چگونه دیابت را کنترل کنیم؟

چگونه دیابت را کنترل کنیم؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”چگونه دیابت را کنترل کنیم؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

دیابت نوعی اختلال در سبک زندگی است که در آن سطح گلوکز یا قند خون فرد بسیار زیاد است. برخی از علائم این اختلال شامل افزایش تشنگی ، ادرار ، گرسنگی ، خستگی ، تاری دید و کاهش وزن غیرقابل توجیه است. با دنبال کردن یک نمودار رژیم غذایی دیابتی ، می توان دیابت و علائمش را کنترل کرد.

دو نوع دیابت وجود دارد – دیابت نوع ۱ و دیابت نوع ۲٫ مورد اول بیشتر در بین کودکان دیده می شود و در این حالت ، لوزالمعده هیچ انسولینی تولید نمی کند. نوع دوم نوع خفیف دیابت در نظر گرفته می شود زیرا پانکراس حداقل مقداری انسولین تولید می کند اما به طور معمول کافی نیست.

گرچه این یک بیماری خطرناک است ، اما درک نحوه کنترل دیابت بسیار مهم است. پیروی از رژیم غذایی مناسب و مراقبت خوب از بدن در کنترل این اختلال نقش اساسی دارد.

غذاهای رژیمی دیابتی

برخی از غذاها به کاهش سطح قند خون کمک می کنند و این به آنها کمک می کند تا در کنترل دیابت نقش اساسی داشته باشند. همچنین مصرف غذاهایی که در جلوگیری از عوارض دیابت مانند بیماری های قلبی و کلیوی نقش دارند بسیار مفید است.

۱- سبزی های برگدار

سبزیجات برگ دار و سبز کم کالری هستند ، در عین حال بسیار مقوی هستند. کمبود کربوهیدرات های قابل هضم به این معنی است که آنها در کنترل سطح قند خون نیز نقش اصلی دارند. اسفناج ، کلم پیچ و سایر سبزیجات برگ دار سرشار از چندین ویتامین و مواد معدنی مانند ویتامین C است. یک مطالعه نشان داد که افزایش مصرف ویتامین C باعث کاهش سطح قند خون ناشتا در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ یا فشار خون بالا می شود.

چگونه دیابت را کنترل کنیم؟
چگونه دیابت را کنترل کنیم؟

۲- دارچین

دارچین علاوه بر خاصیت آنتی اکسیدانی قوی ، به دلیل توانایی کنترل دیابت نیز شناخته می شود. طبق چندین مطالعه کنترل شده ، دارچین می تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند و همچنین حساسیت به انسولین را بهبود بخشد.

چگونه دیابت را کنترل کنیم؟

۳- ماهی چرب

ماهی قزل آلا ، ساردین و ماهی خال مخالی منابع بسیار خوبی از DHA و EPA هستند که اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و دارای مزایای عمده سلامت قلب هستند. بهبود مصرف این چربی ها به ویژه می تواند به نفع دیابتی ها باشد که خطر بیشتری برای بیماری های قلبی دارند.

DHA و EPA به کاهش مارکرهای التهابی ، بهبود عملکرد عروق پس از غذا و محافظت از سلولهای رگ های خونی کمک می کنند. مطالعات نشان داده است که مردان و زنان مسن که بیش از ۵ بار در هفته و به مدت ۸ هفته ماهی چرب می خورند ، کاهش قابل توجهی در سطح تری گلیسیرید و مارکرهای التهابی داشتند. آنها همچنین حاوی پروتئین با کیفیت بالا هستند که به شما کمک می کند برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید و میزان متابولیسم شما را افزایش می دهد.

۴-دانه های چیا

دانه های چیا از نظر فیبر بسیار غنی هستند ، اما حاوی کربوهیدرات های قابل هضم کمتری هستند. فیبر چسبناک موجود در این دانه ها با کاهش سرعت حرکت غذا در روده و جذب شدن سطح قند خون را کاهش می دهد.

علاوه بر این ، فیبر موجود در دانه های چیا همچنین به فرد کمک می کند احساس سیری کنید ، و در نتیجه ، از پرخوری و افزایش وزن غیر ضروری جلوگیری می کند. همچنین نشان داده شده است که دانه های چیا فشار خون و مارکرهای التهابی را کاهش می دهد

۵- ماست یونانی

ماست یونانی با توجه به توانایی کنترل سطح قند خون و کاهش خطر بیماری های قلبی ، یک گزینه عالی برای لبنیات است. این تا حدی به دلیل وجود پروبیوتیک در آنها است.

همچنین مطالعات نشان داده است که ماست و سایر محصولات لبنی می توانند باعث کاهش وزن و ترکیب بهتر بدن در افراد دیابتی نوع ۲ شوند. ماست یونانی حاوی کربوهیدرات کمتری نسبت به ماست معمولی است در حالی که از نظر پروتئین نیز غنی است. محتوای بالای پروتئین با کمک به فرد برای مدت طولانی تری احساس سیری و در نتیجه کاهش کالری دریافتی باعث کاهش وزن می شود.

چگونه دیابت را کنترل کنیم؟

۶- دانه های کتان

دانه های کتان حاوی فیبر نامحلول تشکیل شده از لیگنان است که خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد و کنترل قند خون را بهبود می بخشد. یک مطالعه نشان داد که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که به مدت ۱۲ هفته لیگنان دانه کتان مصرف کردند ، بهبود عمده ای در هموگلوبین A1c تجربه کردند.

