مهمترین عوامل بر قیمت بیمه ماشین چیست؟

ممکن است که شما هم این جمله را شنیده باشید که هنگام تصادف با خودرو، تمام خسارت‌های ایجاد شده را شرکت بیمه پرداخت کرده است. واضح است که افراد با خرید بیمه ماشین می‌توانند خسارت‌های وارد شده ناشی از حادثه‌های رانندگی را برای جبران هزینه‌های ایجاد شده به عهده بیمه‌گر گذاشته و شرکت‌های بیمه‌ای تا سقف تعهدات خود جبران هزینه کنند. بیمه نامه ماشین همان بیمه شخص ثالث است که دو نوع پوشش مالی و جانی را برای افراد زیان دیده در حادثه در نظر گرفته است که برای انتخاب پوشش‌ها باید حق بیمه پرداخت شود تا با توجه به آن سقف تعهدات هم مشخص شده و جبران هزینه‌ها را به بیمه‌گر منتقل کرد. در ادامه متن درباره اهمیت بیمه نامه و پوشش‌های آن توضیحاتی خواهیم داد با ما تا انتهای متن همراه باشید. بیمه ماشین چیست؟

 بیمه ماشین همان بیمه نامه شخص ثالث است که به صورت اجباری بوده و تمام خودرو‌ها باید آن را تهیه کنند. همچنین در صورت عدم تهیه یا تمدید بیمه نامه با جریمه دیرکرد و توقیف خودرو مواجه خواهید شد. این بیمه نامه دو نوع پوشش جانی و مالی دارد که با توجه به حق بیمه پرداختی و دیه اعلام شده در ابتدای هر سال تعهداتی در جبران هزینه‌های اشخاص ثالث را بر عهده خواهد داشت. نکته مهم این است که برای پوشش‌های بیمه نامه ماشین سقف تعهدات را در نظر گرفت.

از این رو پوشش‌های بیمه ماشین به شرح زیر است.

پوشش خسارت‌های جانی و بدنی: تمام شرکت‌های بیمه‌ای با توجه به قانون بیمه نامه، خسارت‌های وارد شده که شامل: فوت، نقص عضو، هزینه‌های درمان و پرداخت خسارت بدنی، دیه یا همان ارش است را تحت پوشش داده و متناسب با شرایط و ارزیابی حادثه رانندگی، هزینه‌های درمان شکستگی، نقص عضو و صدمه ازکارافتادگی کلی یا جزئی را جبران خسارت کند.

پوشش خسارت‌های مالی: در پوشش خسارت‌های مالی بیمه نامه ماشین اثر گزارترین مورد میزان حق بیمه پرداختی از سوی بیمه‌گزار است. بدین گونه که بیمه‌گزار می‌تواند با پرداخت حق بیمه بیشتر، جبران خسارت‌های ایجاد شده را افزایش دهد. خسارت‌هایی مانند: تصادف با خودروی دیگر، برخورد با جسم ثابت یا حیوانات در حال تردد خیابان جزو پوشش‌های مالی در بیمه شخص ثالث است.

پوشش حوادث راننده مقصر: این پوشش با توجه به گواهینامه معتبر راننده و متناسب با خودرو قابل استفاده است. در پوشش حوادث رانندگی برای راننده مقصر تنها می‌توان خسارت‌های جانی و بدنی را جبران خسارت کرد و برای خسارت‌های مالی هیچگونه تعهدی وجود ندارد.

خرید بیمه ماشین متناسب با شرایط بیمه‌گزار

بهتر است بدانید که حتی اگر خودروی شما در خیابان‌ها هم تردد نداشته باشد و تنها در پارکینگ خانه باشد، باز هم نیاز به خرید بیمه ماشین دارد. اگر از سررسید خرید بیمه نامه گذشته باشد مشمول جریمه روزشمار بیمه نامه خواهید بود و باید آن را به حق بیمه خود اضافه کرده و پرداخت کنید. از این رو شرکت‌های بیمه‌ای طرح‌های خرید بیمه نامه را به صورت کوتاه مدت و بلند مدت فراهم کرد‌ اند تا افراد با هر شرایط مالی بتوانند از امکانات و مزیت‌های بیمه نامه بهره‌مند شوند، اما نکاتی که باید قبل از خرید بیمه ماشین بدانید این است که بیمه کوتاه مدت با طرح‌های دو ماهه، سه ماهه، شش ماهه و نه ماهه قابل خریداری است اما با توجه به ریسک بالاتری که برای شرکت‌های بیمه‌ای دارد، قیمت بیمه  ماشین کوتاه مدت نسبت به بیمه شخص ثالث یک ساله  مقرون به صرفه نیست از طرفی هم ممکن است که تاریخ سررسید بیمه نامه خود را فراموش کنید که در این شرایط ممکن است با جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه هم روبه رو شوید. بنابراین توصیه می‌کنیم که در بین طرح‌های بیمه‌ای که برای خرید بیمه ماشین در نظر گرفته شده است، بیمه نامه بلند مدت یکساله را انتخاب کرد.

