دلایل اصلی نازایی در مردان و زنان

 علل نازایی و ناباروری زنان و مردان

علت ناباروری زنان و مردان با توجه به سیستم بدنی آنها متفاوت است. مردان با قرار گرفتن در محیط های شغلی و اجتماعی خاص و زنان با وارد شدن به سن و ابتلا به برخی بیماری ها دچار ناباروری و نازایی می شوند.

علت ناباروری

علت ناباروری زنان:

در این بخش از سلامت نمناک لیستی از شایع ترین علل ناباروری در زنان وجود دارد.

اختلالات تخمک گذاری:

در حدود یک چهارم از موارد ناباروری به دلیل اختلالاتی در تخمک گذاری وجود دارد. اگر زن دچار اختلال تخمک گذاری شود، بعضی اوقات چنین اتفاقی برایش می افتد.

سندرم پلی کیستیک تخمدانی (PCOS) یکی از شایع ترین اختلالات تخمک گذاری است.علل دیگر اختلالات قاعدگی، عبارتند از:فقدان پلی کیستیک تخمدانی و ناهنجاری های کروموزومی.

علت ناباروری زنان

علت ناباروری در خانم ها چیست؟

علت هایی که باعث ناباروری زنان می شود؟

سن مادر:

ناباروری به دلیل سن، یکی از شایع ترین علل ناباروری زنان است. همانطور که زن مسن تر می شود، تعداد تخمکهای او به سرعت کاهش می یابد. علاوه بر این، پایین بودن کیفیت تخمکهای او نیز شانس اختلالات کروموزومی را افزایش می دهد.مطالعات نشان داده اند که تقریباً ۷۰ % از سقط جنین ها به دلیل اختلالات کروموزومی هستند.

انسداد لوله ای:

انسداد لوله ای، به این معنی است که انسدادی در لوله فالوپ ها وجود دارد. این امر مانع از بارور شدن تخمک می شود.برخی از زنان انسداد در یک و بعضی در هر دو لوله را دارند.

بیبی چک منفی

مشکلات ناباروری زنان و علت های آن

مهم ترین علت های ناباروری در زنان چیست؟

آندومتریوز:

آندومتریوز زمانی اتفاق می افتد که بافت غشا رحمی خارج از رحم رشد می کند.حدود ۱۰ درصد از زنان در سن باروری تحت تاثیر آندومتریوز قرار می گیرند.

فیبروئید رحمی:

پیش از این هم در بخش سلامت جنسی در نمناک گفته شد که فیبروئیدها در رحم غیر فعال هستند. آن ها بسیار رایج هستند (تقریبا ۴۰ درصد از زنان آن ها را دارند).با این حال، حضور فیبروئید به تنهایی منجر به ناباروری نمی شود.فیبروئید هایی که حفره رحمی را تحریف می کنند، تاثیر در توانایی جایگزین و ایمپلنت جنین دارند.

علل نازایی

علت ناباروری زنان و عوامل موثر بر آن

ناباروری خانم ها به این علت است

پولیپ اندومتری:

پولیپ اندومتری در سلول های رحمی دیده می شوند.پلیپ های بزرگ یا پلیپ های چندگانه می توانند در توانایی کاشت و ایمپلنت جنین، باروری را تحت تاثیر قرار دهند. تاثیر پلیپ های کوچک یا تکی بیشتر بحث برانگیز است.

دلیل نامعلوم:

از هر پنج زوج نابارور، علت یک نفرشان نامعلوم است.ناباروری هنوز همان چیزی نیست که هیچ توضیحی ندارد، بلکه منعکس کننده این واقعیت است که آزمایش های انجام شده، نرمال نیستند. خوشبختانه، حتی هنگامی که علت ناباروری مشخص نیست، درمان های مختلف باروری می تواند در نهایت منجر به بارداری سالم شود.

نازایی زوجین

شایع ترین علت های ناباروری

علت ناباروری مردان:

در متن زیر لیستی از شایع ترین علل ناباروری در مردان وجود دارد.

واریکوسل:

واریکوسل تورم رگی است که مایع بیضه را تخلیه می کند و می تواند کیفیت اسپرم را تحت تاثیر قرار دهد. واریکوسل می توانند بر یک یا هر دو بیضه تاثیر بگذارند.اکثریت افراد مبتلا به واریکوسل، هیچ نشانه ای ندارند.

مردان اجاق کور

علت مشکل ناباروری مردان

علت اصلی ناباروری در آقایان چیست؟

عفونت:

برخی از عفونت ها، مانند سوزاک یا التهاب ناف، می توانند بر تولید اسپرم و یا سلامت اسپرم تاثیر بگذارند و یا می تواند موجب بسته شدن مسیر حرکتی اسپرم شود.

 اختلالات انزال:

اختلالات انزال شامل زودانزالی، بی انزال و انزال حرکتی است و این زمانی رخ می دهد که منی در زمان ارگاسم به جای اینکه از سر آلت تناسلی بیرون بیاید، وارد مثانه می شود.

