دانستنی های بسیار جالب درباره آفتاب پرست ها

آفتاب پرست ها به دلیل توانایی تغییر رنگ پوست خود معروف هستند، اما ترفندهای ویژه دیگری نیز دارند. آنها می توانند زبان خود را با سرعتی هشدار دهنده شلیک کنند، از دم خود به عنوان اندام اضافی استفاده کنند و حتی در دو جهت مختلف به طور همزمان ببینند. در اینجا چند واقعیت جالب در مورد این مارمولک های رنگارنگ آورده شده است.

دانستنی های جالب درباره آفتاب پرست ها

دانستنی های بسیار جالب درباره آفتاب پرست ها

 پای آفتاب پرست مانند انبر سالاد عمل می کند.

پای اکثر مارمولک ها دارای چهار تا پنج انگشت است که می توانند به طور مستقل حرکت کنند. اما تکامل اندام آفتاب پرست را به سمت دیگری سوق داده است. پاهای آفتاب پرست از دو پد گوشتی تشکیل شده است که در مقابل یکدیگر قرار دارند. آفتاب‌پرست‌ها معمولاً پاهای خود را تقریباً مستقیماً زیر بدن خود نگه می‌دارند و به آنها یک راه رفتن ورزشی برای یک خزنده مدرن می‌دهد: راه رفتن در این راه مرکز ثقل را مستقیماً بالای پاها نگه می‌دارد که به حیوانات کمک می‌کند تعادل خود را حفظ کنند.

 تقریبا نیمی از گونه های آفتاب پرست در ماداگاسکار زندگی می کنند.

حدود ۲۰۰ گونه آفتاب‌پرست شناخته‌شده وجود دارد که ۴۴ درصد از آنها را می‌توان در ماداگاسکار یافت- که باعث می‌شود برخی کارشناسان به این فکر کنند که آیا کل خانواده آفتاب‌پرست در آنجا تکامل یافته‌اند (اگرچه یک تحلیل مدرن، سرزمین اصلی آفریقا را منبع محتمل‌تری می‌داند). گونه های دیگر آفتاب پرست در هند، خاورمیانه و سرزمین اصلی آفریقا زندگی می کنند.

آفتاب پرست ها عمدتاً برای برقراری ارتباط یا تنظیم دمای بدن تغییر رنگ می دهند.

وقتی یک آفتاب پرست رنگ پوست خود را تغییر می دهد، معمولاً سعی نمی کند خود را استتار کند. اغلب از این توانایی قابل توجه به عنوان راهی برای کنترل دمای بدن استفاده می شود. آفتاب‌پرست‌ها با روشن کردن پوست خود می‌توانند خود را خنک کنند، زیرا رنگ‌های روشن‌تر در انعکاس پرتوهای خورشید بهتر هستند. از سوی دیگر، انتخاب رنگ تیره راه خوبی برای گرم کردن بدن در هنگام سرد شدن هوا است.

یکی دیگر از عملکردهای اصلی تغییر رنگ ارتباط است: تغییر رنگ پوست می تواند به همسران یا رقبای احتمالی اجازه دهد تا بدانند چه چیزی در ذهنشان است. به عنوان مثال، یک آفتاب پرست معمولی ماده (Chamaeleo chamaeleon) هنگامی که آماده جفت گیری است، لکه های زرد روشن را نشان می دهد. پس از آن، او رنگ پوست خود را تیره می کند و لکه های آبی و زرد را نشان می دهد تا به مردان نزدیک اطلاع دهد که از آنها دوری کنند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “این حیوانات بیش از ۱ معده دارند،از گوزن شمالی تا زرافه” را نیز مطالعه بفرمایید.

 آفتاب پرست های کوچکتر زبان سریع تری دارند.

پس از اینکه آفتاب پرست هر دو چشم خود را به شکار خود قفل کرد، یک سلاح پرسرعت به کار گرفته می شود: زبان فوق العاده چسبنده اش که می تواند ۲٫۵ برابر طول بدنش باشد و می تواند در کمتر از یک ثانیه باز شود و دوباره به داخل آن بچرخد.

زیست‌شناس کریستوفر اندرسون از یک دوربین پرسرعت برای ضبط ۵۵ آفتاب‌پرست مختلف – که نماینده ۲۰ گونه هستند- استفاده کرد که طعمه‌ها را شکار می‌کردند. اندرسون خاطرنشان کرد که به نظر می رسد سرعت و نیروی نسبی زبان آفتاب پرست با اندازه کلی موجود رابطه معکوس دارد. به عبارت دیگر، به نظر می رسد گونه های کوچکتر می توانند زبان خود را با سرعت و قدرت بیشتری نسبت به پسرعموهای بزرگترشان شلیک کنند.

کوچکترین گونه ای که اندرسون مورد بررسی قرار داد Rhampholeon spinosus بود که زبان خود را با سرعت ۸۵۰۰ فوت در ثانیه شلیک کرد. در همین حال، بزرگترین مارمولک این دسته، یک آفتاب پرست غول پیکر مالاگاسی به طول ۲ فوت، دارای حداکثر سرعت شتاب زبان بود که ۱۸ درصد کندتر بود.

بزاق آفتاب پرست به طرز باورنکردنی چسبناک است.

چگونه زبان آفتاب پرست روی حشرات و مهره داران کوچکی که لمس می کند نگه می دارد؟ با تف ۴۰۰ برابر چسبناکتر از یک انسان است. این ماده فوق‌العاده چسبنده زبان را می‌پوشاند و به مارمولک‌ها لبه‌ای می‌دهد که به آنها کمک می‌کند حتی قربانیان سنگین را به داخل آرواره‌هایشان بکشند.

زندگی آفتاب پرست ها

 آنها راه رفتن تند و تیز مشخصی دارند.

معروف است که این مارمولک ها هنگام راه رفتن به جلو و عقب و گاهی اوقات به طور نامنظم تکان می خورند. اگر روشی برای این جنون وجود داشته باشد، دانشمندان هنوز آن را شناسایی نکرده اند. بسیاری بر این باورند که این رفتار عجیب به آفتاب پرست ها کمک می کند تا از برگ های درختان در حال تاب خوردن تقلید کنند و در نتیجه بیشتر خود را استتار کنند. با این حال، تاکنون هیچ کس نتوانسته این فرضیه را اثبات کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.