چگونه با کودک در مورد رویدادهای آسیب زا صحبت کنیم؟

 وحشت در بسیاری از عناوین امروزی وجود دارد. در بزرگسالی، کنار آمدن با اخبار روزانه استرس زا دشوار است چه برسد به دوران کودکی . اما توضیح این رویدادها برای کودکان چالش کاملا متفاوتی را به همراه دارد.آنها از سالهای اولیه تا نوجوانی در معرض اخبار اضطراب آور، چه در خانه و چه در مدرسه هستند.بنابراین، چه کاری می توانید انجام دهید تا به فرزندتان کمک کنید تا اخبار ناراحت کننده را بفهمد و پردازش کند؟

اخبار و فجایع سخت می تواند برای همه خسته کننده باشد. به یاد داشته باشید که استرس خود را با مراقبت از خود مدیریت کنید، از جمله استراحت از اخبار، درگیر شدن در فعالیت های بدنی و انجام کاری که روحیه شما و خانواده تان را بالا ببرد.قرار گرفتن در یک فضای عاطفی خوب به هدایت مکالمه با فرزند شما نیز کمک می کند.

کیت اشلمن، روانشناس اطفال، می گوید: اتخاذ رویکردی فعال و بحث در مورد رویدادهای دشوار به روش های مناسب می تواند به کودک شما کمک کند احساس امنیت بیشتری داشته باشد.

گفتگو با فرزند

چگونه با فرزندمان درباره اخبار نگران کننده گفتگو کنیم؟

هنگامی که شما و فرزندتان آماده صحبت هستید، مهم است که شفاف و صادق باشید. بچه ها شهودی هستند و بیشتر از آنچه شما فکر می کنید آنها را درک می کنند.

دکتر اشلمن خاطرنشان می کند: «آنها می توانند احساس کنند که بزرگسالان در حال صحبت کردن با زمزمه یا سکوت در مورد چیزی هستند. “آنها همچنین در درک احساس ترس یا اضطراب در بزرگسالان خوب هستند، که به نوبه خود باعث می شود آنها نیز چنین احساسی داشته باشند.”

مهم ترین نکته ها برای مکالمه سازنده با فرزند

آگاه باشید و برنامه ریزی کنید

قبل از صحبت با فرزندتان در مورد خبری که شنیده اید ، مطمئن شوید که هر دوی شما برای گفتگو آماده هستید. دکتر اشلمن می‌گوید: «مهم است که فرصتی برای فرزندتان فراهم کنید تا درباره تراژدی‌ها صحبت کند، اما او را مجبور نکنید تا در مورد آن صحبت کند تا زمانی که آماده نشده باشد.به رفتار فرزندتان توجه کنید تا ببینید آیا ممکن است در مواجهه با اخبار بد مشکل داشته باشد یا خیر.

علائم عبارتند از:

مشکلات خواب، از جمله کابوس.
احساس ناخوشی
تغییرات در رفتار، مانند تحریک پذیر شدن، چسبندگی، گوشه گیری، غمگین شدن یا ترس.

قبل از شروع بحث به آنچه می خواهید بگویید فکر کنید. اشکالی ندارد که در سر خود، انعکاس خود در آینه یا با بزرگسالان دیگر تمرین کنید. برنامه ریزی پیشرفته ممکن است بحث را آسان تر کند.

یک لحظه آرام برای گفتگو پیدا کنید. شاید بعد از شام یا هنگام درست کردن ناهار روز بعد باشد. فقط مطمئن شوید که زمان و مکانی است که کودک شما می تواند مرکز توجه شما باشد.

سوالات باز بپرسید

یک راه خوب برای شروع این است که از فرزندتان بپرسید که قبلاً در مورد اخبار چه چیزی شنیده است. بیشتر کودکان، مهم نیست چند سال دارند، از طریق صحبت با دوستان یا شنیدن مکالمات بزرگسالان، تا حدودی از اخبار آگاه خواهند شد.

 آنها ممکن است به طور کامل آنچه را که شنیده اند درک نکنند. این می تواند باعث شود بچه ها چیزی را به اشتراک بگذارند که ممکن است درست نباشد یا اطلاعات نادرست را تکرار کنند، که می تواند منجر به سردرگمی بیشتر شود.

به آنها این فرصت را بدهید تا احساسات خود را نیز به اشتراک بگذارند. به این ترتیب می توانید در صورت ابراز احساس ترس یا نگرانی به آنها اطمینان دهید.

