چه چیزهایی آلرژی را تشدید میکنند؟

*این مطلب در اسفندماه ۱۴۰۲ بروزرسانی شده است.

آلرژی به واکنش های حساسیت زا در برخی افراد اشاره دارد که معمولاً بی ضرر هستند. این عوامل ، که به آلرژن ها معروف هستند ، می توانند شامل گرد و غبار ، گرده ، داروها ، گروه های غذایی ، شوره حیوانات و غیره باشند.

رایج ترین محرک های آلرژی

۱- گرده گل

گرده یک عامل شایع آلرژی است.گرده یک ماده بسیار ریز گرد و غبار است که توسط درختان و علف های هرز ریخته می شود و به جو اطراف منتقل می شود.

در ایالات متحده ، گرده گل جزو برترین محرک های آلرژی است. این واکنش آلرژیک معمولاً با سرفه ، احتقان در مجاری بینی ، قرمزی و آبریزش چشم و آبریزش بینی مشخص می شود.

علاوه بر این ، برخی از آلاینده های شیمیایی که به همراه گرده تنفس می شوند می توانند با ایجاد آسیب به دیواره سلولی گرده و در نتیجه افزایش انتشار آلرژن ها ، واکنش آلرژیک را تشدید کنند.

برای جلوگیری از بروز حساسیت ، این نکات را رعایت کنید:

سعی کنید زمانی که تعداد گرده ها زیاد است در خانه بمانید ، مخصوصاً اگر بیرون هوا گرم و بادی باشد.
برای محدود کردن ورود گرده به داخل خانه ، پنجره ها و درها را بسته نگه دارید.
از تهویه مطبوع مجهز به فیلتر استفاده کنید که مانع از ورود گرده ها می شود.
اگر رفتن به خارج از خانه اجتناب ناپذیر است ، از وسایل محافظتی مانند عینک آفتابی و ماسک استفاده کنید.
از آنجا که دانه های گرده می توانند روی لباس شما گیر کنند و به خانه شما وارد شوند ، به محض بازگشت به خانه لباس های خود را عوض کنید.

علل آلرژی به گرده

تا به امروز، علت دقیق واکنش سیستم ایمنی بدن به وجود مواد حساسیت زا مانند گرده، روشن نشده است. در اسپانیا، مانند سایر کشورهای اروپایی، گیاهانی که بیشتر با آلرژی همراه هستند، گیاهان خانواده علف‌ها (غلات، علف‌ها و چمن‌ها) هستند.

آلرژی زایی گرده های این گونه ها علاوه بر دوره گرده افشانی طولانی و پراکندگی گسترده آن ها، عاملی است که با شیوع بالای آن در منطقه مرتبط است. به هر حال، انواع دیگری از گرده وجود دارد:

درخت: در مناطق با آب و هوای گرم رایج است. اغلب از مارس تا می. توس، بلوط و سرو بزرگترین نمایندگان هستند.
علف هرز: در اواخر بهار افزایش می یابد و می تواند تا پاییز ادامه یابد. راگوید شایع ترین آلرژن آن است. با این حال، می تواند گرده گل درمنه، کاکل یا گرده گل نیز باشد.

لازم به ذکر است که اگرچه یک جزء ژنتیکی در ظاهر آن شناخته شده است، انتشار گازهای گلخانه ای و تغییرات آب و هوایی با افزایش موارد همراه است. در گرده های مناطقی که میزان آلودگی بالایی دارند، پروتئین های استرس مشاهده شده است که پاسخ آلرژیک را در افراد افزایش می دهد.

علائم حساسیت به گرده

تظاهرات بالینی آلرژی به گرده می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. در واقع، هر بیمار ممکن است تحت تأثیر نوع خاصی از گرده (یا چندین گرده به طور همزمان) قرار گیرد. این نه تنها علائم، بلکه فصول تظاهرات را نیز اصلاح می کند.

بیشتر اوقات، واکنش پس از استنشاق گرده ای که در هوا حرکت می کند رخ می دهد. با این حال، برخی هنگام لمس یک منبع آلرژن (یا سطحی که توسط آن پوشیده شده است) یا وقتی گرده وارد چشمانشان می شود، آن را تجربه می کنند.

اگر موارد زیر را احساس کنید، می توانید شک کنید که از آن رنج می برید:

خس خس سینه
عطسه کردن
چشم های گریان
گرفتگی بینی
آبریزش بینی (رینوره)
سرفه و سوزش گلو
پف دور چشم
خارش گلو و چشم
از دست دادن موقت بویایی یا چشایی
فشار سینوسی باعث درد صورت می شود

آلرژی به گرده چقدر طول می کشد؟

به دلیل سطح بالای گرده در فصولی مانند بهار و تابستان، آلرژی می تواند هفته ها ادامه داشته باشد. خفیف یا شدید بودن علائم تا حد زیادی به میزان کاهش مواجهه بستگی دارد.

