همه چیز درباره فواید و عوارض نمک

فواید و عوارض نمک چیست؟

نمک شاید پرکاربردترین ماده طعم دهنده غذاهای مختلف در سراسر جهان باشد. این غذا نه تنها باعث شور بودن غذا می شود ، بلکه باعث افزایش طعم طبیعی سایر مواد استفاده شده می شود. نمک حتی می تواند غذاهای بی مزه را خوش طعم کند.همه چیز درباره فواید و عوارض نمک در این مقاله برای شما آورده شده است.

سدیم برای عملکردهای مهم بیولوژیکی نیز ضروری است ، اما مصرف بیش از حد آن می تواند به بدن آسیب برساند و تعدادی از مشکلات سلامتی را ایجاد کند. این ماده عمدتا برای حفظ تعادل مایعات مناسب در داخل بدن و افزایش جذب سایر مواد مغذی توسط سلول ها مورد نیاز است.

نمک از ۴۰٪ سدیم و ۶۰٪ کلرید تشکیل شده است. مصرف روزانه ۲ گرم سدیم (معادل ۵ گرم کلرید سدیم یا نمک) توصیه می شود. حتی اگر ۵ گرم نمک زیاد بنظر برسد ، اما در واقع کمتر از یک خرج و نمک است و باید تمام روز شما را دوام دهد.

در محصولات غذایی معمولاً به میزان نمک بلکه به میزان سدیم اشاره نشده است ، بنابراین باید هنگام نظارت بر میزان مصرف نمک ، این نکته را در ذهن داشته باشید.

فواید مصرف نمک

۱-مصرف نمک می تواند حجم و تعادل آب را تنظیم کند

نمکی که توسط انسان مصرف می شود شامل نمک معمولی خوراکی که کلرید سدیم است و جایگزین نمک که کلرید پتاسیم است.مهمترین عملکرد فیزیولوژیکی کلرید سدیم ، حفظ تعادل مایعات در بدن است.

۲- پتانسیل غشا را حفظ می کند

واحد اساسی تمام اندام های بدن انسان سلول است که مجموعه ای از اندامک های موجود در غشای سلول است.

الکترولیت ها می توانند به داخل سلول (محفظه داخل سلول) یا خارج سلول (محفظه خارج سلول) منتقل شوند.

سدیم در درجه اول یک کاتیون خارج سلول است. در محفظه خارج سلول با انتشار غیرفعال و با انتقال سلول فعال نگهداری می شود.

با حفظ شیب های الکتروشیمیایی ، سلول می تواند عملکردهای متابولیکی مهمی از جمله حمل و نقل مولکولی ، فعالیت گیرنده غشا و حفظ حجم سلول را که برای زندگی مناسب است ، انجام دهد.

عوارض مصرف زیاد نمک
عوارض مصرف زیاد نمک

۳-نمک در تعادل اسید و باز شرکت می کند

الکترولیت ها در واکنش های شیمیایی در سطح مولکولی نقش دارند که می تواند یون های هیدروژن تولید یا مصرف کند و در نتیجه pH محلول را تغییر می دهد. در سطح بدن انسان ، سدیم تأثیر مستقیمی بر توانایی کلیه در دفع یا حفظ بی کربنات دارد.

همچنین ، سدیم الکترولیت اصلی است که سطح هورمونی به نام آلدوسترون را در بدن انسان تنظیم می کند.آلدوسترون در دفع یا احتباس اسید و / یا بی کربنات نیز مهم است.

حفظ PH فیزیولوژیکی برای عملکرد مناسب سلول و اندام و در نهایت برای حفظ زندگی مهم است.

۴-نمک در هدایت عصب نقش دارد

تمام سلولهای بدن انسان اختلاف ولتاژ را در غشای پلاسمای سلول حفظ می کنند. با تقسیم بندی الکترولیت ها و حرکت غیر فعال یا فعال الکترولیت ها در غشای پلاسما ، می توان پتانسیل های عملکرد را به صورت کنترل شده ایجاد کرد.

