آیا تا به حال فک تان به خاطر استرس درد گرفته است؟

درد فک ناشی از استرس یک مشکل بسیار شایع در بین عموم مردم است. در واقع، بروز آن به دلیل سبک زندگی پرمشغله ای که اکثر مردم دارند به تدریج در حال افزایش است. فک استخوانی است که جویدن را امکان پذیر می کند. به این ترتیب، یک عملکرد اساسی در هضم و تغذیه انجام می دهد. مشکل این است که سلامتی شما می تواند تحت تاثیر استرس باشد. بنابراین، در زمان استرس شدید، تمایل به بروز اختلالاتی مانند دندان قروچه دارد.

رابطه درد فک و استرس

درد فک به دلیل استرس بسیار شایع است. بسیاری از مردم از رابطه بین این دو موجود شگفت زده شده اند. اما ارتباط بین استرس و اختلالات گیجگاهی فکی در مطالعات علمی مشاهده شده است.بنابراین، علائم مرتبط دیگری مانند سردرد، کلیک کردن، قفل شدن فک و مشکل در باز کردن دهان گزارش شده است. اینها معمولاً پس از دوره‌های استرس، یا زمانی که فرد به اندازه کافی استراحت نمی‌کند، ظاهر می‌شوند.

همانطور که در مقاله ای توسط IMED Dental توضیح داده شده است، دهان یکی از اصلی ترین راه های فرار از استرس است. یعنی یکی از جاهایی است که بیشتر خود را نشان می دهد. به همین دلیل، در شرایطی که باعث تحریک آن می شود، بسیاری تمایل دارند به طور غیرارادی دندان های خود را به هم فشار دهند.

در نتیجه، دندان‌ها روی یکدیگر ساییده می‌شوند و ماهیچه‌های فک تحت فشار دائمی قرار می‌گیرند. این همان چیزی است که از نظر پزشکی به عنوان “براکسیسم” شناخته می شود. تخمین زده می شود که مثلا تقریباً ۷۰ درصد از جمعیت اسپانیا در مقطعی از زندگی خود از این عارضه رنج می برند یا از آن رنج برده اند.

این یک آسیب شناسی است که می تواند به چیزی جدی تبدیل شود، زیرا تنش مداوم می تواند باعث گسترش درد به مناطق دیگر مانند گردن و پشت شود. علاوه بر این، دندان قروچه و ساییدن دندان ها باعث ضعیف شدن و فرسایش آن ها می شود.

رابطه درد فک و استرس

درمان دندان قروچه در اسرع وقت ضروری است، زیرا در غیر این صورت می تواند کیفیت زندگی را تا حد زیادی کاهش دهد.

دندان قروچه چیزی است که می تواند در هر زمانی از روز رخ دهد، اگرچه بیشتر در شب، زمانی که فرد خواب است، رخ می دهد. اشکال بزرگ این است که کاملاً ناخودآگاه است.

معمولا باعث درد فک و همچنین حساسیت دندان و ناراحتی گوش می شود. خوردن غذای خیلی سرد یا گرم اغلب آزاردهنده است. و اگرچه استرس یک علت اصلی است، اما در علائم افسردگی نیز رخ می دهد.

در افرادی که در معرض استرس کاری بسیار شدید یا در افرادی که ساعات کاری بسیار طولانی دارند، بیشتر مشاهده می شود. همچنین در کسانی که باید زمان زیادی را صرف تمرکز کنند نیز رایج است.

در دوره های استرس، ادراک بدن اغلب از بین می رود. بنابراین، دندان ها شروع به فشردن می کنند و درد فک ظاهر می شود. زمانی که مداخله به موقع صورت نگیرد و شرایط استرس زا ادامه یابد، عوارض دیگری ممکن است رخ دهد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “تمرین مهربانی با خود ” را نیز مطالعه بفرمایید.

چگونه با درد فک ناشی از استرس مبارزه کنیم؟

بروز درد فک ناشی از استرس در دهه های اخیر افزایش یافته است. دلیل آن ساده است: شرایط و محیط های بیشتری وجود دارد که باعث ایجاد سطوح بالایی از استرس، به ویژه در محل کار می شود.

راه های زیادی برای رفع این علامت وجود دارد، اما لازم است ابتدا با دندانپزشک مشورت کنید تا علل احتمالی دیگر را رد کنید. اغلب، آتل متناسب با دندان توصیه می شود. عملکرد آن جلوگیری از برخورد قطعات با یکدیگر برای کاهش یا جلوگیری از فرسایش آنها است.

همچنین به فک اجازه می دهد در طول خواب استراحت کند تا عود دندان قروچه در این دوره کاهش یابد. در موارد خاص، استفاده از آن در طول روز نشان داده شده است. چه چیز دیگری به درمان کمک می کند؟ بیایید به چند نکته اضافی نگاه کنیم.

