مهم ترین نکته ها برای مراقبت از پوست زیر آفتاب

محافظت از پوست در برابر آسیب های آفتاب یکی از ساده ترین و مهم ترین راه ها برای مراقبت از سلامتی شماست.در حالی که بسیاری از ما ممکن است فکر کنیم که می‌دانیم چگونه از خود در برابر نور خورشید محافظت کنیم، تعجب آور است که چقدر ممکن است از دست بدهیم.با در نظر گرفتن این موضوع، در اینجا ۱۰ نکته برای محافظت از پوست شما در برابر آسیب های خورشید وجود دارد.

چرا محافظت از پوست در برابر آسیب خورشید مهم است؟

گذراندن وقت در خارج از منزل در زیر نور آفتاب راهی عالی برای فعال ماندن، کاهش استرس و دریافت دوز سالم ویتامین D است. اما در حالی که نور خورشید فواید زیادی دارد، محافظت از پوست در برابر آسیب های خورشید نیز مهم است.اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند باعث ایجاد طیف وسیعی از مسائل از جمله آفتاب سوختگی، گرمازدگی، پیری زودرس شود و همچنین به طور قابل توجهی خطر ابتلا به انواع سرطان پوست را افزایش می دهد.

در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که حدود ۹۰ درصد از پیری پوست ناشی از نور خورشید است، و طبق تحقیقات سرطان انگلستان، از هر ۱۰ مورد سرطان پوست می‌توان از ۹ مورد سرطان پوست با لذت بردن از نور خورشید جلوگیری کرد.

۱۰ نکته برای محافظت از پوست در برابر آسیب های آفتاب

۱)برای مراقبت پوست زیر آفتاب از یک ضد آفتاب موثر استفاده کنید

هرکسی که در فضای باز وقت می گذراند باید از کرم ضد آفتاب استفاده کند. این شامل این است که آیا شما پوست روشن یا تیره هستید و اینکه آیا به راحتی برنزه می‌شوید یا نه، زیرا پوست شما ممکن است با قرار گرفتن در معرض نور خورشید آسیب ببیند، صرف نظر از اینکه آیا می‌سوزی یا نه.همه ضدآفتاب‌ها دارای یک عدد فاکتور محافظتی در برابر آفتاب (SPF) هستند که میزان تاثیر آن‌ها در جلوگیری از اشعه ماوراء بنفش (UV) را ارزیابی می‌کند. هرچه این عدد بیشتر باشد، محافظت بیشتری ارائه می شود.

ارزش استفاده از یک کرم ضد آفتاب با طیف وسیع را دارد زیرا این ضد آفتاب هم قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش A (UVA) و هم اشعه ماوراء بنفش B (UVB) را فیلتر می کند. اشعه‌های UVA بیشتر مسئول پیری زودرس و سرطان پوست هستند زیرا به عمق پوست نفوذ می‌کنند، در حالی که اشعه‌های UVB روی سطح پوست تأثیر می‌گذارند و باعث آفتاب سوختگی می‌شوند.

10 نکته برای محافظت از پوست در برابر آسیب های آفتاب

۲) در طول سال حتی اگر هوا ابری یا ابری است از ضد آفتاب استفاده کنید

به راحتی می توان حدس زد که فقط باید در طول ماه های تابستان یا زمانی که خورشید بیرون می آید از ضد آفتاب استفاده کنید. اما حقیقت این است که محافظت از پوست در تمام طول سال مهم است – حتی زمانی که ممکن است خورشید قابل مشاهده نباشد.تحقیقات نشان می دهد که ۸۰ درصد از اشعه ماوراء بنفش خورشید هنوز در روزهای ابری وجود دارد. در نتیجه، کارشناسان توصیه می کنند که بدون توجه به آب و هوا از حداقل SPF 15 استفاده کنید.

