لکه های آب سخت چیست و چگونه آنها را تمیز کنیم؟

لکه های سفید رنگ به دلیل غلظت مواد معدنی در آب روی سطوح مختلف ظاهر می شوند. از بین بردن آنها کار پیچیده ای نیست، اما نیاز به استفاده از محصولات طبیعی یا شیمیایی دارد. اگرچه ممکن است عجیب به نظر برسد که آب می تواند باعث ایجاد لکه شود، اما ممکن است این لکه ها از برخی عناصر شیمیایی موجود در آب ایجاد شوند. دانستن اینکه لکه های آب سخت چیست و چگونه آنها را از بین ببرید به شما این امکان را می دهد که با راه حل های خانگی و طبیعی این مشکل را به کارآمدترین روش درمان کنید.

پس از تبخیر مایع ممکن است لکه های آب روی سر دوش، دوش و شیشه ایجاد شود. آنها به لطف برخی مواد معدنی ظاهر می شوند و با روش های مختلف، از سرکه گرفته تا لیمو، از جمله برخی محصولات پاک کننده خاص، حذف می شوند.

لکه های آب سخت چگونه ایجاد می شوند؟

آب معمولا حاوی مواد معدنی مانند کلسیم و منیزیم است که لکه هایی از آنها ایجاد می شود. این فرآیند زمانی ایجاد می شود که مایع از یک سطح تبخیر شود. از آنجایی که غلظت بی‌کربنات بیشتری دارد، ممکن است این نوع لکه‌ها ایجاد شود، به خصوص اگر منطقه به خوبی خشک نشده باشد.

این نوع آب غلیظ اغلب برای بهبود عملکرد وسایل مختلف از جمله لباس و ماشین ظرفشویی استفاده می شود. اما استفاده مداوم از آن می تواند باعث ایجاد لکه های سفید رنگ شود که از غلظت مواد معدنی به دست می آید. اینها روی سطوح مختلف مانند شیر آب، شیشه یا دوش ظاهر می شوند.

نحوه تمیز کردن چربی کابینت آشپزخانه

 

لکه های آب سخت چیست و چگونه آنها را تمیز کنیم؟

۵ راه حل برای از بین بردن لکه های آب سخت

اگرچه این یک مشکل خانگی خیلی جدی نیست، اما از بین بردن لکه های آب سخت می تواند عوارضی ایجاد کند. این امر از جمله به مدت زمانی که روی شیشه نشسته است بستگی دارد. طیف گسترده ای از محصولات طبیعی و شیمیایی وجود دارد که برای از بین بردن این لکه ها کار می کنند.

آبلیمو

یکی از طبیعی ترین راه حل ها برای درمان لکه های آب سخت استفاده از آب لیمو است. اسید سیتریک دارای خواصی است که می تواند آن را نرم کرده و از بین ببرد. برای موثر بودن، باید یک لیموی تازه را فشار داده و در یک سمپاش با آب مخلوط کنید. روی لکه بمالید و بگذارید چند دقیقه جذب شود.

یا می توانید لیموی بریده شده را مستقیماً با حرکات ملایم و دقیق روی لیوان بمالید. مایع اضافی را با شیشه پاک کن جدا کنید.

خمیر دندان

یک محصول خانگی که کاربرد خوبی دارد خمیر دندان است. با این حال، خواص آن به حذف مواد کمک می کند. نباید مستقیماً قرار داده شود، بلکه باید در آب رقیق شود تا بهتر در سراسر منطقه پخش شود. به آرامی با یک برس یا اسفنج پاک کنید و سپس با آب یا محصول شیشه ای خیس کنید. مطمئن شوید که خیلی خشک است.

 لکه های آب سخت را با سرکه پاک کنید

یکی از موثرترین محصولات خانگی در برابر آب سخت سرکه سفید است. باید آن را در یک بطری خالی با همان نسبت هر کدام با آب مخلوط کنید.

اگر لکه سرسخت است، می توانید ۶۰٪ سرکه و ۴۰٪ آب را در مخلوط بمالید. استفاده از اسپری روی فضای کثیف شیشه توصیه می شود.

آن را به خوبی در محل لکه خیس کنید و این عمل را ۲ یا ۳ بار تکرار کنید. به نوبه خود، پارچه ای را با مخلوط مرطوب کنید و آن را روی پنجره یا ساختار شیشه ای که آب سخت است پاک کنید.

با دقت و به آرامی مالش دهید تا به مواد آسیبی نرسد. اجازه دهید محصول برای مدتی روی لکه اثر کند.

