چرا گاهی بعد از عوض کردن آب تنگ ، ماهی میمیرد؟

 ماهی ها به سادگی در تنگ یا آکواریوم شنا می کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که تماشای ماهی‌ها در حال شنا در آکواریوم یا تنگ هایشان آرامش‌بخش و سرگرم کننده است. با این حال، آنها نیاز به رسیدگی دارند ، زیرا هر مخزن ماهی نیاز به تمیز کردن منظم و تعویض آب دارد. این باید با دقت انجام شود، در غیر این صورت ماهی می تواند بمیرد. برای جلوگیری از این خطر، کثیف ماندن مخزن راه حل نیست. حالا چرا گاهی اوقات بعد از عوض کردن آب ماهی آنها میمیرند ، جواب این پرسش در زیر آورده شده است.

چرا گاهی اوقات ماهی پس از تغییر آب میمیرد؟

چرا تمیز کردن تنگ و عوض کردن آب ماهی مهم است؟

همانطور که هر خانواده ای زباله تولید می کند، ماهی نیز سهم خود را در تولید زباله دارد. آنها در همان آبی که در آن شنا می کنند به دستشویی می روند و تمام غذای ماهی نخورده در ته آن می نشیند. خاک نیز از محیط اطراف وارد تنگ می شود. همه این ضایعات، به ویژه مدفوع و ادرار ماهی، سطح نیترات و آمونیاک آب را افزایش می‌دهد و باعث رشد جلبک‌ها و باکتری‌ها می‌شود و تنگ کثیف میشود و رنگ آب تغییر میکند.

آمونیاک در غلظت های کم ایمنی ماهی را کاهش می دهد و منجر به رشد ضعیف می شود و در غلظت های بالاتر آمونیاک می تواند برای دوستان باله دار ما کشنده و خطرناک باشد. ما نمی توانیم از افزایش سطح آمونیاک در مخزن جلوگیری کنیم، زیرا این آمونیاک به دلیل متابولیسم ماهی تولید می شود. هرچه بیشتر به ماهی غذا بدهید، به ناچار آمونیاک بیشتری تولید می کند. به همین دلیل مهم است که به ماهی خود بیش از حد غذا ندهید.

با ادامه دادن غذا به ماهی، سطح فسفر آب نیز افزایش می یابد، زیرا غذای ماهی حاوی فسفر است. سطوح بالای فسفر باعث رشد جلبک می شود که می تواند به عنوان یکی دیگر از شاخص های بصری کیفیت آب مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه بر این، تغییرات آب به پر کردن سطوح اکسیژن محلول در مخزن کمک می کند، که ماهی برای تنفس به آن نیاز دارد، بنابراین تعویض آب به اندازه به افزایش طول عمر ماهی خانگی شما کمک می کند.

همانطور که گفته شد، ترفند این است که این کار را به درستی انجام دهید، در غیر این صورت ممکن است ماهی از شوک بمیرد!

چرا گاهی اوقات ماهی پس از تغییر آب میمیرد؟

تغییر ناگهانی تمام آب در آکواریوم یا تنگ باعث شوک ماهی می شود. تصور کنید کسی شما را از خانه تان بگیرد و در مدت سه دقیقه در یک خانه کاملا جدید بگذارد! این شما را شگفت زده می کند، درست است؟ ماهی ها دوباره در همان مخزن هستند، اما محیط کاملاً تغییر کرده است.

سطوح مواد مغذی، اکسیژن، آمونیاک و نیترات همه به سرعت تغییر کرده است. اگر آب جدید به طور ناگهانی از شیر آب اضافه شود، حتی دمای آب نیز متفاوت است. این ماهی را می ترساند و بیچاره ها را در حالت شوکه و استرس قرار می دهد. استرس بیش از حد کشنده است، بنابراین تغییر تدریجی آب در طول زمان ضروری است.تغییرات ناگهانی آب می تواند باعث مرگ ماهی شود. به جای تعویض کل مخزن، باید مقداری از آب قدیمی را بردارید و مقداری آب تازه اضافه کنید.

پیشنهاد می کنیم مقالهمدت بارداری در حیوانات مختلف چقدر است؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

آب تنگ ماهی را چگونه باید عوض کرد؟

توصیه می شود هر بار حدود ۱۰ تا ۲۵ درصد از آب مخزن ماهی را تغییر دهید. به این ترتیب، اکوسیستم تنگ به شدت از تعادل خارج نمی شود. محیط به طور ناگهانی برای ماهی ها تغییر نمی کند، بنابراین سازگاری آنها را آسان تر می کند.

برای رشد ماهی، کیفیت آب باید ثابت باشد، بنابراین تغییر منظم بخش کوچکی از آب برای ماهی سالم‌تر است. اگر تمام آب مخزن را در فواصل زمانی کمتر تغییر دهید، ماهی باید به کیفیت های مختلف آب خود را تنظیم کند. بهترین کار تعویض هفتگی جزئی آب است.
با این حال، هر چند وقت یکبار، تمرین خوبی است که ماهی را بیرون بیاورید و تنگ را تمیز کنید. قارچ و سایر میکروب‌ها می‌توانند در گوشه‌هایی از مخزن که تمیز کردن آن‌ها با تغییرات جزئی آب سخت است، مستقر شوند.

با این حال، همه میکروب ها مضر نیستند. برخی از باکتری های تثبیت کننده نیتروژن مانند نیتروزوموناس و نیتروباکتر به حفظ سطح آمونیاک و نیترات کمک می کنند. بنابراین با تعویض تمام آب مخزن، باکتری های نامطلوب از بین می روند.

قبل از اینکه تمام آب را از مخزن خارج کنید، یک کاسه بزرگ را پر از آب کنید و قبل از انتقال ماهی به آن، حداقل چند ساعت آن را کنار بگذارید. این کار به ته نشین شدن آب در محیط و شباهت بیشتر به آب آکواریوم کمک می کند.

نکته مفید دیگر: اگر از آب لوله کشی کلردار استفاده می کنید، قرار دادن آب برای چند روز در فضای باز باعث تبخیر کلر می شود.

نتیجه کلی درباره نگهداری از ماهی ها در تنگ و آکواریوم

آب تنگ ماهی را چگونه باید عوض کرد؟

پس از خواندن این مطلب، مطمئن هستم که دیگر فکر نمی کنید (اگر فکر می کردید) که نگهداری از ماهی ها آسان خواهد بود. از آنجایی که ماهی ها در مخازن آب سرپوشیده زندگی می کنند، آنها برای تامین هر چیزی که نیاز دارند، تنها به مراقبین خود وابسته هستند.

قبل از آوردن ماهی به خانه، لطفاً در مورد زیستگاه طبیعی و الزامات آن به دقت مطالعه کنید. شما باید غذای مورد نظر، دما، شوری، pH و خلوص آب را در نظر بگیرید. نوارهای تست pH بسیار آسانی وجود دارد که می توان آنها را خریداری کرد. برخی از ماهی ها نیز ممکن است بسته به میزان متابولیسم آنها نیاز به تغییرات مکرر آب داشته باشند. PH و سطوح آلاینده را به دقت کنترل کنید و امیدوارم ماهی شما عمر طولانی و سالمی داشته باشد!

1.5/5 - (2 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.