چگونه می توان حلقه افکار منفی را متوقف کرد؟

گیر افتادن در حلقه افکار منفی می تواند سلامت روانی شما را تحت تأثیر قرار دهد. این می تواند باعث از دست دادن خواب شما شود و علائم اضطراب و افسردگی را افزایش دهد. گاهی اوقات ، هرچه بیشتر سعی کنید خود را متوقف کنید تا فکر نکنید ، افکار منفی قوی تر می شوند. متوقف کردن حلقه تفکر منفی ممکن است آسان نباشد ، اما شدنی است.

 حلقه افکار منفی چیست؟

 حلقه فکری منفی هنگامی ایجاد می شود که بارها و بارها به چیزی فکر کنید که ناراحت کننده است و نمی توانید آن را رها کنید. این می تواند چیزی باشد که شما گفته اید یا انجام داده اید و از آن بسیار پشیمان هستید ، یا چیزی که به شما گفته شده یا انجام شده است ، یا تفکر درباره آینده یا گذشته است و همانطور که درباره آنچه اتفاق افتاده است تجسم می کنید ، احساسات مربوط به آن را احساس می کنید.

وقتی نمی توانید افکار خود را کنار بگذارید ، این می تواند منجر به علائم اضطراب و افسردگی شود. اگرچه برخی از خودآزمایی ها بسیار مفید و سالم هستند ، اما حلقه های تفکر منفی چنین نیستند. این به این دلیل است که مغز شما نمی تواند به راحتی بین آنچه در حال وقوع است و آنچه شما فکر میکنید در حال رخ دادن است تمایز قائل شود. وقتی بر افکار منفی مکرر تمرکز می کنید ، شروع به قضاوت منفی خود نیز می کنید.

افکار منفی

چرا باید افکار منفی را متوقف کرد؟

از آنجایی که شما یک موجود متفکر هستید ، افکار منفی هم جزئی از تفکرات شما هستند . با این حال ، هنگامی که در یک حلقه فکری گیر می کنید که نمی توانید از آن خارج شوید ، احساسات ناراحت کننده می توانند افزایش یافته و سلامت روانی شما آسیب ببیند. با گیر کردن در افکار منفی شما می توانید در خواب مشکل داشته باشید و به راحتی تحریک شوید. حتی می تواند دیدگاه شما در جهان و احساس امنیت را تغییر دهد.

وقتی در یک حلقه تفکر منفی گیر می کنید ، این می تواند بر احساس خود شما تأثیر بگذارد. به جای اینکه افکار شما در مورد آنچه اتفاق افتاده باشد فکر کند ، به چیزهایی می اندیشد که هنوز رخ نداده است . هنگامی که این اتفاق می افتد ، حلقه تفکر منفی ، باورهای منفی خود را تقویت می کند که می تواند منجر به رفتارهای ناخواسته شود. با این حال ، مواردی وجود دارد که می توانید سعی کنید حلقه تفکر منفی را متوقف کنید.

راه حل های عالی برای قطع کردن منفی بافی

افکارتان را بنویسید

حلقه فکری تان را روی کاغذ بنویسید. نوشتن سمت منطقی مغز شما را درگیر می کند. این به شما کمک می کند تا از بخش خیالی مغز خود خارج شوید ، جایی که در آن موقعیتی را فاجعه بار کنید و آن را بسیار بدتر از واقعیت کنید. گاهی فقط نوشتن آن کافی است تا حلقه فکر متوقف شود. اگر نه ، می توانید آنچه را که نوشته اید بخوانید و صحت آن را با منطق نه احساس بررسی کنید(البته یکبار خواندن کافی است چون تکرار جملات منفی ممکن است دوباره حال روحی شما را خراب کند) . اگر دقیق نیست ، یا اگر می توانید راه های دیگری برای بررسی آن بیابید ، آن ها را نیز بنویسید. نوشتن حلقه تفکر منفی می تواند به شما کمک کند تا به طور عینی به آن نگاه کنید.

احساسات خود را در آغوش بگیرید

برای متوقف کردن یک حلقه فکری منفی ، باید احساسات مربوط به آن فکر را لمس کنید. در حالی که طبیعی است که بخواهید از احساسات ناراحت کننده اجتناب کنید ، تا زمانی که آنها را احساس نکنید نمی توانید آنها را به طور کامل پردازش کنید. وقتی احساساتی را که در ارتباط با حلقه فکر ایجاد می شود نادیده بگیرید ، حلقه فکر می تواند قوی تر شود.

احساسات شما اشکالی ندارد و شما می توانید هر چیزی را که دوست دارید احساس کنید. شما می توانید مقدار مشخصی از روز مثلا ۱۰ یا ۱۵ دقیقه را صرف لمس احساسات خود کنید . به این ترتیب اجازه می دهید احساسات خود را تجربه کنید تا بتوان آنها را پردازش کرد. هنگامی که احساسات خود را پردازش می کنید ، حلقه فکر شما ممکن است متوقف شود.

