علت خونریزی پس از زایمان چیست؟

خونریزی پس از زایمان یک وضعیت ناخوشایند است که بیش از آنچه فکر می کنید زنان را مبتلا می کند – و اغلب علت آن ناشناس است اما در این مقاله ما میخواهیم این مساله مهم را بررسی کنیم،پس با ما همراه باشید.

یکی از کمترین مواردی که در مورد جنبه های بارداری و زایمان صحبت شده ، خونریزی پس از زایمان است که به آن لوچیا نیز گفته می شود. بسیاری از زنان نمی دانند چه انتظاری باید داشته باشند و از آنچه خونریزی “طبیعی” تلقی می شود ، آگاهی ندارند. در نتیجه ، برخی از زنان (و حتی ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی!) نمی دانند که چه خونریزی مشکل افرین است.

در حقیقت ، خونریزی پس از زایمان در پنج درصد از زنان رخ می دهد و یکی از بزرگترین نگرانی های مادران پس از زایمان است. آنچه شما باید بدانید اینجاست:

خونریزی پس از زایمان چیست؟

خونریزی پس از زایمان (PPH) زمانی است که خونریزی بیش از حد پس از تولد نوزاد رخ دهد.

 طبیعی است که زنان در حین زایمان طبیعی ، تقریباً یک چهارم خون از دست می دهند. اما از دست دادن خون بیش از این می تواند خونریزی پس از زایمان تلقی شود.

چه زمانی بیشترین زمان خونریزی است؟

PPH معمولاً پس از جدا شدن جفت از رحم اتفاق می افتد ، اما آنچه واقعاً ترسناک است این است که ممکن است تا ۱۲ هفته پس از زایمان ادامه دار باشد. و هنگامی که این اتفاق می افتد می تواند باعث فشار خون پایین ، کم خونی ، شوک و حتی مرگ شود.

نتیجه نهایی: هنگامی که خونریزی پس از زایمان اتفاق می افتد  درمان سریع آن بسیار حیاتی است.

علت خونریزی پس از زایمان چیست؟

هنگامی که جفت بعد از تولد از رحم جدا می شود ، زخم باز برجای می گذارد. وقتی اوضاع طبق برنامه پیش می رود بلافاصله پس از زایمان جفت به اندازه اصلی خود منقبض می شود. (تغذیه با شیر مادر می تواند به این روند کمک کند ، زیرا کاهش شیر باعث گرفتگی رحم نیز می شود.) همان انقباضاتی که کودک شما را از بدن خارج کرد ، به این روند کمک می کند. با انقباض رحم ، خونریزی این زخم تازه بهبود می یابد. هر چند گاهی اوقات ، رحم پس از تولد به اندازه کافی منقبض نمی شود و این می تواند باعث خونریزی شود.

سایر دلایل خونریزی عبارتند از:

باقی ماندن جفت در رحم
پارگی در دهانه رحم یا بافتهای واژن
پارگی در رگ خونی های رحم
هماتوم در حفره یا واژن
اختلالات لخته شدن خون

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۰ نکته برای بهبودی واژن پس از زایمان” را نیز مطالعه بفرمایید.

عوامل خطر برای خونریزی

داشتن عوامل خطر خونریزی پس از زایمان به این معنی نیست که شما قطعاً خونریزی پس از زایمان را تجربه خواهید کرد ، اما داشتن یک یا چند عامل خطر ممکن است احتمال شما را افزایش دهد. عوامل خطر عبارتند از:

قطع شدن جفت: وقتی جفت قبل از تولد (به طور کامل یا جزئی) از رحم جدا شود.
جفت سرراهی: وقتی جفت روی ، تا حدی بیش از حد یا خیلی نزدیک به دهانه رحم متصل می شود.
بزرگی بیش از حد رحم: رحم به دلیل وجود مایع آمنیوتیک بیش از حد ، یا یک کودک بزرگ ، بزرگتر از حد طبیعی است.
فشار خون بالا

زایمان طولانی مدت
عفونت
چاقی

مادر از نژاد آسیایی یا نژادی اسپانیایی باشد (مطالعات نشان می دهد که ممکن است یک استعداد ژنتیکی برای نقص در انقباض رحم در حالت پس از زایمان در این افراد وجود داشته باشد ، و آنها را در معرض خطر بیشتری برای خونریزی قرار دهد اما تحقیقات بیشتری لازم است).

