سوغات شمال و ۵ مورد از بهترین سوغات های استان های شمالی

یکی از تفریحات در طی مسافرت را می توان خرید سوغاتی برای خود و اطرافیانمان نام برد. حتما شما هم به هر شهری که سفر می کنید سوغاتی کوچکی از آن شهر تهیه می کنید تا به یادگار داشته باشید. و یا غذاها و شیرینی های آن شهر را مزه می کنید. شمال نیز به غذا ها و شیرینی های خوشمزه اش معروف می باشد. و اما از معروف ترین سوغات های شمال می توان به برنج های محلی و مخصوصا برنج طارم اشاره کرد. در ادامه می خواهیم با برخی از این سوغاتی های معروف آشنا شویم.

سوغات شمال
بهترین سوغات های شمال را بشناسید

شیرینی ها و کلوچه های شمال

انواع مختلفی از شیرینی های خوشمزه و معروف در شمال کشور پخت می شوند. کلوچه فومن و رشته خشکار در گیلان و پشت زیک یا سوهان کنجدی و کوماج در مازندران از معروف ترین این شیرینی ها می باشند.

کلوچه در بسیاری از شهر های گیلان و مازندران پخته می شود. علاوه بر آن کوکی با طعم های گردویی، شکلاتی و وانیل نیز از محبوب های سوغات شمال می باشند. اگر در ماه رمضان به استان گیلان سفر کرده باشید حتما نام رشته خشکار را شنیده اید. شما می توانید این شیرینی خوشمزه را به صورت خام از بازار تهیه کرده و خودتان در منزل سرخ کنید. شانه رشته ریزی نام دستگاهی است که لایه ی بیرونی را می سازد. و سپس به همراه موادی مانند مغز گردو که در میان آن می ریزند سرخ می شود.

پشت زیک و یا سوهان کنجدی از شیرینی های بی نظیر مازندران می باشد. همان طور که از نامش پیدا است ماده اصلی آن کنجد بوده و بسیار مقوی می باشد. سوهان کنجدی از آن شیرینی هایی است که برای کودکان نیز مناسب است. نان کماج از شیرینی هایی است که ظاهری بی نظیر داشته و در ایام عید نوروز بیشترین پخت را دارد.

برنج محلی شمالی

از معروف ترین سوغات شمال می توان به برنج محلی آن اشاره کرد. در بازار کشور برنج های مختلفی خرید و فروش می شوند. اما هیچ کدام کیفیت برنج محلی شمالی را نخواهند داشت. عطر و طعم بی نظیر این برنج ها باعث شده تا افراد از تمام کشور برای خرید برنج مرغوب به شمال روی بیاورند. شغل بسیاری از افراد در شمال کشور کشاورزی و کشت برنج می باشد. کشت برنج در هر دو استان مازندران و گیلان و همچنین برخی مناطق گلستان انجام می گیرد. برنج شمالی انواع متفاوتی دارد و با توجه به منطقه و زمان کشت ظاهر و طعم مختلفی دارند. انواع برنج طارم و برنج طارم محلی فریدونکنار از معروف ترین و پر فروش ترین برنج مازندران و برنج هاشمی و دم سیاه نیز از برنج های مرغوب گیلانی می باشند.

برنج

رب انار جنگلی و مربا محلی سوغات شمال

رب انار، رب آلوچه و یا رب ازگیل چاشنی های پر طرفدار در پخت غذا می باشند. با کیفیت ترین رب انار جنگلی و آلوچه را می توانید در شمال کشور تهیه کنید. طعم بی نظیر این رب ها می تواند یک طعم عالی را به غذای شما اضافه نماید. خوراک مرغ و یا گوشت عالی به همراه رب های محلی و آب نارنج طبیعی شمالی از سوغات بی نظیر مازندران و گیلان می باشند. همچنین استفاده از سبزی دلال در ماست و یا غذاها رنگ سبز و طعم ترش و شور بی نظیری به همراه دارد. علاوه بر چاشنی های غذا و ترشیجات معروف شمالی می توانید از مربای بالنگ، به، بهار نارنج و تمشک جنگلی دست ساز و خانگی این مناطق نیز استفاده نمایید.

چای خوش عطر و بو و زیتون شمال

چای شمال یکی از محبوب ترین و پر فروش ترین نوشیدنی ها در کشور می باشد. عطر و طعم بی نظیر چای شمال و محلی هر مسافر و خریداری را به وجد خواهد آورد. بیشترین کشت چای در مزارع استان گیلان و شهرستان لاهیجان انجام می گیرد. مرغوبیت چای لاهیجان درجه یک بوده و می تواند خستگی یک روز را به طور کامل از تن شما در بیاورد. یکی دیگر از سوغات شمال و گیلان را می توان زیتون رودبار دانست. زیتون این شهر و دیگر شهر های گیلان به طعم بی نظیر و کیفیت عالی در خاورمیانه مشهور می باشند.

ماهی های شمال

هر چند در کشور ما ایران دریای شمال و جنوب قرار دارد اما طعم بی نظیر ماهی شمال بسیار متفاوت می باشند. ماهی های رودخانه ای و دریای شمال همچون سفید، قزل آلا، کپور، ازون برون و ماهی شور از معروف ترین ها می باشند. طعم ماهی شور و یا ماهی دودی متفاوت و مختص شمال می باشد. همچنین خاویار نیز به عنوان یکی از گران ترین خوراکی های جهان بیشتر در دریای خزر بوده و از این مناطق به دست می آید.

مرکبات

علاوه بر این موارد مرکبات باغ های شمال، ترشی های بی نظیر و خوشمزه، میوه خشک و سبزیجات خشک و تازه همگی از سوغات شمال می باشند. همچنین محصولات صنایع دستی، چوبی و حصیری شمالی یک سوغاتی ماندگار و به یاد ماندنی از شمال است.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.