نکات مهم که قبل از طلاق باید بدانید

از جمله اساسی ترین و مهم ترین تصمیمی که هر کسی در زندگی خود می‌گیرد، انتخاب فردی مناسب برای ازدواج است. به طور معمول برای انتخابی همسری مناسب باید حتما یک‌سری موارد مهم را در نظر داشته باشید، در غیر این صورت ممکن است پس از مدت کوتاهی جهت رهایی از مشکلات، مجبور شوید که طلاق بگیرید. طلاق نیز موضوع مهمی بوده و برای انجام آن لازم است مواردی را رعایت کنید. به همین خاطر هم سعی داریم در ادامه مقاله نکات مهم که قبل از طلاق باید بدانید را مورد بررسی قرار دهیم تا با آگاهی کامل‌تری به این مسیر پا بگذارید.

پس اگر شما هم تصمیم نهایی‌تان را برای عملی کردن این کار گرفته‌اید و می‌خواهید شاهد بهترین نتیجه ممکن باشید، بهتر است پیش از هر گونه اقدام تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید و مطالبی که ذکر شده را نادیده نگیرید. همچنین برای رسیدگی دقیق‌تر به پرونده‌تان توصیه می‌کنیم از بهترین وکیل خانواده در کرج کمک و راهنمایی بگیرید.

معرفی انواع روش‌های طلاق

دقت داشته باشید در حال حاضر طلاق به ۳ روش مختلف در کشور انجام می‌شود و هر کدام از این روش‌ها نیز دارای قوانین یا شرط‌هایی هستند که ضمن عقد تمام آن‌ها قید شده و زن و مرد در حیطه همین موارد می‌توانند برای جدا شدن اقدام نمایند. به همین خاطر در این بخش به نکات مهم که قبل از طلاق باید بدانید اشاره کرده‌ایم.

انواع روش های طلاق

  • طلاق توافقی

یکی از ساده ترین روش‌های جدا شدن زن و مرد از یک‌دیگر، طلاق توافقی است که در آن هر دو طرف به این نتیجه رسیده‌اند که می‌توانند با طلاق توافقی، زندگی مشترک‌شان را به پایان برسانند. در این نوع جدایی یا طلاق، زوج و زوجه معمولا بر سر موضوعاتی همچون مهریه، نحوه جدایی، حضانت فرزندان و پرداخت حقوق زن با هم به تفاهم می‌رسند و راحت‌تر مشکلات‌شان را حل می‌کنند.

برای اجرای طلاق توافقی بعد از به توافق رسیدن در کلیه امور لازم، لازم است به دفتر اسناد رسمی که ازدواج در آن ثبت شده یا دادگاه خانواده مراجعه کنند و سپس به صورت کتبی درخواست خود را ثبت نمایند و آن را برای ضبط در پرونده طلاق به دادگاه تحویل دهند.

در چنین شرایطی می‌توانید از وکیل خانواده در کرج کمک بگیرید تا مراحل لازم به شکل سریع‌تر انجام شود و زمان زیادی را بیهوده هدر ندهید. همچنین با انتخاب یک وکیل متخصص در زمینه دعاوی طلاق می‌توانید بدون حضور داشتن در دادگاه، خیلی راحت طلاق بگیرید.

  • طلاق از سوی مرد

در این نوع طلاق همان طور که از نامش مشخص بوده، درخواست از جانب مرد ارسال می‌شود. زوج یا همان مرد در طول این مسیر باید تمام حقوق همسر خود را به شکلی مشخص پرداخت نماید و از دادن مهریه، اجرت المثل، نفقه و دیگر موارد، سر باز ندارد. هنگامی که این موارد را به طور دقیق تعیین کند، می‌تواند هر زمانی که خواست درخواست خود را برای طلاق به دادگاه ارسال نماید‌.

از نکات مهم که قبل از طلاق باید بدانید این است که در طلاق از طرف زوج اگر زن مقصر نباشد، مرد باید طبق قانون نصف اموالی که پس از ازدواج آن‌ها را به دست آورده است را به زن بدهد.

در این نوع طلاق معمولا زوجه و زوج، جهت اثبات بعضی امور و دفاع از خود در دادگاه نیاز به وکیل دارند و اگر از شخصی خبره برای پیگیری مشکلات خود کمک بگیرند، می‌توانند راحت‌تر موفقیت را از آن خود کنند.

  • طلاق از سوی زن

یکی دیگر از انواع روش‌های جدایی، طلاق از طرف زوجه است. این نوع طلاق نسبت به دیگر روش‌ها مقداری سخت‌تر بوده و از این طریق هم ممکن است مقداری زمان‌بر باشد زیرا در بیشتر مواقع حق طلاق با زن نیست.

به همین خاطر هم اغلب خانم‌هایی که تصمیم خود را برای طلاق می‌گیرند، سراغ بهترین وکیل خانواده در کرج می‌روند. توجه داشته باشید که این مورد از طلاق به ۲ صورت اثبات شروط ۱۲ گانه طلاق و گرفتن وکالت حق طلاق از زوج امکان پذیر بوده و اگر این شرایط فراهم باشد، روند طلاق ساده‌تر خواهد بود.

