چرا میل جنسی در دوران یائسگی کاهش می یابد؟

در دوران گذار به یائسگی، زنان کاهش تولید هورمون‌های جنسی – به‌ویژه استروژن – را تجربه می‌کنند که تغییراتی را در سطح فیزیکی و ذهنی به همراه دارد. در این میان، یکی از آزاردهنده ترین موارد کاهش میل جنسی است که می تواند زندگی زن و شوهری را تحت تاثیر قرار دهد. یائسگی به خودی خود دلیل مستقیم کاهش میل جنسی نیست. با این حال، علائم معمول این مرحله، مانند گرگرفتگی، خشکی واژن، تعریق شبانه، دیسپارونی و تغییرات عاطفی، ارتباط زیادی با از دست دادن علاقه جنسی دارند.

نقطه شروع این است که بفهمیم چرا انگیزه و میل جنسی در این دوره از زندگی کاهش می یابد. پس از شناسایی علل احتمالی، اقدامات متعددی برای کاهش این عوارض و بهبود کیفیت زندگی جنسی وجود دارد. به خواندن ادامه دهید!

علت کاهش میل جنسی در دوران یائسگی

در اکثر زنان – نه همه – میل جنسی با افزایش سن کاهش می یابد، به خصوص در هنگام رسیدن به مرحله یائسگی. اگرچه این وضعیت می تواند در مردان نیز رخ دهد، داده های انجمن یائسگی آمریکای شمالی نشان می دهد که دو تا سه برابر بیشتر در زنان شایع است.

با شروع سن ۴۰ سالگی (پری یائسگی)، نزدیک به پایان سال های باروری، تولید هورمون های جنسی (استروژن و تستوسترون) شروع به کاهش می کند. بعدها، در دوران یائسگی و بعد از آن، این تغییرات هورمونی بیشتر مشهود است و تأثیر زیادی بر عملکرد جنسی می گذارد.

برای درک بهتر، مهم است که به یاد داشته باشید که هم استروژن و هم تستوسترون با افزایش برانگیختگی در سطح مغز و با بهبود عروق و روانکاری در ناحیه تناسلی در میل جنسی دخالت می کنند.

تستوسترون که به عنوان یک هورمون مردانه شناخته می شود، توسط زنان نیز ترشح می شود و باعث تحریک حواس و میل جنسی می شود. کاهش آن به اندازه استروژن ناگهانی نیست، اما بر کاهش میل تأثیر می گذارد. با این حال، عوامل مرتبط دیگری نیز وجود دارد.

خشکی واژن

یکی از علائم اصلی مرتبط با کاهش میل جنسی در دوران یائسگی، خشکی واژن است. با کاهش ترشح استروژن، خون رسانی به واژن محدود می شود.

نتیجه؟ عدم روانکاری که باعث نازک شدن و حساس شدن بافت های واژن می شود. خشکی می تواند منجر به آتروفی واژن، تحریک و سایر علائمی شود که رابطه جنسی را ناراحت کننده می کند.

 دیسپارونیا

درد حین مقاربت که به آن دیسپارونی می گویند، دلیل دیگری است که باعث می شود بسیاری از زنان از فعالیت جنسی در حین و بعد از یائسگی اجتناب کنند. این مربوط به عدم روانکاری واژن است. با این حال، ممکن است به دلیل سایر مشکلات زنان و زایمان رخ دهد.

گرگرفتگی و تعریق

سطوح پایین استروژن باعث تغییر در هیپوتالاموس می شود که بخشی از مغز است که به عنوان ترموستات بدن عمل می کند. در نتیجه، حساسیت بیشتری نسبت به تغییرات دمای بدن وجود دارد که با گرگرفتگی مداوم و تعریق زیاد ظاهر می شود. برای زنان یائسه، آن احساس گرما آنقدر شدید و غیرقابل تحمل می شود که تصور صمیمیت ناخوشایند و غیرقابل تصور است.

 

علت کاهش میل جنسی در دوران یائسگی

اختلالات خواب

عدم تعادل هورمونی که با یائسگی رخ می دهد بر کیفیت خواب و اتفاقاً بر تمایل جنسی تأثیر می گذارد. با ایجاد تغییرات وازوموتور، مانند گرگرفتگی فوق، خواب ممکن است قطع شود.

