علت تشکیل سنگ کیسه صفرا چیست؟

کیسه صفرا یک اندام کوچک زیر کبد در بالای شکم و سمت راست است. این کیسه ای است که صفرا را ذخیره می کند ، مایع سبز زرد که به هضم غذا کمک می کند. بیشتر سنگ های کیسه صفرا زمانی ایجاد می شود که کلسترول بیش از حد در صفرا وجود داشته باشد.

علت سنگ کیسه صفرا چیست؟

بر اساس مقاله ای منتشر شده در دانشگاه هاروارد ، ۸۰ درصد سنگ های صفراوی از کلسترول ساخته شده است. ۲۰ درصد دیگر سنگ های صفراوی از نمک های کلسیم و بیلی روبین ساخته شده است.دقیقاً مشخص نیست که علت تشکیل سنگ کیسه صفرا چیست ، اگرچه برخی نظریه ها وجود دارد.

کلسترول زیاد در صفرا

وجود بیش از حد کلسترول در صفرا می تواند منجر به ایجاد سنگ های کلسترول زرد شود. اگر کبد شما کلسترول بیشتری از میزان صفرا تجزیه کند ، ممکن است ایجاد شود.

بیلی روبین زیاد در صفرا وجود دارد

بیلی روبین یک ماده شیمیایی است که وقتی کبد شما گلبول های قرمز خون قدیمی را از بین می برد ، تولید می شود. برخی شرایط ، مانند آسیب کبدی و برخی اختلالات خونی ، باعث می شود کبد شما بیش از حد باید بیلی روبین تولید کند. سنگ کیسه صفرا زمانی رنگ می شود که کیسه صفرا شما نتواند بیلی روبین اضافی را تجزیه کند. این سنگهای سخت اغلب قهوه ای تیره یا سیاه هستند.

صفرا غلیظ به دلیل پر بودن کیسه صفرا

کیسه صفرا برای سالم بودن و عملکرد صحیح باید صفرا را خالی کند. اگر محتوای صفراوی خود را تخلیه نکند ، صفرا بیش از حد متمرکز می شود ، که باعث تشکیل سنگ می شود.

تشخیص سنگ کیسه صفرا

علائم سنگ کیسه صفرا

سنگ کیسه صفرا می تواند منجر به درد در قسمت بالای شکم سمت راست شود. ممکن است هر از گاهی با خوردن غذاهای پرچرب مانند غذاهای سرخ کرده دچار درد کیسه صفرا شوید. درد معمولاً بیش از چند ساعت طول نمی کشد.

همچنین ممکن است تجربه کنید:

حالت تهوع
استفراغ
ادرار تیره
دل درد
آروغ زدن
اسهال
سوء هاضمه
این علائم به عنوان قولنج صفراوی نیز شناخته می شوند.

سنگ های صفراوی بدون علامت

سنگ کیسه صفرا خود درد ایجاد نمی کند. بلکه زمانی درد ایجاد می شود که سنگ کیسه صفرا حرکت صفرا را از کیسه صفرا مسدود کند.

بر اساس گزارش کالج گوارش آمریکا ، ۸۰ درصد مردم دارای “سنگ صفراوی خاموش” هستند. این بدان معناست که آنها درد را تجربه نمی کنند یا علائمی ندارند. در این موارد ، پزشک ممکن است سنگ های کیسه صفرا را از طریق اشعه ایکس یا در حین جراحی شکم کشف کند.

عوارض و ریسک بلند مدت
کوله سیستیت حاد

وقتی سنگ کیسه صفرا مجرای حرکت صفرا از کیسه صفرا را مسدود کند ، می تواند باعث التهاب و عفونت در کیسه صفرا شود. این بیماری به عنوان کوله سیستیت حاد شناخته می شود. اورژانس پزشکی است.

خطر ابتلا به کوله سیستیت حاد ناشی از سنگ کیسه صفرا ۱ تا ۳ درصد است.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “بهترین روش های افزایش میل جنسی در زوجین” را نیز مطالعه بفرمایید.      

علائم مرتبط با کولسیستیت حاد عبارتند از:

درد شدید در قسمت فوقانی معده یا وسط راست پشت
تب
لرز
از دست دادن اشتها
تهوع و استفراغ
اگر این علائم بیش از ۱ تا ۲ ساعت طول کشید یا تب دارید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

سنگ های صفراوی درمان نشده ممکن است عوارضی از قبیل:

 رنگ زرد روی پوست یا چشم شما
کوله سیستیت ، عفونت کیسه صفرا
کلانژیت ، عفونت مجاری صفراوی
سپسیس ، عفونت خونی
التهاب لوزالمعده
سرطان کیسه صفرا

عوامل خطرساز برای سنگ کیسه صفرا

بسیاری از عوامل خطرساز سنگ کیسه صفرا مربوط به رژیم غذایی است ، در حالی که برخی عوامل غیرقابل کنترل هستند. عوامل خطر غیرقابل کنترل مواردی مانند سن ، نژاد ، جنسیت و سابقه خانوادگی هستند که نمی توان آنها را تغییر داد.

