هر آنچه باید درباره سرطان پروستات بدانید

هر آنچه باید درباره سرطان پروستات بدانید

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”هر آنچه باید درباره سرطان پروستات بدانید” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

سرطان پروستات یک بیماری جدی است که سالانه هزاران مرد را در سنین میانسالی یا مسن تر درگیر می کند. حدود ۶۰ درصد موارد در مردان بالاتر از ۶۵ سال رخ می دهد. انجمن سرطان آمریکا (ACS) تخمین می زند ۱۷۴،۶۵۰ مرد آمریکایی در سال ۲۰۱۹ با این بیماری تشخیص داده شوند.در این مقاله هر آنچه درباره سرطان پروستات وجود دارد از علل تا درمان آن برای شما آورده شده است.

پروستات یک غده کوچک است که در پایین شکم یک مرد یافت می شود. در زیر مثانه و اطراف مجرای ادرار قرار دارد. پروستات توسط هورمون تستوسترون تنظیم می شود و مایع منی تولید می کند که به آن اسپرم نیز گفته می شود. منی ماده حاوی اسپرم است که در حین انزال از مجرای ادرار خارج می شود.

وقتی رشد غیرطبیعی و بدخیم سلول ها – که تومور نامیده می شود – در پروستات تشکیل می شود ، به آن سرطان پروستات می گویند. این سرطان می تواند به مناطق دیگر بدن گسترش یابد. طبق بنیاد مراقبت از اورولوژی ، سرطان پروستات دومین علت اصلی مرگ و میر سرطان برای مردان در ایالات متحده است.

انواع سرطان پروستات:

بیشتر موارد سرطان پروستات نوعی سرطان است که آدنوکارسینوما نامیده می شود. این سرطانی است که در بافت غده ای مانند غده پروستات رشد می کند.

سرطان پروستات نیز براساس سرعت رشد آن دسته بندی می شود. این دو نوع رشد دارد:

پرخاشگر ، یا سریع رشد می کند
غیرتهاجمی ، یا رشد کند

هر آنچه باید درباره سرطان پروستات بدانید
هر آنچه باید درباره سرطان پروستات بدانید

علل و عوامل سرطان پروستات:

هیچ علت شناخته شده ای برای سرطان پروستات وجود ندارد. مانند همه سرطان ها ، ممکن است توسط بسیاری از موارد از جمله سابقه خانوادگی یا قرار گرفتن در معرض برخی مواد شیمیایی ایجاد شود.عامل تحریک کننده هرچه باشد ، منجر به جهش سلولی و رشد سلولی کنترل نشده در پروستات می شود.

چه کسی در معرض خطر است؟

در حالی که سرطان پروستات در هر مردی ممکن است رخ دهد ، عوامل خاصی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند. این عوامل خطر عبارتند از:

۱-سن بالاتر
۲-سابقه خانوادگی سرطان پروستات
۳-قومیت ها یا نژادهایی خاص – به عنوان مثال ، مردان آفریقایی آمریکایی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان پروستات هستند
۴-چاقی
۵-تغییرات ژنتیکی

علائم سرطان پروستات چیست؟

برخی از انواع سرطان پروستات غیرتهاجمی هستند ، بنابراین ممکن است هیچ علائمی نداشته باشید. با این حال ، سرطان پیشرفته پروستات اغلب علائمی ایجاد می کند.

اگر هر یک از علائم یا نشانه های زیر را دارید ،فورا با پزشک خود تماس بگیرید. برخی از علائم سرطان پروستات می تواند به دلیل شرایط دیگری ایجاد شود ، بنابراین شما نیاز به معاینه دارید. آنها می توانند اطمینان حاصل کنند که شما تشخیص و درمان صحیحی دریافت کرده اید.

علائم سرطان پروستات می تواند شامل مشکلات ادراری ، مشکلات جنسی ، و درد و بی حسی باشد.

مشکلات ادراری:

مشکلات ادراری یک علامت شایع است زیرا پروستات در زیر مثانه قرار دارد و مجرای ادرار را احاطه کرده است. به دلیل این محل ، اگر توموری روی پروستات رشد کند ، می تواند به مثانه یا مجرای ادرار فشار وارد کند و مشکلاتی را ایجاد کند.

