چرا با سرگیجه از خواب بیدار می شوم؟

بیرون آمدن از رختخواب می تواند به اندازه کافی سخت باشد و بیدار شدن با سرگیجه فقط کار را سخت تر می کند.اگر هر چند وقت یک بار با سرگیجه از خواب بیدار می شوید، احتمالاً نیازی به نگرانی نیست. اکثر مردم گاهی اوقات در صبح دچار سرگیجه می شوند. اما شاید شما مرتباً با سرگیجه از خواب بیدار می شوید. دلایل رایج احساس سرگیجه بعد از بیدار شدن از خواب عبارتند از:

فشار خون پایین.
سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم (BPPV).
کم آبی بدن
دارو.
آپنه خواب.
نارسایی قلبی.

دکتر جولی هوناکر می گوید: «سرگیجه یکی از شایع ترین دلایلی است که مردم به دنبال مراقبت های پزشکی هستند، اما دلایل زیادی می تواند وجود داشته باشد. با افزایش سن، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری‌ها و مشکلات فشار خونی هستیم که باعث سرگیجه صبحگاهی می‌شوند.»

دکتر هوناکر ارتباط بین این علل و آن احساسات لرزان (سرگیجه) را توضیح می دهد، به علاوه اینکه چه کارهایی می توانید برای یافتن تسکین انجام دهید.

علت سرگیجه صبحگاهی چیست؟

سرگیجه چیست؟

دکتر هوناکر می گوید سرگیجه یک تجربه ذهنی است. نحوه تجربه سرگیجه ممکن است با شخص دیگری متفاوت باشد. افرادی که سبکی سر، سرگیجه یا عدم تعادل را تجربه می کنند ممکن است آن را به عنوان سرگیجه توصیف کنند.»  “بهترین راه برای توصیف سرگیجه، احساس اختلال یا اختلال جهت گیری فضایی نسبت به محیط اطراف است.”

به عبارت دیگر، سرگیجه احساس خاص یا عجیب نسبت به فضای اطراف شماست. سرگیجه این احساس است که شما در حال چرخش هستید یا دنیای اطراف شما با یا بدون حرکت سر و بدن شما در حال چرخش است.

علت سرگیجه صبحگاهی چیست؟

دکتر هوناکر شش دلیل رایج که ممکن است هنگام بیدار شدن از خواب دچار سرگیجه شوید را فهرست می کند:

فشار خون پایین

خوابیدن به پشت، شکم یا پهلو می تواند فشار خون شما را در اول صبح تحت تاثیر قرار دهد. «وقتی دراز می کشید، خون شما در تنه شما جمع می شود. دکتر هوناکر توضیح می دهد که وقتی بلند می شوید، خون به سمت پاها و شکم شما می رود و باعث افت فشار خون می شود. “به طور معمول، بدن می تواند فشار خون شما را به سرعت بازیابی کند. اما زمانی که خیلی کند اتفاق بیفتد، هیپوتانسیون ارتواستاتیک نامیده می شود که می تواند باعث سرگیجه شود.

فشار خون پایین – همچنین به عنوان افت فشار خون ارتواستاتیک یا افت فشار خون وضعیتی شناخته می شود – در افراد مسن شایع تر است. همچنین ممکن است به این دلایل رخ دهد اگر شما:

برخی از انواع داروها (مانند برخی از داروهای ضد افسردگی یا دیورتیک ها) را مصرف کنید.
شرایط سلامتی خاصی مانند مشکلات قلبی یا اختلالات سیستم عصبی داشته باشید.

اما دکتر هوناکر می گوید :”در حالی که افت فشار خون ارتواستاتیک می تواند باعث احساس ناراحت کننده سرگیجه یا سبکی سر در هنگام بیدار شدن شود، اما موقتی است. این باید فقط چند دقیقه طول بکشد، اما اگر به طور منظم این احساسات را تجربه می کنید، خوب است که با یپزشک صحبت کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “هر آنچه باید در مورد سکته مغزی بدانید” را نیز مطالعه بفرمایید.

