تفاوت دوست داشتن و عاشق بودن چیست؟

تفاوت دوست داشتن و عاشق بودن چیست؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”تفاوت دوست داشتن و عاشق بودن چیست؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

همه افراد علاقمند به این هستند که تمام زندگی شان مانند دوران نامزدی عاشقانه پیش رود اما به نظر بعضی از آدمها این عشق بعد از عروسی ممکن است کمرنگ شود که این دیدگاه غلطی است بلکه این عشق تبدیل به دوست داشتن عمیقی میشود که فارغ از هر هیجان و نیازی شکل گرفته است و به نظر من ممکن است بسیار پایدارتر از عشق های هیجانی در دوران نامزدی باشد.تفاوت دوست داشتن و عاشق بودن چیست؟لطفا با ما همراه باشید.

 هنگامی که یک زن و شوهر از “عاشق” شدن منتقل می شوند ، انتظار کامل بودن در تمام مدت از بین می رود و دو شریک زندگی شروع به دوست داشتن می کنند ، این زمانی است که آنها می توانند یکدیگر را همانگونه که واقعا هستند ببینند و هیچ نقابی برای هم نداشته باشند.

همانطور که یک زن به روانشناس می گوید :

” مسئله این نیست که خود را رها کنیم ، بلکه به هم استراحت می دهیم. وقتی قرار بود برای اولین بار باهم ملاقات کنیم ، برای من بسیار مهم بود که در بهترین حالت ظاهر شوم.

من صبح از رختخواب بیرون میرفتم و به سرعت موهایم و آرایش هایم را انجام دهم تا او در اولین دیدارمان ظاهرم را بهتر و زیباتر ببیند.

حالا ، بعد از داشتن دو بچه  و سرگرم شدن در کار و زندگی وقت کافی برای این چیزها که قبلاً خیلی مهم بودند وجود ندارد.و هر دوی ما در تلاش برای ساخت یک زندگی زیبا و شاد برای خودمان و فرزندانمان هستیم. ما بیش از هر زمان دیگر یکدیگر را دوست داریم بدون اینکه ساعتها برای ظاهرمان وقت بگذاریم! “

تفاوت عشق ترحم آمیز و عشق پرشور:

 ایلین هاتفیلد روانشناس اجتماعی و ریچارد راپسون ، پروفسور تاریخ ، که با یکدیگر ازدواج کرده اند ، می گویند عشق دو نوع دارد: عشق ترحم آمیز و عشق پرشور.

آنها می گویند عشق ترحم آمیز بین دو نفر مشترک است و شامل احترام متقابل ، محبت ، دلبستگی و اعتماد است. عشق پرشور همه چیز در مورد احساسات شدید ، رابطه جنسی ، اضطراب و محبت است. اگر عشق پرشوری بین دو نفر رد و بدل شود ، آنها خوشحال هستند. اگر دو طرفه نباشد ، می تواند منجر به ناامیدی در یک شخص شود. بهترین روابط برای آنهایی است که قادر به ترکیب هر دو نوع عشق با هم باشد.

وقتی عاشق میشوید همه چیز بی نهایت عالی به نظر میرسد:

هیچ چیز در دنیا شبیه عاشق شدن نیست ، مخصوصاً وقتی که فرد مقابل مناسب باشد. ناگهان رنگ ها کمی روشن تر به نظر می رسند ، بوی هوا کمی شیرین تر می شود و همه چیز با خوش بینی بیش از حد به پیش میرود. و مطمئناً شخصی که عاشقش هستید زیباترین فرد روی زمین است و کاملاً به شما علاقه مند است. همه چیز جادویی به نظر میرسد.

اما فقط عاشق شدن دلیل محکمی برای خوشبخت شدن شما نیست. به همین دلیل است که زن و شوهرها دائماً از هم جدا می شوند ، و اغلب یکی از زوجین را دل شکسته رها می کنند و تعجب می کنند که چه اتفاقی افتاده است و چرا همه چیز اشتباه است.

