لا اله الا الله یعنی چه و چه معنا و مفهومی دارد؟

لا اله الا الله یعنی چه و چه معنا و مفهومی دارد؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”لا اله الا الله یعنی چه و چه معنا و مفهومی دارد؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

کلمۀ «لا اله الاّ الله» یعنی چه؟

 لا اله الاّ‌الله که ما می‌گوییم و پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» مرتّب می‌فرمود: «قولوا لا اله الاّ الله تفلحوا» چهار معنا دارد. یک معنای «لا اله الاّ الله» یعنی خدا یکتاست و واحد است و تا ندارد. به این می‌گوییم توحید ذاتی، و این توحید ذاتی را همه قبول دارند و حتی امام صادق«سلام‌الله‌علیه» می‌فرمایند:

دهری هم که می‌گوید دهر، مرادش هو الله است. گرچه بزرگان ادلّۀ فراوانی برای این توحید ذاتی آورده‌اند، اما دلیلی که همه بفهمند، اینست که اگر دو خدا باشد، محدود می‌شود. آن خدا احتیاج به خدای دیگر و این خدا احتیاج به آن خدا دارد و از خدایی بیرون می‌روند و هردو ممکن الوجود می‌شوند و هر دو غیر خدا می‌شوند. لذا این معنا، معنای واضحی است و همین است که ما در اول به بچه‌ها می‌گوییم بگو خدا یک است و دو نیست.

دوم اینکه لا اله الاّ الله یعنی خدا بی‌همتاست. اولی یعنی خدا یکتاست و این دومی یعنی خدا بی‌همتاست. و معنای اینکه خدا بی‌همتاست، یعنی «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ»؛ یا رسول الله! به آنها بگو که بگویند خدا مستجمع تمام صفات کمالات است و این کمالات مختص ذات خداست و خدا بی‌همتاست.

معنای دیگری که الان مورد بحث ما نیست، ‌اینکه صفات باری تعالی عین ذات است برای اینکه اگر عین ذات نباشد، لازم می‌آید به صفات احتیاج داشته باشد و خدای محتاج، خدا نیست.

معنای دیگر «لا اله الاّ الله» یعنی در عبادت، فقط خدا باشد: «لا تُشْرِكْ‏ بی‏ شَیْئاً»؛ این شرک، فقط بت نیست، بت‌پرستی ممنوع است برای اینکه پروردگار عالم یکتاست و شریک ندارد، ولی مهم‌تر آن است که ریاکاری و آوردن خدا در کارهای معمولی، منافات دارد با آن عبادت و «لا تُشْرِكْ‏ بی‏ شَیْئاً». به این هم توحید عبادی می‌گویند.

لا اله الا الله یعنی چه و چه معنا و مفهومی دارد؟
لا اله الا الله یعنی چه و چه معنا و مفهومی دارد؟

 تفسیر و معناى «لا اله الا اللّه»

«لا إله إلّا اللّه» یعنى پایان دادن حکومت هواى نفس در وجود؛ یعنى پاک کردن تمام رذایل اخلاقى از صفحه نفس؛ یعنى آراسته شدن به حسنات اخلاقى، یعنى خلوص و پاکى؛ یعنى بصیرت و بینایى؛ یعنى هم چون انبیا با تمام طاغوت ها تا ریشه کن کردن آنان مبارزه کردن؛ یعنى ریشه تمام گناهان را از سرزمین وجود خویش درآوردن و به جاى آن نهال عمل صالح کاشتن.

«لا إله إلّا اللّه» یعنى از تمام مکتب ها بریدن و به مکتب انبیا و امامان علیهم السلام پیوستن»؛ یعنى فهم قرآن و عمل به تمام دستورها و قوانین الهى؛ یعنى آراسته شدن به صلاح و سداد و عفّت و تقوا.

«لا إله إلّا اللّه» یعنى همه روز خود را به پاکى سر بردن و شب خود را به پاکى و طهارت و عبادت به روز آوردن؛ یعنى در مقابل حوادثى که بر مسلمانان مى رود بى تفاوت نماند، یعنى حلّ مشکلات عباد خدا براى رضاى خدا.

«لا إله إلّا اللّه» یعنی از تمام مکتب‌ها بریدن و به مکتب انبیا و امامان (ع)پیوستن؛ یعنی فهم قرآن و عمل به تمام دستورها و قوانین الهی؛ یعنی آراسته شدن به صلاح و سداد و عفّت و تقوا.

عَنِ النَّبِىِّ صلى الله علیه و آله قَالَ: الْمُوْجِبَتَانِ: مَنْ مَاتَ یَشْهَدْ أَنْ لا الهَ إلّااللّهُ دَخَلَ الْجَنَّةَ وَمَنْ مَاتَ یُشْرِکْ بِاللّهِ دَخَلَ النَّارَ .

پیامبر اسلام صلى الله علیه و آله فرمود: دو چیز موجب دو چیز است: یکى مرگ با شهادت به «لا اله الا اللّه» که سبب ورود به بهشت است و دیگر، شرک که مردن با آن باعث دخول به جهنم است.

منبع :پرسمان ،باشگاه خبرنگاران جوان ،تبیان

1.5/5 - (2 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.