شخصیت‌ تیپ A چگونه شخصیتی است؟

شخصیت‌ های تیپ A به خاطر جاه‌طلبی آتشین، کمال‌گرایی، رقابت‌پذیری و نگرش‌های خودپسند شناخته می‌شوند. با این حال، تحقیقات نشان می دهد که آنها اغلب با استرس و اضطراب، ارتباطات پرخاشگرانه و مشکلات روابط دست و پنجه نرم کنند.از این ۷ نکته کاربردی برای بهینه سازی شخصیت نوع A خود استفاده کنید تا بتوانید در محل کار پیشرفت داشته باشید و در عین حال تعادل را در زندگی شخصی خود حفظ کنید.

تیپ شخصیتی A چیست؟

شخصیت های «تیپ A» با اراده، سریع، مسلط و اغلب معتاد به کار هستند. مردم همچنین از این شخصیت به عنوان “مصوب کننده” یا “مدیر” یاد می کنند زیرا آنها رهبران، کارآفرینان و سیاستمداران عالی هستند.

ویژگی های مثبت شخصیتی تیپ A عبارتند از:

جاه طلب و متمرکز بر کار
رهبر
رقابتی و با موفقیت بالا
پرشور
مستقل
انرژی بالا و سبک زندگی سریع
متمرکز
مصمم و با اراده

با این وجود، نوع A – مانند همه ما – دارای طیفی از نقاط ضعف است که برای غلبه بر آنها کمی کار لازم است.

ویژگی های منفی شخصیتی نوع A  عبارتند از:

معتادان به کار که اغلب مشاغل را مقدم بر روابط می دانند یا با عدم تعادل بین کار و زندگی دست و پنجه نرم می کنند
سطوح بالای استرس شغلی یا تنش بین فردی
بی حوصلگی
انعطاف ناپذیری
گرایش به کمال گرایی
ارتباطات پرخاشگری که ممکن است در بیان احساسات بد باشند
ممکن است به راحتی خسته شود

شخصیت‌ تیپ A

بهترین نکته ها برای بهینه سازی شخصیت تیپ A

این مدل شخصیت زمانی شروع شد که شخصیت «تیپ A» برای اولین بار توسط مایر فریدمن و ری روزنمن متخصص قلب در دهه ۱۹۵۰ تعریف شد. آنها دریافتند که این کهن الگوی پر استرس بیشتر مستعد بیماری قلبی و مسائل مربوط به سلامتی است.

بهینه سازی شخصیت نوع A می تواند به سادگی خودآگاهی، بهبود ارتباطات و ادغام عادات سلامتی روزانه برای ایجاد تعادل بیشتر در زندگی و روابط شما باشد. در اینجا چگونه است:

شماره ۱ با این اقدامات روزانه تعادل بین کار و زندگی ایجاد کنید

بدنام ترین خصیصه نوع A نگرش آنها نسبت به حرفه و تجارت است. آنها اهداف بلندپروازانه و انگیزه ای پرشور برای تحقق رویاهای خود دارند. آنها مصمم به موفقیت هستند، مهم نیست که چه!

اما این کیفیت باورنکردنی می‌تواند پاشنه آشیل آن‌ها نیز باشد – نوع A ممکن است با آن‌ها مشکل داشته باشد:

حفظ تعادل کار و زندگی سالم
اولویت دادن به شغل خود بر خانواده یا دوستان
خاموش کردن حالت کار آنها

تحقیقات نشان می دهد که مرزهای مبهم کار و زندگی می تواند منجر به استرس بیش از حد و خستگی عاطفی شود. تیپ A ممکن است به خصوص لازم باشد که بین زندگی کاری و شخصی خود مرزبندی کنند.

گام‌های عمل: در اطراف کار خود حد و مرزی تعیین کنید تا احساس تعادل بیشتری کنید.

ساعات کاری دقیقی را تنظیم کنید (مانند ۸ تا ۵ با یک ساعت استراحت ناهار) و به آنها پایبند باشید.
یک روال صبحگاهی متمرکز بر مراقبت از خود را دنبال کنید (مانند ورزش کردن، پختن صبحانه کامل، رفتن به کلاس یوگا یا یادداشت روزانه)
از تعریف کردن خود صرفاً با عنوان شغلی خودداری کنید
وقتی با خانواده و دوستان هستید گوشی خود را کنار بگذارید
سرگرمی جدیدی را امتحان کنید که به کار شما مرتبط نیست
اگر از راه دور کار می کنید، فضایی در خانه خود ایجاد کنید که فقط برای کار باشد (از کار روی تخت یا روی مبل خودداری کنید)
وظایفی را محول کنید یا کارمندان جدیدی را استخدام کنید تا به کاهش سطح استرس شما کمک کنند
مجموعه‌های جداگانه‌ای از «لباس کار» و «لباس مهمانی» را نگه دارید تا به شما امکان می‌دهد از نظر ذهنی بین حالت‌ها جابجا شوید.
لپ‌تاپ و تقویم خود را ببندید