با این حال ، اگر خوش شانس باشید و سرنوشت روی خوش به شما نشان دهد ، شاید این لذت عاشقی مدت بیشتری برایتان باقی بماند اما هنوز هم نمیتوان از پایدار بودنش مطمئن بود. پس از کجا می فهمید شخصی را پیدا کرده اید که واقعاً برای شما مناسب است؟

شکی نیست که دیدار با همسر یکی از بزرگترین اتفاقاتی است که می تواند برای شما رخ دهد. از این گذشته ، هرکسی فرصت عاشق شدن را پیدا نمی کند ، بنابراین ، وقتی شما سرانجام این کار را می کنید ، یک تجربه باورنکردنی است.

طبق گفته دکتر مارک بورگ جونیور ، روانشناس ، یافتن فردی برای همیشه،ممکن است بسیار ترسناک باشد. او گفت: ” شما عجیب هستید”.

“این بدان معناست که از آنجا که از نظر روانشناختی و عاطفی بسیار طاقت فرسا است و  باعث ایجاد اضطراب زیادی می شود اما اکثر انسانها میخواهند عشق را تجربه کنند.”

بورگ توضیح داد: “بسیار دلهره آور است که قلبمان کاملاً روی خط قرار بگیرد و ذهن ما گاهی اوقات از طریق تکنیک دوسوگرایی از ما محافظت کند.”

پس نترس! این احساس عصبی کاملاً طبیعی است و از بین خواهد رفت.

تفاوت دوست داشتن و عاشق بودن چیست؟
تفاوت دوست داشتن و عاشق بودن چیست؟

سطح دوپامین شما پس از ملاقات با همسر افزایش خواهد یافت:

به طور طبیعی ، وقتی با همسر خود ملاقات می کنید و عاشق می شوید ، تقریباً تمام اوقات احساس خوشبختی می کنید. وقتی با او هستید ، کاملاً سرخوشی به شما دست می دهد و احتمالاً صورت شما از لبخند زدن تمام وقت درد می کند. و وقتی هر دوی شما از هم دور هستند ، دائماً درباره آنها خیال پردازی می کنید ، و به ملاقات بعدی فکر میکنید.

بدیهی است که چیزی در بدن شما اتفاق می افتد که مسئول سعادت بی وقفه است ، که به گفته آدینا ماهالی ، MSW ، توسط یک ماده شیمیایی خاص ایجاد می شود. وی به لیست افزود: “بخشی از مغز شما که با اعتیاد در ارتباط است وقتی به همسر خود فکر می کنید روشن می شود. این به این دلیل است که عاشق شدن باعث آزاد شدن دوپامین می شود که هورمون مسئول پاداش و لذت است.”

“اگر می بینید که دائماً به این شخص فکر می کنید ، این ممکن است به این دلیل باشد که مغز شما به معنای واقعی کلمه به آنها اعتیاد دارد.”

حالا بقیه مطلب (تفاوت دوست داشتن و عاشق بودن چیست؟) را با هم بخوانیم.

دوست داشتن چگونه است؟
دوست داشتن چگونه است؟

بعد از ملاقات با همسر خود احساس زنده تر شدن خواهید کرد:

علاوه بر این که تمام آن دوپامین جالب توجه باعث روشن شدن مغز شما می شود ، نگرانی های شما نیز کم رنگ می شود.یعنی فقط موارد خوب در مورد شریک زندگی خود را برای مدتی مشاهده خواهید کرد و به اصطلاح او را یک فرشته ی بی عیب و ایراد خواهید دید.

علاوه بر این ، وقتی همسر خود را پیدا می کنید ، می تواند تأثیر شگرفی بر احساس خوب شما بگذارد. “شما همچنین حس میکنید او نیمه ی گمشده شما است “شما ممکن است احساس بی زمانی را تجربه کنید مانند اینکه خیلی وقت است یکدیگر را می شناسید.” این به رغم این واقعیت است که همه ی این چیزها ممکن است مقطعی باشد و شاید به همین دلیل است که بین عاشق شدن و دوست داشتن تفاوت است در عشق چشمان شما فقط و فقط خوبی را میبیند آن هم با بزرگنمایی عجیب در حالیکه در دوست داشتن شما همسرتان را باهمه ی ایب ها و نقص ها دوست خواهید داشت.

