از دریای منظومه شمسی چه می‌دانید؟

از دریای منظومه شمسی چه می‌دانید؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”از دریای منظومه شمسی چه می‌دانید؟ ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

زمین ما و سیارات همسایه‌‏اش همگی درون حیاط خلوتی به‌اسم منظومه‌‏ شمسی هستند و به‌دور خورشید می‎چرخند

اما آیا آن‏‌ها همگی در همین منطقه متولد شده‌اند یا هریک مربوط به محله متفاوتی بوده‎اند و برحسب اتفاق به این‌جا آمده‌اند؟

بیایید کمی به عقب برگردیم؛ به زمان نوجوانی و جوانی خورشید. آن‌زمان خورشید توسط دیسکی از گاز و گرد و خاک احاطه شده‌بود که این دیسک در مراحل بعد به محلی برای تولد سیاره‌ها تبدیل شده‌است.

مدار سیاره‌‏های اولیه درابتدا خیلی به خورشید نزدیک و تقریبا دایره‎ای بود ولی همان نیرویی که باعث افتادن سیب از درخت می‎شود، یعنی جاذبه باعث شد شکل منظومه شمسی ما تغییر کند. نیروی جاذبه کاری کرد که سیارات سنگین‎تری که ازجنس خاک و سنگ هستند، بیشتر جذب خورشید شوند و در مدارهایی نزدیک‎تر به خورشید قرار بگیرند. همچنین سیاره‎هایی که گازی بودند و سبک‎تر، کمتر توسط جاذبه خورشید کشیده‌بشوند و کمی دورتر و بعد از سیارات سنگی جای بگیرند. شاید بپرسید دانشمندان ازکجا می‌‏دانند منظومه شمسی چطور شکل گرفته و به‌مرور تغییر کرده‌است؟ خب سیاره‎شناس‎ها با مهندسی معکوس، فرایند شکل‎گیری سیارات را مدل‎سازی می‎کنند. یعنی با دادن اطلاعات فعلی منظومه شمسی می‎توانند شکل‎های اولیه آن را به کمک نرم‎افزارهای مخصوص شبیه‎سازی کنند.

انگار که دارند صحنه یک تصادف رانندگی را به عقب برمی‎گردانند تا بفهمند چه اتفاقی افتاده و مثلا کدام خودرو سرعت بیشتری داشته و در چه جهتی حرکت می‎کرده‌است. در واقع می‎شود گفت آن‌ها فهمیده‎اند که خورشید و سیارات منظومه شمسی تقریبا هم‌سن‌وسال هستند و بعد از پدیدآمدن خورشید، کم‌کم سیارات تکامل پیدا کردند و به‌شکل امروزی درآمدند.

نویسنده : مریم ملی،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.