ساکاروز عسل چیست؟ عسل طبیعی را چگونه بشناسیم؟

ساکاروز عسل چیست؟ عسل طبیعی را چگونه بشناسیم؟

ساکاروز عسل طبیعی

به زبان ساده ساکارز در واقع همان شکری است که روی میز صبحانه خیلی از ما پیدا می‌شود و ما از آن برای شیرین کردن چای،کیک و … استفاده می‌کنیم. این قند یکی از انواع کربوهیدرات‌هاست که وظیفه تامین انرژی مورد نیاز بدن را برعهده دارد.

ساکارز از دسته دو قندی‌هاست؛ یعنی از دو مولکول گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است. هر سه قند در مواد غذایی طبیعی و صنعتی مختلفی وجود دارند ولی تاثیر آن‌ها بر بدن متفاوت است. گلوکز و فروکتوز هر دو از ساکارز شیرین‌تر هستند بنابراین بدن با مصرف میزان کم‌تری از فروکتوز یا گلوکز در مقایسه با ساکارز، می‌تواند قند مورد نیازش را به دست آورد. هم‌چنین گلوکز و فروکتوز شاخص قند خون پایین‌تری نیز دارند.

ساکاروز عسل

به طول کلی ۱۵ درصد ترکیب عسل را آب و ۸۰ درصد آن را سه نوع قند شامل گلوکز، فروکتوز و ساکارز تشکیل می‌دهند. از این ۸۰ درصد، ۷۵ درصد عسل شامل فروکتوز و گلوکز است؛ بنابراین درصد ساکارز عسل در حالت طبیعی باید کم‌تر از ۵ باشد. همین امر میزان ساکارز در عسل را به یکی از عوامل اصلی برای تشخیص عسل طبیعی و تعیین قیمت آن، تبدیل کرده است.

ساکارز عسل از کجا می‌آید؟

در تولید عسل طبیعی که زنبورها از شهد گل‌ها و گیاهان مختلف تغذیه می‌کنند، در ابتدا درصد زیادی از این شهد را ساکارز تشکیل می‌دهد. سپس زمانی که زنبور به سمت کندو پرواز می‌کند، با فعالیت آنزیم‌های موجود در بدن زنبور، بیش‌تر این ساکارز به فروکتوز و گلوکز تبدیل شده و زمانی که زنبور به کندو می‌رسد، ساکارز زیادی در بدن زنبور نمانده که بخواهد وارد عسل شود. برای همین هم اگر عسل واقعا طبیعی باشد، باید ساکارز آن زیر ۵ درصد باشد.

قندهای عسل

آیا تمامی عسل‌ها با ساکاروز زیر ۵ طبیعی هستند؟

در حالت کلی در عسل‌های مختلف، متناسب با اینکه زنبور برای تولید آن عسل از چه گیاهی تغذیه کرده، میزان ساکارز ممکن است متفاوت باشد ولی در اکثر عسل‌های طبیعی این میزان کم‌تر از ۵ درصد است. اگر درصد ساکارز از ۵ بیش‌تر باشد، اغلب نشان دهنده این است که آن عسل به صورت طبیعی تولید نشده و تغذیه‌ای یا تقلبی می‌باشد.

این نکته را در نظر داشته باشید که در برخی از عسل‌ها مانند  عسل کنار ممکن است حتی در صورت طبیعی بودن، میزان ساکارزش بالای ۵ درصد باشد.

آیا عسل با ساکارز زیر صفر وجود دارد؟

از نظر علمی این امر امکان پذیر نیست. هر عسلی از هر نوعی هم که باشد باز درصدی ساکارز در خود دارد.

آیا می‌شود میزان ساکارز عسل را کاهش داد؟

با نگهداری عسل طبیعی در دمای عادی می‌توانیم درصد ساکاروز موجود در آن را کاهش دهیم. عسل موجودی زنده است که این یعنی آنزیم‌های موجود در آن حتی پس از برداشت عسل از کندو به زندگی خود ادامه می‌دهند و می‌توانند ساکاروز را به مولکول‌های گلوکز و فروکتوز تجزیه کنند.

