کدام کشورها پیرترین رئیس جمهور های دنیا را دارند؟

اکثر کشورها برای مناصب بالاتر سیاسی، به ویژه رئیس جمهور، شرایط سنی دارند. این به این دلیل است که سالها خدمت سیاسی یا نظامی اغلب برای رهبران جهان مورد نیاز است. تک تک رؤسای جمهور در این فهرست تنها پس از گذراندن سال‌ها در نقش‌های مختلف دولتی و یا سیاسی به مقام عالی کشورشان دست یافتند. بسیاری از آنها تا اواخر عمر رئیس جمهور نشدند، در حالی که برخی دیگر نسبتاً در اوایل زندگی به نقش خود پرداختند و برای چندین دهه قدرت را حفظ کردند.در این مقاله نگاهی به مسن ترین و پیرترین رئیس جمهورها در کشورهای مختلف انداخته ایم.مقاله جالبی است لطفا تا انتها بخوانید.

پیرترین رئیس جمهورهای دنیا

کارولوس پاپولیاس

(۴ ژوئن ۱۹۲۹ – تاکنون)

مسن ترین سن در حین خدمت: ۸۵ سال، ۹ ماه، ۹ روز
کشور: یونان
سالهای خدمت به عنوان رئیس جمهور: ۱۲ مارس ۲۰۰۵ – ۱۳ مارس ۲۰۱۵ (۱۰ سال، ۱ روز)
حزب سیاسی: جنبش سوسیالیست پانهلنیک

کارولوس پاپولیاس به مدت ۱۰ سال از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ رئیس جمهور یونان بود. زمانی که پاپولیاس بازنشسته شد، بیش از ۸۵ سال سن داشت و یکی از مسن ترین رؤسای جمهور اروپایی است که تاکنون در این سمت بوده است. پاپولیاس قبل از ریاست جمهوری یونان، از سال ۱۹۸۵ تا ۱۹۸۹ و از ۱۹۹۳ تا ۱۹۹۶ وزیر امور خارجه این کشور بود.

پاپولیاس پسر سرلشکر گریگوریوس پاپولیاس، یکی از اعضای کلاس آکادمی نظامی قهرمان در سال ۱۹۱۱ است. در طول اشغال یونان توسط نازی ها در طول جنگ جهانی دوم، پاپولیاس راه قهرمانانه پدرش را دنبال کرد و به مقاومت مسلحانه یونان پیوست. پاپولیاس مانند بسیاری از رهبران جهان، پیش از ورود به عرصه سیاسی، حقوق خواند و چند سال به عنوان وکیل فعالیت کرد. پاپولیاس برای اولین بار در سال ۱۹۷۷ به عضویت پارلمان یونان انتخاب شد و تا انتخابات ۲۰۰۴ به طور مداوم در منطقه محل سکونت خود در ایوانینا انتخاب شد. در سال ۲۰۰۵، پاپولیاس به عنوان رئیس جمهور یونان انتخاب شد و حداکثر دو دوره را به عهده گرفت.

آیا میدانستید؟
کارولوس پاپولیاس قهرمان اسبق تیراندازی و والیبال است و از سال ۱۹۸۵ به عنوان رئیس انجمن ملی ورزش فعالیت می کند.

پیرترین رئیس جمهورهای دنیا

 پل بیا

(۱۳ فوریه ۱۹۳۳ – تاکنون)
مسن ترین سن در حین خدمت: ۸۶ سال، ۳ ماه، ۱۵ روز (از سال ۲۰۱۹)
کشور: کامرون
سالهای خدمت به عنوان رئیس جمهور: ۶ نوامبر ۱۹۸۲ – اکنون (در حال حاضر ۳۶ سال، ۶ ماه، ۲۳ روز)
حزب سیاسی: جنبش دموکراتیک خلق کامرون (RDPC)

پل بیا ممکن است مسن ترین رئیس جمهور نباشد، اما او طولانی ترین رهبر غیر سلطنتی در جهان است. بیا تنها دومین رئیس جمهور کامرون است و از سال ۱۹۸۲ در مجموع ۳۶٫۵ سال در این سمت خدمت کرده است. در حالی که بیا برای نزدیک به چهار دهه رهبر کامرون بوده است، ریاست جمهوری او بحث برانگیز بوده است.