کانالهای سدیم ولتاژدار برای هدایت عملکرد نورونها ، سلولهای عضلانی و سلولهای غدد درون ریز استفاده می شود.

۵- نمک دفع پتاسیم را تسهیل می کند

سدیم به توبولهای انتهایی نفرون ، واحد اساسی هر کلیه ، منتقل می شود و توسط نفرون برای دفع پتاسیم استفاده می شود.

بنابراین ، ناهنجاری در هموستاز سدیم می تواند منجر به بیش از حد (هیپرکالمی) یا پتاسیم بسیار کم (هیپوکالمی) در بدن شود.

هیپرکالمی و هیپوکالمی با شرایط متابولیکی خطرناکی مانند فیبریلاسیون دهلیزی و ایست قلبی همراه هستند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “فواید و کاربردهای تخم شربتی چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

۶-نمک عملکرد مغز را تقویت می کند

سدیم نقش مهمی در رشد و عملکرد مغز دارد ، این دلیل دیگری است که باید در مورد مصرف آن هوشیار باشید.

افت یا افزایش ناگهانی سطح سدیم تعادل الکترولیت ها را در بدن برهم می زند ، که این امر تأثیرات منفی بر روی فیزیولوژی کلی شما دارد ، از جمله عملکرد مغز.

وقتی سدیم کافی در خون ندارید (هیپوناترمی) ، آب اضافی درون سلول های بدن شما جمع می شود و باعث التهاب می شود. تجمع آب در داخل سلولهای عصبی یا سلولهای مغزی منجر به بروز تعدادی از علائم عصبی از جمله تحریک پذیری ، گیجی ، سبکی سر و بی حالی می شود.

سطح بسیار پایین سدیم می تواند عملکرد مغز را تا حدی که باعث سکته ، کما یا حتی مرگ شود ، مختل کند. با این حال ، این بدان معنا نیست که شما باید مقادیر لیبرال سدیم مصرف کنید که برای مغز شما نیز مضر است. سطح بالای سدیم نه تنها باعث افزایش فشار خون می شود بلکه حتی می تواند باعث از دست دادن حافظه شود.

۷- نمک آفتاب زدگی را دور نگه می دارد

همانطور که قبلاً بحث شد ، غلظت سدیم به شدت کم در خون می تواند باعث ایجاد سرگیجه ، غش یا حتی سکته مغزی شود با بر هم زدن تعادل الکترولیت در بدن. این به طور کلی در مورد کم آبی یا آفتاب زدگی اتفاق می افتد.

عوارض مصرف زیاد نمک
عوارض مصرف زیاد نمک

۸-نمک سلامت پوست را ارتقا می دهد

رادیکال های آزاد مولکول های ناپایداری هستند که به سلول های سالم آسیب می رسانند و باعث ایجاد چندین بیماری می شوند. آنها کلاژن را که مهمترین پروتئین ساختاری موجود در سلولهای پوست است ، تجزیه می کنند.

از دست دادن کلاژن پوست شما را شل و مستعد چین و چروک و خطوط ریز می کند. بنابراین ، آسیب رادیکال های آزاد می تواند پوست شما را سریعتر پیر کند.

بسیاری از کرم های ضد پیری موجود در بازار این آسیب پوستی را ترمیم می کنند و بیشتر آنها به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی عمیق حاوی سدیم هستند.

بنابراین ، سدیم می تواند به کاهش علائم زودرس پیری پوست کمک کند تا شما را برای مدت بیشتری جوان نگه دارید.

عوارض مصرف زیاد نمک

۱-تشنگی مداوم

نمک به راحتی در غذاهای تجاری و غذاهای رستوران استفاده می شود زیرا به طرز چشمگیری طعم غذا را افزایش می دهد. با این حال ، نمک ذاتاً تشنگی را افزایش می دهد و باعث می شود انسان آب بیشتری بنوشد (که به آن پلیدیپسی گفته می شود).