سرگیجه موضعی حمله ای خوش خیم (BPPV)

این وضعیت می تواند باعث سرگیجه در هنگام بیدار شدن شود. BPPV یک مشکل گوش داخلی است. سیستم تعادل گوش داخلی (دهلیزی) دارای پنج اندام حسی در هر گوش است:

سه کانال نیم دایره: هر یک از این کانال ها را مایع پر می کند. وقتی سر شما حرکت می کند، مایع نیز حرکت می کند. سپس مغز شما موقعیت سر و نحوه حفظ تعادل را می داند.

دو اندام اتولیتی: این اندام ها حاوی ذرات متراکمی به نام اتوکنیا هستند. Otoconia کریستال هایی هستند که به شما کمک می کنند تغییرات جاذبه را حس کنید و تعادل را حفظ کنید. این کریستال ها می توانند از اندام های اتولیت جدا شوند و به قسمت های دیگر گوش شما از جمله کانال های نیم دایره ای حرکت کنند. این حرکت می تواند باعث سرگیجه شود.

«این احساس معمولاً برای چند ثانیه تا یک دقیقه طول می‌کشد. با ته نشین شدن کریستال ها در قسمت دیگری از گوش، آرام می شود. افراد مبتلا به BPPV ممکن است زمانی که برای اولین بار به رختخواب می روند یا در رختخواب غلت می زنند متوجه سرگیجه شوند. “BPPV می تواند علائم ناتوان کننده دیگری از جمله تهوع و استفراغ و مشکل در راه رفتن مستقیم را ایجاد کند.”

 کم آبی بدن علت سرگیجه صبحگاهی

هنگامی که به اندازه کافی مایعات نمی نوشید، حجم خون شما کاهش می یابد – همراه با فشار خون. فشار خون پایین به این معنی است که خون شما کندتر به مغز شما گردش می کند و باعث می شود هنگام بیدار شدن از خواب احساس سرگیجه کنید.

اما پادزهر ساده است. آبرسانی به بدن ممکن است زمان ببرد، بنابراین آب بیشتر بنوشید. کتر هوناکر می‌گوید: اگر دچار کم آبی شدید هستید، تزریق IV با الکترولیت‌ها نیز ممکن است کمک کند.

مصرف برخی دارو

برخی از داروها به دلیل تأثیرشان بر فشار خون یا تداخل با سایر داروها می توانند بعد از بیدار شدن از خواب باعث سرگیجه شوند. این داروها عبارتند از:

آنتی بیوتیک ها.
داروهای ضد افسردگی
ضد صرع.
داروهای ضد روان پریشی
داروهای ضد رتروویروسی
دیورتیک ها
سرکوب کننده های ایمنی
مسکن های اپیوئیدی

 آپنه خواب

اگر آپنه خواب دارید، در طول خواب به طور مداوم نفس نمی کشید. آپنه خواب می تواند از دریافت اکسیژن کافی خون شما جلوگیری کند و منجر به سرگیجه، سبکی سر یا احساس بیهوشی شود.دکتر هوناکر می‌افزاید: «آپنه خواب می‌تواند منجر به مشکلات دیگری مانند سردرد شود که می‌تواند باعث سرگیجه شود».

 نارسایی قلبی علت سرگیجه صبحگاهی

زمانی که نارسایی قلبی دارید، قلب شما نمی تواند خون کافی برای نیازهای بدنتان پمپاژ کند. این مشکل می تواند باعث مشکلات فشار خون شود، که ممکن است هنگام تغییر وضعیت منجر به سرگیجه شود.

دکتر هوناکر می گوید: “ارتباط شناخته شده ای بین نارسایی قلبی، مشکلات عدم تعادل و افزایش خطر افتادن وجود دارد.” افراد مبتلا به مشکلات قلبی عروقی بیشتر مستعد احساس سرگیجه و مشکلات تعادلی هستند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.