علاوه بر این، ملاتونین، هورمونی که چرخه های بیداری و خواب را تنظیم می کند، کاهش می یابد. همه اینها آرامش خواب را با تمام اثراتی که در پی دارد به خطر می اندازد. زن بیشتر احساس خستگی، تحریک پذیری، مضطرب، افسردگی می کند که تاثیرات خود را بر زندگی جنسی او می گذارد.

استرس و اضطراب

تغییرات در فعالیت هورمونی در دوران یائسگی نیز خود را در خلق و خوی نشان می دهد. مستعد ابتلا به استرس، اضطراب، افسردگی و افسردگی بیشتر است، به همین دلیل است که از دست دادن علاقه به رابطه جنسی رایج است.

چه دمنوش هایی به تسکین علائم یائسگی کمک می کنند؟

باورهای منفی در مورد سن

باورهای نادرستی در مورد رابطه جنسی و یائسگی در جامعه ایجاد شده است. اعتقاد بر این است که این پایان زندگی جنسی است. اینکه دیگر نمی توان لذت را تجربه کرد یا اینکه فعالیت مخاطره آمیز است. برخی از زنان حتی دیگر احساس جذابیت نمی کنند و از تغییرات فیزیکی که آشکارتر می شوند احساس خجالت می کنند.

هیچ چیز دور از واقعیت نیست! حقیقت این است که هنوز هم می توان زندگی جنسی با کیفیت خوبی داشت. اگرچه صمیمیت نسبت به سنین دیگر دستخوش تغییراتی می شود، اما می توان از آن لذت کامل برد.

بیماری های زمینه ای

تغییرات فیزیکی که بدن با افزایش سن متحمل می شود و نوسانات هورمونی، خطر ابتلا به بیماری ها را پس از یائسگی افزایش می دهد. اختلالات قلبی عروقی، دیابت، بی اختیاری ادرار، آرتریت، پوکی استخوان و غیره بر میل جنسی تأثیر می گذارند.

بسیاری از این موارد نه تنها سطح انرژی و احساس خوب بودن را کاهش می دهند، بلکه حرکات بدن را نیز محدود می کنند. با این کار، روابط جنسی نیز تحت تأثیر قرار می گیرد، هم به دلیل میل جنسی کم و هم عملکرد در آنها.

آیا همه زنان در دوران یائسگی میل جنسی خود را از دست می دهند؟

همه زنان در دوران یائسگی علاقه جنسی خود را از دست نمی دهند. اگرچه تغییرات هورمونی اجتناب ناپذیر است، اما علائم می تواند در هر فردی با شدت های مختلف متفاوت باشد. بنابراین، کسانی که تمایل به احساس خستگی، خفگی و استرس دارند، بیشتر از تماس های جنسی اجتناب می کنند.

با این حال، ممکن است یائسگی نیز میل جنسی را افزایش دهد. با احساس آزادی بیشتر، بدون خطر بارداری، با آگاهی بیشتر از ترجیحات جنسی و تجربه بیشتر، برخی از زنان در این مرحله از رابطه جنسی لذت بیشتری می برند.

 

آیا همه زنان در دوران یائسگی میل جنسی خود را از دست می دهند؟

چگونه میل جنسی را در دوران یائسگی بازیابی کنیم؟

یائسگی پایان یک زندگی جنسی لذت بخش نیست. حتی با تغییراتی که در سطح جسمی و روحی ایجاد می کند، می توان هم به تنهایی و هم به عنوان زوج از آن لذت برد. نقطه شروع این است که درک کنیم که روال ها تغییر می کنند، همانطور که توانایی هیجان زده شدن یا رسیدن به ارگاسم تغییر می کند.

با در نظر گرفتن این موضوع، توصیه می‌شود یک سری از استراتژی‌ها را اجرا کنید که به شما امکان می‌دهد میل جنسی را تحریک کنید، اما مهم‌تر از همه، از سلامت جنسی در تمام جنبه‌های آن مراقبت کنید. در زیر، ۸ توصیه را به تفصیل شرح می دهیم.

