اهمیت تمیز کردن و تعمیر چکه شیر آب در نگهداری از شیرآلات چیست؟

رایج ترین مسائلی که ممکن است به صورت روزمره در مورد شیرآلات بهداشتی و ساختمانی با آن ها روبرو شوید تمیز کردن شیرآلات و تعمیر چکه شیر اهرمی است. تمیز نکردن شیرآلات بهداشتی در طولانی مدت ممکن است به رسوب گرفتگی شیرآلات منجر شود و برق انداختن شیرآلات هم در عملکرد و هم در زیبایی ظاهری شیرآلات موثر است. از طرف دیگر چکه کردن شیر اهرمی رایج ترین اشکالی است که ممکن است با آن روبرو شوید و آگاهی از روش رفع چکه آب در شیر اهرمی می تواند شما را از نظر مالی و زمانی که باید صرف پیدا یک تعمیرکار یا نصاب قابل اطمینان کنید جلو بیندازد. در این مقاله تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین و روش تعمیر چکه شیر آب بررسی شده است.

تمیز کردن شیرآلات بهداشتی

شیرآلات یکی از آیتم هایی است که براق بودن آن به تمیز به نظر رسیدن سرویس بهداشتی و حمام کمک بسیاری می کند. براق و یا مات بودن شیرآلات تفاوت چندانی در اهمیت تمیز بودن آن ایجاد نمی کند و همه‌ی افراد به تمیز کردن شیرآلات مات خود مانند رنگ استیل از لکه ها توجه می کنند. بهترین راه تمیز کردن شیرآلات و برق انداختن شیرآلات، خشک کردن آنها با دستمال نخی نرم پس از هر بار استفاده است تا اثر انگشت و لکه های آب بر روی سطح آن باقی نماند و در بلند مدت تشکیل رسوب ندهد. در صورتی که امکان خشک کردن شیرآلات پس از هر بار کار کردن با آن ها را ندارید، می توانید به صورت دوره ای شیرآلات بهداشتی خود را به کمک مواد مناسب، مانند جوش شیرین، تمیز کنید.

تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین

تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین

یکی از مواد طبیعی که می توانید به صورت هفتگی برای تمیز کردن شیرآلات استفاده کنید جوش شیرین است. تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین به آبکاری شیرآلات آسیب نمی زند و برای شیرآلات با رنگ های مختلف کاربردی است. البته می توانید برای برق انداختن شیرآلات از سرکه، لیموی تازه، محلول آب و صابون و یا آب و مایع ظرفشویی نیز استفاده کنید که به آسانی در دسترس هستند و جواب خود را پس داده اند. تنها در صورتی به سراغ شوینده های صنعتی بروید که شدت رسوب و جرم به حدی است که استفاده از این مواد طیعی پاسخگو نیست. توجه کنید استفاده از وایتکس، محلول های اسیدی و شوینده های صنعتی نامناسب باعث آسیب زدن به لایه آبکاری شیرآلات می شود.

  1. یک چهارم فنجان جوش شیرین را در ۲ قاشق غذاخوری آب گرم بریزید و خوب به هم بزنید تا ترکیبی خمیر مانند به دست بیاید. اگر خمیر بیش از حد سفت شده است، به آن کمی آب و اگر بیش از حد آبکی است، به آن کمی جوش شیرین اضافه کنید.

  2. خمیر را با استفاده از پارچه نرم و یا اسفنج بر روی بدنه شیرآلات بمالید به صورتی که تمام سطح شیر را بپوشاند. اگر برای مالیدن خمیر بر روی مهره ها و نقاط خارج از دسترس شیر از مسواک استفاده می کنید، دقت کنید که مسواک مورد استفاده حتما نرم باشد تا ابکاری شیر دچار خش خوردگی های ریز نشود.

  3. پس از گذشت ۵ تا ۱۰ دقیقه شیرآلات را با اب سرد آبکشی و تمام سطح آن را با پارچه ای نرم خشک کنید.

