وظیفه مری در بدن چیست؟ همراه با ذکر تفاوت نای و مری

مری لوله ای توخالی و عضلانی است که غذا و مایعات را از گلو به معده می برد. ماهیچه های مری غذا را به سمت پایین به سمت معده هدایت می کنند. یکی از شایع ترین علائم مشکلات مری سوزش سر دل است، مشکلات مری شامل رفلاکس اسید و GERD است.

وظیفه مری در بدن چیست؟

وظیفه اصلی مری حمل غذا و مایعات از دهان به معده است. هنگامی که قورت می دهید، ابتدا غذا و مایعات از دهان به سمت گلو (حنجره) حرکت می کنند. یک فلپ عضلانی کوچک به نام اپی گلوت بسته می‌شود تا از پایین آمدن غذا و مایعات در «لوله اشتباه» – نای (نای) جلوگیری کند. فلپ کوچک دیگری به نام uvula به جلوگیری از عبور مایع به سمت بالا به داخل حفره بینی کمک می کند.

وظیفه مری در بدن چیست

مری چگونه کار می کند؟

در دهانه مری فوقانی، یک عضله حلقه‌ای شکل به نام اسفنکتر فوقانی مری وجود دارد. اسفنکتر فوقانی مری شما وقتی غذا یا مایعی به سمت آن می آید را حس می کند. هنگامی که سیگنال دریافت می کند، اسفنکتر شل می شود یا باز می شود تا غذا وارد مری شما شود. وقتی غذا یا مایعی در دید نباشد، بسته می ماند.

هنگامی که غذا وارد مری می شود، امواج انقباضات عضلانی (پریستالسیس) غذا را به سمت پایین می راند. غذا از دیافراگم شما عبور می کند و به قسمت تحتانی مری شما می رسد.

در دهانه تحتانی مری، عضله حلقه‌ای شکل دیگری به نام اسفنکتر تحتانی مری (LES) وجود دارد. مانند اسفنکتر فوقانی مری (UES)، زمان آمدن غذا و مایعات را حس می کند. باعث آرامش می شود و اجازه می دهد غذا به معده شما برسد. هنگامی که هیچ غذا یا مایعی به سمت خود نمی آید، معمولاً بسته می ماند تا از ورود اسید معده و شیره های گوارشی به مری شما جلوگیری کند.

مری در کجا قرار دارد؟

مری در مرکز قفسه سینه در ناحیه ای به نام مدیاستن قرار دارد. پشت نای و جلوی ستون فقرات شما قرار دارد.

طول مری چقدر است؟

مری بالغ به طور متوسط ​​حدود ۱۰ تا ۱۳ اینچ طول دارد. ضخامت آن در کوچکترین نقطه حدود سه چهارم اینچ است.

تفاوت بین نای و مری چیست؟

نای و مری شما هر دو لوله های عضلانی هستند که در داخل گردن شما قرار دارند. با این حال، آنها دو عملکرد بسیار متفاوت دارند. نای شما بخشی از دستگاه تنفسی شما است و مری بخشی از دستگاه گوارش شما است. نای هوا را به داخل و خارج از ریه ها منتقل می کند، در حالی که مری غذا و مایعات را از گلو به معده منتقل می کند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “رژیم طلایی دکتر واهل برای مبتلایان به ام اس چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

چه مشکلات و شرایطی می تواند روی مری تاثیر بگذارد؟

شایع ترین مشکلی که می تواند مری شما را تحت تاثیر قرار دهد رفلاکس اسید است. رفلاکس اسید زمانی اتفاق می افتد که اسفنکتر تحتانی مری شما در زمانی که قرار نیست باز شود. این به اسید معده و شیره های گوارشی اجازه می دهد تا از معده به مری برگردند. این می تواند باعث التهاب و سوزش سر دل شود.

بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) شکل شدیدتری از ریفلاکس اسید است. با GERD، اسید معده به طور مداوم به مری شما باز می گردد. علاوه بر سوزش سر دل، برخی افراد دچار سرفه، درد قفسه سینه، گرفتگی صدا، بوی بد دهان و یا مشکل در بلع می شوند. ممکن است احساس کنید که یک توده در پشت گلوی شما وجود دارد. با گذشت زمان، GERD می تواند آسیب قابل توجهی به مری شما وارد کند.

سایر مشکلاتی که می تواند بر مری شما تأثیر بگذارد عبارتند از:

آشالازی: آشالازی یک اختلال نادر است که در آن اسفنکتر تحتانی مری شما زمانی که قرار است باز نمی شود. این کار از ورود غذا به معده شما جلوگیری می کند.

دیورتیکول مری: دیورتیکول مری کیسه ای است که در قسمت ضعیفی از پوشش مری به سمت بیرون برآمده می شود. اگر دیورتیکول باعث انسداد شود، ممکن است نتوانید قورت دهید.

واریس مری: واریس مری وریدهای بزرگ یا متورم روی پوشش مری شما هستند. اگر واریس باز شود و خونریزی کند می تواند کشنده باشد.

ازوفاژیت: ازوفاژیت التهاب و تحریک پوشش مری شما است. رفلاکس اسید، عفونت، استفراغ، برخی داروها یا پرتودرمانی ممکن است باعث ازوفاژیت شوند.

ازوفاژیت ائوزینوفیلیک: تجمع برخی از گلبول های سفید خون به نام ائوزینوفیل در مری باعث این نوع ازوفاژیت می شود. آلرژی غذایی ممکن است باعث تجمع ائوزینوفیل ها در مری شما شود.

مری بارت: مری بارت تغییری در بافت پوشاننده زیرین مری است. GERD طولانی مدت (مزمن) ممکن است باعث تغییر شود. مری بارت می تواند خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش دهد.

تفاوت نای و مری

به ندرت، سرطان مری ممکن است رخ دهد. دو نوع سرطان می تواند در مری شما ایجاد شود:

آدنوکارسینوم: این نوع سرطان معمولا در قسمت پایین مری شما ایجاد می شود. در سلول هایی که مخاط می سازند (سلول های غده) شروع می شود. آدنوکارسینوما معمولاً از مری بارت ایجاد می شود.

کارسینوم سلول سنگفرشی: این نوع سرطان در سلول هایی که مری شما را پوشانده اند ایجاد می شود. معمولاً قسمت های فوقانی و میانی مری شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.