باید در نظر داشت که گرده افشانی درختان معمولاً از ژانویه شروع می شود و تا اواسط سال (بسته به گونه) ادامه می یابد. در طول این دوره، خطر تجربه بحران آلرژی به گرده زیاد است.
تبلیغات

تنها راه برای جلوگیری از علائم این است که از هر منبع آلرژن دوری کنید.

 

علائم حساسیت به گرده چیست؟

چگونه تشخیص داده می شود؟

در مشاوره با پزشک یا متخصص آلرژی معمولاً سابقه پزشکی و برخی سوالات در مورد علائم برای تشخیص آلرژی به گرده کافی است. یکی از جزئیاتی که مورد توجه قرار می گیرد، الگوی فصلی است.

با این حال، متخصص ممکن است برخی از آزمایش‌های تکمیلی مانند تست پوستی یا آنالیز IgE در نمونه خون را پیشنهاد کند. اولین آزمایش با یک سوزن ظریف انجام می شود که از طریق آن مقدار کمی از آلرژن مشکوک به پوست وارد می شود. سپس مشاهده می شود که واکنش های تورم، خارش یا قرمزی وجود دارد. آزمایش خون IgE به نوبه خود به دنبال آنتی بادی خاصی است که سیستم ایمنی تولید می کند.

گرده های منتشر شده توسط برخی درختان، علف های هرز و گیاهان زینتی یکی از علل شایع آلرژی است. در واقع، آلرژی به گرده به یکی از شایع ترین آلرژی ها در سراسر جهان تبدیل شد. عواملی مانند افزایش آلودگی بر شیوع بالای آن تأثیر گذاشته است.

بهار و تابستان باعث افزایش بحران های آلرژی می شوند. از این رو نیاز به اجرای مجموعه ای از مراقبت ها و استراتژی ها برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض گرده در این زمان ها است. پزشک همچنین ممکن است داروها و تزریقاتی را برای کمک به مدیریت علائم توصیه کند.

محرک های آلرژی

۲-گرد و غبار خانه

 گرد و غبار خانه عامل محرک آلرژی هستند. گرد و غبار می توانند تقریباً در هر شرایط آب و هوایی یا ارتفاعی زنده بمانند ، اما آنها به ویژه در مناطق گرم و مرطوب خانه شما شکوفا می شوند ، جایی که آنها به طور منظم سلول های مرده پوست را در اختیار دارند. آنها می توانند عمیقاً در سطوح پارچه ای خانه شما مانند ملافه ، فرش ، روکش ، پرده و تشک شما تعبیه شوند.

حذف گرد و غبار از خانه یا محل کار شما غیرممکن است ، اما می توانید با اتخاذ اقدامات پیشگیرانه زیر حضور آنها را به حداقل برسانید:

از موکت به خصوص در اتاق خواب اجتناب کنید ، زیرا باعث جذب بیشتر گرد و غبار می شود.
در نظافت منزل بینی و دهان خود را با ماسک بپوشانید.
تمیز کردن می تواند گرد و غبار را به هوا منتقل کند ، که حداقل ۲ ساعت طول می کشد تا ته نشین شود. بنابراین ، اتاق خواب خود را خیلی نزدیک به زمان خواب  تمیز نکنید.
ملافه های خواب خود را مرتب عوض کنید و لباس های مورد استفاده را در آب گرم بشویید تا هرگونه گرد و غبار روی آن از بین برود.

۳- برخی غذاها همچنین می توانند محرک آلرژی باشند

شما می توانید به چیزی که خورده اید که به آن حساسیت غذایی می گویند واکنش آلرژیک نشان دهید. این امر به این دلیل اتفاق نمی افتد که خود ماده غذایی مشکوک یا مضر است ، بلکه به این دلیل است که بدن شما آن را اشتباه می گیرد.

حساسیت غذایی با عدم تحمل غذایی متفاوت است اما بسیار شدیدتر است و حتی می تواند زندگی را تهدید کند.

با رعایت نکات زیر از بروز حساسیت غذایی جلوگیری کنید:

اولین قدم برای پیشگیری از آلرژی غذایی اجتناب از غذایی است که باعث واکنش آلرژیک می شود.
همیشه هنگام خرید غذا یا سفارش غذا ، مواد تشکیل دهنده را بررسی کنید تا مطمئن شوید که حاوی هیچ چیزی نیست که ممکن است به آن حساسیت داشته باشید.
اگر حساسیت غذایی دارید ، همیشه در موارد اضطراری اپی نفرین همراه داشته باشید.

۴- حشرات و نیش حشرات

حشرات می توانند سطوحی را که باعث واکنش آلرژیک در تماس می شوند ، آلوده کنند یا از طریق نیش مستقیم آلرژن ها را در بدن شما آزاد کنند.نیش حشرات همچنین می تواند باعث ایجاد حساسیت شود . اثرات معمول نیش حشرات بر روی فرد تورم ، خارش و قرمزی است.

