میدانید باقلا برای چه چیزهایی خوب است؟

امروزه باقالی تازه و انواع کنسرو، منجمد، خشک، شور و برشته آن به راحتی در بازارهای جهانی موجود است. باقالی که به راحتی طبخ می شود طعم ملایمی شیرین دارد و مانند کره در دهان آب می شود. مانند سایر لوبیاها و حبوبات، باقلا منبع پروتئین است و اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز بدن را تامین می کند. ترکیبات غنی از مواد مغذی باقلا چیزهای بیشتری وجود دارد که فواید و خواص مختلفی را که به این حبوبات سبز یا همان باقلا نسبت داده می شود، نشان می دهد. در اینجا ۸ فایده باقلا برای سلامتی آورده شده است.

آنها نه تنها از  محتوای فیبری غنی برخوردارند، بلکه باقلا منبعی از مواد معدنی، ویتامین های گروه B و ویتامین های A، C و K نیز می باشد.

ارزش غذایی باقلا خام در ۱۰۰ گرم:

آب  ۱۰٫۹۸گرم
انرژی کیلوکالری ۳۴۱
پروتئین g 26.12
کل لیپید گرم ۱٫۵۳
کربوهیدرات گرم ۵۸٫۲۹
فیبر گرم ۲۵٫۰
قند گرم ۵٫۷۰
کلسیم، کلسیم mg 103
آهن، آهن mg 6.70
منیزیم، Mg mg 192
فسفر، P mg 421
پتاسیم، K mg 1062
سدیم، سدیم میلی گرم ۱۳
روی، روی میلی گرم ۳٫۱۴
ویتامین C میلی گرم ۱٫۴
تیامین mg 0.555
ریبوفلاوین میلی گرم ۰٫۳۳۳
نیاسین میلی گرم ۲٫۸۳۲
ویتامین B6 mg 0.366
فولات، DFE mcg 423
ویتامین A mcg 3
ویتامین K mcg 9.0

خواص باقلا برای سلامتی

 ارتقاء سلامت قلب و کاهش کلسترول

شواهد مبتنی بر تحقیقات کافی وجود دارد که نشان می‌دهد فیبر محلول در غذاها، مانند باقلا، به لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL یا کلسترول بد) در جریان خون متصل می‌شود و دفع آن را از بدن تسهیل می‌کند.

این اثر هم در بزرگسالان سالم و هم در افراد با کلسترول بالا مشاهده شد و می‌تواند کمک زیادی به حفظ سلامت قلب شما کند.

یک مطالعه حیوانی که این ادعاها را تایید می کند در مجله بریتانیایی تغذیه منتشر شد. محققان رژیم غذایی حاوی دانه های باقلا یا پروتئین ایزوله آنها را به موش های صحرایی با کلسترول بالا دادند که منجر به کاهش قابل توجه سطح کلسترول بدون هیچ تاثیری بر لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL یا کلسترول خوب) شد.

خواص باقلا

خواص باقلا برای بهبود پارکینسون

بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی پیشرونده دژنراتیو است که سیستم حرکتی را به خطر می‌اندازد. این بیماری با مرگ سلول های تولید کننده دوپامین در مغز همراه است که منجر به مشکل در شروع، هماهنگی و کنترل حرکت می شود.

درمان مرسوم پارکینسون در درجه اول بر روی داروهای حاوی L-dopa است، اسید آمینه ای که به سنتز انتقال دهنده های عصبی در مغز مانند دوپامین، اپی نفرین و نوراپی نفرین کمک می کند.

با توجه به اینکه باقلا منبع فراوانی از ال-دوپا دارد، خوردن باقلا ممکن است به مکمل این ماده شیمیایی در خون کمک کند و در نتیجه برخی از علائم پارکینسون را در مراحل اولیه تسکین دهد. همچنین می تواند برای بیماری آلزایمر مفید باشد.

یکی از این مطالعات نشان داد که گنجاندن باقلا در رژیم غذایی بیماران مبتلا به پارکینسون می تواند عملکرد حرکتی آنها را با افزایش سطوح L-dopa و C-dopa در خون آنها به طور قابل توجهی بهبود بخشد، بدون اینکه عوارض جانبی مضری ایجاد کند.

به جلوگیری از نقص مادرزادی کمک کند

اهمیت اولیه یک رژیم غذایی سالم و غنی از مواد مغذی برای اطمینان از بارداری سالم برای هیچ کس پوشیده نیست. در حالی که همه ما به منبع ثابتی از فولات و ویتامین B12 برای سنتز DNA، RNA و گلبول های قرمز خون نیاز داریم، به مادران باردار توصیه می شود مکمل های بیشتری از این مواد مغذی حیاتی دریافت کنند.مصرف کافی فولات در دوران بارداری و در دوران بارداری با کاهش خطر نقص لوله عصبی، اسپینا بیفیدا و آنسفالی در نوزاد تازه متولد شده همراه است.

