چطور فرصت های خود را برای کسب خوشبختی چند برابر کنیم؟

چگونه فرصت های خود را برای خوشبختی بهبود ببخشید؟

داشتن حس خوشبختی به رشد هماهنگ جنبه های جسمی، ذهنی، اجتماعی و معنوی وجود ما بستگی دارد. آنقدر که می خواهید احساس خوشبختی نمیکنید؟ تعادل را در زندگی خود بررسی کنید و برنامه خود را برای رشد فردی که هستید بازسازی کنید. اگر به شدت درگیر فعالیت های کم تحرک هستید و برای ورزش کردن یا آشپزی سالم وقت نمی گذارید، دریابید که چگونه این فعالیت ها را در برنامه روزانه خود بگنجانید. ما باید جنبه های مختلف وجود خود را پرورش دهیم تا خوشبختی و شادی بیشتری را کسب کنیم.

خوشبختی سلامتی را بهبود می بخشد و تاثیر آن بر طول عمر با فواید سیگار نکشیدن قابل رقابت است. حس خوشبختی طول عمر را در افراد مبتلا به بیماری شدید افزایش نمی دهد، اما باعث افزایش طول عمر در افراد سالم می شود.

حس خوشبختی

شاد بودن باعث میشود حس خوشبختی داشته باشید

شادی واقعی می تواند ما را از برخی از اثرات مضری که سیستم عصبی سمپاتیک و به طور کلی استرس بر سیستم قلبی عروقی ما می گذارد محافظت کند. سیستم عصبی سمپاتیک تحت شرایطی فعال می شود که باعث ایجاد واکنش ترس، فرار یا مبارزه در ما می شود. در افراد چاق یا فشار خون بالا، سیستم عصبی سمپاتیک بیش فعال است.

دکتر A. Steptoe و همکارانش داده هایی را از مردان و زنان میانسال جمع آوری کردند. آنها دریافتند که مستقل از سن، وضعیت اجتماعی-اقتصادی و ناراحتی روانی، افراد شاد کورتیزول بزاقی کمتری داشتند، چه در روزهای کاری و چه در روزهای غیر کاری، کاهش پاسخ فیبرینوژن و استرس و در مردان، ضربان قلب  کمتری داشتند. شادی با فشار خون سیستولیک رابطه معکوس داشت. به عبارت دیگر، شادی می تواند هورمون استرس کورتیزول و خطر لخته شدن خون را کاهش دهد، ضربان قلب را کاهش دهد، تغذیه بهتر عضله قلب را تقویت کند و به محافظت از ما در برابر فشار خون بالا کمک کند.

یک مطالعه روی ۲۸۶ نوجوان نشان داد که نوجوانانی که احساس شادی بیشتری داشتند علائم آسیب‌شناسی روانی کمتر، مشکلات رفتاری کمتر، تحصیلات بهتر، سازگاری اجتماعی بالا، عزت نفس بالا، بسیاری از رفتارهای مشارکتی، بسیاری از مهارت‌های اجتماعی مناسب  داشتند.

 انتظارات واقع بینانه داشته باشید

شادی اغلب یک محصول جانبی است. خود شیفتگی در جستجوی خوشبختی خود نتیجه معکوس دارد. افرادی که برای خوشبختی تلاش می کنند ممکن است در نهایت وضعیت بدتری نسبت به زمانی که شروع کردند به پایان برسانند. انتظار اینکه این چیزها باید شما را خوشحال کند می تواند منجر به ناامیدی و کاهش شادی شود. داشتن روابط اجتماعی سالم قوی‌ترین عنصر سازنده خوشبختی در مقایسه با پول یا شناخت بیرونی حاصل از شهرت یا موفقیت است.

عاقلانه روی دیگران سرمایه گذاری کنید

کمک به دیگران به روش های عاقلانه و متعادل می تواند سودهای بزرگی در شادی به همراه داشته باشد. قبل از دو سالگی، کودکان نوپا هنگام پذیرایی از دیگران شادی بیشتری نسبت به خود دریافت می کنند.  احساسات و رفتارهای نوع دوستانه (به دیگران) با رفاه، سلامتی و طول عمر بیشتر مرتبط است.