تکنیک های متوقف کردن فکر را تمرین کنید

 اگر حلقه فکر ادامه یابد یا بیشتر روز شما را درگیر کند ، باید تکنیک های توقف فکر را تمرین کنید. این را می توان به روش های مختلف انجام داد. می توانید به فعالیتی بپردازید که به شما کمک می کند افکار خود را منحرف کنید. این می تواند شامل ورزش ، خواندن کتاب یا انجام کارهای دستی باشد.

شما می توانید یک مانترا (یک جمله کلیدی و البته مثبت) را بارها و بارها تکرار کنید تا ملکه ذهنتان شود و از افکار منفی دور شوید . یک تکنیک تجسم داشته باشید مانند تصویر یک علامت توقف و یادآوری به خود که برای امروز کافی است نیز می تواند حلقه تفکر منفی را متوقف کند. هنگامی که هر روز زمان مشخصی برای احساس احساسات خود و تمرکز بر افکار خود دارید ، می توانید استفاده از تکنیک های توقف فکر را برای خود در زمان های دیگر آسان تر کنید.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “با این روش ها آرامش را در خانه تان بیشتر کنید” را نیز مطالعه بفرمایید.      

خود را آرام کنید

افکار خود را همانطور که هستند بپذیرید. یک فکر فقط یک فکر است و شما می توانید فکری را بکنید بدون اینکه به آن دلبستگی داشته باشید یا آن را بزرگتر از آنچه که باید باشد کنید. به افکار خود اجازه دهید آرامش بخش باشند و تمرین کنید. در حالی که اجازه می دهید افکار شما بدون قضاوت بیایند و بروند ، بر تنفس خود تمرکز کنید. قدم بزنید ، با یک دوست صحبت کنید ، دوش بگیرید یا کاری را پیدا کنید که می تواند شما را از افکار خود منحرف کند. با خود و افکار خود ملایم و مهربان باشید. از تکنیک آزادی احساسی (EFT) استفاده کنید تا به شما کمک کند تا آرام شوید و خودتان را بپذیرید ، مهم نیست که چگونه فکر می کنید.

تغییر افکار منفی به مثبت

افکار خود را تغییر دهید تا به شما کمک کند از حلقه منفی فکر خارج شوید. برای چارچوب بندی مجدد افکار خود ، آنها را از نظر صحت بررسی کنید و راه های دیگری برای فکر کردن در مورد آن در نظر بگیرید. اگر آنها بسیار دقیق نیستند و افکار شما در عوض فاجعه بار هستید ، آنها را به چیزی دقیق تر تغییر دهید. اگر آنها واقعی به نظر می رسند ، راهی دیگر برای بیان آن ارائه دهید که هنوز دقیق ، اما مهربان است. به عنوان مثال ، به جای اینکه بگویید من اشتباه کرده ام زیرا احمق هستم ، آن را تغییر دهید و بگویید درست است من چون انسان هستم پس ممکن است گاهی اوقات خطا و اشتباه کنم.

 تنظیم مجدد افکار خود می تواند به شما در پذیرش موقعیت کمک کند تا بتوانید افکار را رها کنید.

افکار منفی

قدردانی را تمرین کنید

وقتی شکرگزاری را تمرین می کنید ، به جای تمرکز روی نکات منفی ، به دنبال خوبی ها و راههای خوب پیش می روید. هرچه بیشتر این کار را انجام دهید ، جستجوی خوب برای مغز آسان تر می شود. تفکر در مورد آنچه برای آن سپاسگزار هستید می تواند به شما کمک کند تا نسبت به چیزها احساس بهتری داشته باشید. یک دفتر قدردانی داشته باشید و به همه چیزهایی که از آنها سپاسگزار هستید توجه کنید. اگر در یک حلقه فکری منفی گیر کنید ، وقتی سپاسگزاری را یک تمرین روزانه می کنید ، به طور طبیعی افکار شما به سمت چیزهای خوب تغییر می کند.

وقتی متوجه شدید که در یک حلقه فکر منفی گیر کرده اید ، می توانید نکات بالا را امتحان کنید. اگر همچنان با حلقه های منفی که بر سلامت احساسی شما تأثیر می گذارد مبارزه می کنید ، درمان می تواند به شما کمک کند. با تمرین ، می توانید یاد بگیرید که حلقه های منفی افکار خود را متوقف کنید تا زندگی شما را تحت کنترل خود در نیاورند بلکه شما باشید که زندگی تان را کنترل میکنید.

به گفته یک روانشناس بزرگ :رخدادهای زندگی فقط ۱۰ درصد میتواند روی شما اثرگذار باشد ، ۹۰ درصد نحوه واکنش شما به آن اتفاق ها است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.