تنها به همین دلیل به زنان باردار توصیه می شود از انواع غذاهای غنی از فولات مانند باقلا استفاده کنند. فقط یک فنجان لوبیا پخته شده می تواند ۴۴ درصد از مقدار توصیه شده روزانه (RDA) فولات برای یک مرد یا زن بالغ را تامین کند. صد گرم باقلا تازه ۱۰۶ درصد فولات RDA را فراهم می کند.

باقلا منبع آنتی اکسیدان و تقویت کننده سیستم ایمنی است

 مملو از مواد مغذی آنتی اکسیدانی مانند ویتامین E، ویتامین C، بتاکاروتن، مس، آهن و روی است که همگی عملکرد سیستم ایمنی را به روش های مربوطه تقویت می کنند.

بخش قابل توجهی از اثرات آنتی اکسیدانی آن را می توان به محتوای بالای L-dopa و ترکیبات مختلفی به نام گلیکوزیدهای کامفرول که در جوانه های باقلا یافت می شود نسبت داد.

به طور کلی، این آنتی اکسیدان ها به مقابله با فعالیت رادیکال های آزاد که در کانون پیری و آسیب سلولی است، کمک می کنند. علاوه بر این، آنها با تقویت دفاع طبیعی بدن در برابر عفونت های ناشی از باکتری ها، ویروس ها و انگل ها، نقش محافظتی مهمی ایفا می کنند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “بهترین روش های افزایش میل جنسی در زوجین” را نیز مطالعه بفرمایید.      

خواص باقلا برای افسردگی و اضطراب

لوبیا فاوا یا همان باقلا همچنین می تواند به عنوان یک غذای خوش طعم شناخته شود، همه اینها به لطف مقادیر متمرکز L-dopa و همچنین ویتامین های B موجود در آنها است. اولی یک عامل شیمیایی است که به عنوان پیش ساز برخی از مواد شیمیایی عصبی در مغز مانند دوپامین، اپی نفرین و نوراپی نفرین عمل می کند.

همه این انتقال دهنده های عصبی نقش مهمی در تسهیل خلق و خوی خوب و تسکین استرس دارند.

به طور مشابه، سطوح بالای ویتامین B در باقلا نیز ممکن است به سلامت روانی مثبت کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ به این نتیجه رسید که مصرف کم ویتامین B در نوجوانان با احساسات افسردگی مرتبط است.بنابراین، خوردن بیشتر باقالی ممکن است یکی از راه های بهبود خلق و خو باشد.

یک غذای مناسب برای دیابت

باقلا برای افرادی که سطح قند خون مشکل‌ساز دارند، موهبتی است. آنها از نظر شاخص گلیسمی پایین در نظر گرفته می شوند، به این معنی که آنها منبع آهسته و ثابتی از گلوکز را آزاد می کنند نه قند فوری که با مصرف کربوهیدرات های ساده مرتبط است.

محتوای بالای فیبر فقط به توانایی کنترل قند خون این سبزی های قدرتمند می افزاید. علاوه بر این، لوبیا فاوا همچنین دارای مقادیر قابل توجهی از پلی فنول ها است که ممکن است از طریق اثرات آنتی اکسیدانی خود از ابتلا به دیابت نوع ۲ محافظت کند.

در یک مطالعه در سال ۲۰۱۲، از افراد دیابتی خواسته شد مصرف حبوبات خود را حداقل ۱ فنجان در روز افزایش دهند. مقادیر هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) آنها ۰٫۵ درصد کاهش یافت. این نتایج بیشتر از نتایج به‌دست‌آمده از مکمل‌سازی فیبر گندم به آزمودنی‌ها بود که کاهش ۰٫۳ درصدی در مقادیر هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) آنها را ثبت کرد.

خواص باقلا چیست؟

کنترل فشار خون با مصرف باقلا

 یکی از بهترین منابع گیاهی پتاسیم باقلا است، یک الکترولیت ضروری که تعدادی از عملکردهای حیاتی را در بدن انجام می دهد.

پتاسیم نه تنها عملکرد مناسب سلول‌ها، اعصاب و ماهیچه‌ها را تضمین می‌کند، بلکه وظیفه کنترل فشار خون را با مقابله با اثرات سدیم نیز بر عهده دارد. این عمل متعادل کننده به نوبه خود برای حفظ عملکرد بهینه کلیه و قلب مفید است.

علاوه بر این، باقلا منیزیم و فیبر را نیز فراهم می‌کند که هر دو به مدیریت فشار خون بالا کمک می‌کنند.

باقلا منبع خوبی از L-dopa است، یک ماده شیمیایی که پس از رسیدن به مغز به انتقال دهنده عصبی دوپامین تبدیل می شود. طبق مطالعه ای که در سال ۱۹۹۱ روی بیماران جوان مبتلا به فشار خون بالا انجام شد، این عامل ناتریورتیک می تواند به طور بالقوه در کنترل فشار خون مفید باشد و این یک خاصیت بسیار خوب برای باقلا است.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.