چگونه ارتباط موثر برقرار کنیم ؟

ارتباط موثر چیزی فراتر از تبادل اطلاعات است .علاوه بر اینکه می توانید پیامی را به طور واضح منتقل کنید ، باید به شکلی گوش دهید که معنای کامل گفته ها را بدست آورد و باعث شود فرد مقابل شنیده و فهمیده شود.

به نظر می رسد ارتباط موثر باید غریزی باشد. اما اغلب اوقات ، وقتی می خواهیم با دیگران ارتباط برقرار کنیم ، چیزی به بیراهه می رود. ما یک چیز می گوییم ، شخص دیگر چیز دیگری می شنود و سو تفاهم ، ناامیدی و درگیری بوجود می آید. این می تواند در خانه ، مدرسه و روابط کاری شما مشکل ایجاد کند.

برای بسیاری از ما ، برقراری ارتباط روشن تر و موثرتر نیاز به یادگیری برخی مهارت های مهم دارد . خواه در بهبود ارتباط با همسر ، فرزندان ، رئیس یا همکاران خود باشید ، یادگیری این مهارت ها می تواند ارتباط شما با دیگران را تعمیق بخشد ، اعتماد و احترام بیشتری ایجاد کرده و کار گروهی ، حل مشکلات و سلامت کلی اجتماعی و عاطفی شما را بهبود بخشد.

برقراری ارتباط موثر

موانع برقراری ارتباط موثر

استرس و احساسات خارج از کنترل:

هنگامی که استرس دارید یا از نظر احساسی بیش از حد تحت فشار قرار می گیرید ، به احتمال زیاد دیگران را اشتباه می خوانید ، سیگنال های غیرکلامی گیج کننده یا مبهمی ارسال می کنید و از الگوهای رفتاری ناسازگار در حرکت زانو عبور می کنید. برای جلوگیری از درگیری و سو mis تفاهم ، می توانید یاد بگیرید که چگونه قبل از ادامه مکالمه سریع آرام شوید.

عدم تمرکز:

هنگامی که چند وظیفه را باهم انجام می دهید نمی توانید به طور موثر ارتباط برقرار کنید. اگر تلفن خود را چک می کنید ، برنامه ریزی می کنید که بعد چه چیزی بگویید یا رویاپردازی کنید ، مطمئناً در مکالمه نشانه های غیرکلامی را از دست خواهید داد. برای برقراری ارتباط موثر ، باید از حواس پرتی جلوگیری کرده و تمرکز خود را حفظ کنید.

زبان بدن متناقض:

ارتباطات غیر کلامی باید گفته ها را تقویت کند نه اینکه با آنها مغایرت داشته باشد. اگر یک چیز بگویید ، اما زبان بدن شما چیز دیگری بگوید ، شنونده شما احتمالاً احساس می کند که شما صادق نیستید. به عنوان مثال ، در حالی که سرتان را تکان می دهید نه می توانید “بله” بگویید.

زبان بدن منفی:

 اگر با گفته ها موافق نیستید یا دوست ندارید ، می توانید از زبان بدن منفی استفاده کنید تا پیام شخص مقابل را رد کنید ، مانند جلوگیری از تماس چشمی یا ضربه زدن به پاها. لازم نیست با گفته ها موافقت کنید یا حتی آنها را دوست داشته باشید ، اما برای برقراری ارتباط موثر و قرار دادن شخص مقابل در حالت دفاعی ، مهم است که از ارسال سیگنال های منفی خودداری کنید.

 ارتباط موثر

مهارت های برقراری ارتباطی موثر

۱: شنونده خوبی باشید

هنگام برقراری ارتباط با دیگران ، ما غالباً بر آنچه باید بگوییم متمرکز می شویم. با این حال ، ارتباط موثر کمتر به صحبت و بیشتر به گوش دادن بستگی دارد. خوب گوش دادن به معنای نه تنها درک کلمات یا اطلاعات منتقل شده است ، بلکه درک احساساتی است که گوینده سعی در انتقال آن دارد.

بین شنیدن درگیر و به سادگی شنیدن تفاوت زیادی وجود دارد. وقتی واقعاً گوش می کنید – وقتی با آنچه گفته می شود سر و کار دارید – صدای واضحی را در صدای کسی می شنوید که به شما می گوید احساس آن شخص چیست و احساساتی را که سعی در برقراری ارتباط دارد. وقتی یک شنونده درگیر کار هستید ، نه تنها شخص مقابل را بهتر درک می کنید ، بلکه باعث می شوید که فرد احساس شنیده شدن و درک کند ، که می تواند به ایجاد ارتباط قوی تر و عمیق تری بین شما کمک کند.

با برقراری ارتباط از این طریق ، روندی را تجربه خواهید کرد که استرس را کاهش می دهد و از سلامت جسمی و عاطفی پشتیبانی می کند. اگر فردی که با او صحبت می کنید آرام باشد ، به عنوان مثال گوش دادن به او کمک می کند تا شما را آرام کند. به همین ترتیب ، اگر فرد تحریک شده باشد ، می توانید با گوش دادن به صورت توجه و ایجاد درک در او ، به آرامش او کمک کنید.

اگر هدف شما درک و ارتباط کامل با شخص مقابل باشد ، گوش دادن به روشی درگیر اغلب به صورت طبیعی انجام می شود. اگر اینگونه نیست ، نکات زیر را امتحان کنید. هرچه بیشتر آنها را تمرین کنید ، تعاملات شما با دیگران رضایت بخش و پاداش آورتر خواهد بود.

