با مواد در دسترس ماشین بادی بسازید

امروز در بخش سرگرمی سایت فارسیها برای شما نحوه درست کردن ماشین بادی با مواد اولیه در دسترس را آورده ایم. آموزش کاردستی ماشین بادی برای بچه های دبستانی میتواند بسیار مفید باشید چون درست کردن ماشین بادی یکی از آزمایش های علوم آنها است. در این فعالیت سرگرم کننده، یک ماشین بادی از مواد بازیافتی بسازید. شما حتی می توانید دو ماشین بسازید و آنها باهم مسابقه دهند.

این فعالیت برای استفاده به عنوان یک پروژه نمایشگاه علمی توصیه نمی شود. پروژه های نمایشگاه علمی خوب تمرکز بیشتری بر کنترل متغیرها، اندازه گیری دقیق و تجزیه و تحلیل داده ها دارند.

ساخت ماشین بادی به آسانی

مواد اولیه در دسترس برای ساخت ماشین بادی

مواد اولیه برای ساخت ماشین بادی

توجه: موادی که در خانه را دارید را می توان جایگزین  مواد اولیه زیر کرد، مانند یک جعبه مقوایی کوچک به جای یک بطری پلاستیکی.

بطری پلاستیکی
درب بطری های پلاستیکی
نی
سیخ چوبی
بادکنک
نوار چسب
قیچی

مراحل ساخت ماشین بادی

دو نی را برش دهید تا کمی بلندتر از عرض بطری باشند.
نی ها را به بطری بچسبانید. مطمئن شوید که آنها موازی هستند.
سیخ ها را طوری برش دهید که کمی بلندتر از نی ها باشند.
از چاقو برای ایجاد سوراخ های کوچک در مرکز هر چهار درب بطری استفاده کنید.
یک سیخ را از یکی از سوراخ ها عبور دهید.
سیخ را ابتدا از یکی از نی ها رد کنید، انتهای نوک تیز.
یک درب بطری را به انتهای دیگر سیخ فشار دهید. این باعث ایجاد یک محور با دو چرخ می شود.

مراحل ۵ و ۷ را برای ساختن محور دوم تکرار کنید.
مطمئن شوید که درب بطری شما آزادانه می چرخند. ماشین را زمین بگذارید و مطمئن شوید که به آرامی می چرخد. اگر چرخ ها تکان بخورند یا محورها موازی نباشند ممکن است گیر کند. در صورت نیاز آنها را تنظیم کنید.
انتهای کوتاه نی سوم را داخل گردن بادکنک بکشید.
دور گردن بادکنک یک کش را محکم بپیچید.
بادکنک را از طریق نی باد کنید تا مطمئن شوید که نشتی ندارد.
یک سوراخ کوچک (به اندازه کافی برای نی) در بالای ماشین ایجاد کنید.
انتهای آزاد نی را از سوراخ کوچک عبور دهید و از دهانه بطری خارج کنید.
نی را طوری بچسبانید که به سمت عقب باشد نه پایین.
بادکنک خود را باد کنید؛ سپس ماشین را بگذارید و رها کنید! نوک نی را با نوک انگشت خود بپوشانید تا هوا در بادکنک بماند تا زمانی که آن را زمین بگذارید.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “ساخت دستمال مرطوب کودک کاملاً طبیعی” را نیز مطالعه بفرمایید.      

ماشین بادی چقدر میتواند راه برود؟

اگر ماشین شما اصلا حرکت نمی کند یا خیلی کند حرکت می کند، بادکنک را بیشتر باد کرده و دوباره امتحان کنید.
اگر ماشین شما هنوز حرکت نمی کند، محورهای خود را دوباره بررسی کنید تا مطمئن شوید که آزادانه می چرخند. اگر چرخ ها و محورها در یک راستا نباشند، بالون ممکن است آنقدر قوی نباشد که ماشین را به جلو هل دهد.

وقتی بادکنک را باد می کنید، ماشین خود را زمین می گذارید و رها می کنید، ماشین شما باید شروع به حرکت به جلو کند. تا زمانی که هوای بادکنک تمام شود به حرکت خود ادامه خواهد داد. اگر در تراز کردن چرخ‌ها و محورهای خود به خوبی عمل کرده‌اید، ممکن است حتی پس از تمام شدن هوای بادکنک برای مدتی کمی به چرخش خود ادامه دهد تا در نهایت متوقف شود.

ساخت بسیار آسان ماشین بادی

ماشین بادکنکی شما یک نمایش عالی از هر سه قانون حرکت نیوتن است!

با این حال، ما قصد داریم آنها را به ترتیب معکوس توضیح دهیم:

قانون سوم حرکت نیوتن بیان می کند که برای هر عمل، واکنشی برابر و مخالف وجود دارد. هنگامی که بادکنک خالی می شود، هوای خروجی از پشت بالن به بیرون رانده می شود. به نوبه خود، هوا ماشین را به جلو می راند.

قانون دوم حرکت نیوتن با معادله معروف F=ma خلاصه می شود، یا اینکه نیروی خالص وارد بر یک جسم برابر جرم آن ضربدر شتاب آن است. شتاب تغییر در سرعت است. وقتی که بادکنک بادکنک خالی می‌شود، ماشین به جلو شتاب می‌گیرد و دوباره وقتی ماشین به سمت توقف حرکت می‌کند (کاهش سرعت) هنگامی که اصطکاک سرعت آن را کاهش می‌دهد، شاهد این هستید.

قانون اول حرکت نیوتن بیان می کند که یک جسم در حال حرکت در حرکت باقی می ماند و یک جسم در حال سکون در حالت سکون باقی می ماند، مگر اینکه نیروی خارجی بر آن اثر بگذارد. ممکن است متوجه شوید که ماشین شما حتی پس از خالی شدن کامل بادکنک به حرکت خود ادامه می دهد. ماشین در حال حرکت به جلو است، بنابراین حتی اگر بالون دیگر آن را هل نمی‌دهد، تا زمانی که نیروی خارجی (اصطکاک) آن را متوقف کند، به حرکت خود ادامه می‌دهد.

می توانید از نظر انرژی نیز به این فعالیت فکر کنید. وقتی بادکنک را باد می کنید، انرژی بالقوه (هم در لاستیک کشیده و هم در هوای فشرده داخل) ذخیره می شود. هنگامی که بالون را رها می کنید، این انرژی پتانسیل ذخیره شده به انرژی جنبشی، انرژی حرکت تبدیل می شود. در نهایت، ماشین متوقف می شود، اما انرژی از بین نمی رود – به اشکال دیگر مانند صدا و گرما (از اصطکاک) تبدیل می شود. مقدار کل انرژی حفظ می شود.

این دستورالعمل فقط یک راه برای ساخت یک ماشین بادی را نشان می دهد، اما لازم نیست از مواد دقیق ذکر شده استفاده کنید. سعی کنید بداهه بسازید و از مواد دیگری مانند جعبه مقوایی برای بدن به جای بطری پلاستیکی استفاده کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.