گران‌ترین پارچه‌هایی که تاکنون تولید شده است

انسان ها هزاران سال است که از الیاف حیوانی، پارچه تولید میکنند. برای آشنایی با ۹ پارچه گران قیمت، چه آنهایی که داشتن تولید آنها قانونی و چه آنهایی که به دلیل در معرض انقراض بودن حیوانات، غیرقانونی است، به خواندن این متن ادامه دهید تا گران ترین پارچه ها را بشناسید.

گران‌ترین پارچه‌ها

 ابریشم توت

منطقه: چین
منبع: درخت توت
ابریشم توت

ابریشم توت اغلب به عنوان مجلل ترین پارچه ابریشمی در نظر گرفته می شود. این کرم از کرم‌های ابریشم تغذیه شده از برگ‌های درخت توت در چین، که پیله‌های آن جمع‌آوری شده و به صورت الیاف خامی که تبدیل به ابریشم توت می‌شود، تهیه می‌شود.

ابریشم که از کرم‌های ابریشم تغذیه شده از توت تهیه می‌شود، طبیعی‌ترین و اصیل‌ترین الیاف جهان است، زیرا اینها اولین الیاف حیوانی هستند که برای پوشاک از هر نوع استفاده می‌شدند و قدمت آن به چین باستان بازمی‌گردد. برگ‌ها حتی به آن مواد مغذی مانند پروتئین و اسیدهای آمینه می‌رسانند که مو و پوست افرادی را که از محصولات ابریشم توت استفاده می‌کنند تغذیه می‌کند.

گران‌ترین پارچه‌هایی که تاکنون تولید شده است

آیا می دانستید؟

طبق افسانه های باستانی، یک ملکه چینی به نام سی لینگ-چی برای اولین بار کرم ابریشم را در سال ۲۶۴۰ قبل از میلاد کشف کرد. طبق داستان، او با یک فنجان چای توت داغ در باغ های سلطنتی خود قدم می زد که پیله ای در فنجانش افتاد.

 ترمه یکی از گران ترین پارچه ها

منطقه: مغولستان، چین
منبع: بز

ترمه آنها حتی نرم تر، سبک تر و کم الیاف تر از ترمه معمولی است. الیاف موجود در ترمه مخروطی هستند و در نتیجه یک لمس ظریف و نرم ایجاد می شود. این از پیچش آن جلوگیری می کند.ترمه بز نه تنها نرم است، بلکه به مرور زمان نرم تر می شود. ساخت لباس از این پارچه حدود ۱۷۵ دلار برای هر یارد هزینه خواهد داشت.

آیا می دانستید؟

پشم بچه بزهایی که برای این نوع ترمه تهیه می شوند، هیچ وقت بیشتر از ۶ ماه سن ندارند. هر بزغاله یا بچه بز فقط ۳۰ گرم پشم خام رشد می کند، در حالی که این مقدار برای بزرگسالان ۲۰۰ گرم است. این بزها در مناطق بیابانی مغولستان در آب و هوای سخت اطراف کوه های آلاشان زندگی می کنند.

پشمینه

قیمت هر یارد ۲۳۰ دلار
منطقه: هند
منبع: بز Changthangi

پشمینا پارچه ای است که از نسخه بسیار ظریف پشم کشمیر ریسیده شده ساخته شده است، با موهای حیوانی که از بز چانگتانگی در هند تهیه می شود. در واقع پشمینه در زبان فارسی به معنای پشم است و هم اکنون به مواد و شال های معروفی که از آن درست می شود اطلاق می شود. با وجود اینکه از همان خانواده بزها تهیه می شود، ترمه معمولی می تواند تا ۲۱ میکرون بزرگ باشد در حالی که پشمینه نمی تواند بیش از ۱۶ باشد.

خرید پارچه پشمینه می تواند تا ۲۳۰ دلار برای هر یارد هزینه داشته باشد.

آیا می دانستید؟

بزهای Changthangi هر فصل بهار کت‌های کرکی خود را می‌پوشانند و به جمع‌آورندگان الیاف فرصت کافی برای تهیه این پشم باورنکردنی را می‌دهند. شیوه‌های سنتی مردم چانگپا در هیمالیا شامل استفاده از بزهای اهلی چانگ‌تانگی برای تهیه پارچه برای گرما در زمستان‌های کوهستانی بود.

