‌شوند. به هر حال اگر که با این مشکلات مواجه هستید بهتر است برای تشخیص و درمان به یک دکتر غدد مراجعه کنید.

مصرف دارو

مصرف برخی داروها می‌تواند بر روی چرخه قاعدگی تاثیر بگذارد. از داروهای ضد افسردگی گرفته تا داروهای صرع، شیمی درمانی، رقیق کننده خون، تیروئید و داروهای ضد التهاب.

تصویری از دکتر زنان در حال معاینه تخمدان بیمار.

چه زمانی به دکتر مراجعه کنید؟

اگر که اخیرا پریودهای نامنظم داشته‌اید یا حتی چند ماهی است که در خونریزی ماهانه تاخیر دارید پیشنهاد می‌کنیم که در اسرع وقت به یک متخصص مراجعه کنید. اگر هم که به دنبال بهترین دکتر زنان در تهران هستید می‌توانید از سایت درمانکده کمک بگیرید.

درمان پریودهای از دست رفته یا نامنظم

سوالی که ذهن بسیاری از افراد را درگیر می‌کند این است که آیا اصلا درمانی برای این بی‌نظمی وجود دارد؟ بله، متدهای درمانی متعددی به منظور درمان در دسترس هستند. البته که روش‌های درمانی به وضعیت سلامتی، دلیل بی‌نظمی پریود و همچنین تاریخچه باروری و برنامه‌تان برای آینده بستگی دارد. اما به طور کلی به غیر از روش‌هایی مانند استفاده از دارو، جراحی و هورمون درمانی از دیگر روش‌های خانگی درمان این مشکل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • یوگا انجام دهید
  • خواب کافی داشته باشید
  • به طور منظم ورزش کنید
  • یک وزن مناسب و ایده‌آل را حفظ کنید
  • مکمل‌ها و ویتامین‌های ضروری روزانه را مصرف کنید
  • به غذاها و نوشیدنی‌هایتان زنجبیل و دارچین اضافه کنید
  • روزانه مقداری سرکه سیب بخورید(حدودا ۱۵ میلی لیتر)
  • و…

سخن پایانی

در این مطلب علت پریودهای نامنظم و برخی راهکارهای درمانی آن را بررسی کردیم. فراموش نکنید که تمامی زنان چرخه مشابهی ندارند و این چرخه در هر فرد با توجه به شرایطی که دارد می‌تواند متفاوت باشد. با این حال بهتر است که در صورت مشاهده بی‌نظمی‌های مکرر و همچنین قطع ناگهانی خونریزی با یک متخصص زنان مشورت کنید تا در صورت وجود مشکلات جدی جلوی پیشرفت آن‌ها را بگیرید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.