میل جنسی در عشق پرشور بیشتر است:

به گفته روانشناس دکتر اریکا جی روخاس ، هنگامی که سرانجام با همسر خود ملاقات کردید و عاشق آن شدید ، مراحل مختلفی را پشت سر می گذارید. و با توجه به اینکه عشق شما پرشور است و منطق در آن کم است ، تعجب آور نیست که ملاقات با همسر شما  تأثیری در میل جنسی شما خواهد داشت. میل جنسی شما افزایش می یابد.

 “هیپوتالاموس مغز (فکر کنید هیپوتالاموس” سیستم کنترل “مغز است که بدون آن نمی توانیم زندگی کنیم) تولید هورمون های جنسی تستوسترون و استروژن را تحریک می کند – بنابراین میل جنسی را افزایش می دهد.”

خواب و غذا خوردن هنگام عشق پرشورشما ناگهان از اهمیت کمتری برخوردار می شود:

به گفته روانشناس دکتر اریکا جی روخاس ، همانطور که عشق پرشور میل جنسی شما را افزایش می دهد ، همچنین مرکز پاداش دهی در مغز شما نیز فعال می شود. آن وقت است که وارد مرحله دوم عاشق شدن می شوید که همان مرحله جذب است. وی اظهار داشت: “مرحله جذب ، مسیرهای مغزی را فرا می خواند كه به شما اجازه پاداش می دهد – در نتیجه این احساس میکنید از خوشبختی زیاد روی ابرها غوطه ور هستید كه همراه با مراحل اولیه جذب است.” یک بار دیگر ، این به دلیل افزایش دوپامین ، علاوه بر افزایش سطح نوراپی نفرین و کاهش سطح سروتونین است. مطمئناً اتفاقات زیادی در حال انجام است!

در نتیجه آن تغییرات هورمونی ، ممکن است متوجه تغییر در برخی از عادات جسمی روزانه خود شوید ، گاهی اوقات به روش های شدید. وی ادامه داد: “خلق و خوی ما تا سرحالی بالا می رود ، اشتهای ما کاهش می یابد و ما در خواب مشکل داریم.” “به عبارت دیگر ، ما آنقدر احساس” عاشقی “می کنیم که نمی توانیم بخوابیم یا غذا بخوریم!”

مطمئناً می خواهید همسر خود را بغل کنید:

دکتر اریکا جی روخاس ، روانشناس ساکن شهر نیویورک ، پس از طی مراحل شهوت و جذابیت ، می گوید که بعد به مرحله دلبستگی می روید ، که برای ایجاد روابط بسیار مهم است. وی توضیح داد: “این شامل مراحل اولیه شهوت و جذابیت و تمام تعادلات هورمونی سرگرم کننده ای است که با آنها به وجود می آید.” بنابراین بدن شما به انواع مختلفی تغییر می کند.

در مرحله پیوستن ، بدن شما شروع به افزایش تولید اکسی توسین می کند ، که به عنوان “هورمون نوازش” نیز شناخته می شود ، دلیل خوبی دارد. وی ادامه داد: “فکر کنید این کار به عنوان هورمونی است که به شما پاداش می دهد وقتی که خود را لوس می کنید یا از نظر اجتماعی پیوند می خورید.” “اکسی توسین برای ایجاد پیوندها و تسهیل پیوندهای انسانی ضروری است. و دلبستگی سنگ بنای پیوند نوزادان و والدین است و در ایجاد (و حفظ) زندگی مشترک ضروری است.” بنابراین به همین دلیل است که شما همیشه می خواهید همسر خود را نوازش کنید و به همین دلیل احساس خیلی خوبی دارد. چه کسی می دانست هورمون ها اینقدر قدرتمند هستند.

