طرز تهیه عدسی با سیب زمینی خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی

طرز تهیه عدسی با سیب زمینی خوشمزه و مجلسی به روش رستورانی

عدسی یا آش عدسی یکی از غذاهای خوشمزه و مقوی ایرانی است که همانطور که از نامش مشخص است با عدس پخته می شود. عدسی مانند حلیم گندم و کله پاچه یکی از غذاهای گرمی است که در اکثر مواقع به عنوان صبحانه سرو می شود.

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است می توانید برای ۴ نفر عدسی تهیه کنید. در صورتی که می خواهید مقدار کمتر یا بیشتری عدسی تهیه کنید کافیست مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید. با ما همراه باشید با طرز تهیه عدسی با سیب زمینی خوشمزه به روش رستورانی.

طرز تهیه عدسی با سیب زمینی خوشمزه و مجلسی به روش رستورانیمواد لازم برای تهیه عدسی

عدس ۲٫۵ لیوان

پیاز متوسط ۱ عدد

سیب زمینی ۱ عدد

آرد ۱ قاشق غذاخوری

روغن زیتون ۲ قاشق غذا خوری

رب گوجه فرنگی ۱ قاشق غذا خوری

نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی

دستور پخت عدسی با سیب زمینی

ابتدا عدس را در قابلمه ای کوچک می ریزیم و تا روی عدس ها آب می ریزیم و به مدت ۱۵ دقیقه صبر می کنیم تا کمی خیس بخورد، سپس آب را از قابلمه خارج می کنیم و عدس را تمیز آب می کشیم (آب آن را خارج می کنیم ۲ بار تا اگر خاکی سنگی چیزی لابه لای عدس ها بوده کاملا خارج شود)

پیاز را پوست می گیریم و می شوییم و روی تخته نگینی خرد می کنیم و در تابه ای ۱ قاشق از روغن زیتون را می ریزیم و حرارت را کم می کنیم و پیاز را در روغن تفت می دهیم تا نرم شود و کمی رنگ طلایی بگیرد سپس زردچوبه روی پیاز داغ می ریزیم و تفت می دهیم

آنگاه رب گوجه فرنگی را می افزاییم و مواد را خوب زیر و رو می کنیم و داخل قابلمه ای که قرار است عدسی در آن بپزد می ریزیم و عدس را به همراه نمک، فلفل سیاه مخلوط می کنیم و ۶ الی ۸ پیمانه آب روی مواد عدسی می ریزیم

و حرارت را زیاد می کنیم که ابتدا آب عدسی بجوش بیاید و در یک تابه کوچک کمی روغن می ریزیم و کمی که داغ شد آرد را در روغن تفت می دهیم تا رنگش تغییر کند و بوی خامی آن برود و بعد زمان جوش آمدن آب عدسی به مواد اضافه می کنیم تا عدسی لعاب بیشتری بگیرد.

حرارت را کم می کنیم تا عدسی با حرارت ملایم خوب لعاب بیندازد و جا بیفتد. در مرحله بعدی سیب زمینی را پوست می گیریم سپس می شوییم و روی تخته نگینی خرد می کنیم ( درشت یا ریز خرد کردن کاملا سلیقه ایست ) و ۲۰ دقیقه مانده به اتمام پخت عدسی به مواد داخل قابلمه اضافه می کنیم.

توجه داشته باشید اگر سیب زمینی را زودتر اضافه کنید چون سریع می پزد در پایان پخت له می شود و ظاهر عدسی را خراب می کند. در آخر ۱ قاشق مانده روغن زیتون را نیز روی عدسی می ریزیم و در ظرف مورد نظرتان می کشید و با نان تازه سرو کنید. نوش جان

نکات و فوت و فن های تهیه عدسی

  • اگر دوست دارید عدسی غلیظ نباشد می ‌توانید هنگام پخت مقدار بیشتری آب به آن اضافه کنید.
  • اگر می‌خواهید این غذا مقوی ‌تر و خوش طعم ‌تر شود می ‌توانید به جای استفاده از آب از آب مرغ یا گوشت برای پخت آن استفاده کنید.
  • اگر دوست داشته باشید می ‌توانید به عدسی، قارچ نیز اضافه کنید. در هنگام اضافه کردن سیب زمینی قارچ‌ ها را هم به صورت نگینی یا ورقه ‌ای نازک خرد کرده و به مواد اضافه کنید تا بپزند.
  • اضافه کردن رب گوجه فرنگی به عدسی سلیقه‌ ای است و می ‌توانید این غذا را بدون رب گوجه فرنگی نیز امتحان کنید.

منبع : https://parsiday.com/

 

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

1/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.