مشکلات ادراری می تواند شامل موارد زیر باشد:

نیاز مکرر به ادرار
جریان ادرار کندتر از حالت عادی است
خونریزی هنگام ادرار کردن (هماچوری)

هر آنچه باید درباره سرطان پروستات بدانید
هر آنچه باید درباره سرطان پروستات بدانید

مشکلات جنسی:

اختلال نعوظ ممکن است یکی از علائم سرطان پروستات باشد. ناتوانی جنسی نیز نامیده می شود ، این شرایط باعث می شود نتوانید نعوظ داشته باشید و آن را حفظ کنید. خون موجود در منی بعد از انزال نیز می تواند از علائم سرطان پروستات باشد.

درد و بی حسی:

سرطان متاستاتیک سرطانی است که از سایر مناطق بدن از همان ابتدای ابتلا به آن سرایت کرده است. هنگامی که سرطان پروستات متاستاز می کند ، اغلب به استخوان ها سرایت می کند. این می تواند باعث درد در مناطق زیر شود:

لگن
سینه
اگر سرطان به نخاع گسترش یابد ، ممکن است احساس پاها و مثانه را از دست بدهید.

علائم اولیه سرطان پروستات:

در حالی که هر یک از علائم فوق می تواند اولین نشانه شما برای ابتلا به سرطان پروستات باشد ، علائم ادراری بیش از سایر علائم زود ظاهر می شود.

مهم است که بخاطر داشته باشید که بیشتر این علائم همچنین می توانند به دلیل سایر بیماری ها ایجاد شوند که سرطان نیستند. این شرایط شامل هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) و پروستاتیت است.

بنابراین ، گرچه مهم است که علائم احتمالی خود را حفظ کنید ، به یاد داشته باشید که احتمال زیادی وجود ندارد که ناشی از سرطان باشد.

گفته شد ، هیچ یک از این شرایط باعث نمی شود که خون در ادرار شما ظاهر شود. اگر این علامت را دارید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید.

خون در ادرار ممکن است به دلیل سرطان دیگری باشد ، اما بهتر است هرچه سریعتر تشخیص داده شود.

غربالگری و تشخیص سرطان پروستات:

غربالگری سرطان پروستات اغلب به ترجیحات شخصی شما بستگی دارد. دلیل اصلی این امر این است که اکثر سرطان های پروستات به آرامی رشد می کنند و هیچ مشکلی در سلامتی ایجاد نمی کنند .

همچنین به این دلیل که نتایج حاصل از آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) ، که می تواند بخشی از غربالگری باشد ، ممکن است منجر به تشخیص نادرست سرطان شود. به هر دوی این دلایل ، غربالگری می تواند باعث نگرانی بی مورد و درمان غیرضروری شود.

توصیه های غربالگری:

ACS با بزرگتر شدن توصیه های غربالگری برای مردان دارد. آنها توصیه می کنند که در طی یک معاینه سالانه ، پزشکان با مردان در سنین خاص در مورد جوانب مثبت و منفی غربالگری سرطان پروستات صحبت کنند.

سن ۴۰ سالگی: برای مردان در معرض خطر بسیار بالا ، مانند افرادی که بیش از یک بستگان درجه یک دارند – پدر ، برادر یا پسر – که در سن کمتر از ۶۵ سال به سرطان پروستات مبتلا بودند.

سن ۴۵ سالگی: برای مردان در معرض خطر ، مانند مردان آمریکایی آفریقایی تبار و مردان دارای بستگان درجه یک در سن کمتر از ۶۵ سال تشخیص داده شده است.

سن ۵۰ سالگی: برای مردانی که به طور متوسط ​​در معرض خطر سرطان پروستات هستند و انتظار می رود حداقل ۱۰ سال دیگر زندگی کنند.

ابزارهایی برای تشخیص سرطان:

اگر شما و پزشکتان تصمیم بگیرید که غربالگری سرطان پروستات انتخاب خوبی برای شماست ، پزشک احتمالاً یک معاینه بدنی انجام می دهد و در مورد سابقه سلامتی شما صحبت می کند. آنها همچنین یک یا چند آزمایش انجام می دهند ، که ممکن است شامل موارد زیر باشد:

معاینه دیجیتال رکتال (DRE): با این معاینه ، پزشک یک انگشت دستکش شده را برای بررسی پروستات وارد راست روده می کند. آنها می توانند در صورت وجود توده های سخت روی غده پروستات که می توانند تومور باشند وجود داشته باشد.

آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA): این آزمایش خون میزان PSA شما را که یک پروتئین تولید شده توسط پروستات است ، تشخیص می دهد.

بیوپسی پروستات: ممکن است پزشک برای تایید تشخیص سرطان پروستات ، نمونه برداری انجام دهد. برای بیوپسی ، یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی قطعه کوچکی از غده پروستات شما را برای معاینه برمی دارد.