پشم گواناکو

منطقه: پرو، آرژانتین، شیلی
منبع: گواناکو

پشم گواناکو به عنوان یک پارچه لوکس ساخته شده از خز گواناکو، یک شتر وحشی در مناطق ساحلی کوهستانی در آمریکای جنوبی مانند پرو، آرژانتین و شیلی شناخته شده است. گواناکو یک گونه حفاظت شده است که اکنون به دلیل سابقه شکار پشم و گوشتش بسیار نادر است.

امروزه، گواناکوها توسط جمع‌آوران الیاف صید می‌شوند و از زمان‌های مناسب سال برای انجام این کار بدون آسیب رساندن به حیوانات اطلاع دارند. برخلاف لاماها و آلپاکاهای نزدیک به هم، گواناکوها برای پشم خود پرورش داده نمی شوند.

فقط حدود ۵۰۰۰۰۰ گواناکو هنوز وجود دارد، بنابراین برداشت پشم یک فرآیند محافظت شده و تنظیم شده است. خرید این پشم با ارزش می تواند ۳۰۰ دلار در هر یارد یا بیشتر هزینه داشته باشد. پشم مایل به قرمز و دو روکش است، با یک روکش درشت از خز ضخیم و یک پوشش کرکی نرم در زیر.

گران ترین پارچه ها مانند ابریشم گل نیلوفر

منطقه: میانمار
منبع: گل نیلوفر

ابریشم گل نیلوفر  از الیاف ابریشم بافته شده از گل های نیلوفر آبی بومی میانمار (که قبلاً برمه نامیده می شد) و در برخی مناطق ویتنام بافته می شود. بافت ابریشم نیلوفر آبی بسیار کار بر است که قیمت آن را بالا می برد. ابریشم گل نیلوفر برمه ای با کیفیت بالا می تواند تا ۷۳۰ دلار در هر یارد قیمت داشته باشد.

دریاچه اینله در ایالت شان میانمار زادگاه ابریشم گل نیلوفر برمه ای بود که توسط زنی به نام سو اوو از روستایی به نام کیاینگ خان ایجاد شد. اولین پروژه او در اوایل دهه ۱۹۰۰ یک لباس صومعه ای بود که از گل و ساقه نیلوفر خالص ساخته شده بود.

آیا می دانستید؟

برخلاف ابریشم سازی گل نیلوفر آبی که اخیراً احیا شده است، عبا بافی در میانمار سابقه طولانی و با سابقه ای دارد و مسابقاتی در این هنر به تاریخ جشنواره Tazaungdaing برمی گردد.

پیشنهاد می کنیم مقاله۸ واقعیت جالب در مورد پوست گاو” را نیز مطالعه بفرمایید.

گران ترین پارچه ها مانند سرولت

منطقه: نیوزلند

با قطر تنها ۱۳ میکرون، سرولت پارچه ای فوق العاده ظریف است که حتی از ترمه نیز ظریف تر است. با این حال، بر خلاف سایر الیاف پرزدار، دوام بیشتری دارد و دارای پیچ و تاب بصری است. Cervelt از پوست یک گوزن قرمز نادر نیوزیلندی ساخته شده است و آن را به یکی از منحصر به فرد ترین پارچه های قانونی در جهان تبدیل می کند.

فیبر خالص قابل تبدیل شدن به cervelt را فقط می توان به مقدار حدود ۲۰ گرم از هر گوزن قرمز جمع آوری کرد که جمعیت آن در حال حاضر به شدت کنترل شده است. این امر باعث می شود cervelt بسیار نادر باشد و با قیمت بالای ۹۸۴ دلار یا بیشتر در هر یارد قابل خرید باشد.

آیا می دانستید؟

گوزن قرمزی که از آن سرولت ساخته می شود در سال ۱۸۵۱ به نیوزیلند معرفی شد، اگرچه الیاف آن به قدری ظریف است که فرآیند تصفیه و ساخت خز به پارچه تجاری تا سال ۲۰۰۰ قابل دوام نبود.

