دلایل حرف گوش ندادن بچه ها چیست؟

آیا گاهی به نظر می رسد که فرزندتان حرف های شما را نمی شنود یا صریح شما را نادیده می گیرد؟ آیا اغلب می بینید که مجبور هستید چیزی را چندین بار تا حد خستگی و به ناچار عصبانیت تکرار کنید؟اگر شنیدن انتخابی در کودکان چیزی است که شما در خانواده خود با آن دست و پنجه نرم کرده اید، در اینجا چند دلیل وجود دارد – و چند نکته در مورد اینکه چه کاری می توانید انجام دهید تا این الگو را بشکنید.دلایل مختلفی وجود دارد که چرا یک کودک ممکن است به آنچه شما می گویید گوش ندهد. در اینجا مروری بر رایج ترین دلایل برای حرف گوش ندادن بچه ها را آورده ایم.

چرا بچه ها به حرف پدر و مادر گوش نمیدهند؟

چرا بچه ها به حرف ما گوش نمی دهند؟

کوتاه ،مختصر و مفید با فرزندتان صحبت کنید

کوتاه ماندن و پایبندی به یک یا دو نکته بهترین سیاست برای برقراری ارتباط با بچه ها است. دادن فهرستی از چیزهایی که باید به خاطر بسپارد – مثلاً فهرست کردن چندین کار که می‌خواهید انجام دهند یا به او یادآوری می‌کنید که چند کار را انجام دهد تا برای مدرسه آماده شود – می‌تواند نگه‌داشتن آن را برای کودک دشوار کند. ردیابی هر کاری که قرار است انجام دهند.

به طور مشابه، استفاده از جملات طولانی در مورد چیزی، از جمله اینکه چرا او را به خاطر انجام کار اشتباهی تنبیه کردید، می تواند فقط هدف را کمرنگ کند.

مختصر و مشخص بودن به ویژه برای کودکان کوچکتر که تمایل به توجه کوتاه دارند بسیار مهم است.

کودک شما روی چیز دیگری متمرکز شده است

اغلب، کودکان به قدری روی کاری که انجام می دهند تمرکز می کنند، چه تماشای یک نمایش یا فیلم مورد علاقه یا بازی با لگوها، که به سادگی صدای شما را نمی شنوند. بچه‌ها، مانند بزرگسالان، می‌توانند کاملاً در چیزی غرق شوند. بنابراین  ممکن است علت حرف گوش ندادن بچه ها تمرکز بچه روی یک بازی یک کتاب و … باشد.

سعی کنید جنبه مثبت این موضوع را ببینید (آنها در حال ساختن مهارت های تمرکز خود هستند) و با مراجعه به او و صحبت رو در رو با او از کودک خود بخواهید که توجه کامل او را جلب کنید.به فرزندتان زمان بدهید تا از فعالیتی که با آن مشغول است به کاری که از او می‌خواهید برود.

آنها کار دیگری انجام می دهند و این دلیل حرف گوش ندادن بچه است

این اتفاق می‌افتد-شما مشغول درست کردن شام هستید و می‌خواهید به فرزندتان یادآوری کنید که تکالیفش را تمام کند به جای اینکه از آن طرف اتاق یا آن طرف خانه سر او فریاد بزنید. اما در صورت امکان، سعی کنید عادت کنید که وقت بگذارید و به سراغ او بروید و رو در رو با او صحبت کنید. اگر هنگام درخواست به طور کامل به او توجه کنید، احتمال اینکه فرزندتان به حرف شما گوش دهد به طور تصاعدی افزایش می یابد.

شما در حال دستور دادن یا التماس هستید

مثلا گفتن این جمله دستوری که “همین الان آن اسباب بازی ها را بردارید!” التماس کردن ساده لوحانه”لطفا، لطفا، اسباب بازی های خود را بردار؟” هر دو به احتمال زیاد نتایج یکسانی را در طول زمان به همراه خواهند داشت.

با صدایی دلنشین اما محکم درخواست کنید. آن خط باریک بین سفارش و التماس به فرزندتان را پیدا کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “چند نکته مهم در ارتباط با لجبازی کودک” را نیز مطالعه بفرمایید.

بچه تان به این دلیل به حرفتان گوش نمیدهد چون شما ناسازگار هستید

اگر مکرراً از فرزندتان می‌خواهید که اسباب‌بازی‌هایش را بردارد و وقتی او شما را نادیده می‌گیرد، پس به او یاد می‌دهید که شما را نادیده بگیرد.

مدام از او انتقاد میکنی

آیا دوست دارید کسی مدام از شما انتقاد کند و آیا می خواهید به صحبت های آن شخص توجه کنید؟ اگر به طور معمول منفی نگر هستید ، ممکن است فرزندتان به‌طور طبیعی نسبت به حرف شما بی‌تفاوت است.