در چند دهه اول ریاست جمهوری بیا، کامرون بر اساس سیستم تک حزبی اداره می شد. بیا با اکراه در دهه ۱۹۹۰ به دنبال فشار منابع متعدد اجازه سیاست چند حزبی را داد. به گفته ناظران خارجی، انتخابات دموکراتیک کامرون یک مسخره است و بیا تنها به دلیل مشارکت بسیار کم رای دهندگان یا از طریق ارعاب پیروز می شود. در سال ۲۰۱۸، بیا بار دیگر در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شد و قرار است حداقل هفت سال دیگر در این سمت خدمت کند.

آیا میدانستید؟
پل بیا در قسمت فرانسوی کامرون به دنیا آمد (کامرون یکی از تنها کشورهای جهان است که همزمان توسط فرانسوی ها و انگلیسی ها مستعمره شد) و در پاریس به تحصیل حقوق پرداخت. بیا روابط قوی با فرانسه دارد.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “بستنی در کشورهای مختلف چگونه است؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

جورجیو ناپولیتانو

(۲۹ ژوئن ۱۹۲۵ – تاکنون)
مسن ترین سن در حین خدمت: ۸۹ سال، ۶ ماه، ۱۶ روز
کشور: ایتالیا
سالهای خدمت به عنوان رئیس جمهور: ۱۵ مه ۲۰۰۶ – ۱۴ ژانویه ۲۰۱۵ (۸ سال، ۷ ماه، ۳۰ روز)
حزب سیاسی: مستقل

جورجیو ناپولیتانو یازدهمین رئیس جمهور جمهوری مدرن ایتالیا بود که در سال ۱۹۴۶ تأسیس شد. ناپولیتانو برای بیش از هشت سال، از مه ۲۰۰۶ تا ژانویه ۲۰۱۵، این پست را بر عهده داشت.

ناپولیتانو مانند بسیاری از روسای جمهور و رهبران جهان، در جوانی حقوق خواند و در حالی که هنوز در مدرسه بود وارد سیاست شد. در سال ۱۹۴۵، ناپولیتانو به حزب کمونیست ایتالیا پیوست و تا دهه ۱۹۹۰ عضو آن باقی ماند. پس از پیوستن به حزب کمونیست ایتالیا، ناپولیتانو به سرعت در سیاست ایتالیا به شهرت رسید و برای اولین بار در سال ۱۹۵۳ در مجلس نمایندگان خدمت کرد. ناپولیتانو همچنین رهبر حزب کمونیست ایتالیا شد. ناپولیتانو پس از ایفای نقش‌های مختلف پارلمانی، در انتخابات ریاست‌جمهوری ایتالیا در سال ۲۰۰۶ پیروز شد. دوران ریاست‌جمهوری ناپولیتانو با چند بحران سیاسی همراه بود، یکی در سال ۲۰۰۸ و دیگری در سال ۲۰۱۱٫ هنگامی که دوره هفت ساله ناپولیتانو در سال ۲۰۱۳ به پایان رسید، او با اکراه موافقت کرد که نامزد شود. دوره دوم برای حفظ تداوم نهادهای کشور در بن بست مجلس.