اما خونریزی پس از زایمان می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد – حتی کسانی که عوامل خطر شناخته شده ای ندارند. به همین دلیل ، بسیار مهم است که شما به دانش لازم برای شناسایی علائم مجهز باشید و تیم مراقبت های بهداشتی پاسخگو داشته باشید.

خونریزی پس از زایمان

علائم خونریزی پس از زایمان

علائم و نشانه های خونریزی پس از زایمان می تواند بسیار دشوار باشد ، به ویژه هنگامی که مشغول مراقبت از نوزاد جدید هستید. در اینجا مواردی است که باید جستجو کرد (و آنچه پزشک باید به دنبال آن باشد):

خونریزی کنترل نشده (خونریزی که هر ساعت بیش از یک پد خیس می کند و کم نمی شود)

کاهش فشار خون
افزایش ضربان قلب
کاهش تعداد گلبول های قرمز خون
تورم و درد در واژن و مجاور آن

اگر در مورد خونریزی خود نگرانی دارید ، بلافاصله با پزشک خود صحبت کنید یا به اورژانس مراجعه کنید.

خونریزی چگونه تشخیص داده می شود؟

همانطور که قبلا ذکر شد ، چند دلیل مختلف برای PPH وجود دارد ، بنابراین برای پزشکان مهم است که علت دقیق را برای درمان صحیح آن پیدا کنند. پزشکان یک معاینه فیزیکی و آزمایشات آزمایشگاهی را برای بررسی موارد زیر انجام می دهند:

نبض و فشار خون
شمارش گلبول های قرمز
عوامل لخته شدن خون

آنها همچنین از دست دادن خون را ارزیابی می کنند. بسیاری از پزشکان و پرستاران از دست دادن خون را با بینایی ارزیابی می کنند ، اما این یک روش منسوخ و نادرست است. باور کنید یا نه ، روش موثرتر و دقیق تر برای اندازه گیری از دست دادن خون ، جمع آوری نوار ها و پد ها برای جمع آوری خون و وزن کردن آنها در یک مقیاس است.

درمان خونریزی پس از زایمان

هدف اصلی از درمان PPH توقف خونریزی است. پزشک مراقبت های بهداشتی شما ممکن است این کار را با موارد زیر انجام دهد:

ماساژ رحم برای تحریک انقباضات رحمی
انجام روش های پزشکی ، مانند پیتوسین ، برای تحریک انقباضات رحمی (برخی از بیمارستان ها برای جلوگیری از خونریزی پس از زایمان ، اقدام به استفاده از پیتوسین می کنند)
برداشتن قطعاتی از جفت که در رحم باقی مانده است
بالون باکری یا کاتتر فولی برای فشار آوردن به خونریزی داخل رحم.
در موارد بسیار شدید ، جراحی

هدف ثانویه جایگزینی خون و مایعات از دست رفته است:

مایعات IV
اکسیژن
در صورت لزوم انتقال خون

علاوه بر این ، طبق مقاله ای که در سال ۲۰۰۷ در پزشك خانواده آمریكا منتشر شد ، پزشكان برای جلوگیری از PPH به طرق مختلف كار می كنند. در اینجا چند روش پیشگیری طبیعی برای PPH آورده شده است:

پس از تولد کودک را به سرعت شیر بدهید، زیرا تحریک پستانک می تواند به آزاد سازی اکسی توسین کمک کند ، که رحم را منقبض می کند.
پرداختن به کم خونی بارداری قبل از تولد
از بین بردن اپیزیوتومی های معمول
ماساژ رحم

خونریزی پس از زایمان

آیا خونریزی پس از زایمان تمام شدنی است؟

PPH بسیار جدی است و نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. این به خودی خود از بین نمی رود و حل نمی شود. اما با درمان مناسب می توانید به سرعت و به طور کامل بهبود یابید.

در صورت از دست دادن خون بیش از حد ، احتمال ایجاد کم خونی بیشتر است. برای جلوگیری از کم خونی ، ذخیره آهن خود را با این پیشنهادات مانند خوردن نوع مناسب غذاهای غنی از آهن و اجتناب از غذاهایی که مانع جذب آهن می شوند ، تقویت کنید.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.