اضافه وزن یا چاق بودن

خوردن رژیم غذایی سرشار از چربی یا کلسترول یا فیبر کم

کاهش سریع وزن در مدت زمان کوتاه

داشتن سابقه خانوادگی سنگ کیسه صفرا در مصرف داروهای خاص برای کاهش کلسترول

ابتلا به دیابت

در حالی که داروها می توانند خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا را افزایش دهند ، مصرف آنها را متوقف نکنید مگر اینکه با پزشک خود مشورت کرده و تأیید آنها را دریافت کرده باشید.

نحوه تشخیص سنگ کیسه صفرا

پزشک شما یک معاینه فیزیکی انجام می دهد که شامل بررسی چشم ها و پوست شما برای تغییرات قابل مشاهده در رنگ است. رنگ زرد ممکن است نشانه زردی باشد ، نتیجه بیلی روبین زیاد در بدن شما.

این معاینه ممکن است شامل آزمایش های تشخیصی باشد که به پزشک شما کمک می کند داخل بدن شما را ببیند. این آزمایشات عبارتند از:

سونوگرافی:

سونوگرافی تصاویری از شکم شما تولید می کند. این روش تصویربرداری ترجیحی برای تأیید وجود بیماری سنگ کیسه صفرا است. همچنین می تواند ناهنجاری های مرتبط با کوله سیستیت حاد را نشان دهد.

سی تی اسکن شکم:

این آزمایش تصویربرداری از کبد و ناحیه شکم شما عکس می گیرد.

اسکن رادیونوکلئید کیسه صفرا:

تکمیل این اسکن مهم حدود یک ساعت طول می کشد. یک متخصص یک ماده رادیواکتیو را به رگ های شما تزریق می کند. این ماده از طریق خون شما به کبد و کیسه صفرا منتقل می شود. در اسکن ، می توان شواهدی را نشان داد که نشان می دهد عفونت یا انسداد مجاری صفراوی از سنگ ها وجود دارد.

آزمایش خون:

پزشک ممکن است آزمایش خون را برای اندازه گیری میزان بیلی روبین در خون شما تجویز کند. این آزمایشات همچنین به تعیین میزان عملکرد کبد شما کمک می کند.

کلانژیوپانکراتوگرافی رتروگراد آندوسکوپی (ERCP):

ERCP روشی است که از دوربین و اشعه ایکس برای بررسی مشکلات صفراوی و مجاری لوزالمعده استفاده می کند. این به پزشک شما کمک می کند تا سنگ های صفراوی گیر شده در مجرای صفراوی شما را جستجو کند.

سنگ کیسه صفرا چگونه درمان می شود؟

در بیشتر مواقع ، شما نیازی به درمان سنگ کیسه صفرا ندارید مگر اینکه برای شما درد ایجاد کند. گاهی اوقات می توانید سنگ های صفراوی را حتی بدون توجه از بین ببرید. اگر درد دارید ، پزشک احتمالاً جراحی را توصیه می کند. در موارد نادر ، ممکن است از دارو استفاده شود.

اگر در معرض خطر عوارض جراحی هستید ، ممکن است یک لوله تخلیه از طریق پوست داخل کیسه صفرا قرار گیرد. ممکن است جراحی شما تا زمانی که خطر شما با درمان سایر بیماری های پزشکی شما کاهش نیابد ، به تعویق بیفتد.

علائم سنگ کیسه صفرا

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کرد

برای کمک به بهبود وضعیت و کاهش خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا ، این نکات را امتحان کنید:

مصرف چربی های خود را کاهش دهید و در صورت امکان غذاهای کم چرب را انتخاب کنید. از غذاهای پرچرب ، چرب و سرخ کرده خودداری کنید.

فیبر را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا مدفوع شما محکم تر شود. سعی کنید فقط یک وعده فیبر به طور همزمان اضافه کنید تا از گاز ناشی از خوردن فیبر اضافی جلوگیری کنید.

از غذاها و نوشیدنی هایی که باعث اسهال می شوند ، از جمله نوشیدنی های کافئین دار ، لبنیات پرچرب و غذاهای بسیار شیرین خودداری کنید.

چندین وعده غذایی کوچک در روز بخورید. هضم وعده های غذایی کوچک برای بدن راحت تر است.

مقدار کافی آب بنوشید. این حدود ۶ تا ۸ لیوان در روز است.

اگر قصد کاهش وزن دارید ، این کار را به آرامی انجام دهید. کاهش سریع وزن ممکن است خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا و سایر مشکلات سلامتی را افزایش دهد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.