فواید زنجبیل برای سلامتی بدن چیست؟

فواید زنجبیل برای سلامتی بدن چیست؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”فواید زنجبیل برای سلامتی بدن چیست؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

زنجبیل ادویه ای است که دارای خواص ضد التهابی قدرتمند است. از مهمترین مزایای زنجبیل برای سلامتی می توان به تسکین حالت تهوع و درد ، بهبود شرایط تنفسی و کاهش نفخ شکم اشاره کرد. زنجبیل همچنین به تقویت سلامت استخوان ، تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش اشتها کمک می کند. این ریشه تند همچنین برای کاهش چاقی و تسکین دردهای مربوط به اختلالات قاعدگی مفید است.حالا با هم درباره فواید زنجبیل برای سلامتی بدن بیشتر بدانیم.

زنجبیل چیست؟

زنجبیل که به آن Zingiber officinale نیز گفته می شود ، گیاهی گل دهنده است که از ریشه یا ریزوم آن به عنوان ادویه استفاده می شود. می تواند به اشکال مختلف ، تازه ، خشک ، پودر شده و به صورت روغن هم مصرف شود. زنجبیل یکی از مواد رایج در غذاهای آسیایی است که در آن برای ایجاد طعم ، سس و سوپ استفاده می شود. این ماده همچنین در شیرینی ها و کلوچه های زنجبیلی و نوشیدنی ها استفاده می شود.

امروزه ، زنجبیل در لیست غذاهای معمول FDA قرار دارد و اغلب از آن برای پوشاندن طعم داروهای تلخ مانند شربت های سرفه استفاده می شود.

فواید زنجبیل برای سلامتی بدن چیست؟

ارزش تغذیه ای زنجبیل

بیشترین فوایدی که از زنجبیل به دست می آید به دلیل وجود ماده موثری فعال به نام گینگرول است. طبق USDA FoodData Central ، این ماده غذایی همچنین غنی از کربوهیدرات ، فیبر غذایی و پروتئین است. از نظر مواد معدنی ، دارای سدیم ، آهن ، پتاسیم ، منیزیم ، فسفر و روی است. ویتامین های موجود در آن شامل ویتامین C ، فولات ، ویتامین B6 ، ریبوفلاوین و نیاسین است.

بسیاری از ترکیبات ضد التهاب و آنتی اکسیدان مانند اسید پانتوتنیک ، بتاکاروتن ، کپسایسین ، کورکومین ، اسید کافئیک و سالیسیلات در آن وجود دارد. همچنین ، وجود ترکیبات فعال مانند شوگاول ، زیرمبون ، ترپنوئیدها ، فلاونوئیدها ، پارادول و زنجبیلون در زنجبیل مزایای سلامتی بسیاری را فراهم می کند.

فواید زنجبیل برای سلامتی

در حالی که استفاده های سنتی از زنجبیل برای سلامتی بهتر بسیار زیاد است ، امروزه ما به راحتی می توانیم چندین خواص مفید کشف شده و تحقیق را تأیید کنیم. بیایید نگاهی به برخی از محبوب ترین فواید زنجبیل برای بدن بیندازیم.

زنجبیل حالت تهوع را برطرف می کند

مدت هاست که از زنجبیل به عنوان پیشگیری برای حالت تهوع مربوط به سفر (ماشین گرفتگی و دریازدگی) استفاده می شود. مطالعه منتشر شده در Nutrition Journal نشان می دهد که زنجبیل در رفع حالت تهوع در دوران بارداری کمک می کند ، اما به نظر نمی رسد که در درمان مشکلات استفراغ موثر باشد. به طور قابل توجهی ، هیچ عارضه جانبی ، یک عامل مهم در هنگام درمان زنان باردار ، نشان نداد.

جذب سریع و تنظیم سریع عملکردهای بدن ، حالت تهوع را در افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند ، بدون هیچ گونه عوارض جانبی بهبود می بخشد. تهوع همچنین یکی از علائم میگرن است. با بهبود آن ، زنجبیل می تواند در کنترل میگرن نیز کمک کند.

