دانستنی هامذهبی

وضو جبیره ای را چگونه باید بگیریم؟

هر چیزی که هنگام وضو یا غسل مانع از رسیدن آب به سطح پوست می شود باعث وضو و غسل جبیره می گردد. جبیره احکام و شرایطی دارد که در شرایط مختلف می توان از آنها استفاده کرد. حالا این وضوی جبیره ای را چگونه باید گرفت؟

نحوه گرفتن وضوی جبیره

به زبان ساده وضوی جبیره دقیقا عین وضوی معمولی میباشد که در حالت نرمال با آب می گیریم. یعنی اول صورت را با آب می شوییم و سپس دستها و در نهایت مسح سر و پاها می کشیم. فقط این تفاوت وجود دارد که هنگام وضو به محل شکستگی، زخم، دمل، و باند پیچی و … رسیدیم که تماس آب با آن ناحیه باعث ضرر رساندن میشود در صورت امکان دست مرطوب خود را میکشیم و اگر آن رطوبت نیز مضر بود پارچه ای تمیز روی محل انداخته و روی آن میکشیم و سپس باقی مراحل وضو را به روال قبل انجام میدهیم.

نحوه گرفتن وضوی جبیره

غسل جبیره

 نحوه گرفتن غسل جبیره مانند غسل ترتیبی معمولی ( اول سر و گردن، سمت راست و سپس سمت چپ) است. اما اگر در محلی دچار شکستی یا زخم یا دمل و … باشد که رسیدن آب به آن موجب ضرر و زیان میشود. باید اگر برخورد دست تر موجب زیان نشود با دست تر و نم دار روی آن مسح کشید و اگر آن نیز ممکن نباشد، بر روی پارچه ای تمیز در آن محل مسح کشیده و سپس ادامه غسل را انجام دهد.

علت سجده کردن بر مهر چیست؟

احکام وضو و غسل جبیره در توضیح المسائل مراجع

احکام وضو و غسل جبیره در توضیح المسائل مراجع تقلید به شرح زیر است:

۱- اگر در یکی از جاهای وضو زخم یا دمل یا شکستگی باشد، چنانچه روی آن باز است و آب برای آن ضرر ندارد، باید به طور معمول وضو گرفت.

۲- اگر انسان برای مرضی که در چشم اوست موی چشم خود را بچسباند، باید وضو و غسل را جبیره‌ای انجام دهد، و احتیاط آن است که تیمم هم بنماید.

۳- اگر زخم، دمل یا شکستگی در صورت و دستها است و روی آن باز است و رسیدن آب به آن ضرر دارد، شستشوی اطراف آن کافی است، اما اگر ریختن آب به روی زخم ضرری ندارد، بهتر آن است که دست تر بر آن بکشد و بعد پارچه پاکی روی آن بگذارد و دست تر را روی پارچه هم بکشد.

اگر این مقدار هم ضرر دارد یا زخم نجس است و نمی ‌شود آب کشید، باید اطراف زخم را از بالا به پایین بشویید و بنابر احتیاط مستحب پارچه پاکی روی زخم بگذارید و دست تر روی آن بکشید. اگر گذاشتن پارچه ممکن نیست‌ شستن اطراف زخم کافی است و در هر صورت تیمم لازم نیست.

۴- اگر زخم یا دمل یا شکستگی در جلوی سر یا روی پاها است و روی آن باز است چنانچه نتوانید آن را مسح کنید باید پارچه پاکی روی آن بگذارید و روی پارچه را با تری آب وضو که در دست مانده مسح کنید و بنابر احتیاط مستحب تیمم هم بنمایید؛ اگر گذاشتن پارچه ممکن نباشد، باید بجای وضو تیمم کنید و بهتر است‌ یک وضو بدون مسح هم گرفته شود.

۵- کسی که وظیفه او تیمم است، اگر در بعضی از جاهای تیمم او زخم یا دمل یا شکستگی باشد، باید به دستور وضوی جبیره ‌ای، تیمم جبیره ‌ای نماید.

۶- اگر روی دمل یا زخم یا شکستگی بسته باشد، چنانچه باز کردن آن ممکن است و زحمت و مشقت هم ندارد و آب هم برای آن ضرر ندارد، باید روی آن را باز کنید و وضو بگیرید، فرقی ندارد که زخم و مانند آن در صورت و دستها باشد، یا جلوی سر و روی پاها.

۷- اگر در جای وضو یا غسل چیزی چسبیده است که برداشتن آن ممکن نیست، یا به‌ قدری مشقت دارد که نمی‌ شود تحمل کرد، باید به دستور جبیره عمل کنید.

۸- اگر در صورت یا دستها چند جبیره باشد، باید بین آنها را بشویید. و اگر جبیره ‌ها در سر یا روی پاها باشد، باید بین آنها را مسح کنید. در جاهایی که جبیره است باید به دستور جبیره عمل نمایید.

۹- اگر زخم یا دمل یا شکستگی در صورت یا دستها باشد و بشود روی آن را باز کرد، چنانچه ریختن آب روی آن ضرر دارد و کشیدن دست تر ضرر ندارد، واجب است دست تر روی آن بکشد.

۱۰- اگر در جای وضو زخم و جراحت و شکستگی نیست، ولی به جهت دیگری آب برای همه دست و صورت ضرر دارد، باید تیمم کند و احتیاط مستحب آن است که وضوی جبیره‌ای هم بگیرید، ولی اگر برای مقداری از دست و صورت ضرر دارد چنانچه اطراف آن را بشویید کافی بودن بعید نیست، ولی احتیاط به تیمم ترک نشود.

۱۱- کسی که باید با وضو یا غسل جبیره ‌ای نماز بخواند چنانچه بداند که تا آخر وقت عذر او برطرف نمی ‌شود، می‌ تواند در اول وقت نماز بخواند. ولی اگر امید دارد که تا آخر وقت عذر او برطرف شود، احتیاط واجب آن است که صبر کند و اگر عذر او برطرف نشد در آخر وقت نماز را با وضو یا غسل جبیره ‌ای بجا آورد.

احکام وضو و غسل جبیره

تیمم جبیره ای

هرگاه بر مواضع تيمّم، جراحت و زخمى وجود داشته باشد، حکم آن همانند حکم وضوی جبیره است.
بدين معنا که در صورت امکانِ برداشتن جبيره، آن را بر مى‌دارد و در صورت عدم امکان، بر جبيره مسح مى‌کند.تیمم جبیره‌ای مانند وضوی جبیره‌ای است، البته برخی مسح بر جبیره را در تیمم مستحب می‌دانند نه واجب.

معدودی از فقهای اهل سنّت بر آن‌اند که اگر تکلیف، مسح بر جبیره یا تیمم باشد ولی مکلف محل مجروح را بشوید، طهارتش صحیح است اما بیش‌تر فقها گفته‌اند که علاوه بر آن‌که به سبب ضرر زدن به خود مرتکب گناه شده، طهارت و نمازش نیز باطل می‌شود.

نحوه غسل و وضو با کاشت ناخن

در حالت کلی و طبق نظر عمده مراجع غسل و وضوی جبیره همراه با کاشت ناخن ممکن نیست. زیرا ضرورتی اتفاق نیفتاده و این عمل با جنبه زیبایی اتفاق افتاده است. همچنین مراجع عمدتا در این زمینه نظر بر برداشتن ناخن مصنوعی و کاشته شده ولو با داشتن هزینه، داده اند.

2/5 - (1 امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

دکمه بازگشت به بالا