سایر آزمایشات: همچنین ممکن است پزشک اسکن MRI ، سی تی اسکن یا اسکن استخوان انجام دهد.

پزشک شما نتایج این آزمایشات را با شما گفتگو می کند و برای مراحل بعدی که ممکن است لازم باشد توصیه هایی می کند.

سرطان پروستات
سرطان پروستات

تست PSA

آزمایش خون PSA میزان آنتی ژن اختصاصی پروستات را در خون شما بررسی می کند. اگر سطح آن بالا باشد ، این می تواند به معنای ابتلا به سرطان پروستات باشد.

با این حال ، دلایل زیادی وجود دارد که می توانید مقدار زیادی PSA در خون داشته باشید ، بنابراین نتایج آزمایش می تواند منجر به تشخیص نادرست و درمان غیرضروری شود.

بنابراین ، USPSTF اکنون پس از صحبت با پزشک خود ، به مردان ۵۵ تا ۶۹ ساله توصیه می کند که خودشان تصمیم بگیرند که آزمایش PSA را انجام دهند.

با این حال ، آزمایش PSA هنوز در موارد خاص ، مانند مردان در معرض خطر سرطان پروستات ، مناسب است. همچنین ، اگر قبلاً مورد سرطان پروستات را تأیید کرده اید ، این آزمایش هنوز برای مرحله بندی یا درجه بندی سرطان تایید شده است.

قبل از انجام آزمایش خون PSA ، با پزشک خود در مورد خطرات و مزایای آن صحبت کنید. درباره مزایا و معایب انجام تست PSA بیشتر بدانید.

مقیاس گلیسن

اگر نمونه برداری از پروستات انجام داده باشید ، نمره Gleason دریافت خواهید کرد. آسیب شناسان از این نمره برای طبقه بندی درجه سلولهای سرطانی پروستات استفاده می کنند. درجه به این معنی است که سلولهای غیرطبیعی چقدر شبیه سرطان هستند و رشد آنها تا چه اندازه تهاجمی است.

نمره Gleason کمتر از شش به این معنی است که سلولهای شما علائم سرطان را نشان نمی دهند ، بنابراین خطر شما کم است. اگر نمره شما هفت یا بیشتر باشد ، پزشک احتمالاً نمره و سطح PSA شما را ارزیابی می کند تا سلول ها را ارزیابی کند.

به عنوان مثال ، نمره Gleason 7 ، با سطح PSA بین ۱۰ تا ۲۰ نانوگرم در میلی لیتر ، به این معنی است که سلول های سرطانی شناسایی شده اند – اما سرطان احتمالاً غیرتهاجمی است و سلولهای آن رشد کند دارند.

نمره Gleason 8 یا بالاتر ، با سطح PSA بیشتر از ۲۰ ng / mL ، نشان دهنده پیشرفت تومور است. این بدان معناست که خطر ابتلا به سرطان تهاجمی بیشتر است. درباره نحوه محاسبه نمره Gleason و معنای نمره شما برای شما بیاموزید.

مراحل سرطان پروستات:

پزشک شما احتمالاً هم از نتایج آزمایش PSA و هم از نمره Gleason برای تعیین مرحله سرطان پروستات استفاده خواهد کرد. مرحله نشان می دهد که سرطان شما چقدر پیشرفته است. این اطلاعات به پزشک کمک می کند تا درمان شما را برنامه ریزی کند.

ابزار دیگری که در مرحله بندی سرطان پروستات استفاده می شود ، سیستم مرحله بندی TMN کمیته مشترک آمریکایی سرطان (AJCC) است. مانند بسیاری از انواع دیگر سرطان ، سرطان پروستات با استفاده از این سیستم بر اساس موارد زیر مرحله بندی می شود:

اندازه یا وسعت تومور
تعداد غدد لنفاوی درگیر
خواه سرطان به سایتها یا اندامهای دیگر گسترش یافته باشد (متاستاز داده شود)

مراحل سرطان پروستات از ۱ تا ۴ است. این بیماری در مرحله ۴ پیشرفته ترین است. 

درمان سرطان پروستات:

پزشک شما با توجه به سن ، وضعیت سلامتی و مرحله سرطان شما یک برنامه درمانی مناسب برای سرطان شما تدوین می کند.

اگر سرطان غیرتهاجمی باشد ، پزشک ممکن است انتظار مراقب را که نظارت فعال نیز نامیده می شود ، توصیه کند. این بدان معناست که شما درمان را به تأخیر می اندازید اما برای کنترل سرطان با پزشک معاینه منظم می کنید.