زنجبیل یکی از مواد رایج در غذاهای آسیایی است که در آن برای ایجاد طعم، سس و سوپ استفاده می شود.

سرماخوردگی و آنفولانزا را درمان می کند

این به طور سنتی در بسیاری از کشورهای آسیایی برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا استفاده می شود. مطالعه منتشر شده در مجله Ethnopharmacology نشان داد که زنجبیل تازه خواص ضد ویروسی را در برابر عفونت های دستگاه تنفسی نشان می دهد. می تواند به صورت چای برای تسکین گلودرد و سرفه استفاده شود.

فواید زنجبیل برای بدن

به هضم غذا کمک می کند

زنجبیل در داروهای چینی به عنوان تسهیل کننده روند هضم غذا ، مورد توجه قرار گرفته است. در حالی که بسیاری از مزایای آن بخشی از تاریخچه دارویی سنتی است ، یک بررسی منتشر شده در سال ۲۰۱۹ در مجله Food، Science & Nutrition خواستار مطالعات بیشتر انسانی برای درک دوز موثر است.

این ماده همچنین به عنوان پیش غذا اغلب استفاده می شود زیرا می تواند باعث تحریک اشتها در هنگام آماده سازی سیستم هضم برای هجوم غذا شود. این به عنوان یک اثر تسکین دهنده خوب عمل می کند ، بنابراین به نفخ شکم کمک می کند.

زخم معده

زنجبیل از بروز زخم هایی که به طور کلی با خونریزی و تحریک پذیری حاد معده مشخص می شوند ، جلوگیری می کند. طبق تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ در مجله جهانی داروسازی و درمانی دستگاه گوارش منتشر شد ، در جلوگیری از رشد باکتری های H. pylori ، که زخم زا است ، بسیار موثر است ، بنابراین معده شما را سالم نگه می دارد.

درد آرتروز را کاهش می دهد

زنجبیل به عنوان تقویت کننده سلامت استخوان و تسکین دهنده درد مفصلی مرتبط با آرتروز شناخته شده است. این ماده حاوی جینجرول است که دارای خواص ضد التهابی قدرتمندی است. همانطور که در مطالعه منتشر شده در مجله آرتروز و روماتیسم ذکر شده است ، این می تواند باعث بهبود حرکت در آرتروز ، التهاب زانو و آرتریت روماتوئید شود. همراه با آن ، همچنین ترکیبات التهابی مانند سیتوکین ها و کموکاین ها را در منبع سرکوب می کند قبل از اینکه آنها روی بدن تأثیر بگذارند.

آسم را تسکین می دهد

از زنجبیل به طور سنتی به عنوان دارویی برای درمان اختلالات تنفسی استفاده می شود. مطالعات اخیر نیز خاصیت ضد التهابی آن را مورد استفاده قرار داده است. زیرمبون ، یک ترکیب فعال ، به تسکین آسم کمک می کند. تحقیقات نشان می دهد که التهاب راه هوایی آلرژیک عمدتاً ناشی از غلبه Th2 است و ریشه تند با موفقیت قادر به سرکوب آن است.

محافظت از کبد

افرادی که از سل رنج می برند می توانند از زنجبیل بهره مند شوند ، زیرا به شما در جلوگیری از سمیت کبدی کمک می کند. مطالعات حیوانی نشان می دهد که این ماده همچنین از مسمومیت کادمیوم آسیب رساننده کبد ناشی از مصرف قابل توجه کادمیوم محافظت می کند. روغن اساسی آن در برابر بیماری کبد چرب که به دلیل چاقی رخ می دهد ، اثر محافظتی دارد.

کاهش وزن با زنجبیل

مطالعات بر روی حیوانات نشان می دهد که زنجبیل می تواند در تسریع کاهش وزن و کنترل چاقی از طریق کمک به تقویت سوخت و ساز بدن کمک کند. این توانایی استقامت در ورزش را افزایش می دهد تا شما به خوبی تمرین کنید و به فرم مناسب خود برسید تا در لباسی که از پوشیدن آن بسیار هیجان زده اید متناسب شود.

