ترفندهای تمیز و ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی در منزل

تمیز و ضد عفونی کردن ماشین لباسشویی از کارهای بسیار مهمی می باشد که انجام به موقع آن در نهایت می تواند بر افزایش کارایی دستگاه و طول عمر آن و شستشوی باکیفیت لباس ها تاثیر بگذارد. جرم و کپک و رسوب های تشکیل شده در بخش های مختلف ماشین لباسشویی می توانند منجر به بوی بسیار بد و زننده شوند و گرفتگی فیلتر تخلیه و اختلال در نحوه عملکرد دستگاه را نیز به دنبال دارند. در ادامه چند ترفند بسیار کاربردی برای تمیز شدن لاستیک دور درب، مخزن داخلی، محفظه پودر و فیلتر تخلیه و سایر بخش های ماشین لباسشویی و تاثیر سرکه، جوش شیرین و آبلمیو بر این کار را ارائه خواهیم داد.

روش تمیز و ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی

تمیز کردن ماشین لباسشویی را جدی بگیرید

ماشین لباسشویی از کاربردی ترین وسایل منزل می باشد که با شستشوی مداوم لباس ها و عدم توجه به تمیز کردن آن به مرور در معرض مشکلات متعددی قرار خواهد گرفت. محیط گرم و مرطوب داخل مخزن یا دیگ لباسشویی، جداره ها و زیر لاستیک دور درب شرایط ایده آلی برای رشد و تکثیر قارچ و کپک را دارا می باشند. به همین دلیل به مرور لایه های تیره رنگ که حاوی حجم بالایی از کپک و قارچ هستند در داخل دستگاه ایجاد شده و به بافت لباس ها نیز نفوذ پیدا خواهند کرد. تمیز نکردن ماشین لباسشویی و عدم توجه به ضدعفونی شدن آن در نهایت می تواند حساسیت های پوستی و بوی بسیار بد را به همراه داشته باشد.

علاوه براین، رسوب های زیادی که بر روی فیلتر و محفظه پودر ایجاد میشود نیز می توانند مشکلات زیادی را بوجود آورند. به عنوان مثال، لایه های رسوب روی فیلتر تخلیه مانع از عبور آب شده و تخلیه به درستی انجام نخواهد شد. لذا برای افزایش کارایی دستگاه و از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی و جلوگیری از حساسیت های پوستی لازم است ماشین لباسشویی به صورت مرتب و دوره ای تمیز و ضدعفونی شود.

بهترین زمان برای ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی

یکی از سوالات بسیار رایج که وجود دارد این است که بهترین زمان برای تمیز کردن ماشین لباسشویی چیست؟ به عبارت دیگر، هر چند وقت یک مرتبه باید لباسشویی را تمیز و ضدعفونی کنیم؟ در حالت کلی فاصله بین تمیز کردن ماشین لباسشویی به تعداد دفعاتی که از آن استفاده می کنید بستگی دارد. به طوریکه هر چه از ماشین لباسشویی بیشتر استفاده شود، فاصله بین زمان تمیز و ضدعفونی کردن آن نیز کمتر خواهد شد. اما بهتر است برای جلوگیری از خرابی دستگاه و نیاز پیدا نکردن به تعمیرات لباسشویی نشانه های زیر را در آن جستجو کنید. این نشانه ها بیان گر آلوده بودن ماشین لباسشویی و نیاز به ضدعفونی و تمیز کردن آن هستند:

  • به مشام رسیدن بوی بسیار بد و شبیه به قارچ و کپک از داخل مخزن لباسشویی
  • ایجاد لکه های تیره روی لباس ها بعد از شستشو
  • تخلیه بسیار کند آب لباسشویی
  • ایجاد لایه های کپک و قارچ زیر لاستیک دور درب

روش های تمیز کردن ماشین لباسشویی

برای تمیز کردن ماشین لباسشویی روش های متعددی وجود دارد و در برخی از مواقع به دلیل کثیفی بیش از اندازه لازم است چند روش با هم استفاده شود. از بهترین روش های تمیز کردن ماشین لباسشویی می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

تمیز کردن ماشین لباسشویی با سرکه

در تمام مطالب آموزش تعمیرات لباسشویی می توانید به اهمیت بسیار زیاد سرکه پی ببرید. سرکه قدرت تمیز کنندگی بسیار بالایی داشته و حجم بالایی از رسوب های تشکیل شده در بخش های مختلف دستگاه را می تواند از بین ببرد. برای تمیز کردن ماشین لباسشویی با سرکه کافیست یک فنجان سرکه سفید را درون مخزن یا دیگ لباسشویی قرار دهید. سپس برنامه شستشو با دور تند و دمای ۹۰ را اجرا کنید. بعد از اتمام برنامه شستشو با دستمال تمام بخش های داخلی دستگاه را خشک کنید و درب را باز بگذارید.

ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی

تمیز کردن ماشین لباسشویی با جوش شیرین

یکی دیگر از روش های مناسب برای تمیز کردن ماشین لباسشویی، استفاده از جوش شیرین است. جوش شیرین را بهتر است در کنار سرکه سفید به کار ببرید تا با قدرت بیشتری آلودگی و کپک و قارچ ها را از بین ببرد. برای این منظور یک فنجان سرکه را در داخل مخزن یا دیگ لباسشویی قرار داده و نصف فنجان جوش شیرین را درون محفظه پودر شوینده بریزید. سپس برنامه شستشو با دمای ۹۰ درجه را به مدت یک ساعت اجرا کنید. بعد از اتمام برنامه شستشو حدود نیم ساعت صبر کنید تا سرکه و جوش شیرین به طور کامل اثر خود را روی جرم و آلودگی ها بگذارد. سپس با دستمال تمام بخش های لباسشویی را تمیز کنید و برای خشک شدن نم و رطوبت و از بین رفتن بوی سرکه درب لباسشویی را باز بگذارید.