واکنش شدید می تواند ناشی از نیش حشرات باشد. آنافیلاکسی ناشی از نیش زنبور یا زنبور عادی است و برای جلوگیری از واکنش های شدید دیگر به ایمونوتراپی خاصی نیاز دارد.

تشخیص و درمان فوری واکنشهای نیش برای کاهش خطر واکنشهای بعدی بسیار مهم است.

اقدامات زیر را می توان برای جلوگیری از اثر بالقوه کشنده واکنش نیش حشرات انجام داد:

از مناطقی که احتمال آلودگی حشرات به آنها وجود دارد ، خودداری کنید.
حشرات از غذاهای دور ریخته ، پوسیده و زباله تغذیه می کنند. بنابراین ، محیط اطراف خود را تمیز نگه دارید و از چنین مکانهای تغذیه دور بمانید.
عطرها زنبورهای عسل را جذب می کنند ، بنابراین هنگام بیرون رفتن از پوشیدن رایحه ای با بوی قوی خودداری کنید.
هنگام بیرون رفتن از منزل ، پوشیدن لباس و کفش محافظ برای پوشاندن پوست در معرض دید تا حد ممکن.
اگر قبلاً واکنش آلرژیک شدید به نیش حشرات داشته اید ، برای درمان آنافیلاکسی همیشه اپینفرین همراه داشته باشید.

۵- عطر

افراد می توانند به عطرها و رایحه های خاص حساسیت داشته باشند. برخی از لوازم آرایشی معطر در اصل مواد شیمیایی مصنوعی هستند که می توانند علائم شبه آلرژی را در برخی افراد ایجاد کنند.

این علائم معمولاً در نتیجه افزایش حساسیت و سوزش پوست پس از تماس طولانی مدت با این ماده معطر است. چنین اثری حتی ممکن است راه را برای درماتیت تماسی آلرژیک (ACD) هموار کند.

رایحه یکی از رایج ترین محرک های واکنش های آلرژیک است ، به ویژه در افرادی که دارای بیماری های التهابی پوستی از قبل هستند ، مانند درماتیت تماسی.

بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که با دوری از محصولات معطر ، خطر قرار گرفتن در معرض آن را به حداقل برسانید. هنگام امتحان عطرهای جدید نیز باید اقدامات احتیاطی خاصی را انجام دهید. یک نمونه کوچک را آزمایش کنید تا ببینید آیا باعث واکنش می شود یا خیر.

۶-برخی داروها می توانند باعث ایجاد حساسیت شوند

برخی از داروها ، هنگامی که به صورت خوراکی ، موضعی یا داخل وریدی تجویز می شوند ، به اشتباه توسط بدن به عنوان عوامل مضر شناخته می شوند.

حساسیت دارویی یک شکایت بالینی رایج است که نیاز به ارزیابی مناسب پزشکی توسط متخصص آلرژی دارد.

گزینه های مدیریت معمولاً شامل اجتناب از داروی متخلف و جایگزینی آن با جایگزین مناسب تری است که ساختار شیمیایی متفاوتی دارد.

در حالی که هیچ کاری نمی توانید برای جلوگیری از حساسیت به یک دارو انجام دهید ، مطمئناً می توانید با اجتناب از دارویی که به آن حساسیت دارید و حتی از داروهای با ترکیب شیمیایی مشابه ، از واکنش های آلرژیک جلوگیری کنید.

با پزشک خود مشورت کنید تا در عوض جایگزین های ایمن تری برای داروی متخلف جستجو کند.

۷- حساسیت به فلز (نیکل)

نیکل یک فلز طبیعی است که اغلب با فلزات دیگر ترکیب می شود تا آلیاژهایی برای تولید طیف وسیعی از اقلام ضروری استفاده شود.

نیکل به عنوان یکی از محرک های اصلی درماتیت تماسی آلرژیک شناخته شده است ، که در آن پوست شما هنگام تماس با فلز مذکور ممکن است تحریک شود یا بثورات ایجاد شود.

ابتدا برای علت علائم خود با یک متخصص آلرژی مشورت کنید. هنگامی که مطمئن شدید که به نیکل حساسیت دارید ، می توانید به مرحله مدیریت بروید. این شامل قطع یا به حداقل رساندن استفاده از محصولات حاوی نیکل در زندگی روزمره برای جلوگیری از واکنش های آلرژیک در آینده می شود.

محرک های آلرژی

حرف پایانی درباره آلرژی

قرار گرفتن در معرض آلرژن ها می تواند واکنش های شدید ایمنی را در فرد ایجاد کند. بنابراین ، بهترین راه برای جلوگیری از آلرژی ، اجتناب از قرار گرفتن در معرض عوامل محرک است.

علاوه بر این ، می توانید از داروهای پیشگیرانه یا اورژانسی برای مدیریت بیماری کمک بگیرید. همچنین می توانید در مورد ایمونوتراپی آلرژن با پزشک خود مشورت کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.