اکسی توسین تنها هورمون موجود در مرحله پیوست نیست ، زیرا طبق گفته روانشناس دکتر اریکا جی روخاس ، سطح وازوپرسین نیز در این مدت افزایش می یابد. و البته ، وازوپرسین تأثیرات و اثراتی دارد که با سایر هورمون ها و مواد شیمیایی در بدن متفاوت است.

بنابراین ، وازوپرسین دقیقاً چه کاری انجام می دهد که برخلاف همه موارد دیگر نیست؟

وی گفت: “وازوپرسین” یک هورمون حیاتی است که روابط طولانی مدت را تقویت می کند. “نشان داده شده است که برای تنظیم عملکرد بین فردی ، ایجاد شبکه های اجتماعی بزرگتر ، تسهیل پشتیبانی بیشتر همسر ، اطلاع از امنیت پیوست بهتر و پشتیبانی از ارتباطات منفی کمتر در شرکا”.

وازوپرسین هنگام دیدار با همسر خود نیز به روشی خاص عمل می کند. دکتر روخاس افزود: “در نتیجه ، وقتی همسر خود را پیدا کردیم ، به احتمال زیاد در مرحله دلبستگی هستیم ، که به طور کلی احساس آرامش ، امنیت ، آسایش و تمایل به محافظت از یکدیگر را به همراه دارد.”

جای تعجب نیست که همنفسان حتی در حالی که زمان می گذرد در اطراف یکدیگر احساس خوبی دارند.

به طور خاص ، شما حق محبت ، عطوفت ، احترام ، ملاحظه ، وقت ، علاقه ، صمیمیت و سخاوت را دارید. و گرچه ممکن است این موارد برای زوج های مختلف متفاوت به نظر برسد ، اما شما هرگز نباید احساس کنید که این موارد را به گونه ای غیرمنصفانه از شما محروم کرده اند ، مخصوصاً از طرف همسر.

به عنوان مثال ، شریک زندگی شما باید به طور طبیعی نشان دهد که شما را دوست دارد ، چه از نظر جسمی و چه کلامی ، هر نوع ترجیح شما باشد. علاوه بر این ، هم روح شما باید ذاتاً به شما و علایق شما احترام بگذارد. 

عاشق بودن در زندگی مشترک
عاشق بودن در زندگی مشترک

بین عاشق شدن و ایجاد وابستگی عاطفی تفاوت وجود دارد:

یافتن همسر ، همانطور که احساس سرگرم کننده و سرخوشی می کند – مانند هر چیز پیچیده دیگری -باید بیشتر بررسی شود. برای این منظور ، مهم است که درک کنیم بین عاشق شدن و ایجاد وابستگی عاطفی تفاوت وجود دارد. تجزیه و تحلیل آن به خودی خود دشوار است .

دکتر مارگارت پاول در مقاله ای در هاف پست نوشت: “هنگامی كه شما به عنوان یك بزرگسال دوست داشتنی عاشق می شوید بجای كودك یا نوجوان زخمی ، بی بضاعت ، نیاز شما به این رابطه كاملاً متفاوت است.” برای به دست آوردن عشق. “

 همسرتان را کنترل نکنید:

اعتماد در هر رابطه ای مهم است ، خواه رابطه عاشقانه باشد یا نباشد. بنابراین هنگام ملاقات با همسر خود و عاشق شدن ، نه تنها باید اطمینان کامل داشته باشند که قابل اعتماد هستید ، بلکه باید دقیقاً همان احساسی را که آنها احساس می کنند ، داشته باشید. برای این منظور ، هیچ دلیلی وجود ندارد که شما مکاتبات خصوصی آنها را بدون اجازه آنها بخوانید . خوشبختانه ، وقتی با همسفر زندگی تان برای همیشه باشید ، اعتماد به طور طبیعی محکم خواهد بود.