انواع پرخاشگرانه سرطان ممکن است با گزینه های دیگری درمان شود ، مانند:

عمل جراحی
تابش – تشعشع
سرما درمانی
هورمون درمانی
شیمی درمانی
رادیو جراحی
ایمونوتراپی

اگر سرطان شما بسیار پرخاشگر است و متاستاز پیدا کرده است ، احتمال گسترش آن به استخوان های شما زیاد است. برای متاستازهای استخوانی ، ممکن است علاوه بر سایر موارد ، از روش های درمانی فوق نیز استفاده شود.

پروستاتکتومی

پروستاتکتومی نوعی عمل جراحی است که طی آن بخشی یا کل غده پروستات شما برداشته می شود. اگر به سرطان پروستات مبتلا هستید که به خارج از پروستات گسترش نیافته است ، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند که پروستاتکتومی رادیکال انجام دهید. با این روش ، کل غده پروستات برداشته می شود.

پروستاتکتومی های رادیکال انواع مختلفی دارند. بعضی از آنها باز است ، به این معنی که شما شکاف بزرگتری در زیر شکم خواهید داشت. دیگر لاپاراسکوپی هستند ، به این معنی که چندین شکاف کوچکتر در شکم خود خواهید داشت.

میزان بقای سرطان پروستات:

اگر سرطان پروستات زود تشخیص داده شود و از تومور اصلی گسترش نیافته باشد ، چشم انداز معمولاً خوب است. تشخیص و درمان به موقع کلید اصلی نتیجه مثبت است. اگر فکر می کنید علائم سرطان پروستات را دارید ، باید فوراً قرار ملاقات با پزشک خود بگذارید.

با این حال ، اگر سرطان پیشرفت کند و به خارج از پروستات گسترش یابد ، این امر بر چشم انداز شما تأثیر می گذارد. درباره میزان بقای سرطان پیشرفته پروستات ، از جمله سرطانی که به استخوان های شما سرایت کرده است ، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

پیشگیری از سرطان پروستات:

عوامل خطر خاصی برای سرطان پروستات مانند سن وجود دارد که نمی توانید آنها را کنترل کنید. با این حال ، موارد دیگری وجود دارد که می توانید کنترل کنید.

به عنوان مثال ، ترک سیگار می تواند خطر ابتلا به سرطان پروستات را کاهش دهد ، زیرا تحقیقات نشان داده است که سیگار خطر شما را افزایش می دهد. رژیم غذایی و ورزش نیز عوامل مهمی هستند که می توانند خطر ابتلا به سرطان پروستات را تحت تأثیر قرار دهند.

رژیم غذایی

برخی از غذاها ممکن است به شما در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک کنند ، از جمله:

گوجه فرنگی
سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی و کلم پیچ
ماهی
سویا
روغنهایی که حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند ، مانند روغن زیتون

انواع سرطان پروستات
انواع سرطان پروستات

شواهد همچنین نشان می دهد که برخی از غذاها ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهند ، مانند:

شیر و محصولات لبنی
چربی اشباع شده ، که در محصولات حیوانی یافت می شود
گوشت قرمز
گوشت بریانی
ورزش
ورزش احتمالاً می تواند به شما در کاهش خطر ابتلا به سرطان پیشرفته پروستات و از بین رفتن سرطان پروستات کمک کند.

ورزش همچنین می تواند به کاهش وزن کمک کند. این مهم است زیرا تحقیقات نشان داده است که چاقی یکی از عوامل خطر سرطان پروستات است. با تأیید پزشک ، در بیشتر روزهای هفته ۳۰ دقیقه ورزش کنید. درباره چگونگی رژیم غذایی و ورزش در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات بیشتر بیاموزید.

با دکتر خود صحبت کنید:

سرطان پروستات با افزایش سن برای همه مردان خطرناک است ، اما اگر زود گرفتار شود و درمان شود ، چشم انداز به طور کلی بسیار خوب است. بنابراین هر چه پیرتر می شوید ، حتماً درمورد خطر خود با پزشک صحبت کنید.

اگر علائمی دارید که فکر می کنید سرطان پروستات است ، سریعاً با پزشک خود صحبت کنید. و حتی اگر علائمی ندارید ، برای کاهش خطر خود ، یک سبک زندگی سالم را در نظر بگیرید.

یک رژیم غذایی غنی از سبزیجات و ماهی و لبنیات و گوشت قرمز پرچرب همراه با یک برنامه ورزشی که توسط پزشک تأیید شده باشد ، می تواند به شما در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات کمک کند و همچنین سلامتی شما را به طور کلی تقویت کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.