روش های ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی

برای ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی و از بین بدن آلودگی هایی از قبیل قارچ و کپک روش های متعددی وجود دارد. از بهترین روش های موثر در این زمینه می توان به گزینه های زیر اشاره کرد:

ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی با وایتکس

وایتکس یا مایع سفید کننده از جمله مواد پرکاربرد در منازل می باشد که برای ضدعفونی کردن سرویس بهداشتی و سطوح سرامیکی و حتی لباس از آن استفاده میشود. این مواد قدرت تمیز کنندگی و ضدعفونی بسیار بالایی داشته و با یک فنجان از آنها می توان آلودگی های درون دستگاه را از بین برد. برای ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی با وایتکس کافیست یک فنجان از این مواد را درون محفظه شوینده قرار دهید. سپس مانند سایر روش های بالا برنامه شستشو یک ساعته با دمای آب ۹۰ درجه را تنظیم کنید. پس از اتمام شستشو درب لباسشویی را کاملا باز نگهدارید تا خشک شود.

تمیز کردن ماشین لباسشویی با آبلیمو

آبلیمو حاوی اسید سیتریک بوده و به همین دلیل می توان از آن برای ضد عفونی ماشین لباسشویی استفاده کرد. برای افزایش قدرت آبلیمو بهتر است از جوش شیرین نیز به طور همزمان استفاده کرد. یک فنجان آبلمیو را درون مخزن لباسشویی و نصف فنجان جوش شیرین را درون محفظه پودر قرار دهید. سپس برنامه شستشو با دمای بالای ۶۰ درجه را به مدت یک ساعت اجرا کنید. بعد از اتمام بنرامه شستشو می توانید از تمیزی فوق العاده داخل دستگاه لذت ببرید. اگر مخزن لباسشویی بوی آبلیمو داشت می توانید چند ساعت درب آن را باز بگذارید.

ضد عفونی ماشین لباسشویی با قرص

یکی دیگر از آسان ترین راه ها برای تمیز و ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی، استفاده از قرص های مخصوص است. قرص مناسب را تهیه و درون محفظه پودر قرار دهید. با شروع برنامه شستشوی دستگاه بدون لباس این مواد می توانند آلودگی های بخش های مختلف دستگاه را از بین ببرند.

نحوه تمیز کردن لاستیک درب ماشین لباسشویی

از اصلی ترین بخش ها در ماشین های لباسشویی برای تمیز و ضدعفونی کردن، لاستیک دور درب است. به همین دلیل بعد از هر مرتبه شستشوی لباس ها بهتر است با دستمال نم و رطوبت زیر لاستیک و اطراف آن را کاملا تمیز کنید. علاوه براین، به صورت دوره ای بهتر است ترکیب سرکه و جوش شیرین را زیر لاستیک و اطراف آن اسپری نموده و سپس با دستمال روی آن بکشید تا کاملا تمیز شود.

نحوه تمیز کردن لاستیک درب ماشین لباسشویی

نحوه تمیز کردن فیلتر ماشین لباسشویی

فیلتر تخلیه از مهم ترین قطعات داخلی ماشین لباسشویی می باشد که به مرور با لایه هایی از رسوب و لجن انباشته میشود. برای تمیز کردن فیلتر تخلیه، ابتدا آن را از جای خود خارج نموده و سپس درون ظرف حاوی سرکه قرار دهید. بعد از یک ساعت فیلتر را از ظرف حاوی سرکه خارج و با برس روی آن را تمیز کنید.

نحوه تمیز کردن مخزن لباسشویی

برای تمیز کردن مخزن لباسشویی، می توانید از اسپری سرکه نیز استفاده کنید. با اسپری کردن سرکه به بخش های مختلف مخزن و دیگ می توانید مانع از رشد قارچ و کپک شوید. بهتر است بعد از ۵ یا شش مرتبه استفاده از لباسشویی مخزن را با اسپری سرکه تمیز کنید.

نکات مهم در تمیز و ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی

بر اساس آنچه در طول متن اشاره شد، پیشنهاد می کنیم موارد زیر را در تمیز و ضدعفونی کردن ماشین لباسشویی مد نظر قرار دهید:

  • بلافاصله بعد از اتمام برنامه شستشو و خشک شدن لباس ها، درب دستگاه را باز و لباس ها را از آن خارج کنید. نم و رطوبت و گرمای لباس ها شرایط مناسبی برای رشد و کثیر قارچ و کپک خواهند بود.
  • همیشه بعد از خارج کردن لباس ها، درب ماشین لباسشویی را باز بگذارید تا کاملا خشک شود.
  • به صورت مرتب زیر لاستیک درب و اطراف و روی آن را با دستمال و کمی سرکه تمیز کنید.
  • استفاده از مواد جرم گیر و قرص های مخصوص به صورت دوره ای می توانند تاثیر زیادی بر تمیز بودن ماشین لباسشویی بگذارند.
  • برای استفاده از آمونیاک و وایتکس و سایر مواد ضدعفونی کننده، حتما ابتدا تست کنید و از آلرژی نداشتن به آنها مطمئن شوید
  • جاپودری از مهم ترین بخش ها در لباسشویی می باشد که رسوب زیادی در آن ایجاد میشود و نباید از آن غافل شوید

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.