آشنایی با غذاهای محلی استان کردستان

آشنایی با غذاهای محلی استان کردستان

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”آشنایی با غذاهای محلی استان کردستان” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

در سفر به کردستان و طبیعت ناب آن، قرار است غذاهایی بخورید که مواد تازه و سبزیجات معطر چاشنی آن است. شرایط اقلیمی و رواج دامداری و کشاورزی در کردستان، غذاهای این دیار را منحصر به فرد کرده است.

خورشت ریواس

طرفداران طعم ترش، خورشت ریواس کردستان را برای یکبار هم که شده امتحان کنید. با توجه به کوهستانی بودن کردستان و وجود گیاه ریواس این خورشت یکی از غذاهای معمول کردها به شمار می‌رود. برای تهیه‌ی این خورشت به ریواس، گوشت گوسفندی، پیاز، مقدار کمی نعناع و جعفری و نمک و فلفل نیاز دارید.

شلکینه

شکلینه، غذای محلی استان کردستان است  که مخصوص مهمانی‌های دسته جمعی و اغلب در فصل بهار تهیه می‌شود. طبخ این غذا معمولاً بر روی وسیله‌ای به نام ساج(ساج وسیله‌ی نان پزی است، شبیه به تابه‌ای وارونه که روی گاز قرار می‌دهند) صورت می‌گیرد. مواد اولیه لازم برای تهیه‌ی این غذای خوشمزه آرد، شیر، تخم مرغ، بیکینگ پودر و نمک است.

آش دوغه وا

آش دوغه وا، غذای محلی کردستان شبیه آش دوغ است. البته در آش دوغه وا کوفته‌ریزه هم دیده می‌شود. مواد اصلی آش دوغه وا، نخود، سبزی مخصوص، برنج، بلغور و کوفته‌ریزه است. به عبارتی کردستان شهر آش‌های متنوع است. در میان آش‌های کردستان می‌توان به آش دانه کولانه، آش پریوله، آش دوغ کردی، برویسین تورش، هالاوا، شلم و غیره اشاره کرد.

شیش کباب

آشنایی با غذاهای محلی استان کردستان
آشنایی با غذاهای محلی استان کردستان

در کردستان نیز کباب طرفداران بی‌شماری دارد. کردها قطعات بزرگ گوشت را روی آتش کباب می‌کنند. خوردن یک وعده کباب در یکی از روزهای خوش آب‌وهوای کردستان بسیار لذیذ خواهد بود. شیش کباب نوعی کباب است که در کردستان پخته می‌شود. گوشت را در مخلوطی از نعنای تازه، فلفل، پیاز، زعفران، سیر و روغن زیتون می‌خوابانند و بعد از چند ساعت کباب می‌کنند. این کباب چه روی زغال چه در تابه پخته شود بسیار خوشمزه خواهد بود.

نان برساق

برساق نام یکی از نان های محلی و سنتی کردستان است که البته در استان های کرمانشاه، لرستان و ایلام هم مصرف می شود. برای تهیه این نان خوشمزه آرد، شیر و بیکینگ پودر را با هم ترکیب می کنند تا خمیری یکدست و روان به وجود بیاید. بعد آن را چندین ساعت در محیطی گرم و خشک قرار می دهند تا خمیر ور بیاید. سپس به اندازه دلخواه از خمیر بر می دارند، آن را به شکل نان های گرد کوچکی در می آورند و در روغن سرخ می کنند.

که لانه

این غذا که در فصل بهار بر سر سفره‌ی مردمان کرد قرار می‌گیرد، اغلب به‌صورت خانگی طبخ می‌شود. «که لانه» را در مهمانی‌ها و با کمک وسیله‌ای به نام ساج مهیا می‌کنند. برای تهیه‌ی این غذای خوشمزه به پیچک یا پیازچه، آرد، نمک، روغن حیوانی یا کره‌ و آب نیاز است. هرچند که طبخ این غذا بر روی ساج باعث می‌شود طعم اصلی خود را حفظ کند، اما برای تهیه‌ی «که لانه» از فر هم می‌توانید استفاده کنید. مردمان محلی معمولاً این غذا را با دوغ سرو می‌کنند.

آش سه نگه سیر

آش مخصوص «سه نگه سیر» در کردستان بسیار طبخ می‌شود. گوشت مرغ یا بوقلمون، برنج، عدس، کشک پاستوریزه، زردچوبه، فلفل سیاه و قرمز، پیازداغ و نعناع داغ از مواد تشکیل دهنده‌ی این آش معروف و البته خوشمزه است.  می‌توانید در این آش بعد از پختن گوشت، استخوان‌ها را جدا و گوشت را تکه تکه کرده و در آش بریزید.

 

منبع:الی گشت،کجارو،دالاهو

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.