شناخت را بهبود می بخشد

تحقیقات نشان می دهد که زنجبیل می تواند با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب ، بروز بیماری های نورودژنراتیو مانند زوال عقل ، پارکینسون و آلزایمر را به تأخیر بیندازد. بر اساس مطالعه ای که در پزشکی مکمل و جایگزین مبتنی بر شواهد منتشر شده است ، زنجبیل عملکرد شناختی را در زنان سالم میانسال بهبود بخشید. این نشان می دهد که می توان از آن برای بهبود افت شناختی در افراد مسن استفاده کرد.

درد عضلانی را تسکین می دهد

زنجبیل به دلیل کاهش درد و درد عضلانی ناشی از ورزش بسیار شناخته شده است. خواص ضد التهابی این ریشه برای این مزیت اعتبار دارد. این مطالعه نشان می دهد که “مصرف روزانه زنجبیل خام و تحت درمان با حرارت منجر به کاهش متوسط ​​تا زیاد درد عضلانی پس از آسیب عضلانی ناشی از ورزش می شود.”

به مدیریت قاعدگی کمک می کند

زنجبیل به کاهش سطح پروستاگلاندین در بدن کمک می کند ، از این رو به شما کمک می کند تا گرفتگی و سایر اشکال ناراحتی و درد را در دوران قاعدگی برطرف کنید. دانشمندان بر این باورند که مقادیر بالای پروستاگلاندین ها باعث افزایش گرفتگی های قاعدگی می شود. این هورمون ها به عنوان پیام رسان های شیمیایی عامل اصلی علائم مانند گرفتگی ، درد و تب هستند. طبق گزارشی که در ISRN Obstetrics and Gynecology منتشر شده است ، همچنین می تواند به کاهش شدت خلق و خو و رفتار در هنگام PMS کمک کند.

سلامت قلب را تقویت می کند

زنجبیل با کاهش سطح کلسترول LDL و افزایش سطح کلسترول HDL از سلامت قلب و عروق محافظت می کند. همچنین خطر لخته شدن خون را کاهش می دهد ، در نتیجه به تنظیم فشار خون بالا و سلامت قلب شما کمک می کند.

فواید زنجبیل چیست؟
فواید زنجبیل چیست؟

دیابت را کنترل می کند

زنجبیل به تنظیم سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می کند. گلیسمی و ناهنجاری های چربی منجر به عوارض طولانی مدت در بیماران دیابتی می شود ، همانطور که در یک مطالعه تحقیقاتی منتشر شده در International Journal of Endocrinology Metabolism در سال ۲۰۱۷٫ بنابراین ، برای بهبود مقاومت به انسولین و کنترل دیابت ، افزودن این ریشه به رژیم غذایی خود را در نظر بگیرید . مطالعه دیگری که در ژورنال درمانهای مکمل پزشکی در سال ۲۰۱۴ منتشر شد ، نشان داد “مصرف روزانه ۳ کپسول یک گرمی پودر زنجبیل به مدت ۸ هفته برای بیماران دیابتی نوع ۲ مفید است.”

ادامه فواید زنجبیل چیست؟

بهداشت دندان

شناخته شده است که زنجبیل به دلیل وجود زنجبیل در آن ، از عفونت باکتریایی ، ویروسی و قارچی جلوگیری می کند. همچنین با از بین بردن عوامل بیماری زا در دهان و سالم نگه داشتن دندان ها و لثه ها به حفظ سلامت دهان و دندان کمک می کند. خواص ضد باکتریایی آن به دفع باکتری های بیماری زا کمک می کند که باعث عفونت دستگاه ادراری (UTI) ، برونشیت و ذات الریه می شوند.

زنجبیل اسهال را برطرف می کند

این ماده از زمان های بسیار قدیم برای کمک به اسهال استفاده می شود زیرا از اسپاسم معده و گازهایی که به آن کمک کرده و آن را تحریک می کنند جلوگیری می کند. در چین ، فرم پودر شده به کسانی که اسهال دارند داده می شود و این عمل سنتی برای هزاران سال دنبال می شود. دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که این روشهای درمانی قدیمی برای این شرایط مفید هستند.