 خواکین بالاگر

(۱ سپتامبر ۱۹۰۶ – ۱۴ ژوئیه ۲۰۰۲)

مسن ترین سن در حین خدمت: ۸۹ سال، ۱۱ ماه، ۱۵ روز
کشور: جمهوری دومینیکن
سالهای خدمت به عنوان رئیس جمهور: ۱۶ اوت ۱۹۸۶ – ۱۶ اوت ۱۹۹۶; ۱۹۶۰ – ۱۹۶۲; و ۱۹۶۶ – ۱۹۷۸ (مجموع ۲۴ سال)
حزب سیاسی: حزب اصلاح طلب سوسیال مسیحی

خواکین بالاگوئر سه بار جداگانه و در مجموع ۲۴ سال به عنوان رئیس جمهور دومینیکن خدمت کرد. پس از تحصیل در رشته حقوق، بالاگوئر در دهه ۱۹۳۰ تحت رژیم تروخیلو وارد سیاست شد. بالاگر در سمت های مختلفی از جمله معاونت ریاست جمهوری، معاون وزیر روابط خارجی و وزیر آموزش و پرورش خدمت کرد.

بالاگر برای مدت کوتاهی در سال های ۱۹۶۰ تا ۱۹۶۲، پس از استعفای هکتور تروخیو به دلیل بیماری، به عنوان رئیس جمهور خدمت کرد. با این حال، در این زمان، جمهوری دومینیکن در واقع توسط ژنرال دیکتاتور رافائل تروخیو، برادر رئیس جمهور تروخیو اداره می شد. پس از ترور رافائل تروخیو، بالاگر تلاش کرد تا دولت جمهوری دومینیکن را آزاد کند، اما کشور آماده نبود و بالاگر برکنار شد. پس از چند سال پناهندگی در ایالات متحده، بالاگر در سال ۱۹۶۵ به خانه بازگشت و در انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۶۶ پیروز شد. بالاگر در انتخابات ۱۹۷۸ شکست خورد و تا سال ۱۹۸۶ دوباره نامزد انتخابات ریاست جمهوری نشد – او به مدت ۱۰ سال دیگر به عنوان رئیس جمهور خدمت کرد.

آیا میدانستید؟
هر دو دوره واقعی خواکین بالاگوئر به عنوان رئیس‌جمهور با موفقیت‌هایی – مانند برنامه‌های عمومی گسترده و رونق اقتصادی – و جنجال‌هایی مانند کشتن مخالفان سیاسی و تقلب در رأی‌دهندگان مشخص می‌شود.

 Beji Caid Essebsi

(۲۹ نوامبر ۱۹۲۶ – تاکنون)

مسن ترین سن در حین خدمت: ۹۲ سال، ۵ ماه، ۳۰ روز (از سال ۲۰۱۹)
کشور: تونس
سالهای خدمت به عنوان رئیس جمهور: ۳۱ دسامبر ۲۰۱۴ – اکنون (در حال حاضر ۴ سال، ۴ ماه، ۲۹ روز)
حزب سیاسی: ندا تونس

بیجی قائد السبسی از پایان سال ۲۰۱۴ به عنوان رئیس جمهور تونس فعالیت می کند و در حال حاضر در چهارمین سال ریاست جمهوری خود به سر می برد. السبسی در اولین انتخابات ریاست جمهوری پس از انقلاب تونس برنده شد و اولین رئیس جمهور این کشور است که آزادانه و مستقیم انتخاب شده است.

Essebsi اولین بار در سال ۱۹۴۱ هنگامی که به سازمان جوانان Neo Destour در Hammam-Lif پیوست، در جوانی وارد سیاست شد. اسیبسی پس از تحصیل در حقوق در پاریس، به عنوان وکیل مدافع فعالان نئودستور به تونس بازگشت. اسیبسی قبل از اینکه رئیس جمهور شود، در نقش های مختلف دولتی از جمله وزیر-نماینده نخست وزیر، وزیر دفاع، سفیر در پاریس و وزیر امور خارجه خدمت می کرد. پس از انقلاب تونس در سال ۲۰۱۱، السبسی توسط فؤاد مبازا، رئیس جمهور وقت، به عنوان نخست وزیر موقت منصوب شد. انتصاب السبسی توسط معترضان جوان تونسی مورد انتقاد قرار گرفت. در انتخابات ۲۰۱۴، اسیبسی ۵۵٫۶۸ درصد آرا را به دست آورد.

