بایدها و نبایدهای طراحی نمای ساختمان

اگر طراح نمای ساختمان هستید یا حداقل یک مرتبه در عمرتان اقدام به ساخت و ساز کرده باشید، از ملاحظات و محدودیت ها در طراحی نمای ساختمان مطلع خواهید بود. همگام با شبکه سازی در شهرسازی و نظام مهندسی که چندین سال پیش صورت گرفت؛ بسیاری از ارکان ساخت و ساز در کشور تحت ضوابط و مقررات تخصصی قرار گرفت.

این محدودیت ها و ضوابط در بسیاری از موارد، قدرت مانور طراح را کاهش می دهد و یا این که موجب می شود کارفرما به طرح دلخواه خود نرسد. اما در بسیاری از موارد همچون ایمنی، صرفه جویی در مصرف انرژی و معماری پایدار موثر خواهد بود. البته از این موضوع هم نباید بگذریم که آیین نامه های وضع شده برای طراحی و اجرای نمای ساختمان، موجب افزایش هزینه ساخت برای کارفرمایان شده است.

به طور کلی در طراحی نمای ساختمان سه اصل کلی وجود دارد که مبنای هرگونه ساخت نما به حساب می آید. بدون رعایت این سه اصل که پایه ای و بنیادین هستند، طرح شما به هیچ عنوان به مرحله اجرا نخواهد رسید و کمیته نمای شهرداری شهر مربوطه در همان مرحله اول، طرح شما را برگشت خواهد زد!

همان گونه که می دانید، نمای ساختمان حکم یک پوسته را دارد که روی اسکلت و شاکله کلی ساختمان سوار شده و به حالت یک نقاب، پیشانی ساختمان را پوشش خواهد داد. پس رکن اول در طراحی نمای ساختمان این است که تکیه گاه نما (محل اجرای متریال های نما) بایستی توانایی و تحمل باد شدید، زلزله و هرگونه ضربه ای را داشته باشد. پیمانکاران و مجریان برای تقویت اتصال بین نما و سازه از نبشی کشی و اتصالات فولادی استفاده می کنند.

تکیه گاه
تکیه گاه اصولی در جهت اتصال قوی نما با تکیه گاه

در طراحی نمای ساختمان، محل اتصالات نما و سازه را شناسایی کنید.

مورد دومی که در ضوابط و آیین نامه الزامات و ضوابط عملکردی و اجرایی نمای خارجی ساختمان ها به آن اشاره شده است، این است که تکیه گاه نما یا همان اشل اسکلتی نما، بایستی توانایی انتقال بار کل نما به سازه را داشته باشد. موردی که مشهود و بدیهی می باشد، این است که نماها خود به تنهایی دارای شناژ و بن نیستند، در نتیجه بایستی وزن آن ها کاملا به اسکلت سازه منتقل شود.

به همین منظور در نواحی از نما، محدودیت هایی خواهید داشت زیرا شاسی کشی یا اتصال، مانع از مانور شما خواهد شد. بهتر است قبل از طراحی نمای ساختمان، با توجه به نقشه سازه ای، محل تقریبی این نواحی را شناسایی کرده و آن ها را کاملا در نظر داشته باشید.

البته این طور نیست که این نواحی دست شما را برای طراحی ببندد. گاهی ممکن است مشاور سازه ای به شما پیشنهاد دهد که در چنین نواحی، بعضی از طرح ها را اجرا نکنید. زیرا ممکن است در دوغ آب دهی با مشکل مواجه شوید. مورد سوم هم این است که نمای ساختمان باید توانایی تغییر شکل هایی که در جزئیات دستورالعمل آمده را داشته باشد.

حفاظت در برابر عوامل و شرایط جوی

هنگامی که مشغول طراحی نمای ساختمان می شوید، قطعا قبل از هر کاری لیست متریالی را که کارفرما خواهان است را آماده کرده اید. نیاز است که متریال های خواسته شده را با اقلیم شهری متناسب سازی کنید. زیرا نشریه ۷۴۱ امور نظام فنی و اجرایی، مقرر کرده است که دیوارهای خارجی بایستی دارای پوشش مقاومتی در برابر عوامل جوی باشند.

به همین منظور، علی الخصوص در شهرهای شرجی که احتمال بارش زیاد است، بایستی نما به گونه ای طراحی شود که از تجمع آب در دیوارها جلوگیری به عمل آید. همچنین تجهیزات و تمهیدات لازم جهت زه کشی نما تعبیه شود.

امروزه در طراحی نمای ساختمان، استفاده از متریال های بتنی مثل بتن اکسپوز ترند شده است. علاوه بر مقاومت و دوامی که این نماها دارند، بر طبق ضوابط، نماهای بتنی احتیاجی به پوشش خارجی برای جلوگیری از عوامل جوی ندارند.

اگر به عنوان طراح نما، در به کارگیری از متریال های مختلف مشکل دارید، پیشنهاد می کنیم تا در دوره طراحی نما از مجموعه معمار نما استفاده کنید. در این دوره که از صفر تا صد به تمامی اصول و مقررات طراحی نما پرداخته است، به خوبی خواهید آموخت که چگونه از مناسب ترین متریال ها با توجه به سازه خود استفاده کنید.

طراحی حرفه ای نما
طراحی حرفه ای نما

رعایت ایمنی بالا در نماهای شیشه ای

اغلب کارفرمایان و انبوه سازان علاقه زیادی به نورگیری طبیعی در فضای خود دارند. وجود نور طبیعی در یک ساختمان به نوعی امتیاز ویژه محسوب می شود؛ به همین منظور نماهای شیشه ای طرفداران زیادی پیدا کرده اند.

برای رعایت ایمنی در چنین نماهایی مقررات جدی وضع شده است. به عنوان مثال اگر قاب های نما که شیشه ها در آن جای می گیرند بیش از یک و نیم متر باشند و یا در ارتفاع بالای سه متر نصب شده باشند، بایستی از شیشه های با مقاومت بسیار بالا و یا از لمینت استفاده شود.

علت این ضابطه در طراحی نمای ساختمان این است که در مواقع بروز حادثه شیشه ها پس از شکستن در قاب خود بمانند و سقوط نکنند.

هر پانل شیشه ای که در نما مورد استفاده قرار می گیرد، باید حداقل به ۴ اتصال، مهار گردد. در مورد شیشه استفاده شده در هر قطعه، ضابطه این است که طول و عرض هر قطعه نباید بیش از ۱۲۰ سانتی متر باشد. همچنین ضخامت شیشه نباید کمتر از ۹ میلی متر باشد.

در مجموع طراحی نمای ساختمان به گونه ای است که انجام با کیفیت آن، نیازمند مهارت و تخصصی والایی خواهد بود. اگر با خواندن این مقاله ناامید شدید، خبر خوب این است که با پک آموزش طراحی نما مجموعه معمار نما تمامی مشکلات تان در این حوزه مرتفع خواهد شد.

در این مجموعه به خوبی خواهید آموخت که چگونه با به کارگیری خلاقیت و پایبندی به ضوابط و مقررات، نمایی را طراحی کنید که رضایت هر کارفرمایی را به دنبال داشته باشد. همواره به خاطر داشته باشید که تخصص یک شبه و بدون زحمت به دست نمی آید. برای این که در حوزه کاری خود حرفه ای شوید و مشتریان زیادی را به خود جذب کنید، بایستی دائما در حال یادگیری و ارتقا سطح دانش خود باشید.

نمای شیشه ای
نمای شیشه ای

 

این مطلب صرفا جنبه تبلیغاتی(رپورتاژ) داشته و مجله اینترنتی فارسیها هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.