عوض کردن گلدان کاکتوس در ۶ مرحله

کاکتوس ها گیاهان آپارتمانی کم زحمتی هستند که به ندرت نیاز به عوض کردن گلدان دارند، اما مهم است که گلدان کاکتوس خود را به درستی و ایمن در زمانی که ریشه دار می شود، عوض کنید. هنگامی که ریشه ها از سوراخ های زهکشی در انتهای گلدان بیرون زده یا به نظر می رسد که گیاه از فضای خود بیرون زده است و زمان پیوند کاکتوس فرا رسیده است. از آنجایی که کاکتوس‌ها کند رشد می‌کنند، معمولاً فقط هر ۳-۴ سال یا هر ۲-۳ سال برای گونه‌های با رشد سریع‌تر نیاز به پیوند دارند.

بسیاری از انواع کاکتوس ها تیغ های زیادی دارند که به عنوان محافظ برای گیاه عمل می کنند. اما عوض کردن گلدان کاکتوس به خاطر تیغ های زیاد که دارد خیلی سخت است. یکی از بهترین راه‌ها برای کاشت مجدد کاکتوس بالغ یا توله کاکتوس، استفاده از حوله یا روزنامه شده است. سرمایه گذاری روی یک جفت دستکش باغبانی محافظ ضخیم نیز ایده خوبی است. از دستکش‌های باغبانی که از پارچه ساخته شده‌اند خودداری کنید، زیرا خارهای کاکتوس به راحتی می‌توانند به اکثر پارچه‌ها نفوذ کنند.

بهتر است گلدان کاکتوس را در اوایل تا اواسط بهار، زمانی که گیاه وارد دوره رشد فعال خود شده است، عوض کنید. این کار اطمینان حاصل می کند که کاکتوس انرژی لازم برای بازیابی پس از دست زدن و سازگاری با محیط جدید خود را دارد.

اکثر کاکتوس‌ها سنبله‌های خاردار دارند که باعث می‌شود در صورت تماس با پوست، جدا کردن آن‌ها از پوست سخت و دردناک باشد. هنگام کاشت کاکتوس از تجهیزات محافظتی مانند دستکش های باغبانی ضخیم و لباس های آستین بلند استفاده کنید تا از پوسیدگی جلوگیری کنید.

عوض کردن گلدان کاکتوس

عوض کردن گلدان کاکتوس

آنچه شما نیاز دارید
دستکش های محافظ
روزنامه
حوله
مخلوط خاک کاکتوس/ساکولنت
ظرف گلدان

ابزار و لوازم خود را آماده کنید

ابزار مورد نیاز برای پیوند کاکتوس به اندازه و سنخیت گیاه بستگی دارد. به عنوان مثال، هنگام پیوند کاکتوس های کوچکتر، حوله و یا روزنامه ممکن است ضروری نباشد، در حالی که کاکتوس های بزرگتر ممکن است به زرادخانه کامل تجهیزات حفاظتی نیاز داشته باشند.

صرف نظر از اندازه، پوشیدن دستکش های ضخیم و محافظ همیشه هنگام دست زدن به کاکتوس ها توصیه می شود.

کاکتوس را از گلدان قدیمی خارج کنید

در صورت لزوم خاک اطراف گلدان را با چاقو شل کنید. در صورت نیاز می‌توانید کاکتوس را در چند لایه روزنامه بپیچید تا راحت‌تر آن را بگیرید یا می‌توانید از حوله برای نگهداری کاکتوس استفاده کنید. به آرامی توپ ریشه را از گلدان قدیمی بیرون بیاورید و کاکتوس را صاف روی محل کار خود قرار دهید.

اگر در حال کاشت یک توله کاکتوس بدون ریشه هستید، می توانید به سادگی این قسمت را با قیچی باغبانی تمیز و تیز از روی گیاه جدا کنید. برای یک کاکتوس بلند، بهتر است یک دوست را برای کمک به بلند کردن کاکتوس در حالی که هر دو نفر از دستکش های ضخیم استفاده می کنند، استخدام کنید.

پیشنهاد می کنیم مقالهچند مدل کاکتوس ببینیم” را نیز مطالعه بفرمایید.

 ریشه را شل کنید و خاک قدیمی را دور بریزید

هنگامی که کاکتوس از گلدان قدیمی خود خارج شد، ریشه باید شل شود و خاک قدیمی دور ریخته شود. بسته به اینکه گیاه چقدر ریشه دارد، گاهی اوقات می تواند یک فرآیند ظریف باشد. آهسته حرکت کنید و مراقب باشید که ریشه های زیادی نشکند.