اگر polydipsia همراه با polyuria (تکرر ادرار) باشد ، می توان تعادل آب را حفظ کرد. با این حال ، انسان به طور مكرر پولیوریا را از نظر شیوه زندگی و رفتار مشكل می داند.

به دلیل ناهنجاری در محورهای هورمونی (مانند هورمون ضد ادرار و آلدوسترون فوق الذکر) ، تعادل آب اغلب حفظ نمی شود و منجر به شرایط نگران کننده ای مانند هیپوناترمی یا هایپناترمی می شود.

۲- احتباس مایعات

نمک آب دوست است و همیشه آب خوردن به دنبال آن می آید. بنابراین نمک زیاد در بدن باعث تجمع آب در بافت ها و منجر به ورم یا تورم می شود.

علاوه بر این ، شرایطی که باعث از بین رفتن نمک از بدن می شود ، معمولاً باعث از بین رفتن آب از بافت ها و بدن می شود. اکثر مردم آگاه هستند که کمبود آب (نوعاً مشخصه کم آبی) یک بیماری شوم است.

چیزی که اکثر مردم متوجه آن نیستند این است که بیش از حد آب (که به طور معمول با ادم مشخص می شود) اگر نه بدتر ، به همان اندازه بد است. مطالعات تحقیقاتی نشان داده است که حجم بیش از حد با افزایش مرگ و میر مرتبط است.

۳- فشار خون بالا

استعداد ژنتیکی به احتباس نمک از طریق ناهنجاری در محور رنین-آنژیوتانسین-آلدوسترون و برخی کانالهای سدیم (مانند کانالهای ENaC) در انسان شایع است. بنابراین ، فشار خون اساسی معمولاً از استعداد ژنتیکی به احتباس نمک ناشی می شود.

با افزایش سن انسان ، رگ های خونی به دلیل بسیاری از عوامل ، از جمله تصلب شرایین ، سفت تر می شوند. بنابراین ، فشار خون اساسی حساس به نمک در افراد مسن تقریباً جهانی است.

۴-جز عوارض مصرف زیاد نمک ، آسیب رسانی به کلیه با مصرف زیاد نمک

نمک علت مستقیم آسیب دیدگی در همه اعضای بدن اما از همه مهمتر قلب و کلیه ها است. نمک بیش از حد شما را مستعد ابتلا به پرفشاری خون می کند و منجر به احتباس مایعات ، افزایش اندازه دریچه های های قلب و در نهایت نارسایی قلبی می شود.

فشار خون بالا شایعترین علت آسیب دیواره رگهای خونی ، اختلاط ماکروفاژهای پر چربی در دیواره رگهای خونی ، تصلب شرایین و بیماریهای عروقی مانند بیماری عروق کرونر قلب ، حملات قلبی ، آنوریسم رگهای خونی و بیماری عروق محیطی است .

۵-مصرف بیش از حد نمک می تواند برای سلامتی استخوان مضر باشد

استخوانهای شما قدرت و چگالی خود را از کلسیم ، مهمترین عنصر سازنده اسکلت استخراج می کنند.

کلسیم کافی در بدن منجر به نازک شدن استخوان ها می شود که مستعد شکستگی هستند. کمبود مداوم کلسیم باعث شروع پوکی استخوان به ویژه در زنان یائسه و سالخوردگان می شود.

مصرف بیش از حد سدیم با تحریک دفع کلسیم می تواند به سلامت استخوان شما آسیب برساند. سدیم اضافی موجود در خون از طریق ادرار دفع می شود ، اما در عین حال کلسیم را از استخوان های شما خارج می کند.

بنابراین ، هنگامی که بدن شما از شر سدیم اضافی خلاص می شود ، مقداری کلسیم نیز به همراه آن دفع می کند. این منجر به کاهش تدریجی ذخایر کلسیم می شود ، که تراکم مواد معدنی استخوان شما را ضعیف می کند.

4/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.