فواید رتینول برای پوست چیست؟

رتینول نوعی رتینوئید، نوعی ویتامین A است که در مراقبت از پوست برای درمان آکنه و کاهش علائم پیری استفاده می شود. رتینول به عنوان یک ماده مراقبت از پوست، به افزایش تولید سلولی و کلاژن کمک می کند تا پوست صاف تر و یکدست تر ظاهر شود. فواید رتینول برای پوست چیست؟ به خواندن این مقاله ادامه دهید تا جواب این پرسش را بیابید.

با این حال، رتینول می‌تواند برای پوست‌های حساس خشن باشد و می‌تواند پوست شما را نسبت به نور خورشید حساس کند. خارج از مراقبت از پوست، رتینول به طور طبیعی در ماهی، لبنیات، تخم‌مرغ و گوشت اعضای بدن نیز یافت می‌شود. می توان آن را به عنوان یک مکمل غذایی برای درمان کمبود ویتامین A مصرف کرد

اگرچه رتینول به اندازه سایر رتینوئیدها قدرتمند نیست، اما همان توانایی را در سرعت بخشیدن به گردش سلولی و افزایش تولید کلاژن دارد. این ماده آن را به یک ماده موثر برای کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک تبدیل می کند. اثر لایه برداری رتینول به درمان هایپرپیگمانتاسیون و آکنه نیز کمک می کند.

 

فواید رتینول برای پوست چیست؟

کرم ضد آفتاب چه زمانی منقضی می شود؟

فواید رتینول برای پوست چیست؟

آکنه را درمان می کند

رتینول می تواند با جلوگیری از مسدود شدن منافذ به درمان انواع مختلف آکنه کمک کند. آکنه زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های مرده پوست، یا چربی، منافذ پوست را مسدود می‌کنند و در نتیجه جوش‌های سرسفید، سرسیاه یا جوش ایجاد می‌شوند.

از آنجایی که رتینول تولید سلولی را افزایش می دهد و سلول های مرده پوست را لایه برداری می کند، به جلوگیری از مسدود شدن منافذ کمک می کند. رتینوئیدها نیز مانند رتینول به کاهش تولید روغن و التهاب کمک می کنند

توجه: رتینوئیدهایی مانند رتینول می توانند آکنه را قبل از بهبودی بدتر کنند. این اتفاق می‌افتد زیرا چرخش سلولی اولیه می‌تواند منافذ شما را مسدود کند. این به عنوان “پاکسازی پوست” شناخته می شود

هایپرپیگمانتاسیون را درمان می کند

رتینول همچنین ممکن است به درمان هایپرپیگمانتاسیون کمک کند – لکه‌های تیره‌ای که در آن رنگدانه‌های پوستی بیشتر ناشی از تغییرات هورمونی، آسیب نور خورشید یا اسکار آکنه است. افزایش گردش سلولی به لایه برداری پوست کمک می کند، لایه بیرونی پوست را صاف می کند و به سلول های جدید پوست اجازه می دهد سریعتر رشد کنند. این به صاف کردن پوست برای یکنواختی رنگ پوست کمک می کند و ظاهر لکه های تیره را روشن می کند

درصد کمی از رتینول نیز ممکن است در درمان هایپرپیگمانتاسیون موثر باشد. یک مطالعه کوچک در سال ۲۰۲۰ روی ۳۷ نفر نشان داد که استفاده از سرم های رتینول ۰٫۳ و ۰٫۵ درصد یک بار در روز به مدت ۱۲ هفته به کاهش هایپرپیگمانتاسیون و رنگ ناهموار پوست کمک کرد.

خطوط ریز و چین و چروک را کاهش می دهد

با افزایش سن، کلاژن و الاستین را از دست می دهید که به صاف و الاستیک بودن پوست کمک می کند. هنگامی که پوست شروع به نازک شدن می کند و خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد، پوست شروع به نمایان شدن چین و چروک می کند. رتینول تولید کلاژن و الاستین را افزایش می دهد و باعث تسریع گردش سلولی و ضخیم شدن پوست می شود. این به کاهش ظاهر خطوط و چین و چروک کمک می کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ روی ۱۵۲ زن ژاپنی نشان داد که استفاده از رتینول دو بار در روز به مدت ۱۲ هفته به کاهش ظاهر چروک های پوست گردن و چشم کمک می کند. چروک های گردن پس از هشت هفته کمتر آشکار شد

نحوه استفاده از رتینول برای پوست

رتینول مورد استفاده در مراقبت از پوست به صورت موضعی به عنوان کرم، لوسیون یا سرم استفاده می شود. اگر تازه با رتینول آشنا شده اید، آن را یک شب در میان با این مراحل استفاده کنید:

صورت خود را با استفاده از یک پاک کننده ملایم بشویید.
پوست خود را خشک کنید (نمالید).
مقداری رتینول به اندازه نخود بردارید و یک لایه نازک به صورت خود بمالید (از دهان و چشم خودداری کنید).
یک مرطوب کننده به صورت خود بزنید.
اگر روز است ضد آفتاب بزنید.