مشکل مردانه

علت و بیماری هایی که باعث ناباروری مردان می شوند

علت های ناباروری و بچه دار نشدن چه هستند؟

حمله آنتی بادی ها به اسپرم:

آنتی بادی های ضد اسپرم سلول های سیستم ایمنی هستند، که به اشتباه اسپرم را به عنوان مهاجم مضر تشخیص می دهند و تلاش می کنند تا آن ها را از بین ببرند.

سه نوع اصلی آنتی بادی اسپرم وجود دارد:

  • ایمونوگلوبین G
  • ایمونوگلوبین A
  • ایمونوگلوبین M

آنتی اسپرم

کدام علت است که ناباروری را ایجاد می کند؟

علت ناباروری و بچه دار نشدن مردان

تومور:

تومورهای سرطانی و غیرسرطانی می توانند به طور مستقیم بر اندام های جنسی مرد اثر بگذارند، از طریق غددی که هورمون های جنسی را تولید می کنند، مانند غده هیپوفیز، یا علل ناشناخته.علاوه بر این، جراحی، پرتو درمانی یا شیمی درمانی برای درمان سرطان می تواند بر باروری مردانه تاثیرگذار باشد.

بیضه بی حرکت:

در طی به وجود آمدن جنین، یک یا هر دو قسمت پایین تنه ممکن است از قسمت شکم به داخل کیسه که معمولاً شامل پوسته بیضه است، پایین بیاید. احتمال بیشتری وجود دارد در مردانی که این شرایط را داشته اند، وجود داشته باشد.

مشکل جنین

ناباروری مردان پیامد چیست؟

علت ها و عوامل موثر بر ناباروری مردان

عدم تعادل هورمونی:

ناباروری می تواند ناشی از اختلالات داخلی و یا یک ناهنجاری موثر بر دیگر سیستم های هورمونی شامل هیپوتالاموس، هیپوفیز، تیروئید و غدد آدرنالی باشد.تستوسترون کم (هیپوگونادیسم مرد) و دیگر مشکلات هورمونی، می توانند برخی علل اساسی ناباروری باشند.

نقص های لوله هایی که اسپرم را حمل می کنند:

لوله های مختلفی وجود دارند که اسپرم را حمل می کنند.آن ها می توانند به خاطر دلایل متعددی، از جمله عفونت، ضربه و یا رشد غیر عادی، از جمله مبتلا به فیبروز کیستی و یا شرایط ارثی مشابه، مسدود شوند.

نقص لوله اسپرم

علت هایی که ناباروری مردان را باعث می شود

علت و دلایل جنسی که موجب ناباروری مردان می شود

نقص های کروموزومی:

اختلالات کروموزومی، مانند سندرم کلاینفلتر (زمانی که یک مرد با دو کروموزوم X و یک کروموزوم Y به جای یک X و یک Y به دنیا می آید) رشد طبیعی اندام های تولید مثلی مرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

مشکلات ناشی از آمیزش جنسی:

این همانطور که در بخش قبلی سلامت جنسی نمناک گفته شد، می تواند شامل مشکل در ایجاد یا حفظ نغوظ کافی برای رابطه جنسی(اختلال عملکرد نغوظ)، روابط دردناک، اختلالات تشریحی مانند داشتن یک فضای باز در زیر بیضه(هیپوسپادیا)، یا مشکلات روانی و ارتباطی باشد که با رابطه جنسی تداخل پیدا می کند.

مشکلات جنسی

علت ناباروری مردان و مشکلات زناشویی

علت ناباروری آقایان و عوامل موثر بر آن

داروها:

درمان های جایگزینی تستسترون، استفاده استروئید آنابولیک طولانی، داروهای سرطان (شیمی درمانی)، داروهای ضد قارچ، داروهای زخم معده و داروهای خاص دیگر می توانند تولید اسپرم را مختل و باروری مردان را کاهش دهند.

جراحی قبلی:

جراحی های خاص ممکن است مانع از بیرون آمدن اسپرم در زمان انزال شود، جراحی هایی از جمله وازکتومی، بهبود فتق ران، جراحی پروستات و جراحی های بیضه ای و مقعد.در اغلب موارد، جراحی می تواند برای ترمیم این انسداد یا بازیابی اسپرم انجام شود.

بیماری سلیاک:

اختلال هاضمه، ناشی از حساسیت به گلوتن، بیماری سلیاک می تواند باعث ناباروری مردان شود.باروری می تواند پس از اتخاذ یک رژیم بدون گلوتن بهبود یابد.

علت نازایی

ناباروری مردان به علت حساسیت به گلوتن

علل دیگر نازایی و ناباروری در مردان

  • تماس های محیطی و شغلی
  • استفاده طولانی مدت از لباس های تنگ
  • تماس بیش از حد با آب گرم
  • مصرف داروهای بدن سازی
Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.