هر آنچه باید درباره لقاح مصنوعی بدانید

لقاح مصنوعی (AI) یک روش ساده و رایج برای کمک باروری است که از طریق آن اسپرم به طور غیر طبیعی به طور مستقیم به رحم زن وارد می شود. هدف این است که لقاح اتفاق بیفتد و باردار شود. این مقاله که در حوزه پزشکی است ترجمه و تالیف از reproduccionasistida میباشد که امیدواریم با خواندن آن اطلاعات پزشکی شما مخاطب عزیز بیشتر از قبل شود.

بسته به منشا نمونه منی استفاده شده، دو نوع هوش مصنوعی را تشخیص می دهیم:

لقاح مصنوعی همولوگ (IAH) یا زناشویی (IAC) یعنی از مایع منی زوج استفاده می شود. احتمال بارداری IAC نزدیک به ۱۵-۲۵٪ است.
لقاح مصنوعی هترولوگ یا اهدایی (IAD)، با اسپرم بانکی. میزان موفقیت IAD 20-30٪ است.

این یک روش بدون درد و بسیار کمتر تهاجمی نسبت به سایر روش های تولید مثل مانند لقاح آزمایشگاهی (IVF) است.

لقاح مصنوعی چیست؟

لقاح مصنوعی شامل رسوب نمونه مایع منی است که قبلاً در آزمایشگاه پردازش شده است .

برای انجام آن، متخصص یک کانول را به صورت ترانس واژینال و به روش هدایت اولتراسوند، یعنی کنترل شده توسط سونوگرافی، وارد حفره رحم می کند. در دوران تخمک گذاری زن با هدف افزایش شانس موفقیت انجام می شود.

لقاح تخمک توسط اسپرم در لوله های فالوپ اتفاق می افتد، درست مانند زمانی که حاملگی به طور طبیعی حاصل می شود. تفاوت بین لقاح مصنوعی و حاملگی طبیعی در نحوه ورود اسپرم ها به دستگاه تناسلی زنان و اینکه بهترین اسپرم از نمونه قبلاً انتخاب شده است.

تفاوت مهم دیگر این است که در فرآیند هوش مصنوعی، لحظه تخمک گذاری زن با سونوگرافی کنترل می شود تا با لقاح همزمان شود و در نتیجه احتمال موفقیت افزایش یابد.

علاوه بر این، شایع ترین چیز این است که به بیمار داروهای هورمونی برای تحریک رشد فولیکولی داده می شود که میزان موفقیت را نیز افزایش می دهد.

بنابراین، احتمال بارداری کمی بیشتر از آن است که از رابطه جنسی حاصل می شود، اگرچه این امر همچنان اساساً به ظرفیت باروری اسپرم و ظرفیت لانه گزینی جنین تولید شده پس از لقاح بستگی دارد.

نحوه انجام لقاح مصنوعی

نحوه انجام لقاح مصنوعی

در زیر مراحل اصلی فرآیند لقاح مصنوعی (AI) را بیان می کنیم:

تحریک تخمدان

دوزهای پایین هورمون ها (گنادوتروپین ها) برای تحریک اندکی تخمدان ها تجویز می شود و چک آپ های دوره ای برای ارزیابی رشد فولیکولی انجام می شود.

القای تخمک گذاری

هنگامی که در یک کنترل اولتراسوند مشاهده شود که یک یا دو فولیکول تخمدان رشد مطلوبی دارند (قطر ۱۸ میلی متر)، تخمک گذاری آغاز می شود. برای انجام این کار، بیمار تزریق هورمون hCG را انجام می دهد و تلقیح تقریباً در ۳۶ ساعت برنامه ریزی می شود.

ظرفیت منی

این فرآیند آماده سازی نمونه منی است به طوری که در اسپرم متحرک متمرکز شده و حاوی انواع سلول های دیگر یا پلاسمای منی نباشد.

لقاح

در زمان تخمک گذاری، نمونه کوچکی از مایع منی (معمولاً ۰٫۵ میلی لیتر) از طریق یک کانول به داخل رحم زن رسوب می کند. نیازی به بیهوشی نیست .

پشتیبانی فاز لوتئال

پروژسترون به صورت خوراکی یا واژینال برای تسهیل لانه گزینی جنین در آندومتر و در نتیجه رسیدن به بارداری تجویز می شود.

چه مشکلاتی باعث سقط جنین میشود؟

انواع لقاح مصنوعی

بسته به معیارهایی که برای طبقه بندی آن در نظر گرفته می شود، انواع مختلفی از لقاح مصنوعی وجود دارد.

با توجه به منشا منی

دو نوع لقاح مصنوعی بسته به منشاء منی استفاده شده وجود دارد:

لقاح مصنوعی زناشویی (IAC) یا همولوگ (IAH)، با مایع منی زوجین.
لقاح مصنوعی اهدایی (IAD) یا هترولوگ، زمانی که از اسپرم اهدایی استفاده می شود. لقاح مصنوعی اهدایی زمانی استفاده می شود که امکان استفاده از مایع منی زوجین وجود نداشته باشد (به دلیل مشکلات مردانه یا مشکلات ژنتیکی خاص) .