شماره ۲ مسئولیت اشتباهات خود را با روش A تا P بر عهده بگیرید

همه ما درباره “بازی سرزنش” وحشتناک شنیده ایم. این یک بازی است که هیچ کس نمی تواند برنده شود، با این حال بسیاری از نوع A هنوز به طور ناخواسته آن را بازی می کنند. یکی از جنبه های تاریک این شخصیت تمایل آنها به دستکاری مسئولیت پذیری است:

وقتی چیزی درست پیش می‌رود، می‌خواهند تمام اعتبار را بگیرند.
وقتی مشکلی پیش می آید، تقصیر دیگران است.

به دلیل عشق تیپ A به موفقیت، آنها اغلب ارزش خود را با دستاوردهای خود مرتبط می دانند. بنابراین اگر مشکلی پیش بیاید، احساس شکست می کنند و ممکن است سعی کنند مسئولیت را به گردن دیگران بیاندازند.

هنگامی که اشتباه می کنید، از پروتکل ساده A به P (Acknowledge to Propose) پیروی کنید تا مسئولیت را بپذیرید و به جلو حرکت کنید:

اشتباهی را که مرتکب شده‌اید بدون اینکه بخواهید سرزنش کنید، بپذیرید: «به دلیل اینکه به موقع از آنجا خارج نشدم، به جلسه مهم دیر رسیدم» (نه به دلیل ترافیک، فرزندان یا همسرتان).

به جای تمرکز بر اشتباهات دیگران، مسئولیت دقیقاً جایی که در موقعیت به هم ریخته اید را بپذیرید. حتی اگر دیگران نیز مقصر باشند، به یاد داشته باشید که شما فقط مسئول اعمال خود هستید.

عذرخواهی کنید: “متاسفم که اشتباه کردم و مسئولیت اشتباهم را می پذیرم.”

احساسات آنها را تأیید کنید: “من درک می کنم که شما ناامید شده اید و من نیز ناامید خواهید شد.”

راه حلی برای حرکت رو به جلو پیشنهاد کنید.

شماره ۳ به دیگران برای موفقیت هایشان تبریک بگویید

خوب یا بد، تیپ A کمی سرسخت است. آنها معمولاً استانداردهای فوق‌العاده بالایی برای خود دارند و گاهی اوقات این انتظارات را به دیگران فرافکنی می‌کنند.

اگر متوجه می شوید که دائماً از دستاوردهای دیگران ناراضی هستید، ممکن است ناخواسته بگویید که هیچ کس به اندازه کافی برای شما خوب نیست.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “۲۵ عادت خوب برای شادی بیشتر” را نیز مطالعه بفرمایید.      

شماره ۴ از این تکنیک تنفس عمیق در موقعیت های پر فشار استفاده کنید

افراد تیپ A در موقعیت های استرس زا تمایل به پرخاشگری یا خصومت دارند. شخصیت موفقیت‌محور آنها می‌تواند باعث شود که انتظارات غیرمنطقی زیادی از خود و دیگران داشته باشند.

گاهی اوقات، این می تواند به صورت مستقیم ظاهر شود:

 قبل از گرفتن یک تصمیم بزرگ یا پاسخ واکنشی به یک مکالمه چالش برانگیز، این تمرین تنفس جعبه ای را امتحان کنید تا سطح کورتیزول (هورمون استرس) را کاهش دهد و به شما امکان می دهد با نگرش آرام تری به افراد نزدیک شوید.

شماره ۵ با این استراتژی ها بر کمال گرایی غلبه کنید

افراد تیپ A به عنوان افراد بیش از حد، معمولا کمال گرایان بدنام هستند. آن‌ها از درست کردن کارها عذاب می‌کشند و ممکن است خود (یا دیگران) را سرزنش کنند وقتی پروژه‌ها مطابق با استانداردهای فوق‌العاده آنها نیستند.

اگر این شما هستید، ممکن است کمال گرا بودن را به عنوان یک نقطه قوت ببینید: این شما را وادار می کند تا با بالاترین کیفیت کار ممکن خلق کنید.