پس از خشک شدن ناحیه اسپری شده، از یک برس یا کاغذ جاذب برای پاک کردن بقایای محصول استفاده کنید. مهم است که سرکه یا آب روی لیوان باقی نماند، زیرا باعث ایجاد لکه های جدید می شود. در مورد نوع محصول، بیشترین توصیه، سرکه سفید مقطر معمولی است.

جوش شیرین

یک محصول با ویژگی های چند منظوره، جوش شیرین است. آن را با سرکه تهیه کنید، همیشه مراقب باشید که آن را در یک ظرف باز و در فضایی مطبوع انجام دهید. پس از قطع شدن حباب، مخلوط را داخل لیوان بریزید و بگذارید استراحت کند. یک برس یا پارچه را روی آن بکشید و باقیمانده آن را با کمی آب پاک کنید. بهتر است محل لکه را از قبل مرطوب کنید تا جوش شیرین بهتر به سطح بچسبد.

روغن

روغن پرتقال یا لیمو آنها فواید سلامتی دارند و در تمیز کردن نیز استفاده می شوند. در مورد لکه‌های آب سخت، هم می‌توانند در پاک کردن آن‌ها و هم در جلوگیری از تشکیل مجدد آن مؤثر باشند. قطرات روغن را با آب مخلوط کنید و با استفاده از یک پارچه یا اسفنج روی لکه بمالید. مانند مراحل قبل، اجازه دهید چند دقیقه بماند و سپس باقی مانده ها را با شیشه پاک کن جدا کنید.

نکاتی برای درمان و جلوگیری از تشکیل لکه های آب سخت

 

5 راه حل برای از بین بردن لکه های آب سخت

مانند سایر مشکلات خانه، برای جلوگیری از دشوارتر شدن حل مشکلات، استفاده از برخی نکات پیشگیری مهم است. پیشنهادات زیر را دنبال کنید:

سریع عمل کن اگر لکه‌ای از این نوع را زمانی که تازه تشکیل شده است بکنید، پاک کردن آن آسان‌تر خواهد بود. حداقل هفته ای یکبار پنجره ها و شیشه ها را بررسی کنید تا آنها را شناسایی کنید.

پارچه های ساینده. برای برخی از لکه های آب سخت که به سختی پاک می شوند، محصولات را می توان با یک پد ساینده اعمال کرد. آنها مانند کاغذ سنباده خوب عمل می کنند. برخی از نمونه ها اسفنج های سبز، پاک کن های جادویی یا پشم فولادی هستند.

پیشگیری. بهترین راه برای مقابله با این مشکل اجتناب از آن است. برای جلوگیری از ایجاد لکه های آب سخت، شیشه و پنجره ها باید خشک نگه داشته شوند. بررسی کنید که آب و محصولات تمیز کننده هنگام استفاده تبخیر شوند.

شدت روش را تنظیم کنید. راه حل حذف لکه های آب سخت به میزان مقاومت آنها بستگی دارد. با محصولات طبیعی شروع کنید و اگر کمکی نکردند، به سراغ مواد شیمیایی و پارچه های ساینده بروید.

شیرها و سطوح دیگر. این لکه ها نه تنها روی شیشه و کریستال ها، بلکه روی شیرها و شیرآلات نیز ایجاد می شوند. در این حالت، محصولات را بمالید و قبل از برداشتن و پاک کردن آن ها با یک پارچه، ۱ یا ۲ ساعت بگذارید بماند.

کاشی. در مورد کاشی های دیواری، بهتر است لکه ها را با محصولات طبیعی مانند لیمو یا سرکه سفید تمیز کنید. برای لکه های آب سخت، از محصولات شیمیایی استفاده کنید.

اگر راه حل های طبیعی بیشتری موفق نبودند، برخی از محصولات پاک کننده در بازار وجود دارند که در برابر لکه های آب سخت موثر هستند. اگرچه آنها شامل سرمایه گذاری پول اضافی هستند، اما آنها مواد شیمیایی هستند که برای این هدف خاص ساخته شده اند.

در مورد کاربرد آن، دستورالعمل های سازنده را به دقت بخوانید، زیرا برخی را می توان اسپری کرد، برخی را می توان با پارچه استفاده کرد و برخی دیگر را می توان برای مدت طولانی تر یا کوتاه تری استراحت کرد. از تجهیزات حفاظتی شامل عینک و دستکش استفاده کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.