طبق مطالعات انجام شده، نگهداری عسل در دمای عادی می‌تواند درصد ساکاروز را تا حدودی کاهش دهد اما نمی‌تواند آن را به صفر برساند.

عسل طبیعی را چگونه بشناسیم؟

عسل طبیعی، عسلی است که زنبور برای تولید آن از شهد گل‌ها و گیاهان مختلف تغذیه کرده باشد. علاوه بر این ما دو مدل عسل دیگر هم داریم که شامل عسل تغذیه‌ای و تقلبی می‌باشد.

در تولید عسل تغذیه‌ای، زنبورداران برای تولید بیش‌تر عسل، در نزدیک کندوی زنبورها مخلوط آب و شکر قرار می‌دهند و در نتیجه زنبورها برای ساخت عسل از این ترکیب تغذیه می‌کنند.

در تولید عسل تقلبی هم هیچ زنبوری نقش ندارد و برای تهیه آن از ترکیب آب و شکر و رنگ خوراکی و یا گلوکز تجاری استفاده می‌شود.

تفاوت عسل طبیعی، تغذیه‌ای و تقلبی

تفاوت این سه عسل را نمی‌توان از ظاهر آن‌ها متوجه شد و تمامی روش‌های متداولی که برای تشخیص عسل طبیعی وجود دارد، غلط هستند و ممکن است نتیجه غلطی بدهند. تنها راه تشخیص عسل اصل از تقلبی، آزمایش عسل در آزمایشگاه است. در این آزمایش میزان برخی از فاکتورهای مهم عسل را اندازه گیری کرده و متناسب با آن نوع عسل را تعیین می‌کنند.

فاکتورهای تشخیص عسل طبیعی کدامند؟

۱-درصد ساکارز عسل: همان طوری که بالاتر هم توضیح دادیم، درصد ساکارز عسل طبیعی باید کمتر از ۵ درصد باشد. از آن‌جایی که گفتیم گاهی یک عسل علارغم طبیعی بودن ممکن است ساکارز بالای ۵ داشته باشد، در کنار این فاکتور لازم است فاکتور دیگری هم حتما اندازه گیری شود تا به اطمینان بیش‌تری برسیم.

۲- درصد پرولین: شهد گل‌ها حاوی آمینواسیدهایی مانند پرولین است؛ بنابراین در عسل‌های طبیعی که زنبور برای تولید آن‌ها از شهد گل‌ها تغذیه کرده است، مقادیر استانداردی پرولین وجود دارد در حالی که در عسل‌های تغذیه‌ای یا تقلبی، پرولین یا وجود ندارد و یا مقدار آن کم‌تر از حد استاندارد است. عسل طبیعی باید دارای پرولین بالاتر از ۱۸۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم باشد.

با دو فاکتور بالا تا حدود زیادی می‌توان طبیعی بودن عسل را تشخیص داد.

عسل را از یک فروشنده مطمئن تهیه کنید

اگر به دنبال عسل طبیعی با ساکارز پایین هستید، باید از فروشگاه‌های معتبری خرید کنید که عسل‌های خود را به همراه برگه آزمایش به فروش می‌رسانند که با مشاهده مقادیر ساکارز و پرولین بتوانید از طبیعی بودن عسل مطمئن شوید. فروشگاه درکام یکی از این فروشگاه‌ها است که تمامی عسل‌های خود را قبل از فروش در آزمایشگاه تست می‌کند و آن‌ها را با برگه آزمایش ارائه می دهد. شما می‌توانید برای خرید عسل طبیعی درکام، به سایت این فروشگاه به آدرس https://dorkam.com/ مراجعه کنید.

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

2/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.