برای عوض کردن گلدان کاکتوس ،ریشه ها را بررسی کنید

در حالی که ریشه ها در معرض دید هستند، ایده خوبی است که آنها را برای هر گونه علائم آفات یا بیماری بررسی کنید. ریشه های مرده یا بیمار را قطع کنید و در صورت نیاز از قارچ کش استفاده کنید.

نکته
اگر کاکتوس شما ریشه‌های آسیب‌دیده دارد، می‌توانید قبل از اینکه گیاه را در ظرف جدیدش گلدان کنید، بگذارید یک تا چهار روز (تا زمانی که ریشه‌ها کاملاً خشک شوند) در هوا خشک شود.ریشه های گیاه کاکتوس از نظر پوسیدگی ریشه بررسی شده و با انبر فلزی نزدیک نگه داشته شده است.

گلدان جدید را انتخاب کنید

اگر مستعد آبیاری بیش از حد هستید، یک گلدان سفالی برای کاکتوس خود انتخاب کنید. در حالی که کاکتوس ها می توانند در هر ظرف گلدانی رشد کنند، گلدان های سفالی بدون لعاب به جذب رطوبت اضافی در خاک و جلوگیری از آبیاری بیش از حد کمک می کنند. صرف نظر از نوع گلدانی که انتخاب می کنید، مطمئن شوید که یک سوراخ زهکشی در پایین وجود دارد.

کاکتوس را در گلدان جدید بکارید

کف گلدان جدید را با مخلوط خاک کاکتوس پر کنید، مطمئن شوید که کاکتوس در همان عمق ظرف قبلی کاشته می شود. با استفاده از حوله یا روزنامه، کاکتوس را به آرامی در گلدان قرار دهید و در حالی که باقی مانده گلدان را با خاک پر می کنید، آن را در جای خود نگه دارید.

کاکتوس تازه پیوند شده را فوراً آبیاری نکنید، زیرا به زمان نیاز دارد تا با شرایط جدید خود سازگار شود. بعد از یک هفته یا بیشتر می توانید برنامه آبیاری منظم خود را از سر بگیرید.

کاکتوس ها مقاوم و سازگار هستند و اکثر گونه ها تا زمانی که قبل از کاشت مجدد سالم بودند، پیوند را به خوبی انجام می دهند. اطمینان حاصل کنید که کاکتوس تازه گلدان شده خود را در محل اصلی خود قرار داده اید تا بتواند همان مقدار نور و تهویه را دریافت کند که قبل از پیوند وجود داشت.

از آنجایی که کاکتوس ها گیاهان بیابانی هستند، برای حمایت از رشد جدید به مقدار قابل توجهی نور خورشید نیاز دارند. یک طاقچه آفتابی رو به جنوب یا غرب برای اکثر گونه های کاکتوس ایده آل است. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که تابستان‌های گرمی دارد، قرار دادن کاکتوس در فضای باز برای تابستان در آفتاب کامل یکی از بهترین راه‌ها برای تشویق رشد جدید است!

عوض کردن گلدان کاکتوس در 6 مرحله

آیا می توانم کاکتوس را در خاک گلدان معمولی قرار دهم؟

کاکتوس را نباید در خاک گلدان معمولی گلدان کرد. این گیاهان مستعد آسیب دیدن توسط آب هستند، بنابراین خاک کاکتوس مشخص شده برای کاکتوس ها و ساکولنت ها را از فروشگاه گل و گیاه خود خریداری کنید.

هر چند وقت یکبار باید کاکتوس را آبیاری کرد؟

پس از خشک شدن کامل خاک کاکتوس خود را آبیاری کنید. رطوبت خاک را با قرار دادن انگشت خود ۱ تا ۲ اینچ زیر خط خاک بررسی کنید، سپس آن را کاملاً آبیاری کنید و اجازه دهید گلدان آب اضافی را تخلیه کند.

آیا کاکتوس ها به گلدان هایی با سوراخ های زهکشی نیاز دارند؟

کاکتوس‌ها در گلدان‌هایی با سوراخ‌های زهکشی فراوان به بهترین وجه رشد می‌کنند، زیرا زمانی که آب داخل گلدان می‌نشیند، این گیاهان می‌توانند به سرعت دچار پوسیدگی ریشه شوند. اطمینان حاصل کنید که گلدان حداقل یک سوراخ زهکشی بزرگ در مرکز دارد یا چندین سوراخ کوچک در اطراف آن پخش شده است.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.