نحوه رشد و مراقبت از بامبو طلایی در داخل خانه

بامبو بیش از هزار گونه گیاهی دارد و چندین مدل در ارتفاع ۵۰ فوتی یا بیشتر در طبیعت وجود دارد. بامبو طلایی (Phyllostachys aurea) یک گونه بامبو  است که می تواند در داخل خانه رشد کند. دارای برگ های باریک و نیزه ای شکل است که به صورت خوشه ای روی ساقه های کوتاه رشد می کنند. بامبو دارای عصای عمودی سبز روشن است که با افزایش سن و قرار گرفتن در معرض نور خورشید به رنگ طلایی تبدیل می شود.

بامبو طلایی به سرعت رشد می کند و می تواند به راحتی برگ بزند. بهتر است آن را در بهار یا اوایل پاییز بکارید، اگرچه در داخل خانه، عموماً می توانید آن را در هر زمانی از سال بکارید. کاشت آن در گلدان ایده آل است.

آیا می توان بامبو را در داخل خانه پرورش داد؟

این گیاه را می توان در داخل خانه پرورش داد، اما هیچ کس نمی گوید که پرورش بامبو در داخل خانه آن آسان است. برای رشد موفقیت آمیز بامبو در داخل خانه، به یک ظرف محکم و نور و رطوبت کافی نیاز دارید. بامبو برای رشد به حداقل ۶ ساعت نور نیاز دارد. بامبو را در آفتابی ترین قسمت خانه خود قرار دهید. بسته به نوع، می تواند تا ۵ تا ۸ فوت بلند شود. نور کمتر معمولاً به معنی رشد کندتر و کمتر است.

چگونه بامبو طلایی را در داخل خانه پرورش دهیم؟

آبیاری و تغذیه منظم بخش عمده ای از نگهداری گیاه شما را برای پرورش بامبو در داخل خانه تشکیل می دهد. برای حفظ سطح رطوبت خاک که بامبو دوست دارد، ممکن است مجبور شوید گیاه خود را بیش از یک بار در هفته آبیاری کنید. اما به خصوص برای یک گیاه سرپوشیده که در آن آب و هوا ثابت می ماند، باید بتوانید یک روال مراقبت قابل پیش بینی را به راحتی ایجاد کنید. بیشتر بامبوها رطوبت ۵۰ درصد را برای رشد ترجیح می دهند.

نور خورشید

بامبو نقطه ای را ترجیح می دهد که آفتاب کامل را به نیمه سایه داشته باشد. سایه بیش از حد می تواند منجر به گیاه ضعیفی شود که به حداکثر پتانسیل خود رشد نمی کند یا رنگ درخشان خود را توسعه نمی دهد. در داخل خانه، بامبو خود را در کنار پرنورترین پنجره خود نگه دارید تا نور طبیعی خورشید را دریافت کند، و گلدان را هر هفته یا بیشتر بچرخانید تا مطمئن شوید که همه طرف های گیاه نور دریافت می کنند.

چگونه بامبو طلایی را در داخل خانه پرورش دهیم؟

دما و رطوبت

بامبو طلایی به دلیل تحمل سرما شناخته شده است. می تواند در دمای کمتر از ۵ درجه فارنهایت برای مدت کوتاهی زنده بماند. با این حال، هوای سرد طولانی مدت می تواند باعث ریزش شاخ و برگ گیاه شود و در نهایت ممکن است آن را بکشد. این گیاه دمای معمولی اتاق را بین ۶۰ تا ۸۰ درجه فارنهایت ترجیح می دهد. آن را از بادهای سرد کولر گازی یا دریچه های بخاری دور نگه دارید. این گیاهان در هوای مرطوب رشد می کنند اما تا زمانی که به خوبی آبیاری شوند با خشکی داخل خانه سازگار شده اند.

آب مورد نیاز برای بامبو

بامبو خاک خیس را برای مدت کوتاهی تحمل میکند. با این حال، نشستن در آب می تواند ریشه ها را پوسیده و گیاه را از بین ببرد. گیاه در حالت ایده آل باید خاک مرطوبی داشته باشد. خاک را با چسباندن انگشت خود یک یا دو اینچ در آن آزمایش کنید و هر زمان که احساس کردید خشک شد به آن آبیاری کنید. هرگز اجازه ندهید خاک کاملا خشک شود. اما در ماه های زمستان آبیاری را کمی کاهش دهید.