مراقبت از خواب مناسب

درد فک تا حد زیادی تحت تاثیر کیفیت خواب است. اکثر قسمت های دندان قروچه در شب اتفاق می افتد. علاوه بر این، اغلب با بد خوابی، بیداری های مکرر، کابوس ها و سایر مشکلات خواب همراه است.

بنابراین، یکی از راه های مقابله با این مشکل، بهبود عادات خواب است. رفتارهای خاصی قبل از خواب وجود دارد که رفتن به رختخواب را در حالت آشفته تشویق می کند. به عنوان مثال، صرف شام درست قبل از خواب، تماشای تلویزیون یا تلفن زدن.

بنابراین، ایده آل انجام فعالیت هایی است که به آرامش کمک می کند. مطالعه قبل از خواب، گرفتن دوش آب گرم و مدیتیشن چند نمونه هستند.

استرس را مدیریت کنید

با توجه به اینکه درد فک با استرس مرتبط است، باید یاد بگیرید که این مشکل را مدیریت کنید. برای این، عادات سبک زندگی سالم خاصی وجود دارد که می تواند بسیار مفید باشد.

گذراندن وقت در خارج از منزل و انجام فعالیت‌های بیرون از منزل – پیاده‌روی، بازدید از پارک‌ها، پیاده‌روی در ساحل، رفتن به کوه‌ها و مواردی از این دست- به طور قابل‌توجهی درک استرس را بهبود می‌بخشد.چیزی مشابه با تمرین بدنی رخ می دهد. هم ورزش و هم سایر اشکال فعالیت بدنی تاثیر مثبتی در کاهش استرس دارند.

اجتناب از محرک ها

اگرچه علت نوشیدن قهوه در همه افراد دیده نمی شود، اما قهوه می تواند باعث حملات دندان قروچه شود.

مواد محرک یکی از عوامل اصلی عصبی بودن و اختلالات خواب هستند. به عنوان مثال، داروهایی مانند تنباکو، الکل یا حتی سایر مواد مخدر قوی تر (آمفتامین یا کوکائین) با این مشکل ارتباط زیادی دارند.

در مورد کافئین یا تئین نیز همین اتفاق می افتد. در افرادی که به دلیل استرس دچار درد فک می شوند، توصیه می شود همه این مواد را از روتین حذف کنند. این امکان وجود دارد که دندان قروچه فقط با کاهش مصرف آن کاهش یابد.

ماساژ فک

درد فک معمولاً ناحیه مفصل گیجگاهی فکی را به شکل خاصی تحت تأثیر قرار می دهد. ماساژ در این ناحیه یا هر ناحیه دیگری که تنش وجود دارد، می تواند به کاهش ناراحتی کمک کند.برای این کار باید دو انگشت روی نقطه دردناک قرار گیرد. در حالی که دهان باز است، حرکات دایره ای باید با انگشتان گفته شده برای چند دقیقه انجام شود.

توصیه های دیگر

برای جلوگیری از افزایش شدت درد فک، اقدامات دیگری وجود دارد که می توان انجام داد.

اول از همه، مهم است که از جویدن ناخن یا آدامس خودداری کنید. اینها عادت هایی هستند که باعث خستگی بیشتر عضلات فک می شوند.
همچنین کاهش مصرف غذاهایی که بسیار سفت هستند راحت است.
به همین ترتیب، مراقبت از وضعیت ها چه در طول روز و چه هنگام خواب توصیه می شود. هنگام خوابیدن روی شکم، ممکن است فشار بیشتری به گردن وارد شود و درد فک گسترش یابد.

چگونه با درد فک ناشی از استرس مبارزه کنیم؟

برای جلوگیری از بروز درد فک باید نکاتی را در نظر گرفت. اولین نکته این است که از این مشکل و ارتباط آن با استرس آگاه باشید. بنابراین، تلاش برای کنترل آن و یادگیری مدیریت آن ضروری است.

علاوه بر این، در مواقعی که متوجه تنش در آن ناحیه می شوید، می توانید سعی کنید فک خود را شل کنید. برای انجام این کار، نوک زبان باید روی کام قرار گیرد و دندان ها را لمس کند. انجام حرکات کششی، هم برای گردن و هم برای بقیه بدن، می تواند به از بین بردن تنش انباشته شده کمک کند.

درد فک ناشی از استرس اغلب به دلیل دندان قروچه ایجاد می شود. این تمایل به فشردن یا ساییدن دندان ها ناخودآگاه است. این می تواند منجر به عوارض جدی مانند مشکلات شنوایی، درد گردن یا کمر، اختلالات خواب و غیره شود.

بنابراین، تشخیص موقعیت‌هایی که باعث استرس می‌شوند و مهمتر از همه، یادگیری مدیریت آنها راحت است. خوشبختانه، درمان‌ها و متخصصان بیشتری وجود دارند که نحوه درمان این بیماری را راهنمایی می‌کنند. اگر مبتلا هستید، در درخواست مشاوره دریغ نکنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.