مطالعه دیگری حاکی از آن است که مصرف بیشتر بذر کتان می تواند خطر سکته مغزی را کاهش دهد. محتوای بالای فیبر چسبناک آنها به بهبود سلامت روده ، حساسیت به انسولین و احساس سیری در بدن کمک می کند

۷- آجیل

همه مغزها حاوی فیبر هستند و فیبر قابل هضم کمی دارند ، اگرچه ممکن است در سطوح مختلفی از آنها استفاده کنند. تحقیقات در مورد انواع آجیل ها نشان داده است که مصرف آنها می تواند باعث کاهش التهاب و کاهش سطح HbA1c ، قند خون و LDL در بدن شود.

یک مطالعه نشان داد که افراد دیابتی که برای مدت یک سال ۳۰ گرم گردو در رژیم غذایی روزانه خود داشتند ، وزن کم کردند ، بهبودی در ترکیب بدن مشاهده کردند و میزان انسولین خود را به میزان قابل توجهی کاهش دادند.

افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ اغلب سطح انسولین بالایی دارند و این با چاقی در ارتباط است. محققان همچنین معتقدند که سطح بسیار بالای انسولین خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند بیماری آلزایمر یا سرطان را افزایش می دهد.

۸- سرکه سیب

اگرچه از سیب ساخته شده است ، اما مقدار قند موجود در میوه به اسید استیک تخمیر می شود ، در نتیجه محصول حاوی کربوهیدرات بسیار کمی است.

سرکه سیب تمایل به بهبود حساسیت به انسولین و کاهش سطح قند خون ناشتا دارد. همچنین با مصرف وعده های غذایی حاوی کربوهیدرات می تواند تا ۲۰٪ سطح قند خون را کاهش دهد. یک مطالعه نشان داد افرادی که دیابت کنترل کمی دارند ، هنگامی که قبل از خواب دو قاشق غذاخوری سرکه سیب داشتند ، ۶٪ کاهش قند خون ناشتا را مشاهده کردند.

۹- سیر

شناخته شده است که سیر دارای برخی مزایای چشمگیر برای سلامتی است. برخی مطالعات نشان داده اند که می تواند باعث کاهش التهاب ، قند خون و میزان LDL در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ شود. همچنین می تواند در کاهش سطح فشار خون در بدن بسیار موثر باشد. علاوه بر این ، سیر کالری کمی نیز دارد. یک حبه از آن تنها با ۱ گرم کربوهیدرات حاوی ۴ کالری است.

۱۰- توت فرنگی

توت فرنگی سرشار از آنتوسیانین است ، آنتی اکسیدان هایی که به آنها رنگ قرمز می دهد. مشخص شده است که این آنتی اکسیدان ها بلافاصله بعد از غذا سطح انسولین و کلسترول را کاهش می دهند. آنها همچنین خطر افزایش سطح قند خون و بیماری های قلبی را در بیماران دیابتی نوع ۲ کاهش می دهند.

یک فنجان توت فرنگی حاوی ۴۹ کالری و فقط ۱۱ گرم کربوهیدرات است که ۳ مورد آن فیبر است. این وعده همچنین تضمین می کند که فرد بیش از ۱۰۰٪ ویتامین C مورد نیاز روزانه خود را دریافت می کند ، بنابراین مزایای ضد التهابی اضافی برای سلامت قلب فراهم می کند.

چگونه دیابت را کنترل کنیم؟
چگونه دیابت را کنترل کنیم؟

ادامه مطلب چگونه دیابت را کنترل کنیم؟

دستور العمل رژیم دیابتی

حفظ میزان کم کربوهیدرات و قند برای افراد دیابتی مهم است. دستورالعمل های زیر دوستدار دیابت هستند. امروز این دستور رژیم دیابتی را امتحان کنید تا بتوانید دیابت را کنترل کنید.

استفاده از هویج برای کنترل دیابت:

یک ترکیب غیرمعمول اما سالم – هویج به مقدار زیادی در ویتامین A وجود دارد در حالی که متی مقدار زیادی کلسیم و آهن دارد.

۲ فنجان هویج ، به صورت مکعبی برش خورده است
۲ فنجان برگ شنبلیله خرد شده
½ قاشق چایخوری دانه های زیره
¾ پیاز ریز خرد شده
۳ عدد فلفل قرمز ، ریز خرد شده
۱ حبه سیر بزرگ ، ریز خرد شده
۱ تکه زنجبیل ، ریز خرد شده
۱قاشق چایخوری پودر زردچوبه
۲ قاشق چایخوری پودر گشنیز
۲ قاشق چایخوری روغن
نمک واسه مزه، نمک برای طعم دادن

آماده سازی

۱٫ روغن را در ظرف نچسب داغ کنید و دانه های زیره را به آن اضافه کنید.
۲٫ سپس، پیاز ، فلفل سبز ، سیر و زنجبیل را اضافه کنید و به مدت ۲ دقیقه تفت دهید.
۳٫ برگ شنبلیله را اضافه کرده و ۲ دقیقه دیگر تفت دهید.
۴٫ هویج ، پودر زردچوبه ، پودر گشنیز ، نمک و ۱ فنجان آب را اضافه کرده و خوب مخلوط کنید.
۵٫ مخلوط را روی شعله آهسته بپوشانید و بپزید تا تمام رطوبت تبخیر شده و هویج ها نرم شوند.
۶٫  سرو کنید.نوش جان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.