بیمه ماشین
امکان خرید بیمه با شرایط مختلف وجود دارد

همچنین اعتبار بیمه نامه ماشین با توجه به قانون از ساعت صفر تاریخ شروع تا ساعت ۲۴ تاریخ انقضای بیمه نامه اعتبار خواهد داشت. بهتر است برای جلوگیری از فراموشی تمدید بیمه نامه، چند روز قبل‌تر برای تمدید بیمه نامه خود اقدام کنید تا مشمول تخفیف‌های درون سازمانی شرکت‌های بیمه‌ای شوید.

میزان خسارت قابل جبران اعلام شده در سال ۱۴۰۱ چقدر است؟

همانطور که می‌دانید عوامل مختلفی بر قیمت بیمه نامه و پرداخت خسارت تاثیر خواهند گذاشت. دیه اعلام شده در ابتدای هر سال یکی از مهم‌ترین عوامل برای جبران خسارت‌های مالی و جانی ایجاد شده در حادثه‌های رانندگی است. بدین صورت که در سال ۱۴۰۱ مبلغ دیه برای جبران هزینه‌های جانی تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان در ماه‌های حرام اعلام شده و برای ماه‌های عادی سال مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

برای پوشش‌های مالی هم باید حداقل یک چهلم مبلغ دیه یعنی ۲۰ میلیون تومان را در نظر گرفت و اگر نیاز دارید با پرداخت حق بیمه بیشتر سقف تعهدات را تا ۴۰۰ میلیون تومان هم افزایش داد.

پس به طور کلی میزان خسارت پرداختی از سوی بیمه‌گر تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان خواهد بود.

قیمت بیمه ماشین
عوامل متعددی بر قیمت بیمه تاثیرگذار است

آیا نرخ بیمه ماشین برای خودرو‌ها مشخص است؟

بیمه شخص ثالث یا همان بیمه نامه ماشین بر خلاف بیمه بدنه دارای حق بیمه پایه است که از سوی بیمه مرکزی اعلام می‌شود و با توجه به عوامل مختلفی مانند: میزان دیه، تخفیف بیمه نامه راننده، جریمه دیرکرد تمدید بیمه، سال تولید خودرو، سال ساخت ماشین، تعداد سیلندر، کاربری خودرو، تاریخ انقضای بیمه ثالث قبلی، میزان تعهدات در پوشش‌ها و تخفیف‌های مناسبی بستگی دارد. اما به طور کلی بیمه مرکزی در سال ۱۴۰۱ با در نظر گرفتن عوامل مختلف نرخ حق بیمه پایه خودرو‌ها را اعلام کرده است که عبارتند از:

  • کمتر از چهار سیلندر: ۲٫۳۴۴٫۰۰۰ میلیون تومان
  • پیکان، پراید و سپند: ۲٫۷۷۶٫۰۰۰ میلیون تومان
  • چهار سیلندر: ۳٫۲۶۳٫۰۰۰میلیون تومان
  • بالاتر از چهار سیلندر: ۳٫۶۵۲٫۰۰۰ میلیون تومان
  • استیشن، ون با ظرفیت ۷ نفر: ۶٫۷۲۲٫۰۰۰ میلیون تومان
  • استیشن، ون با ظرفیت ۹ نفر: ۶٫۹۱۶٫۰۰۰ میلیون تومان
  • ون با ظرفیت ۱۰ نفر: ۶٫۹۹۳٫۰۰۰ میلیون تومان
  • مینی ‌‌بوس با ظرفیت ۱۶ نفر: ۸٫۵۹۸٫۰۰۰ میلیون تومان
  • مینی ‌‌بوس با ظرفیت ۲۱ نفر: ۸٫۹۳۱٫۰۰۰ میلیون تومان
  • اتوبوس با ظرفیت ۲۷ نفر: ۱۳٫۱۶۹٫۰۰۰ میلیون تومان
  • اتوبوس با ظرفیت ۴۰ نفر: ۱۶٫۵۶۹٫۰۰۰ میلیون تومان
  • اتوبوس با ظرفیت ۴۴ نفر: ۱۷٫۵۸۴٫۰۰۰ میلیون تومان

به طور کلی برای اینکه بتوانید با خرید بیمه ماشین بیشترین جبران خسارت‌ها را داشته باشید، بهتر است که در انتخاب سقف تعهدات پوشش‌های بیمه نامه خودت دقت کنید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.