همسرتان باید در اولویت باشد:

اما واقعیت این است که ما در دنیای کاملی زندگی نمی کنیم و غالباً مجبور می شویم در روابط پیچیده زندگی خود همراه با شریک زندگی خود حرکت کنیم. متأسفانه ، در بعضی مواقع ، این ممکن است گاهی اوقات در شرایطی به وجود بیاید که همسر شما با یک یا چند نفر از دوستان یا اعضای خانواده شما مشکل داشته باشد و بالعکس.

اما همانطور که دکتر تری آپتر در مقاله ای در روانشناسی امروز نوشت: “هنگامی که دو نفر تصمیم به ازدواج می گیرند ، هر یک تعهد می دهند که دیگری مهمترین فرد زندگی آنها باشد.” بنابراین باید اطمینان داشته باشید که همسر روح شما هنگامی که واقعا مهم است ، حتی در صورت دشواری ، پشت شما خواهد بود.

شما و همسرتان با هم منصفانه می جنگید:

باور کنید یا نکنید ، به گفته کارشناس روابط ، رودا میلز سامر ، درگیری با همسرتان نشانه ای از یک رابطه سالم است. وی در وب سایت خود نوشت: “اگر هرگز جنگ نمی کنید ، پس هیچ کس در خانه نیست.”

 کاملاً طبیعی است که شما و همسرتان با هم اختلاف نظر داشته باشید. به هر حال ، شما علی رغم اینکه احساس فوق العاده نزدیک بودن به یکدیگر دارید ، شما دو فرد متفاوت هستید و به طور طبیعی هر چند وقت یک بار اختلاف ایجاد می شود. بنابراین تا زمانی که شما گاه به گاه مبارزه می کنید و منصفانه می جنگید ، می توانید اطمینان داشته باشید که فرد همیشه خود را پیدا کرده اید.

وقتی دوست داشتن پایدار ایجاد شود چه میشود؟

هر زندگی مشترکی ممکن است دچار نقص و عیب باشد ولی با عشق حقیقی و دوست داشتن همراه باشد سختی ها و مشکلات رنگ می بازند و حریف رابطه عمیق بین شما و همسرتان نمیشوند. وقتی یکدیگر را دوست داشته باشید به هم احترام میگذارید ،فحش و ناسزا نمیدهید و زندگی تان را به پیش میبرید.

برخلاف عشق های هیجانی که منطق در آن بسیار کم رنگ است در دوست داشتن منطق همراه با محبت و علاقه در جریان است و همین باعث میشود شما زود از کوره در نروید عاقلانه تصمیم بگیرید و زندگی مشترک تان را اداره کنید.

پس یکی از تفاوت های اساسی در عاشق شدن و دوست داشتن همین وجود منطق در دوست داشتن است که در عاشق شدن ناپدید است.

شما نیاز به پنهان کاری در زندگی مشترک ندارید:

هنگامی که شما کسی را دوست دارید پس نیازی نیست در زندگی مشترک خود پنهان کاری داشته باشید. جولیا کولانژلو ، روانپزشک ، LCSW ، در مصاحبه ای با Bustle توضیح داد: “اگر احساس امنیت وجود داشته باشد شما نگران ابراز حقیقی وجود خود نیستید و به راحتی و اطمینان مسائل گوناگون را با همسرتان به اشتراک میگذارید.

کولانژلو ادامه داد: “پنهان کردن اسرار ما می تواند منجر به احساس عدم صداقت و بی اعتمادی شود .”

تفاوت دوست داشتن و عاشق بودن چیست؟
تفاوت دوست داشتن و عاشق بودن چیست؟

از نوشته بالا میتوان اینگونه نتیجه گرفت که عاشق شدن لزوما چیز بدی نیست اما اگر همراه با عقل و منطق باشد میتواند زندگی پایدارتری را برایتان ایجاد کند تا زندگی کوتاه چند ساله.اما وقتی شما کسی را دوست دارید چون از عقل هم بهره میبرید احتمال پایدار بودن زندگی تان بیشتر است.امیدوارم هر لحظه در زندگی مشترک خوشبختی را لمس کنید.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.