فعالیت جنسی را افزایش می دهد

از زنجبیل که به عنوان داروی ضد تبخیر شناخته می شود ، در بسیاری از فرهنگ ها برای برانگیختن میل و تقویت فعالیت جنسی استفاده می شد. در کتاب زنجبیل: گیاه شفابخشی همه کاره ذکر شده است که به عنوان یک داروی قارچی مایع استفاده می شود. رایحه آن جذابیت منحصر به فردی دارد که به افزایش قدرت باروری و ایجاد ارتباط جنسی کمک می کند. این ریشه به افزایش گردش خون نیز کمک می کند.

موارد استفاده از زنجبیل

ریشه زنجبیل خام تازه یکی از مواد اصلی در غذاهای آسیایی است. از آن در غذاهایی مانند سوپ ، برنج ، خورشت استفاده می شود.
ترشی زنجبیل  همراه با سوشی به عنوان مصرف می شود. رب سیر زنجبیل در سراسر غذاها استفاده می شود.
در سراسر جهان ، از آن برای طعم دادن به نوشیدنی هایی مانند چای ، قهوه های مخصوص ، لیموناد ، کوکتل و حتی اسموتی ها استفاده می شود.
چای زنجبیل – می توانید با قرار دادن زنجبیل رنده شده در آب جوشانده چای درست کنید. این یک درمان طبیعی برای گلو درد ، سرفه و سرماخوردگی است.
آب زنجبیل و جویدن از دیگر داروهای خانگی است که اغلب برای رفع حالت تهوع و مشکلات گوارشی استفاده می شود.
این ماده اغلب در محصولات گیاهی مانند صابون ها ، شامپوها ، روغن های ماساژ و عطرها استفاده می شود.

مکمل های زنجبیل در اکثر داروخانه ها به صورت زیر موجود است:

ریشه زنجبیل خشک
کپسول
عصاره ها
شربت
پودر زنجبیل
روغن زنجبیل

چگونه زنجبیل را بخریم و ذخیره کنیم؟

ریشه ای از زنجبیل را انتخاب کنید که بدون چین و چروک باشد و یا حداقل چین و چروک و پوست تنش داشته باشد. اطمینان حاصل کنید که پوست ضخیم و کبود نیست. بهترین روش برای چک کردن تراشیدن آن با ناخن است. رایحه ریشه تازه فلفلی ، تیز و قوی است ، بنابراین رایحه را استشمام کرده و از خرید لذت ببرید!

می توان آن را در یک کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری کرد. با این حال ، فقط قبل از استفاده باید آن را پوست ، برش ، یا رنده کنید. اگر می خواهید یک قطعه ریشه بریده شده را ذخیره کنید ، ابتدا آن را خشک کنید تا از بین نرود.

عوارض جانبی مشاهده شده در زنجبیل به شرح زیر است:

اسهال
سوزش سردل
درد معده
مشکلات تنفسی

فواید زنجبیل برای جسم

خطرات استفاده زیاد از زنجبیل

ریفلاکس: ممکن است ریفلاکس را در برخی افراد بدتر کند.
سنگ صفرا: می تواند تولید صفرا را افزایش دهد ، که ممکن است باعث ایجاد سنگ در جریان صفرا شود. مرکز ملی بهداشت توصیه می کند.افراد مبتلا به بیماری سنگ صفراوی هنگام استفاده از زنجبیل احتیاط کنند زیرا باعث افزایش جریان صفرا می شود.
رقیق کننده خون: نباید آن را با داروهای رقیق کننده خون یا آسپرین مصرف کرد زیرا ممکن است بر لخته شدن خون تأثیر بگذارد.
زنان باردار: اگرچه به طور کلی ایمن در نظر گرفته می شود ، اما زنانی که سابقه سقط دارند قبل از هرگونه تغییر در رژیم غذایی باید با پزشک مشورت کنند.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.