۳) تا حد امکان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در ساعات اوج روز خودداری کنید

بر اساس NHS، خورشید بین ساعت ۱۰ صبح تا ۳ بعد از ظهر قوی ترین است – بنابراین در صورت امکان، ارزش آن را دارد که در این زمان ها به دنبال سایه باشید یا قرار گرفتن در معرض آن را محدود کنید.در ظهر، خورشید همچنین در بالاترین سطح آسمان است – و بنابراین در قوی ترین آن – زیرا پرتوها کمترین فاصله را برای سفر به زمین دارند. بنابراین، یکی دیگر از نکات مفید این است که قانون سایه را تمرین کنید: اگر سایه شما کوتاهتر از شما است، به این معنی است که پرتوهای خورشید در قوی ترین حالت خود هستند و باید به دنبال سایه باشید.

۴)برای مراقبت پوست زیر آفتاب در اطراف ماسه، برف و آب احتیاط کنید

تحقیقات نشان می دهد که ماسه، برف و آب بین ۲۵ تا ۸۰ درصد از اشعه ماوراء بنفش خورشید را منعکس می کنند.بنابراین، هنگام قرار گرفتن در معرض یا نزدیک این سطوح، مهم است که در نظر داشته باشید که برخی از اشکال محافظتی – مانند کلاه یا چتر آفتاب – نمی توانند شما را در برابر اشعه ماوراء بنفش که از پایین منعکس می شود محافظت کنند.اگر به یک پیست اسکی یا هر جای دیگری در ارتفاع بالاتر می روید، به یاد داشته باشید که شدت اشعه UV نیز افزایش می یابد.

۵) مصرف غذاهای سرشار از لیکوپن را افزایش دهید

رژیم غذایی نقش مهمی در سازگاری ما با محیط خود دارد. وقتی صحبت از آسیب خورشید به میان می‌آید، علم نشان می‌دهد که خوردن غذاهای سرشار از لیکوپن می‌تواند با خنثی کردن اثرات اشعه ماوراء بنفش، محافظت در برابر نور خورشید را فراهم کند.لیکوپن رنگدانه ای است که در میوه ها و سبزیجات قرمز، نارنجی و زرد یافت می شود – به عنوان مثال، هندوانه، گوجه فرنگی، پرتقال قرمز، گریپ فروت صورتی، فلفل دلمه ای، پاپایا و هویج.مطالعات کوچک نشان داده اند که لیکوپن می تواند حدود ۳۳٪ محافظت اضافی در برابر آفتاب سوختگی ایجاد کند.

۶)برای مراقبت پوست زیر آفتاب لباس و لوازم جانبی خود را هوشمندانه انتخاب کنید

لباسی که می پوشیم نقش مهمی در میزان آسیب پذیری ما در برابر نور خورشید دارد. به طور کلی، لباس‌های تیره، بلند بیشترین محافظت را دارند، اما این ممکن است همیشه راحت نباشد.درست مانند رتبه بندی SPF برای ضد آفتاب، لباس ها با فاکتور محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش (UBF) رتبه بندی می شوند. پارچه‌هایی که دارای درجه‌بندی کمتر از UBF 15 هستند، محافظ در برابر اشعه ماوراء بنفش در نظر گرفته نمی‌شوند و برای پوشیدن در کنار آن‌ها به محافظت بیشتری مانند ضد آفتاب نیاز دارند. درجه بندی UBF 50 یا بالاتر به عنوان محافظت عالی در نظر گرفته می شود زیرا کمتر از ۲٪ از UV را انتقال می دهد. به عنوان مثال، یک تی شرت سفید پنبه ای معمولی دارای رتبه UBF کمتر از ۱۵ است.

مهم ترین نکته ها برای مراقبت از پوست زیر آفتاب

۷)زمانی را که در آفتاب  هستید را محدود کنید

محدود کردن زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند به محافظت از پوست و جلوگیری از سایر مشکلات مربوط به گرما و نور خورشید مانند راش گرما و … کمک کند.مدت زمان ایمن بودن در زیر نور مستقیم خورشید به چند عامل از جمله شدت نور خورشید، ارتفاع، SPF ضد آفتاب و نوع پوست شما بستگی دارد. این ماشین حساب حمام آفتاب از Omni Calculator به شما کمک می کند تا تصوری تقریبی از مدت زمان ایمن ماندن در زیر نور خورشید بسته به این عوامل به شما بدهد.