شاهتوش

منطقه: تبت
منبع: چیرو

شاه توش پارچه ای است که از موهای بز کوهی تبتی به نام چیرو که از گونه های حفاظت شده است، تهیه می شود. این بدان معنی است که خرید، داشتن یا پوشیدن پارچه شاهطوش اصل غیرقانونی است، بنابراین احتمالاً هرگز آن را ندیده اید (و احتمالاً هرگز نخواهید دید).

اگر در اواخر دهه ۹۰ پشمینه در لباس ستاره های سینما رایج بود، شاهتوش برای قرن ها مورد علاقه بوده است. گفته می شد که این پارچه انتخابی اکبر کبیر، امپراتور مغول در دهه ۱۵۰۰ بوده است. اگر بتوانید به نحوی شاهتوش اصل بخرید که قانونی نیست، به ازای هر یارد بیش از ۱۸۲۵ دلار پرداخت خواهید کرد.

آیا می دانستید؟

چیرو از سال ۱۹۷۵ در خطر انقراض قرار گرفته است. این یک بز کوهی تبتی بومی است که قفل های آن پارچه بسیار نرمی را برای تله گذاران خز در تبت و چین در سرتاسر فلات های آنجا فراهم می کند. هنگامی که این پارچه در اواخر دهه ۹۰ به ایالات متحده آمد، برای یک شال یا روسری ساده که از شاهتوش ساخته شده بود، ۱۵۰۰۰ دلار هزینه داشت.

پشم شتر ویکونا

منطقه: پرو

ویکونا کمیاب‌ترین و گران‌ترین پشم در جهان و همچنین گران‌ترین پارچه‌ای است که می‌توانید به صورت قانونی خریداری کنید. این گیاه از ویکونیا که مانند یک لاما کوچک بومی پرو است، به‌ویژه در کوه‌های آند به دست می‌آید. پشم آنها نرم، ظریف و فوق العاده سبک است. با وجود این، پشم به دلیل عالی بودن در گرم نگه داشتن پوشنده خود مشهور است.

پشم ویکونا اغلب به ژاکت، جوراب، روسری، عایق کت، پتو و غیره تبدیل می شود. خرید خود پارچه می تواند تا ۳۹۰۰ دلار در هر یارد هزینه داشته باشد

آیا می دانستید؟

مانند لاماها و آلپاکا، ویکونا هم نسب مشترکی با شتر دارد. در حالی که آنها در پرو به وفور یافت می شوند، می توانند در سراسر مناطق مرطوب و کوهستانی آمریکای جنوبی در شیلی، آرژانتین، اکوادور، کلمبیا و بولیوی نیز یافت شوند.

خز پلنگ گران ترین پارچه

منطقه: آفریقا/هند

گرانترین پارچه خز پلنگ است. به‌عنوان پارچه‌ای که از گونه‌های در حال انقراض تهیه می‌شود، خرید و فروش خزهای پلنگ جدید در بیشتر مکان‌ها قانونی نیست. استثناء آن خزهایی است که قبل از سال ۱۹۴۷ ساخته شده اند و عتیقه محسوب می شوند.

گران‌ترین پارچه‌ها

اکثر خزهای پلنگ که اکنون فروخته می شوند “پلنگ مصنوعی” هستند که بافت و ظاهری مشابه با چیز واقعی دارند بدون اینکه خطری برای حیوانات (یا حداقل برای همان حیوانات) داشته باشند. فرقی نمی کند که چه نوع خز پلنگ را بخرید، به دلیل کمیاب بودن و کیفیت لوکس، قیمت آن ۷۳۰۰ دلار یا بیشتر در هر یارد خواهد بود.

آیا می دانستید؟

پلنگ ها بسیار در خطر انقراض هستند. بیشتر آنها از آفریقا و هند آمده اند، اگرچه برخی از کمیاب ترین و زیباترین آنها از شمال بیشتر آمده اند. به عنوان مثال، پلنگ آمور در سطحی در معرض خطر انقراض است که تنها حدود ۸۴ نمونه را در زیستگاه طبیعی خود – جنگل های معتدل شرق روسیه – باقی گذاشته است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.