مهارت ۲: به سیگنال های غیرکلامی توجه کنید

نوع نگاه ، گوش دادن ، حرکت دادن و عکس العمل شما نسبت به شخص دیگر ، بیش از کلمات به تنهایی در مورد احساس شما به او می گوید. ارتباط غیر کلامی یا زبان بدن شامل حالات صورت ، حرکت بدن و حرکات ، تماس چشمی ، حالت ، حالت صدای شما و حتی تنش و تنفس عضلانی است.

توسعه توانایی درک و استفاده از ارتباطات غیرکلامی می تواند به شما کمک کند با دیگران ارتباط برقرار کنید ، منظور خود را بیان کنید ، در موقعیت های چالش برانگیز حرکت کنید و روابط بهتری در خانه و محل کار ایجاد کنید.

شما می توانید با استفاده از زبان بدن باز – بازوهای بدون عبور ، ایستادن با حالت باز یا نشستن روی لبه صندلی و برقراری ارتباط چشمی با شخصی که با او صحبت می کنید ، ارتباط موثر را تقویت کنید.

همچنین می توانید از زبان بدن برای تأکید یا تقویت پیام کلامی خود استفاده کنید – به عنوان مثال از موفقیت خود تعریف کنید و یا مشت خود را بزنید تا پیام خود را خط بکشید.

مهارت ۳: استرس را مهار کنید

چند بار در طی اختلاف با همسر ، فرزندان ، رئیس ، دوستان یا همکاران خود احساس استرس کرده اید و سپس چیزی را گفته اید یا انجام داده اید که بعدا پشیمان شدید

اگر بتوانید به سرعت استرس خود را برطرف کرده و به حالت آرام برگردید ، نه تنها از چنین پشیمانی ها جلوگیری می کنید ، بلکه در بسیاری از موارد به آرامش طرف مقابل نیز کمک می کنید. فقط هنگامی که در یک حالت آرام و آرام به سر می برید ، می توانید بفهمید که آیا وضعیت نیاز به پاسخ دارد یا اینکه سیگنال های طرف مقابل نشان می دهد بهتر است سکوت کنید.

به عنوان مثال ، در شرایطی مانند مصاحبه شغلی ، ارائه مشاغل ، ملاقات با فشار زیاد یا معرفی خانواده یکی از عزیزان ، مهم این است که احساسات خود را مدیریت کنید .

از تاکتیک های سکون استفاده کنید تا به خودتان فرصت دهید تا فکر کنید. قبل از پاسخ به سال برای تکرار سوال یا توضیح بیانیه بپرسید.

برقراری ارتباط موثر

برای جمع آوری افکار خود مکث کنید. سکوت لزوماً چیز بدی نیست – مکث می تواند کنترل شما را بیش از عجله در پاسخ نشان دهد.

یک نکته را بیان کنید و یک مثال یا اطلاعات پشتیبانی کننده را ارائه دهید. اگر پاسخ شما بیش از حد طولانی باشد یا در مورد تعدادی از نکات تردید کنید ، خطر

شنیدن شنونده را از دست می دهید. یک نکته را با یک مثال دنبال کنید و سپس واکنش شنونده را بسنجید تا بگویید آیا باید نکته دوم را بیان کنید.

سخنان خود را به وضوح ارائه دهید. در بسیاری از موارد ، نحوه گفتن چیزی می تواند به اندازه آنچه می گویید مهم باشد. واضح صحبت کنید ، یکنواختی را حفظ کنید و تماس چشمی برقرار کنید. زبان بدن خود را آرام و باز نگه دارید.

خلاصه را جمع کنید و سپس متوقف شوید. پاسخ خود را خلاصه کنید و سپس صحبت را متوقف کنید ، حتی اگر در اتاق سکوت به جا بگذارد. با ادامه صحبت لازم نیست سکوت را پر کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “چگونه میتوان ارتباط با امام زمان رابیشترکرد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

مهارت ۴:برای برقراری ارتباط موثر، قاطع باشید

بیان مستقیم و قاطعانه ارتباط واضحی ایجاد می کند و می تواند باعث افزایش عزت نفس و مهارت های تصمیم گیری شود. ابراز وجود به معنای بیان افکار ، احساسات و نیازهای خود به روشی باز و صادقانه است ، در حالی که برای خود ایستادگی می کنید و به دیگران احترام می گذارید. این به معنای خصمانه ، پرخاشگر بودن نیست. ارتباط موثر همیشه درمورد درک طرف مقابل است ، نه پیروزی در یک بحث یا مجبور کردن نظرات خود به دیگران.

برای بهبود قاطعیت خود:

برای خود و گزینه های خود ارزش قائل شوید. آنها به اندازه دیگران مهم هستند.
نیازها و خواسته های خود را بشناسید. بیاموزید که آنها را بدون نقض حقوق دیگران بیان کنید
افکار منفی را به روشی مثبت بیان کنید. عصبانی بودن اشکالی ندارد ، اما باید احترام خود را نیز حفظ کنید.
بازخورد مثبت دریافت کنید. تعارف ها را با لطف بپذیرید ، از اشتباهات خود بیاموزید ، در صورت لزوم از آنها کمک بخواهید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.