دکتر اشلمن تشویق می کند: “به کودک خود اجازه دهید تا بداند که احساسات، واکنش ها و سوالات او در رابطه با یک تراژدی مهم است.” “واقعا گوش کنید و آنچه را که آنها می گویند کودکانه ندانید.”

اخبار را به زبان ساده توضیح دهید

آهسته و با دقت صحبت کنید و از کلماتی استفاده کنید که باعث وحشت یا سردرگمی نشود. آنچه را که اتفاق افتاده است به روشی که با سن و سطح درک فرزندتان مناسب است توضیح دهید. آنها را با اطلاعات بیش از حد پر نکنید.

با پاسخ ها و اطلاعات خود صادق باشید. اشکالی ندارد که با «نمی‌دانم» پاسخ دهید.

دکتر اشلمن می گوید: «اگر شما صادق نباشید، کودکان معمولاً می توانند احساس کنند. “اگر آنها فکر کنند که شما با آنها روراست نیستید، آرامش بخش نیست و می تواند باعث ایجاد حس بی اعتمادی شود.”

پیشنهاد می کنیم مقاله “چند نکته مهم در ارتباط با لجبازی کودک” را نیز مطالعه بفرمایید.

از جزئیات گرافیکی خودداری کنید

اجازه ندهید کودکان کوچک تصاویر خشونت آمیز تماشا کنند. دکتر اشلمن می گوید: «تا زمانی که هنوز پوشش رسانه ای سنگینی از یک رویداد وجود دارد، تلویزیون را خاموش کنید. “تصاویر تکراری و ناراحت کننده می تواند آزاردهنده باشد، به خصوص برای کودکان خردسال.”

با بچه های بزرگتر، سعی کنید اطلاعات را با هم مرور کنید، گوش دهید، بخوانید یا تماشا کنید تا بتوانید در صورت لزوم اخبار را متوقف کنید و در مورد آن صحبت کنید.

نظارت بر جذب رسانه های اجتماعی

کودکان بزرگتر اغلب از طریق رسانه های اجتماعی و سایر برنامه ها به اخبار و تصاویر گرافیکی دسترسی دارند. از آنچه در بیرون وجود دارد آگاه باشید و از قبل اقداماتی را انجام دهید تا با کودکان در مورد آنچه که ممکن است بشنوند یا ببینند صحبت کنید.تعیین محدودیت زمانی برای پیمایش نیز ممکن است ایده خوبی باشد.

آسایش و اطمینان را فراهم کنید

احساسات خود را با فرزندتان به اشتراک بگذارید و آن را تصدیق کنید. با انجام این کار، به فرزند خود می آموزید که احساسات طبیعی هستند و به همه ما کمک می کنند تا از شرایط سخت عبور کنیم. شما در حال عادی سازی یک واکنش عاطفی به یک رویداد عاطفی هستید.

همچنین به آنها یادآوری کنید که همیشه می توانند با سؤال یا صحبت به سراغ شما بیایند. هیچ‌کس نمی‌تواند دقیقاً پیش‌بینی کند که موقعیت‌ها چگونه تکامل می‌یابند، اما با گذشت زمان، توجه به احساس کودک شما مهم است.

دکتر اشلمن می گوید: «روابط درست و صادقانه ای با فرزندتان در مورد رویدادها حفظ کنید.

همچنین، به کودک خود اطمینان دهید که هر کاری که می توانید برای ایمن نگه داشتن او و مراقبت از او انجام خواهید داد. برای برخی از کودکان، دانستن اقدامات خاصی برای محافظت از آنها ممکن است مفید باشد.

دکتر اشلمان می‌گوید: «به عنوان مثال، به آن‌ها اجازه دهید بدانند که همیشه درها و پنجره‌ها را در شب قفل می‌کنید. و مهمتر از همه، اجازه دهید فرزندتان بداند که دوستش دارد.

 

گفتگو درست با کودک

میتوانید با مشاور کودک در ارتباط باشید

قابل درک است که کودکان ممکن است به رویدادهای آسیب زا با سردرگمی و اضطراب واکنش نشان دهند. والدین، معلمان و سایر بزرگسالان می توانند با گوش دادن و پاسخ صادقانه و مداوم به شما کمک کنند.

اما اگر احساس می کنید گیر کرده اید یا خسته هستید – یا کودک شما علائم مداوم استرس را نشان می دهد – ممکن است بخواهید با کسی صحبت کنید که می تواند کمک کند. دکتر اشلمن می گوید: «متخصص اطفال فرزندتان یا یک متخصص بهداشت روان دارای مجوز می تواند به شما در برنامه ریزی کمک کند.

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.