تعمیر شیر اهرمی

با توجه به وضعیت اقتصادی هر چقدر افراد بتوانند کارهای فنی ساده را در منزل و توسط خودشان به انجام برسانند به نفعشان است. چکه آب در شیر اهرمی در واقع رایج ترین اشکال شیرآلات اهرمی و تعمیر چکه شیر آب اهرمی یکی از قابلیت های فردی و فنی کاربردی است. با اطلاعات کافی می توانید در منزل علت چکه کردن شیر اهرمی خود را بیابید و آن را برطرف نمایید.

چکه کردن شیر آب یکی از شایع ترین علت های به هدر رفتن آب است. روش رفع چکه آب در شیر اهرمی به محل و دلیل چکه شیر آب بستگی دارد. محل چکه شیر اهرمی می تواند زیر دسته اهرمی، محل اتصال شیر به لوله آب، کف شیرآلات روشویی و ظرفشویی، اطراف آبریز و… باشد. بسته به این که چکه کردن شیر اهرمی در کدام بخش شیرآلات رخ دهد فرایند تعمیر چکه شیر آب متفاوت است.

چکه کردن شیر اهرمی

تعمیر چکه شیر آب به دلیل اشکال در کارتریج

چکه کردن شیر آب می تواند به دلایل مختلف اتفاق بیفتد و، بسته به علت، روش رفع چکه آب در شیر اهرمی متفاوت است. با اینکه شیرآلات اهرمی از با دوام ترین انواع شیرآلات بهداشتی است ممکن است در اثر گذشت زمان و استفاده مداوم مستهلک شود. در صورتی که چکه از زیر دسته اهرمی اتفاق بیفتد، کارتریج اولین بخشی است که باید بررسی شود و در صورت نیاز تعویض گردد. در ادامه، به روش تعمیر چکه شیر آب در اثر اشکال کارتریج می پردازیم:

  1. جریان آب را از فلکه اصلی و یا به کمک شیر پیسوار قطع نمایید.
  2. نشانگر آب سرد و گرم را از جای خود بردارید و پیچ دسته اهرمی را با آچار آلن باز کنید تا بتوانید دسته اهرمی را از جای خود خارج کنید.
  3. قالپاق شیر اهرمی را، که مانند درپوشی بر روی مهره و کارتریج قرار گرفته است، بردارید.
  4. مهره کارتریج را به کمک آچار در جهت پاد ساعت گرد بچرخانید و از جای خود خارج نمایید.
  5. کارتریج جدید را جایگزین کارتریج قدیمی کنید.
  6. سپس تمام قطعات را به جای خود برگردانید.

تعمیر چکه شیر آب

با خشک کردن شیرآلات در پایان هر روز می توانید تا حد زیادی از تبدیل شدن لکه های آب به رسوب و جرم بر روی شیرآلات و نیاز به تمیز کردن شیرآلات با جوش شیرین جلوگیری کنید. البته که تمیز کردن شیرآلات با سرکه، آب و صابون یا مایع ظرفشویی و جوش شیرین از ساده ترین راه های برق انداختن شیرآلات است. اما به هر حال نیاز به صرف وقت بیشتری خواهید داشت تا درخشش اولیه را به شیرآلات خود بازگردانید. برای صرفه جویی در هزینه و زمان خود خوب است در مورد روش برطرف کردن رایج ترین مشکل شیرآلات یعنی چکه کردن شیر اهرمی نیز اطلاعاتی داشته باشید. شیر کاویان به عنوان یکی از قدیمی ترین شرکت های تولید کننده شیرآلات ایرانی در وب سایت خود مقالات متنوعی در مورد روش های نگهداری از شیرآلات قرار داده که خواندن آن ها برای علاقه مندان به انجام کارها در منزل بسیار مفید است.

5/5 - (2 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

  • خانه
  • خانه داری
  • اهمیت تمیز کردن و تعمیر چکه شیر آب در نگهداری از شیرآلات چیست؟