 رابرت موگابه

(۲۱ فوریه ۱۹۲۴ – تاکنون)
مسن ترین سن در حین خدمت: ۹۳ سال و ۹ ماه
کشور: زیمبابوه
سالهای خدمت به عنوان رئیس جمهور: ۳۱ دسامبر ۱۹۸۷ – ۲۱ نوامبر ۲۰۱۷ (۲۹ سال، ۱۰ ماه، ۲۱ روز)
حزب سیاسی: زیمبابوه اتحادیه ملی آفریقا-جبهه میهنی

موگابه در رودزیای جنوبی آن زمان (زیمبابوه کنونی) به دنیا آمد و تحصیلات بالایی داشت و در نهایت معلم شد. در سال ۱۹۶۰، زمانی که موگابه از تدریس در خارج از کشور به کشور بازگشت، به حزب دموکرات ملی حامی استقلال پیوست و به شهرت رسید. با این حال، فعالیت سیاسی اولیه موگابه زمانی که در سال ۱۹۶۴ دستگیر شد کوتاه شد. موگابه یک دهه بعد را در زندان گذراند و دیدگاه های مارکسیستی و مائوئیستی را پذیرفت. در نهایت، موگابه کنترل حزب اتحادیه ملی آفریقا زیمبابوه را به دست آورد و ابتدا به عنوان نخست وزیر و سپس رئیس جمهور زیمبابوه خدمت کرد. به دنبال چندین دهه سیاست های بحث برانگیز و حرکت به سمت استیضاح، موگابه در نوامبر ۲۰۱۷ از ریاست جمهوری زیمبابوه استعفا داد.

آیا میدانستید؟
اگرچه دادگاه عالی زیمبابوه حکم داد که رابرت موگابه داوطلبانه استعفا داده است، اما موگابه در سال ۲۰۱۸ گفت که او در یک «کودتا» برکنار شد و انتصاب جانشین او، امرسون منانگاگوا، «غیرقانونی و خلاف قانون اساسی» بود.

پیرترین رئیس جمهورهای دنیا

 هاستینگز باندا

(حدود ۱۸۹۶ یا ۱۸۹۸ – ۲۵ نوامبر ۱۹۹۷)
مسن ترین سن در حین خدمت: حدود ۹۶ سال یا ۹۸ سال
کشور: مالاوی
سالهای خدمت به عنوان رئیس جمهور: ۶ ژوئیه ۱۹۶۶ – ۲۴ مه ۱۹۹۴ (۲۷ سال، ۱۰ ماه، ۱۸ روز)
حزب سیاسی: حزب کنگره مالاوی

دکتر هستینگز کاموزو باندا، اولین رئیس جمهور مالاوی، بیش از ۲۷ سال در این سمت بود. از آنجایی که باندا در یک شهر کوچک بدون هیچ سابقه تولدی متولد شد، هیچ کس به طور قطع نمی داند که باندا چه زمانی به دنیا آمده است. بسته به منبع، باندا زمانی در بهار ۱۸۹۶ یا ۱۸۹۸ به دنیا آمد. این به این معنی است که باندا زمانی که از سمت خود کنار رفت، ۹۸ یا ۹۶ ساله بود، که او را چندین سال مسن‌ترین رئیس‌جمهور جهان می‌کرد.

آیا میدانستید؟

در ابتدا، هستینگز باندا برای یک دوره پنج ساله انتخاب شد، اما او قدرت را تثبیت کرد و خود را رئیس جمهور مادام العمر مالاوی در سال ۱۹۷۱ اعلام کرد. باندا سرانجام در سال ۱۹۹۳ از ریاست مادام العمر خود محروم شد و در اولین انتخابات دموکراتیک مالاوی در سال ۱۹۹۴ نامزدی ناموفق شد. .

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.