لقاح مصنوعی داخل رحمی بیشترین استفاده را دارد زیرا نتایج بهتری ارائه می دهد. سایر جایگزین های لقاح مصنوعی فقط در مواردی استفاده می شوند که هلقاح مصنوعی داخل رحمی امکان پذیر نباشد.

چه زمانی لقاح مصنوعی انجام دهیم؟

لقاح مصنوعی در شرایط مختلف با هدف رسیدن به بارداری انجام می شود. در مواردی که هم با درمان لقاح آزمایشگاهی (IVF) و هم با لقاح مصنوعی امکان بارداری وجود دارد، روش انتخاب شده باید حداقل تهاجمی باشد، یعنی لقاح مصنوعی. همانطور که در ادامه خواهیم دید، مشکلات باروری که با لقاح مصنوعی قابل حل است بسته به نوع لقاح مصنوعی مورد استفاده متفاوت خواهد بود.

مشکلات باروری زیر را می توان با لقاح مصنوعی حل کرد:

عقیمی زنان به دلیل فاکتور دهانه رحم، یا به دلیل تغییرات آناتومیکی یا عملکردی در دهانه رحم.
اندومتریوز خفیف یا متوسط، یعنی وجود بافت آندومتر در خارج از رحم.
تغییرات در چرخه تخمک گذاری: در موارد سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)، عدم تخمک گذاری یا مشکلات در فاز فولیکولی.
ناتوانی در رسوب منی در واژن: انزال رتروگراد، واژینیسموس، انزال زودرس، ناتوانی جنسی.

عامل خفیف مردانه: تغییر در پارامترهای منی، اگرچه نباید خیلی شدید باشد، زیرا حداقل تعداد اسپرم لازم است تا بتوان هوش مصنوعی را با احتمال موفقیت انجام داد.
عقیمی با منشا ناشناخته: زمانی که آنالیزهای قبلی هیچ آسیب شناسی خاصی را نشان نمی دهند، می توان لقاح مصنوعی را شروع کرد. علیرغم اینکه یک آسیب شناسی در ابتدا تشخیص داده نشده است، به این معنی نیست که وجود ندارد، بلکه تشخیص آن با تجزیه و تحلیل های انجام شده امکان پذیر نبوده است.
عقیمی ایمونولوژیک: ناسازگاری بین دستگاه تناسلی زن و اسپرم. عموماً با تولید آنتی بادی هایی توسط زن تولید می شود که اسپرم را از بین می برد. این علت خیلی شایع نیست و مکانیسم دقیقی که توسط آن کار می کند هنوز مشخص نیست.

اگرچه به طور کلی ابتدا اقدام به لقاح مصنوعی با اسپرم همسر می شود، اما مواقعی امکان پذیر نیست و لازم است به اسپرم اهدا کننده مراجعه شود. در زیر فهرستی از موقعیت هایی که در آن IAD انجام می شود آورده شده است:

فاکتور شدید مردانه: در صورتی که پس از چندین دوره ICSI حاملگی حاصل نشده باشد و خصوصیات زن برای این روش مطلوب باشد.
بیماری های ژنتیکی انسان که انتقال آن به فرزندان با آزمایش ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGT) قابل اجتناب نیست.
بیماری های مقاربتی در مردان: اگر بعد از چندین بار شستشوی منی نمی توان تضمین کرد که در مایع منی ویروس وجود ندارد، یعنی خطر ابتلا به شریک جنسی وجود دارد.

شرایط لازم برای انجام لقاح مصنوعی

شرایط لازم برای انجام لقاح مصنوعی

 لقاح مصنوعی به طور کلی اولین تکنیک باروری است که زمانی که زوجی پس از ۱۲ ماه رابطه جنسی موفق به بارداری نمی شوند توصیه می شود. با این حال، برای انجام یک لقاح مصنوعی، شرایط خاصی باید رعایت شود. در صورت عدم برآورده شدن شرایط لازم، روش های دیگری مانند IVF به طور مستقیم اعمال می شود.

الزامات انجام آن و حداقل شرایطی که مشخص می کند این تکنیک امکان بارداری را دارد و بنابراین انجام آن منطقی است، به شرح زیر است:

لازم است خطر عفونت احتمالی (هپاتیت B یا C، HIV، سیفلیس و غیره) را رد کرد تا تضمین شود که خطر سرایت برای شریک زندگی یا نوزاد آینده وجود ندارد.
باز بودن لوله های رحم زن را بررسی کنید. از طریق تکنیک های مختلف مانند هیستروسالپنگوگرافی (HSG)، می توان مشاهده کرد که لوله های فالوپ عملکردی دارند، زیرا این امر ضروری است، زیرا لقاح در داخل آنها انجام می شود.
کیفیت منی خوبی داشته باشد. REM (تعداد اسپرم متحرک) بیش از ۳ میلیون اسپرم متحرک پس از ظرفیت اسپرم مورد نیاز است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.