اما کمال گرایی اغلب فقط انتقاد بی رحمانه از خود در کفش های شیک است.

شماره ۶ از این ابزارهای مدیریت استرس استفاده کنید

سرعت و فوریت افراد تیپ A توضیح می دهد که چرا این تیپ شخصیتی ممکن است با افزایش خطر بیماری عروق کرونر قلب و فشار خون بالا مرتبط باشد. هنگامی که انگیزه زیادی از اهداف و جاه طلبی های خود دارید، استرس می تواند به سرعت بر شما غلبه کند.

علاوه بر این، افراد تیپ A ممکن است در اولویت دادن به مراقبت از خود مشکل داشته باشند، زیرا آنها بر روی انجام و برنده شدن متمرکز هستند. مدیریت استرس برای متعادل کردن سطوح انرژی و جلوگیری از فرسودگی بسیار مهم است.برخی از تمرین های کاهش استرس را در برنامه روزانه خود برنامه ریزی کنید.

شماره ۷ برای کارهایتان لیست داشته باشید

اگر احساس می‌کنید خسته یا پراکنده شده‌اید، یاد بگیرید فهرست‌های کارهایتان را به‌درستی ساختار دهید تا مهم‌ترین «کارها»ی‌تان را اولویت‌بندی کنید که باعث می‌شود احساس کنید بهترین‌ها انجام شده‌اید.

زمان و پهنای باند ذهنی خود را با این لیست کارها بهینه کنید:

روی یک تکه کاغذ یا تخته سفید، ۴ ستون A، B، C، D و F ایجاد کنید
۱۰ تا ۱۵ کار برتر خود را برای هفته یا ماه فهرست کنید. روی آنهایی تمرکز کنید که بیشترین قدرت مغز و بیشترین زمان را می گیرند.
اکنون وظایف خود را دسته بندی کنید. اگر روی تخته وایت برد هستید، این وظایف را به یادداشت های چسبناک منتقل کنید و آنها را در هر ستون مرتب کنید. اگر روی کاغذ است، به سادگی یک نامه در کنار آنها بنویسید.
الف= بهترین کار شما. این کارها برای شما آسان‌تر می‌شوند و باعث می‌شوند احساس کنید «در جریان هستید». آنها لذت بخش و بهره وری بالایی دارند.
B= این کاری است که شما در آن خیلی خوب هستید، اما باعث نمی شود خوشحال باشید.
C= کاری که در آن متوسط ​​هستید. انرژی می خواهد و شما تمایل به تعویق دارید.
د= کاری که از آن متنفر هستید و در حین انجام آن احساس بی ثمری و عدم انجام آن می کنید.
F= کارهایی که شما را خسته می کند و باید به هر قیمتی از آن اجتناب کنید.
برنامه خود را برای اولویت بندی کار A و انجام کارهای B خود بهینه کنید، سپس ببینید چگونه می توانید وظایف C، D و F را برون سپاری یا تفویض کنید.

ویژگی های منفی شخصیتی A

بهترین نمونه های شخصیتی در تیپ A کیست؟

گوردون رمزی:

گوردون رمزی که به خاطر خلق و خوی آتشین و سرعت بالای خود در آشپزخانه معروف است. او استانداردهای بالایی را تعیین می‌کند و افراد را به محدودیت‌های خود سوق می‌دهد، اما در حوزه کاری خود نیز بسیار موفق و مبتکر است.

استیو جابز:

بنیانگذار اپل یک رهبر متولد شده بود. استیو جابز شخصیت تیپ A را با جمله‌اش «گرسنه بمان، احمق بمان» تجسم بخشید. او هرگز راضی نبود و همیشه برای بیشتر تلاش می کرد. او دوست داشت مسئولیت را بر عهده بگیرد و برای رسیدن به اهداف عالی تلاش کند، اما به خاطر شخصیت تهاجمی و انتظارات بالا شهرت داشت.

دواین جانسون:

هنرپیشه کاریزماتیک و کشتی‌گیر سابق .

وندی ویلیامز:

شخصیت رسانه ای وندی ویلیامز که به خاطر شخصیت تهاجمی اش شناخته می شود، غیرقابل انکار هیجان انگیز، سریع و جاه طلب است. او حرفه خود را با تمایلات نوع A مانند استقلال رادیکال، صراحت و شجاعت گفتن چیزهایی که دیگران از صحبت عمومی در مورد آنها می ترسیدند، بنا کرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.