چگونه کودک را ملزم به حرف گوش دادن کنیم؟

بنابراین، اکنون که دلایلی را می‌دانید که چرا ممکن است کودک گوش به حرفتان ندهد، چگونه می‌توانید او را وادار کنید تا به آنچه می‌گویید توجه کند؟ برخی از این استراتژی ها را برای پرورش مهارت های خوب گوش دادن امتحان کنید.

همه چیز را چشم در چشم ببینید.

تا سطح فرزندتان پایین بیایید و از او بخواهید در حالی که با یکدیگر صحبت می کنید مستقیماً به شما نگاه کند. این یک راه عالی است که نه تنها مطمئن شوید که توجه کامل فرزندتان را به خود جلب می‌کنید، بلکه به او رفتارهای خوب را نیز آموزش می‌دهید و وقتی کسی با او صحبت می‌کند، با احترام به او گوش دهید.

به حرف فرزندتان گوش دهید.

همانند سایر رفتارها، فرزند شما یاد می گیرد که چگونه با الگوبرداری از شما گوش دهد. اگر عادت کنید به صحبت های فرزندتان هنگام صحبت کردن گوش دهید، احتمالاً وقتی با او صحبت می کنید همین کار را می کند.

دریابید که چرا آنها حرف گوش نمی کنند.

به این فکر کنید که چه چیزی ممکن است باعث شود فرزندتان به شما توجهی نداشته باشد. آیا از او می خواهید کاری را انجام دهد که برای او خیلی سخت است که به تنهایی مدیریت کند؟ آیا او در انجام کاری که از شما می‌پرسید به دلیل خستگی یا بدخلقی مشکل دارد؟ در نظر بگیرید که چه چیزی ممکن است باعث رفتار او شده باشد، به جای اینکه فرزندتان را به دلیل احترام نکردن، نافرمانی عمدی یا نادیده گرفتن شما نادیده بگیرید.

خونسردی خود را حفظ کن.

زمانی که کودک شما گوش نمی دهد، هر چقدر هم که ممکن است خشمگین باشد، سعی کنید هنگام راهنمایی فرزندتان آرام باشید و از فریاد زدن یا صحبت با لحن عصبانی خودداری کنید. چرا؟ دو دلیل بزرگ: یکی، وقتی عصبانی می‌شوید، به فرزندتان نشان می‌دهید که کنترلی در دست ندارید و او می‌تواند دکمه‌های تنش زا شما را فشار دهد. و دو، در حالی که فریاد زدن ممکن است در کوتاه مدت به شما نتیجه دهد، اما در نهایت با گذشت زمان کارایی خود را از دست می دهد.

توضیح دهید که این رفتار او محترمانه نیست.

به فرزندتان بیاموزید که گوش ندادن یا نادیده گرفتن کسی در هنگام صحبت با شما روش خوبی برای رفتار با مردم نیست.

با بازی و سرگرمی آنها را به حرف گوش کردن دعوت کنید.

اگر خود را در یک نبرد دائمی برای تشویق فرزندانتان به شنیدن می بینید، پویایی تعاملات خود را با کمی سبک کردن اوضاع تغییر دهید. به عنوان مثال، اگر از اینکه فرزندتان دست و پا می زند و نمی تواند به موقع برای مدرسه آماده شود، ناامید شده اید، از تایمر استفاده کنید تا ببینید چه کسی می تواند در مسابقه برنده شود یا یک نمودار برچسبی تنظیم کنید تا در صورت تمایل به او چیزی را که می خواهد پاداش دهید. می تواند به مدت یک هفته یا بیشتر به موقع آماده شود. از تخیل خود برای تشویق به همکاری او به جای درخواست استفاده کنید.

دلیل حرف گوش ندادن کودک

گاهی اوقات فقط گاهی اوقات شما هم مثل او رفتار کنید.

حتماً از قبل به کودک خود اطلاع دهید که این تمرین را انجام خواهید داد تا بداند که چه میکنید: حدود ۳۰ دقیقه (کمتر یا بیشتر بسته به سن کودک و واکنش او) تنظیم کنید. ) و به فرزندتان بگویید که به او گوش نمی دهید. دیری نمی‌گذرد که فرزندتان متوجه می‌شود که چقدر احساس وحشتناکی دارد که کسی که می‌خواهید با او صحبت کنید، شما را نادیده می‌گیرد.

برای حرف گوش کن شدن فرزندتان ، صبور باش.

ایجاد عادات ارتباطی خوب فرآیندی است که توسعه آن زمان زیادی طول می کشد. به جای اینکه از فرزندتان انتظار داشته باشید که در اولین باری که چیزی می گویید همیشه از شما اطاعت کند، به رشد مهارت های شنیداری او به عنوان بخشی از ساختن پایه مهمی نگاه کنید که به شما و فرزندتان کمک می کند در سال های آینده یک رابطه قوی ایجاد کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.