به گفته متخصصان، برخی از نشانه های آشکار قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید عبارتند از: پوستی که به راحتی کبود یا پاره می شود، بثورات پوستی، ترک خوردن لب ها، دمای بدن بالا و لکه های قهوه ای.

۸) روی عینک آفتابی سرمایه گذاری کنید که محافظت مناسبی ارائه می دهد

علاوه بر پوست ما در برابر نور خورشید، باید در نظر داشته باشیم که چگونه چشمان ما نیز تحت تأثیر خورشید قرار می گیرند. قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند علائمی مانند خشکی و آبریزش چشم را ایجاد کند و خطر آب مروارید را افزایش دهد.خوشبختانه، عینک آفتابی در کشتن دو پرنده با یک سنگ با محافظت از چشمان ما و پوست اطراف آن به طور همزمان کار بسیار خوبی انجام می دهد.

کارشناسان استفاده از عینک آفتابی را توصیه می کنند که ۹۹% تا ۱۰۰% اشعه UVA و UVB را مسدود می کند. برخی از عینک ها و عینک های طبی نیز محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش UVA و UVB را ارائه می دهند، اما همیشه ارزش دارد ابتدا با یک متخصص مراقبت از چشم صحبت کنید.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “نکات مهم برای خرید عینک های آفتابی” را نیز مطالعه بفرمایید.      

۹) برای مراقبت پوست زیر آفتاب مواد مغذی بخورید

خوردن انواع مواد مغذی – از جمله پروتئین، آنتی اکسیدان ها، کلاژن و آنتی اکسیدان ها می تواند سلامت پوست را تقویت کند، به جلوگیری از آسیب کمک کند و به ترمیم کمک کند.در ادامه به برخی از مهم ترین مواد مغذی می پردازیم…

اسیدهای چرب امگا ۳ به تولید کلاژن، کاهش التهاب و بهبود سلامت پوست کمک می کند. منابع خوب امگا ۳ شامل ماهی های چرب مانند سالمون و تن، آجیل و دانه ها است.

ویتامین A توسط کبد به رتینول تبدیل می شود که باعث تحریک تولید سلول های پوستی جدید در بدن می شود. منابع خوب شامل گوشت اندام، زرده تخم مرغ، سیب زمینی شیرین و سبزیجات برگ سبز مانند بروکلی است.ویتامین C برای ایجاد کلاژن در بدن استفاده می شود که چارچوبی قوی برای ترمیم بافت فراهم می کند. همچنین در تشکیل چربی‌هایی که به بازسازی اپیدرم (لایه بیرونی پوست) در هنگام آسیب کمک می‌کنند، نقش دارد. منابع خوب ویتامین C شامل مرکبات مانند پرتقال و لیمو، فلفل، کلم بروکلی، توت فرنگی و کلم پیچ است.ویتامین E به دفع سریع رادیکال های آزاد از بدن و تقویت عملکرد سد پوست کمک می کند.

مهم ترین نکته ها برای مراقبت از پوست زیر آفتاب

۱۰) هر بار که بیرون می روید یا در معرض نور خورشید هستید، از خود در برابر نور خورشید محافظت کنید

آفتاب سوختگی ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که انتظارش را نداریم و حتی زمانی که برای مدت طولانی بیرون نیستیم، همچنان مهم است که از اشعه ماوراء بنفش خورشید آگاه باشید و از خود محافظت کنید.فعالیت هایی مانند پیاده روی ممکن است به اندازه یک سفر یک روزه به ساحل واضح به نظر نرسند، اما طبق تحقیقات، این موارد می توانند در طول زمان اضافه شوند. به عنوان مثال، بنیاد سرطان پوست می گوید که قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول زندگی با افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست مرتبط است.این مطالعه همچنین نشان داد که افرادی که آسیب پوستی بیشتری در یک طرف صورت خود دارند، بخش قابل توجهی از شغل خود را صرف رانندگی کرده‌اند. در واقع، حتی متوجه شد که رانندگان آمریکایی سرطان پوست بیشتری در سمت چپ صورت خود دارند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.