اگر مرد، به همسر خود حق طلاق را داده باشد، زن می‌تواند بدون مشکل یا محدودیت، هر زمانی که بخواهد با وکالت از طرف مرد، درخواست طلاق را به دادگاه بفرستند. همچنین در صورتی که زن بتواند ثابت نماید مرد شروط ۱۲ گانه را رعایت نکرده، امکان درخواست طلاق وجود دارد. البته بهتر است بدانید این کار مقداری سخت بوده زیرا زن باید ادعای خود را به طور صحیح اثبات کند.

درخواست طلاق از سوی زوجه

شروط لازم جهت درخواست طلاق از سوی زوجه

شروط درج شده در عقدنامه که معمولا آن را با نام شروط ۱۲ گانه طلاق می‌شناسند، شامل یک‌سری موارد مهم بوده که در صورت پذیرفتن یا امضا کردن آن‌ها زوجه می‌تواند راحت‌تر طلاق بگیرد. در اصل هر زمانی که زوجه بتواند این شروط را در دادگاه ثابت کند، می‌تواند از همسر خود جدا شود.

  • یکی از مهم ترین و اصلی ترین این شروط، عدم پرداخت نفقه به مدت ۶ ماه است. در واقع اگر زوج حدود ۶ ماه خرج و مخارج زن را تامین نکند و زن نیز این موضوع را اثبات نماید، دادگاه حق طلاق را به زن خواهد داد.
  • اگر مرد از اخلاق نامناسبی برخوردار باشد و به گونه‌ای رفتار کند که ادامه زندگی برای زن غیر قابل تحمل شود.
  • ابتلا شدن مرد به بیماری صعب ‌العلاج به گونه‌ای که ادامه زندگی زناشویی برای زن خطرناک باشد.
  • داشتن جنون زوج نیز شرط دیگری است که اثبات آن می‌‌تواند به طلاق گرفتن زن کمک کند.
  • داشتن شغلی نامناسب که به آبرو و شأن زن لطمه وارد نماید. دقت داشته باشید این موضوع باید حتما مورد تایید دادگاه واقع شود.
  • هر زمانی که مرد محکوم به ۵ سال حبس یا بیشتر شود، زن می‌تواند به صورت غیر حضوری نیز طلاق بگیرد.
  • معتاد بودن زوج به حدی که باعث لطمه زدن به زندگی شود و زوجه توان ادامه زندگی در چنین شرایطی را نداشته باشد.
  • ترک زندگی بدون دلیل موجه توسط زوج به مدت ۶ ماه متوالی، نیز یکی دیگر از شروط مهم طلاق به شمار می‌رود.
  • مفقودالاثر شدن یا گم شدن مرد که پس از گذشت ۶ ماه یا بیشتر خبری از او نباشد.
  • محکومیت قطعی به دلیل انجام جرائم مختلف هم از دیگر شروط ۱۲ گانه به حساب می‌آید.
  • در صورت ازدواج مجدد زوج بدون رضایت همسر و رعایت نکردن عدالت بین آن‌ها نیز زن می‌تواند از مرد به راحتی جدا شود.
  • از دیگر شروط طلاق می‌توان به عقیم بودن مرد یا داشتن دیگر عوارض جسمی که موجب می‌شوند پس از گذشت ۵ سال از ازدواج بچه دار نشوند، اشاره کرد.

مراحل طلاق از طرف زوجه

هر زمانی که زن تصمیم به جدایی از همسر خود را بگیرید، در اولین مرحله باید به دفتر خدمات قضایی مراجعه نماید و درخواست خود را ارسال کند. بعد از آن هنگامی که دادخواست پرونده ثبت شود، آن را به دادگاه محل سکونت زوجه ارجاع می‌دهند.

شعبه دادگاه مورد نظر بعد از ارجاع پرونده با در نظر گرفتن قلت یا کثرت پرونده‌ها برای حضور زن و مرد در دادگاه یک روز مشخص را تعیین می‌کنند. در جلسه دادگاه پس از حضور طرفین و شنیدن دفاعیات آن‌ها رأی را صادر می‌کنند.

اگر در این جلسه اعتراضی وجود داشته باشد، پرونده مجدد به دیوان عالی کشور ارجاع داده خواهد شد. با قطعی شدن رأی دادگاه، زن می‌تواند بدون محدودیت به دفترخانه ازدواج مراجعه نماید و طلاق بگیرد. گرفتن مهریه هم حق زوجه بوده و مگر در برخی موارد، مرد مؤظف است تمام و کمال آن را به زن بپردازد.

کلام آخر

در این مقاله مفید سعی کردیم شما را با نکات مهم که قبل از طلاق باید بدانید آشنا کنیم تا بعداً دچار مشکل نشوید و به راحتی مراحل لازم را انجام دهید. از این رو فراموش نکنید کمک گرفتن از وکیلی باتجربه می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر باشد زیرا وکلا با تسلطی که بر روی قوانین و رویه قضایی دارند، جلوی ضایع شدن حق افراد را می‌گیرند و موجب می‌شوند موکلین تصمیمات بهتری بگیرند. پس اگر زمانی به هر دلیل گرفتار پروسه طلاق شدید، بهتر است از وکیل خانواده در کرج برای حل مشکل خود بهره بگیرید.

منبع: وکیل از ما

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.