پزشکی هسته ای چیست ؟

پزشکی هسته ای چیست ؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”پزشکی هسته ای چیست ؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

پزشکی هسته‌ای، روشی ایمن، بدون درد و کم هزینه برای تشخیص و درمان بسیاری از بیماری‌ها است.

در استفاده تشخیصی مقدار کمی از رادیو داروی ویژه که با رادیو اکتیو نشان دار شده، به بافت یا ارگان آسیب دیده تزریق یا به بیمار خورانده می‌شود.

این مواد در بدن جذب عضو آسیب دیده شده و در آن تجمع می‌کند، سپس با گاما کمرا که قابلیت ردگیری این مواد را دارد از عضو بیمار تصویربرداری می‌شود.

پزشکی هسته‌ای

پزشکی هسته‌ای شاخه‌ای از پزشکی است که با استفاده از پرتوها، اطلاعات تشخیصی از عملکرد اعضای بدن را فراهم می‌کند یا به درمان آن‌ها می‌پردازد. در سال ۱۹۵۰ پزشکی هسته‌ای با بررسی بیماری تیروئید توسط ید ۱۳۱ آغاز شد. در بیشتر موارد، اطلاعات حاصل از پرتوها موجب تشخیص سریع و دقیق بیماری‌های تیروئید، استخوان، قلب، کبد و بسیاری از اندام‌های دیگر می‌شود. استفاده از رادیو ایزوتوپ‌ها به خصوص برای تشخیص و درمان سرطان کاربرد دارد.

بخش پزشکی هسته‌ای هر بیمارستان یا مرکز درمانی جدا از سایر بخش‌های تصویربرداری است. در پزشکی هسته‌ای مقدار و نوع رادیودارو برای تصویربرداری از هر عضو بدن، مشخص است. به عنوان مثال: برای تصویربرداری از قلب، باید رادیوداروی مخصوص قلب به بدن بیمار تزریق شود. رادیودارو بر اساس نوع ماده و عضو مورد نظر، ممکن است به صورت استنشاقی، خوراکی یا وریدی وارد بدن بیمار شود.

پزشکی هسته ای چیست ؟
پزشکی هسته ای چیست ؟

دستگاه های تصویربرداری در بخش پزشکی هسته ای

 اسکن کبد و طحال
 اسکن مجاری اشکی
 اسکن دستگاه گوارش
 اسکن کیسه صفرا و مجاری صفراوی
 اسکن ریه به منظور ارزیابی آمبولی ریه
 اسکن قلب برای ارزیابی اختلالات قلبی
 اسکن کلیه برای بررسی DMSA, DTPA, GFR
 اسکن استخوان به منظور ارزیابی تومورهای استخوانی و بررسی متاستاز
 اسکن مغز به منظور ارزیابی بیماری صرع، اختلالات بویایی و مرگ مغزی
 اسکن تیروئید و پاراتیروئید به منظور بررسی اختلالات پرکاری یا کم‌کاری تیروئید و پاراتیروئید

آیا اسکن هسته‌ای خطرناک است؟

ماده رادیواکتیو تزریق شده به بدن از خود اشعه گاما که نوعی اشعه رادیواکتیو است تابش میکند. اشعه رادیواکتیو برای بدن مضر بوده و در مقادیر زیاد به سلول‌ها آسیب میرساند. باید توجه داشت که هر روش تشخیصی و درمانی در کنار مزایایی که دارد میتواند عوارضی هم داشته باشد. دانشمندان و پزشکان سعی میکنند با بهبود تکنیک‌ها این عوارض و آسیب‌ها را به حداقل برسانند. مقدار اشعه ایکه در هر بار اسکن هسته‌ای به بدن میرسد به اندازه اشعه ایست که در ۲۰۰ بار رادیوگرافی عمولی به بدن وارد میشود. گرچه این مقدار زیاد است، ولی آسیبی به بدن بیمار وارد نمیکند.

برای به حداقل رساندن آسیب اشعه رادیواکتیو سعی میشود حداقل میزان ماده رادیواکتیو بکار رود. پس غلظت ماده رادیواکتیو تزریقی به بیمار بسیار اندک بوده و در نتیجه میزان اشعه ساطع شده از بدن بیمار بسیار کم است. به همین نسبت تصویربرداری از این میران اندک اشعه مشکل میشود. برای بدست آوردن یک تصویر مناسب معمولا نیاز میشود تا بیمار حدود یک ساعت در مقابل دوربین دستگاه قرار گیرد تا میزان اشعه کافی به صفحه حساس دوربین وارد شود. در این مدت دوربین ممکن است در جهات مختلف حرکت کرده و بدن بیمار را از زوایای متفاوتی ببیند. در طول مدت تصویربرداری بیمار باید بدون حرکت باشد.

انجام اسکن هسته‌ای برای جنین مضر است پس در صورت بارداری و یا شک به بارداری بیمار باید آن را به پزشک معالج اطلاع دهد. در صورتیکه اسکن هسته‌ای برای یک خانم شیرده انجام شود وی باید شیر خود را تا دو روز بعد از انجام آن دوشیده و دور بریزد.

منبع:همشهری آنلاین،تابناک،ویترین مد

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.