ممکن است چند هفته طول بکشد تا پوست شما سازگار شود و ممکن است زمانی که برای اولین بار استفاده از رتینول را شروع می کنید، دچار ترک پوست شوید. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که استفاده از رتینول تا سه ماه طول می‌کشد تا شاهد بهبود باشیم. اگر استفاده از رتینول یک شب در میان پوست شما را تحریک نمی کند، می توانید آن را هر شب شروع کنید.

قبل از استفاده از هر محصول جدید مراقبت از پوست، یک پچ تست روی پوست خود (مانند داخل مچ دست خود) انجام دهید تا ببینید آیا واکنشی دارید یا خیر.

رتینول در مراقبت از پوست معمولاً در غلظت های ۰٫۰۰۱۵% تا ۰٫۳% وجود دارد. میزان و تعداد دفعات استفاده از رتینول به نوع پوست و نگرانی های خاص شما بستگی دارد. قبل از شروع استفاده از رتینول، بهتر است با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مانند یک متخصص پوست صحبت کنید. آنها می توانند به شما در تعیین دوز و دفعات استفاده از رتینول کمک کنند.

آیا رتینول برای پوست بی خطر است؟

رتینول بی خطر محسوب می شود اما می تواند پوست شما را تحریک کند و شما را مستعد آفتاب سوختگی و آسیب های ناشی از نور خورشید کند. با این حال، در مقایسه با سایر رتینوئیدها، رتینول معمولاً توسط اکثر افراد بهتر تحمل می شود و باعث تحریک کمتری می شود.

از آنجایی که آن می تواند پوست قرمز و ملتهب را تحریک کند، اگر پوست حساسی دارید یا شرایطی مانند روزاسه، پسوریازیس یا اگزما دارید، ممکن است بخواهید از مصرف رتینول صرفنظر کنید.

اگر باردار هستید، توصیه می شود از رتینوئیدهای موضعی مانند رتینول نیز استفاده نکنید. رتینوئیدهای خوراکی مانند ایزوترتینوئین می توانند باعث نقص مادرزادی شوند. در حالی که بدن مقدار زیادی ویتامین A از رتینوئیدهای موضعی را مانند رتینوئیدهای خوراکی جذب نمی کند، تحقیقات کافی برای از بین بردن خطر استفاده از رتینول های موضعی در صورت بارداری وجود ندارد.

رتینول می تواند با سایر مواد فعال مراقبت از پوست تداخل داشته باشد و پوست را تحریک کند. برخی از ترکیبات رایج مراقبت از پوست که ممکن است بخواهید از مخلوط شدن با رتینول اجتناب کنید عبارتند از:

ویتامین سی
بنزوئیل پراکسید
اسیدهای بتا هیدروکسی (BHAs) مانند اسید سالیسیلیک و گلیکولیک اسید
آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs)

این ترکیبات مراقبت از پوست اغلب در صورت ترکیب بسیار قوی هستند. با این حال، در صورت جایگزینی و استفاده از آنها در روزها یا زمان های مختلف، ممکن است بتوانید از مواد مختلف مراقبت از پوست استفاده کنید. با متخصص پوست خود در مورد اینکه چه ترکیبات مراقبت از پوست را می توانید لایه برداری کنید یا باید جداگانه استفاده کنید، صحبت کنید.

فواید رتینول برای پوست چیست؟
فواید رتینول برای پوست چیست؟

استفاده زیاد از رتینول برای پوست خطرناک است؟

میزان رتینول که پوست شما می تواند تحمل کند در افراد مختلف متفاوت است. برخی از افراد ممکن است محصولات رتینول با قدرت بالاتر و استفاده مکرر را تحریک کنند. برخی از افراد ممکن است دوزهای بالای رتینول را به خوبی تحمل کنند. به طور کلی، متخصصان پوست توصیه می کنند از رتینول یک شب در میان استفاده کنید تا از زیاده روی در آن اجتناب کنید.

عوارض جانبی رتینول

شایع ترین عارضه جانبی آن پوست خشک و تحریک شده است. سایر عوارض جانبی رتینول می تواند شامل موارد زیر باشد:

جوش های آکنه
لایه برداری پوست
قرمزی پوست
حساسیت به نور خورشید

استفاده از رتینول در شب و ۳۰ دقیقه پس از تمیز کردن صورت ممکن است به کاهش تحریک و حساسیت به آفتاب کمک کند. همچنین باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و از تابش مستقیم نور خورشید که می تواند خشکی و سوزش را بدتر کند اجتناب کنید.

کلام اخر درباره استفاده از رتینول برای پوست

رتینول، شکلی از ویتامین A، اغلب به عنوان یک ماده مراقبت از پوست برای کمک به درمان آکنه و کاهش ظاهر پرپیگمانتاسیون و خطوط ریز و چین و چروک استفاده می شود. شما می توانید بیشتر رتینول OTC را پیدا کنید یا با گرفتن نسخه از متخصص پوست خود برای یک رتینوئید قوی تر.

این ماده می تواند خشک کننده و تحریک کننده باشد و پوست شما را به آفتاب حساس کند. تنها استفاده از رتینول چند بار در هفته و استفاده از کرم ضد آفتاب می تواند به کاهش سوزش کمک کند. محصولات رتینول برای اکثر افراد بی خطر هستند، اما ممکن است برای افرادی که پوست حساس دارند بیش از حد خشن باشند. همچنین معمولاً به افراد باردار گفته می شود که از محصولات رتینول اجتناب کنند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.