کود

بامبو خود را با یک کود مایع متعادل یک بار در ماه تغذیه کنید تا مقدار بهینه مواد مغذی را در خاک خود حفظ کنید، طبق دستورالعمل های برچسب کود مایع. همچنین مخلوط کردن مقداری کمپوست آلی در خاک، به ویژه در فصل بهار، برای رشد سالم گیاه می تواند مفید باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “چرا باغبانی برای روحیه شما خوب است؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

هرس و نگهداری

بامبو معمولاً نیازی به هرس ندارد. اگر برگ های قدیمی شروع به ظاهر ناخوشایند کردند، می توانید از پایه آنها جدا کنید. همچنین اگر می‌خواهید رشد و گسترش گیاه خود را محدود کنید، می‌توانید شاخه‌های جدید را هنگامی که از خاک بیرون می‌آیند جدا کنید.

اندازه گلدان بامبو طلایی چقدر باید باشد؟

در نظر بگیرید که یک گلدان فلزی یا چوبی تهیه کنید و مطمئن شوید که سوراخ های زیادی برای زهکشی دارد. یک گلدان سنگین انتخاب کنید تا بتواند وزن بامبو را ثابت کند. برای شروع به حداقل یک ظرف ۱۰ گالن نیاز دارید. و اگر نمی خواهید آن را سالیانه دوباره عوض کنید، با یک گلدان ۲۰ یا ۳۰ گالن شروع کنید. بامبو گلدانی را دوست دارد که پهن تر از عمق باشد.

هنگام شروع با یک گیاه بامبو کوچک می توانید از گلدانی با عرض و عمق ۱۲ اینچ استفاده کنید. می توانید سنگ یا سنگ ریزه را به کف گلدان اضافه کنید تا وزن گیاه را ثابت کند. توپ ریشه را در گلدان قرار دهید و اطراف آن را با مخلوط گلدانی شل و غنی از مواد مغذی پر کنید. برای تشویق رشد می توانید مقداری کمپوست مخلوط کنید. سپس بامبو را به خوبی آبیاری کنید.

اندازه گلدان بامبو طلایی چقدر باید باشد؟

خاک گلدان و زهکشی

این گیاه انواع مختلف خاک را تحمل می کند اما خاک غنی از نظر ارگانیک با زهکشی خوب را ترجیح می دهد. خاک خیس را دوست ندارد. یک مخلوط گلدانی تجاری یا مخلوطی از پیت ماس و پرلیت باید برای گیاهان ظرف مناسب باشد.

ممکن است لازم باشد هر یا دو سال یکبار زمانی که ریشه‌ها در کل گلدان پخش می‌شوند و مشاهده می‌کنید که از سوراخ‌های زیرین بیرون می‌آیند یا از خاک بالا می‌آیند، بامبو خود را به یک گلدان بزرگ‌تر منتقل کنید. اجازه ندهید گیاه شما برای مدت طولانی در گلدانی که برایش خیلی کوچک است بماند، زیرا نمی تواند مواد مغذی کافی برای سالم ماندن دریافت کند. یک گیاه سرپوشیده معمولاً در هر زمانی از سال گلدان مجدد را به خوبی انجام می دهد، اما شروع فصل رشد در بهار، زمانی که گیاه رشد خود را افزایش می دهد، به طور کلی بهترین زمان برای گلدان مجدد است.

چرا برگ های بامبو زرد می شوند؟

شایع ترین دلیل زرد شدن برگ ها نور زیاد خورشید یا آب لوله کشی خیلی شور یا فلورایده است. با آب صاف شده آبیاری کنید و از قرار گرفتن در معرض آفتاب آن بکاهید.

آیا بامبو گل می دهد؟

بله، بامبو شکوفه می دهد، اما فواصل آنها بسته به گونه یا نوع متفاوت است. برخی از گونه های بامبو سالانه گل می دهند و برخی بیش از ۱۰۰ سال گل نمی دهند. بامبو طلایی به ندرت شکوفا می شود و زمانی که شکوفا شود، ممکن است چندین دهه طول بکشد. گلها معمولاً به شکل سنبلچه های ۲ اینچی هستند که نزدیک به ۱۲ گل روی آنها قرار دارد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.