چرا در یک ماه دو پریود می شوم؟

چرا در یک ماه دو پریود می شوم؟

متوسط چرخه قاعدگی ۲۸ روز طول می کشد اما می تواند از ۲۴ تا ۳۸ روز متغیر باشد. اگر سیکل قاعدگی کوتاهتر باشد، فرد می تواند دو بار در ماه پریود شود.در حالی که تغییرات گاه به گاه در چرخه قاعدگی غیرعادی نیست، تجربه چندین بار ، دو قاعدگی در یک ماه ممکن است نشان دهنده یک مشکل اساسی باشد.

علت احتمالی دو بار پریود شدن در یک ماه

۱٫ اختلال یک بار نگران کننده نیست

داشتن دو قاعدگی در یک ماه همیشه نشانه مشکل نیست.یک فرد ممکن است گهگاه چرخه قاعدگی کوتاه تری داشته باشد که شامل دو دوره در ماه می شود.پس از این، ممکن است قاعدگی آنها به چرخه عادی خود بازگردد.

این تغییر گاه به گاه به این دلیل است که پزشکان قبل از تشخیص یا پیشنهاد درمان به دنبال الگوهای ثابت خونریزی مکرر هستند، مگر اینکه عفونت یا مشکل جدی تری وجود داشته باشد.

۲٫ سن کم

سیکل های قاعدگی نامنظم در نوجوانی که به تازگی پریود شده اند رایج است.افراد در دوران بلوغ سیکل‌های قاعدگی کوتاه‌تر یا گاهی طولانی‌تر دارند، که ممکن است منجر به دو قاعدگی در یک ماه شود.سطح هورمون در دوران بلوغ به طور قابل توجهی نوسان می کند. تحقیقات نشان می دهد که چرخه قاعدگی یک فرد جوان از زمان شروع قاعدگی حدود ۶ سال طول می کشد تا منظم شود.

۳٫ اندومتریوز علت دو بار پریود شدن در یک ماه

اندومتریوز وضعیتی است که در آن بافتی شبیه به بافت رحم در سایر نواحی بدن رشد می کند.اندومتریوز می تواند باعث درد شکم، گرفتگی غیرطبیعی و خونریزی نامنظم شود. گاهی اوقات، خونریزی می تواند به اندازه ای سنگین باشد که شبیه دوره ای دیگر به نظر برسد.پزشک در برخی شرایط می تواند آندومتریوز را با استفاده از معاینه لگن و سونوگرافی تشخیص دهد. با این حال، یک جراحی جزئی به نام لاپاراسکوپی تنها راه قطعی برای تشخیص این بیماری است.

۴٫ قبل از یائسگی

قبل از یائسگی به سال‌های منتهی به یائسگی اشاره می‌کند که هورمون‌های فرد شروع به تغییر می‌کنند.قبل از یائسگی ممکن است تا ۱۰ سال طول بکشد. در طول این مدت، افراد اغلب چرخه های قاعدگی نامنظم را تجربه می کنند، از جمله داشتن سیکل های کوتاه تر یا طولانی تر، پریود شدن دوره ها، یا تجربه خونریزی شدیدتر یا خفیف تر.زمانی که فردی برای ۱۲ ماه متوالی پریود نشده باشد، در دوران یائسگی است.

چرا در یک ماه دو پریود می شوم؟

۵٫ مشکلات تیروئید و دو بار پریود شدن در یک ماه

مشکلات تیروئید ممکن است باعث تغییر در پریود شود.تیروئید تنظیم کننده فرآیندهای هورمونی در بدن است.این غده کوچک پروانه ای شکل درست در جلوی گلو قرار دارد و عملکردهایی مانند دمای بدن و متابولیسم را کنترل می کند.

سیکل های قاعدگی نامنظم یک علامت شایع مرتبط با مشکلات تیروئید است. این هم در کم کاری تیروئید یا کم کاری تیروئید و هم در پرکاری تیروئید یا پرکاری تیروئید صادق است.

علائم کم کاری تیروئید عبارتند از:

همیشه احساس سرما می کند
یبوست
احساس خستگی همیشه
خونریزی شدید قاعدگی
پوست رنگپریده
صورت پف کرده
ضربان قلب آهسته
افزایش وزن غیر قابل توضیح

علائم پرکاری تیروئید عبارتند از:

همیشه احساس گرما می کند
برآمدگی چشم ها
اسهال یا حرکات مکرر روده
مشکل در خوابیدن
تحریک پذیری
ضربان قلب سریع
کاهش وزن غیر قابل توضیح
هر دو بیماری قابل درمان هستند، بنابراین افراد اگر فکر می کنند ممکن است به بیماری تیروئید مبتلا باشند باید به پزشک مراجعه کنند.

۶٫ فیبروم رحم

فیبروم های رحمی توده هایی هستند که در رحم ایجاد می شوند. فیبروم ها معمولا سرطانی نیستند، اما می توانند باعث خونریزی، به ویژه خونریزی شدید قاعدگی شوند.

علائم اضافی فیبروم می تواند شامل موارد زیر باشد:

احساس پری یا فشار در لگن
تکرر ادرار
درد کمر
درد هنگام رابطه جنسی
در حالی که پزشکان نمی‌دانند چه چیزی باعث ایجاد فیبروم رحم می‌شود، اما می‌دانند که این فیبروم‌ها در خانواده‌ها ایجاد می‌شوند و تغییرات در سطح هورمون‌ها می‌تواند بر آنها تأثیر بگذارد.پزشکان اغلب می توانند با انجام معاینه لگنی یا انجام مطالعات تصویربرداری، مانند سونوگرافی، این بیماری را تشخیص دهند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “همه چیز درباره عادت ماهیانه یا پریود” را نیز مطالعه بفرمایید.      

چه زمانی باید برای دو بار پریود شدن در یک ماه به پزشک مراجعه کرد؟

اگر فردی دو بار در ماه پریود شود و این اتفاق برای ۲ تا ۳ بار رخ دهد، باید به پزشک مراجعه کند.

زنان همچنین باید در مورد خونریزی های شدید مانند عبور لخته های خونی به اندازه یک چهارم یا بیشتر یا خونریزی از طریق یک یا چند پد یا تامپون در هر ساعت با پزشک صحبت کنند.

سایر علائم پریود که فرد باید در مورد آنها با پزشک صحبت کند عبارتند از:

احساس ضعف
درد یا خونریزی در حین مقاربت
درد لگن
تنگی نفس
تغییرات وزن غیرقابل توضیح، از جمله افزایش یا کاهش وزن

پریودهای مکرر می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد که نیاز به درمان دارد.

پریود شدن بیش از حد نیز می تواند منجر به از دست دادن خون شود که منجر به کم خونی یا کاهش شمارش خون می شود، بنابراین ضروری است که به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

در حالی که تغییرات در چرخه قاعدگی در دوران بلوغ و در سال‌های منتهی به یائسگی شایع‌تر است، این تغییرات در دهه‌های ۲۰ و ۳۰ سالگی افراد عادی نیست.

اگر فردی اغلب در یک ماه دو دوره قاعدگی داشته باشد، این ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای باشد که می تواند درمان شود.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.