با متخصص زنان مشورت کنید

یکی از اولین اقدامات برای بازیابی میل جنسی در دوران یائسگی، مشورت با متخصص زنان است. متخصص می‌تواند تغییراتی را که در این مرحله تجربه می‌کنید کاملاً زیر نظر داشته باشد و البته شما را به سمت عادات و درمان‌های مقابله با آن راهنمایی می‌کند.

به همین ترتیب، آنها به شما در مورد چگونگی کاهش خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی (STD) – که بدون اقدامات احتیاطی کافی پنهان می ماند – توصیه می کنند و به شما کمک می کنند که آیا شرایط زمینه ای وجود دارد که ممکن است بر کیفیت زندگی جنسی شما تأثیر منفی بگذارد یا خیر. در این صورت او شما را به متخصصان دیگر ارجاع می دهد.

 سبک زندگی سالم را حفظ کنید

اجرای عادات سالم برای کاهش علائمی که می تواند میل جنسی را کاهش دهد بسیار مهم است. از این نظر، سعی کنید از یک رژیم غذایی متنوع و سالم، سرشار از میوه ها، سبزیجات، حبوبات، غلات کامل، آجیل، دانه ها، گوشت ها و چربی های سالم (مانند روغن زیتون و آووکادو) استفاده کنید.

موارد فوق را با تمرینات بدنی متوسط ​​روزانه (حداقل ۲۰ دقیقه) و همچنین تکنیک های تمدد اعصاب، مصرف آب فراوان و خواب با کیفیت خوب ترکیب کنید. فراموش نکنید که از مصرف بیش از حد غذاهای فوق فرآوری شده و سیگار کشیدن خودداری کنید.

 از روان کننده ها استفاده کنید

خشکی واژن ناشی از کاهش استروژن را می توان با استفاده از روان کننده ها برطرف کرد. در حال حاضر، آنها در ترکیبات مختلف، بر اساس آب، روغن یا سیلیکون در دسترس هستند. استفاده از آن قبل از روابط جنسی از اصطکاک، درد و سایر ناراحتی ها جلوگیری می کند.

ارتباط زوجین را تقویت می کند

دانستن اینکه زوجین در مورد تغییراتی که یائسگی به همراه دارد نیز برای ادامه داشتن یک زندگی جنسی کامل مهم است. برای بیان فقدان تمایل و پرداختن به راه حل های احتمالی، ارتباط خوبی لازم است.

بسیاری از اوقات، از دست دادن علاقه به رابطه جنسی با تابوها، خواسته های ارضا نشده یا مشکلات رابطه ای است که حل نشده است. صحبت در مورد همه این مسائل و همچنین درک فرآیندهای این مرحله جدید باعث تقویت صمیمیت می شود.

 

چگونه میل جنسی را در دوران یائسگی بازیابی کنیم؟

زمان کافی را برای پیش بازی صرف کنید

پیش بازی قبل از رابطه جنسی در تمام مراحل زندگی مهم است. با این حال، در طول یائسگی آنها نیاز به توجه ویژه دارند، زیرا حساسیت و توانایی برانگیختگی کاهش می یابد. باید زمان بیشتری را به رابطه دهانی و تحریک قبلی اختصاص داد تا برخوردها لذت مطلوب را ایجاد کند.

 تمرینات کف لگن را انجام دهید

با گذشت سالها و حتی بیشتر از آن پس از گذر از تغییرات یائسگی، کف لگن ضعیف می شود. این وضعیت معمولا باعث ایجاد ناراحتی در حین مقاربت و مشکل در رسیدن به ارگاسم می شود.خوشبختانه یک سری تمرینات وجود دارد که به تقویت این ناحیه کمک می کند مانند تمرینات کگل که در آن ماهیچه ها سفت و شل می شوند.که جریان ادرار را کنترل می کند. اتفاقاً این به جلوگیری از مشکلاتی مانند بی اختیاری ادرار کمک می کند.

 مکمل های گیاهی را امتحان کنید

برخی از گیاهان به دلیل ترکیباتشان برای افزایش میل جنسی استفاده می شوند. آنها اغلب حاوی فیتواستروژن هستند که به کاهش اثرات کاهش استروژن در دوران یائسگی کمک می کند. برخی دیگر آداپتوژن هستند، بنابراین به بدن کمک می کنند به استرس و کمبود انرژی واکنش بهتری نشان دهد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.