برای کسب خوشبختی ، اعتماد به دیگران را پرورش دهید

مطمئناً باید مراقب باشیم، اما مشکوک بودن به همه باعث تضعیف روحیه ما می شود. به نظر می رسد که هورمون اعتماد اکسی توسین در احساس خوشبختی نقش دارد و با شادی مرتبط است. زنانی که در صورت اعتماد افزایش زیادی در اکسی توسین نشان می دهند، همچنین گزارش می دهند که افرادی که از زندگی رضایت بیشتری دارند کمتر افسرده می شوند. در طی یک مطالعه به زنان ۲۴ دلار از طرف یک غریبه هدیه داده شد. زنانی که بیشترین افزایش اکسی توسین را پس از دریافت این هدیه نشان دادند، از زندگی خود رضایت بیشتری داشتند، در برابر عوارض جانبی انعطاف پذیری بیشتری نشان دادند و کمتر احتمال داشت که افسرده شوند.

خودکنترلی را در تمام جنبه های زندگی خود پرورش دهید

“خودکنترلی ظرفیتی برای تغییر و تنظیم تمایلات پاسخ غالب است که منجر به مهار رفتارهای نامطلوب می شود و در عین حال رفتارهای مطلوب را برای حمایت از تعقیب اهداف بلندمدت ترویج می کند.” خودکنترلی ما را قادر می سازد تا اهداف رقابتی را مدیریت کنیم. یک مطالعه مشاهده‌ای ۴۱۴ شرکت‌کننده میانسال را در مورد خودکنترلی ارزیابی کرد و از آنها در مورد رضایت از زندگی در حال حاضر و گذشته پرسید. محققان یک ارتباط قوی بین سطوح بالاتر خودکنترلی و رضایت از زندگی پیدا کردند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “چگونه با دیگران همدردی کنیم؟ این جمله ها بهترین اند” را نیز مطالعه بفرمایید.      

به محیط های سرسبز بروید

فقط ۵ دقیقه پیاده روی، دوچرخه سواری یا باغبانی در یک محیط سبز باعث بهبود خلق و خو و ارتقای سلامت روان می شود. بررسی ۱۱ مطالعه نشان داد که در مقایسه با ورزش در محیط های سرپوشیده، ورزش در محیط های طبیعی با احساس جوانی بیشتر و افزایش انرژی همراه است. شرکت‌کنندگانی که در فضای باز ورزش می‌کردند، تنش، سردرگمی، خشم و افسردگی کمتری را تجربه کردند. آنها لذت و رضایت بیشتری از فعالیت در فضای باز را گزارش کردند و اظهار داشتند که احتمال بیشتری دارد این فعالیت را در تاریخ بعدی تکرار کنند.

پیاده روی گروهی در طبیعت با کاهش قابل توجه افسردگی، استرس کمتر و افزایش سلامت روان و رفاه مرتبط است.

برای کسب خوشبختی ، معنویت را پرورش دهید

کسب خوشبختی

جانستون ۲۰۰ نفر و تأثیرات اعتقادات مذهبی آنها بر سلامتی آنها مورد مطالعه قرار داد. در این پژوهش دو گروه وجود داشت: کسانی که دارای باورهای دینی مثبت بودند با کسانی که باورهای مذهبی منفی داشتند مقایسه شدند. باورهای مذهبی منفی سلامت روان و شادی را خراب می کند.

داشتن هر درجه ای از باور معنوی منفی به پیامدهای سلامت ضعیف تر کمک می کند. همچنین، افرادی که به آنها چسبیده بودند نسبت به کسانی که باورهای مثبت داشتند، درد بیشتری را گزارش کردند. افراد دارای باورهای معنوی منفی نیز گزارش کردند که کمتر در اعمال مذهبی شرکت می کنند و دارای سطوح پایین تری از معنویت مثبت و بخشش هستند. همین مطالعه نشان داد که وقتی مردم اعتقاد راسخ داشتند که خدا آنها را دوست دارد و آنها را می بخشد، علیرغم کاستی هایی که داشتند، به طور قابل توجهی از سلامت روانی بهتری برخوردار بودند.

با این حال، ایمان به خدای مهربون و پرداختن به عبادت و نماز باعث سلامتی می شود. مطالعه دیگری نشان داد که افرادی که به مذهب و معنویت عمل می کنند، سلامت جسمی و روانی بهتری نسبت به افرادی که انجام نمی دهند، گزارش کرده اند. بدون سلامت روان، رسیدن به خوشبختی تقریبا غیرممکن است. انجام مذهب یا معنویت ممکن است به رفع عواقب منفی بیماری های مزمن کمک کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.