چرا موقع درس خواندن حواسم پرت می‌شود؟

چرا موقع درس خواندن حواسم پرت می‌شود؟

برای این‌که بتوانید با حواس‌پرتی خود به خوبی مقابله کنید، لازم است در قدم اول منشأ حواس پرتی تان را دریابید. حواس پرتی یا منشأ ذهنی و درونی دارد یا منشأ بیرونی و محیطی.

در ادامه نکات بیشتری در همین‌باره مطرح خواهد شد.

حواس‌پرتی‌تان منشأ ذهنی دارد یا بیرونی؟

حواس پرتی درونی و ذهنی، اندیشه‌هایی است که موانعی از قبیل درد، رنج، غم و غصه، نگرانی، گرسنگی و تشنگی را بر سر راه توجه دقیق به مطالعه و تمرکز می‌گذارد. حواس پرتی بیرونی و محیطی، آن چیزهایی است که به محیط پیرامون فرد ارتباط پیدا می‌کند یا تحریکات غیر عادی مانند نور شدید و نور ضعیف، صداهای ناهنجار، رادیو و تلویزیون، سرما و گرما و نظایر آن‌ها که از سوی حواس مختلف انسان ایجاد می‌شود.

به مشکلات فکر نکنید

اگر مشکلات شخصی، اجتماعی، خانوادگی و … باعث برهم خوردن تمرکز حواس تان می شود؛ بدانید زندگی هیچ فردی، خالی از مشکل نیست و ذهن هیچ فردی خالی محض نیست. از طرف دیگر فقط با فکر کردن و مشغولیت ذهنی درباره چنین مشکلاتی، هیچ دردی دوا نخواهد شد. پس به خود تلقین کنید هنگام درس یا مطالعه، ذهن خود را از آن مسائل برهانید. هنگام مزاحمت افکار، به خودتان قول بدهید در این باره خواهم اندیشید و زمانی را برای این کار در شبانه روز اختصاص دهید.

در بهترین زمان روز مطالعه کنید

برنامه مطالعه منظمی داشته باشید و پیوسته برنامه درس خواندن‌تان را تغییر ندهید. یکی از راه‌های برقراری تمرکز حواس، این است که مطالعه در آن ساعت از روز انجام شود که برای فرد مناسب‌تر است. تعیین مناسب‌ترین زمان برای مطالعه به عادات فردی بستگی دارد. برخی افراد عادت دارند تا نیمه‌های شب بیدار بمانند و با استفاده از سکوت و آرامش شبانه، با خیالی راحت و آسوده مطالعه کنند و برخی دیگر، عادت دارند شب زود بخوابند و صبح زود از خواب بیدار شوند و به مطالعه بپردازند. با این توصیف، تعیین زمان و مقدار مطالعه، باعث آگاهی از تمام زمینه‌های مطالعه، برقراری تمرکز حواس، سردرگم نشدن، جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی و فهم بهتر مطالب می‌شود.

در کتابخانه فقط درس بخوانید

مکان مطالعه باید فقط برای مطالعه باشد نه کارهای دیگر تا هنگام حضور در این مکان، فقط افکار درسی در ذهن‌تان باشد. بنابراین از بردن گوشی یا وسایل دیگر به کتابخانه خودداری کنید. اگر هر روز هنگام مطالعه در محل معینی باشید، کم‌کم ذهنتان عادت می‌کند به محض رسیدن به آن اتاق، آماده تمرکز حواس و فراگیری شود. بنابراین، ثابت بودن مکان مطالعه و مشخص بودن آن، به علت دسترسی به آن مکان و فراهم بودن وسایل مورد نیاز از قبیل کتاب های درسی، دفاتر، خط‌کش، قلم و نظایر آن برای مطالعه، موجب تمرکز حواس بیشتر و آمادگی ذهنی هنگام مطالعه می‌شود.

از یادداشت برداری کمک بگیرید

همیشه برای مطالعه ، کاغذ و قلمی داشته باشید و نت‌برداری کنید یا خلاصه‌ای از مطالب را یادداشت کنید تا در فضای روانی درس و مطالعه قرار داشته باشید، نه این‌که به دنبال افکار و ذهنیات خود باشید.

نویسنده : فرزانه عطاران / مشاور تحصیلی / خراسان

امیدواریم از مطلب “چرا موقع درس خواندن حواسم پرت می‌شود؟ ” استفاده کرده باشید. نظر خود را در خصوص این مطلب با ما در میان بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.