روانشناسی رنگ قرمز ،از نماد خطر تا نماد قدرت

در روانشناسی رنگ ها، قرمز قوی ترین احساسات را در بین رنگ ها دارد . در حالی که رنگ های سرد مانند سبز و آبی به طور کلی صلح آمیز و آرامش بخش در نظر گرفته می شوند، قرمز گرم ترین رنگ در نظر گرفته می شود. در واقع، این رنگ آتشین بیش از هر رنگ دیگری تداعی عاطفی متضاد دارد: قرمز با شور و عشق و همچنین قدرت و خشم مرتبط است با خواندن این مقاله شناخت شما نسبت به رنگ قرمز کامل تر و بیشتر خواهد شد.

روانشناسی رنگ قرمز

خطر و هشدار

روانشناسی رنگ قرمز

به لطف طول موج بلندش، قرمز یکی از قابل مشاهده ترین رنگ ها در طیف رنگی است (پس از زرد). توانایی آن در جلب فوری توجه مردم دلیلی است که اغلب

برای هشدار دادن به مردم در مورد خطر قریب الوقوع استفاده می شود. فکر کنید: علائم ایست، آژیرها، ماشین های آتش نشانی و چراغ های راهنمایی قرمز.

قرمز همچنین برای انتقال خطر به صورت غیر تحت اللفظی استفاده می شود. برخی از مثال‌ها عبارتند از استفاده از عبارت “پرچم قرمز” برای نشان دادن اینکه مشکلی در یک فرد یا موقعیت وجود دارد.

مردم تمایل دارند رنگ قرمز را با احساسات منفی و خطرناک مرتبط کنند. این می تواند به این دلیل باشد که رنگ آن به رنگ آتش، خون و گاهی اوقات حیوانات سمی یا خطرناک است.

قرمز نشان دهنده هیجان و انرژی

مطالعات نشان می دهد که قرار گرفتن در معرض یا پوشیدن قرمز می تواند برخی از اثرات فیزیکی زیر را ایجاد کند:

فشار خون بالا
متابولیسم افزایش یافته است
افزایش ضربان قلب
افزایش تعداد تنفس
همه این تغییرات فیزیولوژیکی به طور طبیعی باعث افزایش سطح انرژی شما می شود.

این رنگ همچنین با افزایش متابولیسم اشتهای شما را افزایش می دهد، به همین دلیل است که قرمز رنگ محبوبی در رستوران ها است.

پرخاشگری

در سراسر فرهنگ ها، مردم به طور شهودی رنگ قرمز را با مفهوم خشم مرتبط می دانند. این رابطه با توجه به اینکه بسیاری از افراد هنگام عصبانیت به دلیل افزایش جریان خون قرمز می شوند، منطقی است.

تصور می‌شود که عبارت “دیدن قرمز” بر اساس ویژگی‌های فیزیکی مرتبط با عصبانیت، از جمله قرمزی صورت و گردن، که ناشی از افزایش فشار خون است، باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “روانشناسی رنگ صورتی،این رنگ نماد چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

رنگ قرمز نماد برتری

این فقط خلق و خو و احساسات نیست که رنگ قرمز می تواند تأثیر بگذارد. در عرصه ورزش، پوشیدن رنگ قرمز نیز می تواند شانس شما را برای برنده شدن افزایش دهد.

در المپیک ۲۰۰۴ آتن، به شرکت کنندگان در چهار رشته ورزشی – بوکس، کشتی یونانی-رومی، کشتی آزاد و تکواندو – به طور تصادفی لباس قرمز یا آبی اختصاص داده شد. در هر چهار مسابقه، شرکت کنندگان قرمزپوش در مبارزات بیشتری پیروز شدند

بسیاری فکر می کنند این نتایج به دلیل ارتباط بین قرمز و تسلط درک شده است. به عنوان مثال، پوشیدن لباس قرمز ممکن است باعث شود ورزشکار احساس تسلط داشته باشد و عملکرد تهاجمی‌تری داشته باشد. از طرف دیگر، ورزشکاران قرمزپوش ممکن است به عنوان تهاجمی‌تر، مسلط‌تر و احتمال بیشتری برای برنده شدن در یک رقابت فیزیکی نه تنها توسط حریفان، بلکه توسط داوران نیز دیده شوند.

دلیل هر چه باشد، واضح است که ورزشکاران قرمزپوش نسبت به حریفان خود برتری قابل توجهی دارند. (شاید به همین دلیل است که بسیاری از ورزشکاران، از جمله تایگر وودز بزرگ، هنگام مسابقه لباس قرمز می پوشند.)

قدرت

قرمز همچنین می تواند نشان دهنده قدرت باشد، رابطه ای که در سراسر جامعه امروزی یافت می شود. “کراوات قدرت” که توسط تجار در سراسر جهان پوشیده می شود، به طور سنتی، قرمز است. و “فرش قرمز” مقدس را فراموش نکنید که فقط برای معتبرترین افراد مشهور و برجسته پهن شده است.

به عقیده برخی، این ارتباط با قدرت و ثروت دلیلی است که زنان مردانی را که لباس قرمز پوشیده اند بسیار جذاب می دانند

سخن پایانی درباره روانشناسی رنگ قرمز

روانشناسی رنگ قرمز

مانند سایر رنگ‌ ها، واکنش‌ها به قرمز اغلب به تجربیات گذشته و تأثیرات فرهنگی بستگی دارد. برخی ممکن است رنگ قرمز را سرگرم کننده و بازیگوش بدانند، در حالی که برخی دیگر احساس می کنند که بسیار جسورانه، هیجان انگیز یا حتی تسلط برانگیز است. احساسات خود را نسبت به رنگ قرمز در نظر بگیرید و به این فکر کنید که چگونه ممکن است این عوامل در واکنش شما (یا عدم وجود یکی) به این رنگ نقش داشته باشند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.